صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۵۰۳۵۱

با عضویت ایران، نیمی از نفت جهان در اختیار کشورهای بریکس قرار گرفت

با عضویت ایران، جایگاه انرژی گروه بریکس به شدت تقویت شده است و محاسبات انجام شده حاکی از آن است که به زودی کنترل نیمی از نفت عرضه‌شده به بازار جهانی در اختیار گروه بریکس خواهد بود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی بصیرت، با عضویت ایران، جایگاه انرژی گروه بریکس به شدت تقویت شده است. محاسبات انجام شده حاکی از آن است که به زودی کنترل نیمی از نفت عرضه‌شده به بازار جهانی در اختیار گروه بریکس خواهد بود.
به نقل از راشاتودی، محاسبه نرخ تولید نفت کشورهای عضو اوپک در سال 2022 نشان می‌دهد گروه بریکس به زودی تعادل قدرت در بازار جهانی نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر خواهد داد.
محاسبات نشان می‌دهد با اضافه شدن 6 عضو جدید به گروه بریکس، کنترل نیمی از نفت عرضه‌شده به بازار جهانی در دست این گروه خواهد افتاد. در حال حاضر برزیل، هند، روسیه، آفریقای جنوبی و چین عضو گروه بریکس هستند؛ اما اخیراً آرژانتین، مصر،‌ اتیوپی، عربستان‌، امارات و ایران به‌ طور رسمی به این گروه اضافه شده و از ابتدای سال آینده میلادی، رسما عضو گروه بریکس خواهند شد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد اضافه شدن ایران، امارات و عربستان به گروه بریکس، وزن تولید نفت گروه بریکس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار بالا می‌برد.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد از چند ماه دیگر 47.6 درصد نفت عرضه‌شده به بازار جهانی از منشأ 11 کشور عضو گروه بریکس خواهد بود.
از نظر حجم ذخایر نفتی هم نیمی از ذخایر اثبات‌شده نفت جهان متعلق به اعضای گروه بریکس خواهد بود؛ به‌ گونه‌ای که مجموع ذخایر نفتی کشورهای عضو این گروه 719 میلیارد بشکه برآورد می‌شود. اگر ونزوئلا هم که اخیراً برای عضویت در بریکس درخواست داده به این گروه بپیوندد، 65.4 درصد ذخایر نفت اثبات‌شده جهان در اختیار کشورهای عضو این گروه خواهد بود و این در حالی است که کشورهای عضو گروه 7 شامل آمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، فرانسه و ژاپن در مجموع فقط 3.9 درصد کل نفت عرضه‌شده به بازار جهانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات