صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۱۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 31 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): صفا، اخلاص، صدق، ایثار، ترجیح رضای حضرت حق بر همه چیز، بر همه‌ عشق‌ها و همه‌ محبوب‌ها... اراده و عزم راسخ در راه خدا و عشق به اهل بیت(علیهم‌السلام)، نمایشگر بخشی از شخصیت ممتاز شهید عزیز مصطفی صدرزاده است. سلام خدا بر او، و بر همسر صبور و دیگر وابستگانش، نوشته خانم تجار، شیرین و پخته و مبتکرانه است.(1397/9/18) *شهادت مظلومانه حضرت رقیه(سلام‌الله علیها) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
فصلی نو برای چرخش نخبگان
پس از پایان مرحله پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، ارزیابی‌ها در مورد افراد حاضر در صحنه انتخابات آغاز شده است. در میان پیش‌ثبت‌نامی‌ها، اسامی مختلف و متنوعی وجود دارد که از امیدواری برای ایجاد رونق در انتخابات اسفندماه حکایت دارد!
اخبار اولیه حضور چهره‌های شناخته شده و باسابقه در انتخابات را نشان می‌دهد. در این دوره از انتخابات 511 نفر از نمایندگان دوره‌های نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی پیش‌ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند و بیش از یک هزار و 100 نفر از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بر اساس خوداظهاری، در این مرحله ثبت‌نام کرده‌اند.
اما در این میان غایبانی نیز از میان جناح‌های سیاسی وجود دارند که در این روزها تلاش دارند تا غیبت خود را در عرصه انتخابات به گردن دیگران بیندازند! در صدر این غایبیان طیف رادیکال اصلاح‌طلبان قرار دارند که هر چند تلاش کرده‌اند تا با قضاوت پیشاپیش، شورای نگهبان را عامل عدم حضورشان در انتخابات معرفی کنند، اما حقیقت آن است که این جریان آنقدر دچار سردرگمی است که خود به خوبی نمی‌داند که چه باید بکند، لذا از ساماندهی اردوگاهی ناتوان است. محصول این شده که نتوانسته نیروهای خود را برای حضور در صحنه انتخابات منسجم کرده و به میدان آورد. لذا بخشی از چهره‌های صاحب‌ نام آنها از حضور باز مانده‌اند! همین امر موجب شده تا برخی از چهره‌های این جریان از مجلس بخواهند با بازخوانی در قانون مصوب فرصت چند هفته‌ای به آنهایی بدهد که از مرحله پیش‌ثبت‌نام جا مانده‌اند تا امکان نام‌نویسی یابند!
از سویی بخشی از طیف گسترده اصلاح‌طلبان در میدان حاضر شده‌اند. در این راستا محمود واعظی مسئول دفتر رئیس‌جمهور پیشین کشور گفته است: «ما به عنوان حزب اعتدال و توسعه هیچگاه با صندوق رأی قهر نکردیم و همواره تلاش کردیم حضور فعال داشته باشیم. این بار هم که انتخابات مطرح شده است، به امید آنکه شرایط نسبت به دو انتخابات گذشته تغییر می‌کند، از همکاران‌مان که در شهرستان‌های مختلف که علاقه و توانایی لازم را دارند خواستیم و تشویق کردیم که نام‌نویسی کنند.»
نکته پایانی که نباید از آن غافل شد، آن است که در نیمه دهه پنجم انقلاب اسلامی دیگر نباید انتظار داشت تا افرادی که بیش از سه دهه اسامی آنها در انتخابات مختلف تکرار شده است، همچنان میدان‌دار این صحنه باشند! شاید با بازنشستگی آنان فرصت برای ورود جوان‌‌ترهایی باز شود که از انگیزه و توان بیشتری برای خدمت به جامعه برخوردارند.
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
در مسیر قله
دولت سیزدهم با تغییر رویکرد و راهبرد در امور اجرایی کشور در حوزه اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی و... عملکرد در حال رشدی از خود به جا گذاشته است. این مسیر می‌تواند در ادامه عمر دولت نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و در گذر از پیچ تاریخی باشد.
گزاره خبری: 1ـ حجت‎الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دیدار با جمعی از علما و روحانیون استان خراسان رضوی تأکید کردند: «کشور در وضعیتی بود که برخی آقایان در جلسات می‌گفتند، اگر کسی بتواند 200 هزار بشکه نفت بفروشد او را وزیر نفت می‌کنیم.»
2ـ محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در نخستین اجلاس ملی مردمی‌سازی دولت اظهار داشت: «ماه گذشته بیش از 1/5 میلیون بشکه نفت فروختیم. این آمار زمانی که دولت را تحویل گرفتیم از رقم حدود 200 تا 300 هزار بشکه بود. متوسط شاخص رشد در پنج سال قبل از دولت سیزهم، نزدیک به صفر بوده است. اکنون متوسط شاخص رشد در دو سال گذشته بیش از 4 درصد بوده است. میزان نقدینگی 15 درصد مهار شده و کاهش داشته است و براین اساس به تدریج می‌توانیم نرخ تورم را کاهش دهیم.»
3ـ براساس آمارهای منتشر شده از عملکرد بودجه، در چهار ماهه نخست امسال میزان درآمد نفتی محقق شده 105 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1401 رشد 59 درصدی و نسبت به چهار ماهه نخست 1400 حدود شش برابر شده است. درحالی طی چهار ماهه نخست سال 1400 فقط پنج و نیم درصد از درآمد نفتی سالانه محقق شده بود که این میزان در سال 1402 به حدود 18 درصد رسیده است. به عبارتی، نسبت بازگشت پول در سال جاری سه برابر مدت مشابه آخرین سال دولت روحانی است.
گزاره تحلیلی: دولت سیزدهم با تغییر ریل، اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده و نتیجه آن در آینده نزدیک بر سر سفره مردم مشاهده خواهد شد، از جمله مهم‌ترین اقدامات و راهبردهای دولت عبارتند از: 
1ـ مسئولیت‌پذیری: دولت انقلابی به درستی دولتی «مسئولیت‌پذیر» است. هیچ‌گاه دیده نشده است که رئیس‌جمهوری و وزرا گله‌ای از محدودیت اختیارات داشته باشند یا اینکه استدلال کنند که «نگذاشتند» یا «نتوانستیم» و یا «برای ما مشکلاتی ایجاد کردند». این مسئله در شرایطی اتفاق افتاده است که در برهه‌ای از تاریخ رئیس جمهور یک کشوری عنوان می‌کرد: «من جمعه صبح فهمیدم که مسئله بنزین به این شکل اتفاق افتاده است.»
2ـ دولت سیزدهم وارد دعوا‌های سیاسی نمی‌شود: در برخی از موارد مشاهده شده است دولت به نفع آرامش نظام و کشور از بسیاری از حرف‌ها عبور و سکوت پیشه کرد. دولت کار و خدمت را مهم جلوه می‌دهد و وارد دعوا‌ها و بازی‌های سیاسی نمی‌شود؛ زیرا رئیس‌جمهور مهم‌ترین مسئله حاضر کشور را حفظ آرامش می‌داند و تأکید دارد که نباید اختلافی بین قوا شکل گیرد.
3ـ تلاش جهادی: حجت‌الاسلام رئیسی در حدود کمتر از یک سال به تمامی استان‌های کشور سفر کرد و تقریباً هر 10 روز یک سفر کاری داشته است، برگزاری سفر توان اجرایی بالایی می‌طلبد، ولی این دولت جهادی است و شبانه‌روزی تلاش می‌کند.
4ـ کاهش فساد و رانت: کاهش فساد و رانت از دیگر دستاورد‌های مهم دولت به حساب می‌آید. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین طائب، رئیس ‌سابق سازمان اطلاعات سپاه و مشاور فرمانده کل سپاه در این زمینه معتقد است، آقای رئیسی در روزهای اول دولت خود رئیس سازمان اطلاعات سپاه، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون اصل نود و دیوان محاسبات، رئیس دیوان عدالت اداری و بازرسی کل قوه قضائیه را دعوت کرد و از همه این نهادها درخواست کرد که مراقبت‌ها را بیشتر کنند تا در دولت انقلابی فساد اتفاق نیاتد و با آن برخورد کنند. اراده دولت در برخورد است.               
فرهاد کوچک‌زاده
 
 
▼ اخبار 
1ـ کودتای دیپلماتیک
روزنامه «تهران تایمز» در گزارشی با عنوان «کودتای دیپلماتیک» پیرامون اغتشاشات سال گذشته نوشت: «وزارت خارجه آمریکا در بحبوحه آشوب‌های پاییز سال گذشته در ایران، طرحی پنج مرحله‌ای را با نام «گفت‌وگو با آنها را متوقف کنید» (Stop talking to them) علیه کشورمان کلید زد که هدفش براندازی جمهوری اسلامی ایران از مسیر دیپلماتیک بود. مراحل این طرح از این قرار بود: اخراج دیپلمات‌های ایران از کشورهای مختلف به‌ویژه از اروپا و سازمان ملل، معرفی افرادی به عنوان جایگزین این دیپلمات‌ها، خروج دیپلمات‌های سایر کشورها از ایران، تظاهرات‌ و تجمعات در برابر اماکن دیپلماتیک ایران در خارج کشور و حملات فیزیکی و تبلیغاتی به آن اماکن، توقف ناگهانی مذاکرات هسته‌ای با هدف ایجاد شوکی بزرگ که باعث تقویت اپوزیسیون داخلی و خارجی و افزایش انفجاری نرخ ارز و طلا شود. حامد اسماعیلیون، یگانه رضائیان، امید معماریان، شاهین میلانی، حسین قاضیان، محمد مساعد، الهه امیدیار و... چهره‌هایی هستند که قرار بوده جایگزین دیپلمات‌های اخراجی ایران از سفارت‌ها و نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی شوند.
 
2ـ ائتلاف ویرانگر
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در شماره روز دوشنبه خود به قلم «میکاه هالپرن» تحلیلگر اجتماعی و سیاسی صهیونیست، روند توافق تهران‌ـ ریاض و اثرات منطقه‌ای و بین‌المللی آن را بررسی کرده است. در بخش‌هایی از این یادداشت نویسنده می‌نویسد: «تماس‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیکی در حال انجام است که موجب نگرانی شده است. ایالات متحده و رژیم صهیونیستی باید به جدیت نگران تجدید گفت‌وگوها و ایجاد روابط بین ایران و عربستان سعودی باشند. ایران و عربستان سعودی، دشمنان دیرینه، در زمینه دیپلماسی بین‌المللی بازیکنانی حرفه‌ای هستند. هر تلاش دیپلماتیکی که شامل ایران هم باشد، برای رژیم صهیونیستی و منطقه بسیار خطرناک است. امروزه، رابطه کارآمد با ایران برای عربستان بسیار جذاب شده و ایران و عربستان هر دو تمایل به پیشبرد این رابطه دارند. وزیر خارجه ایران به تازگی از عربستان دیدار کرد. به گزارش‌ رسانه‌ها، دیدارهای آنها مثمرثمر بوده است. این ائتلاف برای رژیم صهیونیستی ویرانگر خواهد بود.»
 
3ـ کت تن کیست؟
خبر هشدار نیروی دریایی سپاه به شناورهای آمریکایی در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت. «فرزین ندیمی» تحلیلگر مسائل نظامی سعودی اینترنشنال می‌گوید: «زمانی که آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند عبور ترانزیتی دارند؛ یعنی قصد قدرت‌نمایی دارند، اما طرف آمریکایی بعد از هشدار ایران به آنها به دلیل جلوگیری از تشدید اوضاع، هلیکوپترهای رزمی، تهاجی و شناسایی خود را بر روی ناو فرود می‌آورد.» نیکلاس کارل، تحلیلگر ایران و خاورمیانه می‌نویسد: «تنگه هرمز، شاهرگ حیاتی بسیار مهمی برای تبادل انرژی در جهان است و ایرانیان همواره و به طور دیرینه به عنوان اهرم به تنگه هرمز نگاه می‌کنند؛ رهبران ایرانی همیشه بر اخراج و از بین بردن نفوذ آمریکا در منطقه تأکید داشته‌اند.» شبکه i24 رژیم صهیونیستی اعلام کرد، نیروی دریایی سپاه به آمریکایی‌ها فهماند که کت تن کیست! نیروی دریایی سپاه به ناو آمریکایی‌ به صراحت اعلام کرد: «اگر از دستورات پیروی نکنید بالگردهای شما هدف قرار خواهند گرفت، تمام!»
 
4ـ رشد 50 درصدی درآمد مالیاتی
216 هزار میلیارد و 299 میلیون تومان درآمد مالیاتی از ابتدای امسال تا پایان تیرماه وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 143 هزار میلیارد و 888 میلیارد تومان بود، رشد حدود 50 درصدی را نشان می‌دهد. طی چهار ماهه امسال درآمد حاصل از مالیات‌های مستقیم رقم 133 هزار و 137 میلیارد تومان و درآمد مالیاتی حاصل از مالیات بر کالاها و خدمات رقم 83 هزار و 161 میلیارد تومان بوده است. درآمد مالیاتی حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی گران‌قیمت 6 میلیارد 825 میلیون تومان، مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین گران قیمت 693 میلیارد و 441 میلیون تومان و درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه 2 میلیارد و 181 میلیون تومان بوده است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
بهداشت و درمان ناکارآمد/ «برنی سندرز» سناتور مشهور از نظام سلامت آمریکا انتقاد کرد و گفت: « تقریباً همه در کشور ما می‌دانند که سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما ویران و ناکارآمد است. ما 18 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را خرج نظام سلامت می‌کنیم. با این حال، ما تنها کشور بزرگی در جهان هستیم که مراقبت‌های بهداشتی را برای همه تضمین نمی‌کند.»
 
ملت عاشورایی/ نتایج یک مؤسسه افکارسنجی معتبر با موضوع حضور مردم در مراسم دهه اول ماه محرم نشان می‌دهد که 65 درصد گفته‌اند شرکت کردیم؛ 35 درصد گفته‌اند شرکت نکردیم؛ از بین کسانی که گفته‌اند شرکت نکردیم 8 درصد اعلام کرده‌اند به خاطر عدم اعتقاد شرکت نکرده‌اند و 27 درصد نیزگفته‌اند به خاطر مشغله‌های کاری نتوانسته‌اند شرکت کنند‌.
 
ایران در یک کمربند یک راه/ در گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، آخرین تحولات مناسبات دوجانبه و مباحث بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. وزیر امور خارجه چین طرف ایرانی را عضو مهم ابتکار «یک کمربند، یک جاده» دانست و حضور جمهوری اسلامی در نشست آتی آن را مهم خواند.
 
سه گام تا تجارت جهانی/ «ضیغمی» سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: «تا سه هفته آینده کشور‌های عضو اوراسیا نظر خود را در رابطه با تجارت آزاد با ایران اعلام می‌کنند. برنامه ما پس از شروع تجارت آزاد با اوراسیا، تجارت آزاد با سازمان شانگهای و پس از آن ورود به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.»
 
اصلاح‌طلبان در گود/ «کواکبیان» دبیرکل حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری اعلام کرد امروز از اصلاح‌طلب‌های مجلس دهم که آمار گرفتم، حدود 25 نفر از این افراد در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، یعنی اگر همین افراد تأیید صلاحیت شوند، می‌توان یک لیست ارائه کرد.
گرداب ایرانی/ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز همراه با وزیر جنگ این رژیم از محل وقوع عملیات ضد صهیونیستی در جنوب الخلیل بازدید کرد و مدعی شد، این رژیم در میانه موجی از عملیات به رهبری ایران و گروه‌های تحت حمایتش قرار دارد.
 
توریسم درمانی به روایت آمار/ مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت گفت: «7000 دانشجوی خارجی در ایران در حال تحصیل هستند و سالانه حدود یک ‌میلیون بیمار خارجی برای درمان به ایران می‌آیند.»
 
دیوانه در زندان/ دونالد ترامپ که در دادگاه جورجیا با تمکین نکردن در برابر قانون و 12 فقره جرم دیگر مواجه است، احتمالا پنج‌شنبه یا جمعه در بازداشتگاه شهر فولتون این ایالت حاضر خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات