صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۵۰۳۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 6 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دو حرکت عمه‌ ماـ زینب کبرا(علیهاالسلام)‌ـ انجام داد: یک حرکت، حرکت اسارت بود به کوفه و شام و آن روشنگرى‌ها و آن بیانات که مایه‌ افشاى حقایق شد؛ یک حرکت دیگر، آمدن به زیارت کربلا در اربعین بود؛ حالا اربعین اول یا دوم یا هر چه. این حرکت به معناى این است که نباید اجازه داد که انگیزه‌هاى خباثت‌آلودى که قصد دارند مقاطع عزیز و اثرگذار و مهم را از یادها ببرند، موفق بشوند؛ البته موفق هم نخواهند شد.(1393/10/17)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

چند گام تا قله

از روزی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان سپاه از نزدیک شدن به قله‌ها سخن گفتند، برخی‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی تردید‌هایی را در این زمینه مطرح می‌کنند. اینها بی‌توجه به نشانگان این واقعیت، آن را نوعی گفتاردرمانی و امید واهی دادن تحلیل می‌کنند. این در حالی است که اگر کسی با سیاق رهبر معظم انقلاب آشنایی داشته باشد و نشانگان نزدیکی به قله را دریابد، این سخن را اعتراف به واقعیت امروز ایران خواهد یافت.
رهبر فرزانه انقلاب حدود 11 سال پیش در سال 1391 فرمودند: «ما داریم در دامنه حرکت می‌کنیم. ما هنوز به قله نرسیده‌ایم؛ با آن فاصله داریم. آن روزی که ملت ایران به قله برسد، دشمنی‌ها تمام خواهد شد.» اکنون با فهم منطق تحولات دهه گذشته و ارائه نشانگان این نزدیکی، می‌توان اهمیت و درستی جمله آغازین را بازتأکید کرد؛ اما پیش از ارائه چند نشانه حیف است این نکته را که عمق بیشتری به دید ما خواهد داد، متذکر نشویم و آن، این است که بدانیم چه راه سختی را آمده‌ایم و در رویارویی مستمر و عمیقی که میان ایران و دشمنانش در جریان بوده است، آنها ایران را چگونه می‌خواستند و تلاش می‌کردند از رسیدن به چه چیزها و به کجاها و چه مؤلفه‌های قدرتی بازدارند؛ ولی ما امروز در چه وضعیتی هستیم؟
آنها می‌خواستند از هسته‌ای شدن کشور ممانعت کنند، اما ایران اسلامی بدون توقف از مسیری متفاوت از مسیر معمولی به این دانش تعیین‌کننده دست یافت. اکنون ایران یک قدرت هسته‌ای نوآور است که جهان نیز با این حقیقت کنار آمده است. دومین گام رسیدن ایران به قله را زمانی می‌توان درک کرد که به برنامه منطقه‌ای ایران نگاه کنیم. شهادت سردار سپهبد سلیمانی از دید غربی‌ها باید کمر این برنامه را می‌شکست، اما اکنون خود معترفند که کلید تحولات و توازن قدرت در منطقه مهم غرب آسیا که می‌خواستند نقشه آن را تغییر بدهند و خاورمیانه جدیدی را به وجود آورند، اکنون در دستان ایران است. برنامه دفاعی ایران، به ویژه برنامه موشکی و پهپادی میزانی از بازدارندگی برای کشور ایجاد کرده که کسی جسارت نگاه چپ به آن را ندارد. قدرت ایستادگی ملت ایران گام دیگری برای رسیدن به قله است که آنها می‌خواستند با تحریم‌های گسترده علیه ایران آن را بشکنند و نتوانستند. البته باید مهم‌ترین گام به سوی قله را هم برداشت و آن، آوردن آثار و دستاوردهای این نزدیک شدن به قله به صورت محسوس سر سفره همه مردم است، ان‌شاءالله.

فتح‌الله پریشان

▼ گزارش روز

قربانیان سرمایه‌داری بی‌رحم آمریکایی

در روزهای اخیر، رسانه‌های آمریکا از تیراندازی و کشته‌شدن سه فرد سیاه‌پوست به دست یک مرد سفیدپوست 25 ساله در شهر جکسون‌ویل در ایالت فلوریدا خبر دادند. خبری که اصلاً شوکه‌کننده نبوده و پیش از این نیز بارها در آمریکا به تیتر یک خبرگزاری‌ها بدل شده است. چنانکه طبق گزارش‌های آماری، فقط در نیمه اول سال 2023 میلادی در ایالت‌های مختلف آمریکا با ثبت 28 مورد حادثه قتل و کشتار گسترده رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شده است. طی این قتل‌های دسته‌جمعی حدود 140 نفر با استفاده از سلاح گرم کشته شده‌اند. حال مسئله این است که چرا با وجود گسترش این حوادث مرگبار، خبری از ممنوعیت خرید و فروش اسلحه در آمریکا به گوش نمی‌رسد؟
تیراندازی و کشتار گسترده با انگیزه‌های نژادی و غیر نژادی (اعم از تیراندازی در مدارس، مراکز عمومی، خودکشی و...) به طور بی‌سابقه‌ای در آمریکا در حال افزایش است؛ اما نکته قابل توجه این است که با وجود افزایش چشمگیر جرم و جنایات در این کشور نه تنها حمل و به‌کارگیری اسلحه در این کشور ممنوع نمی‌شود؛ بلکه پس از هر فاجعه خونینی شاهد افزایش خرید اسلحه از سوی مردم و بالا رفتن ارزش سهام کمپانی‌های اسلحه‌سازی هستیم.
یکی از علل اصلی این امر را می‌توان حس عمیق ناامنی در وجود شهروند آمریکایی دانست. تعداد اسلحه در ایالات متحده از تعداد جمعیت آن بیشتر بوده و در همین راستا بر اساس تخمینی که سال 2017 میلادی زده شده است، به ازای هر 100 نفر آمریکایی 120/5 اسلحه وجود دارد. در کشوری که تعداد اسلحه‌های رسمی و قانونی موجود بیشتر از شهروندان آن است (بدون در نظر گرفتن اسلحه‌های ثبت نشده)، طبیعی است که پس از هر کشتار فاجعه‌آمیزی، مردم برای تأمین حس امنیت به تجهیز تسلیحاتی خود دست بزنند. البته مقصر این ماجرا نه مردم، بلکه سیاست‌مداران و لابی‌های عظیم صنعت تولید و فروش اسلحه هستند. با توجه به اینکه تولید و فروش اسلحه در آمریکا گردش مالی گسترده‌ای دارد، واضح است که شهروند آمریکایی بار دیگر قربانی منافع سرمایه‌داری بی‌رحم آمریکایی خواهد شد. برخلاف تصور موجود، این روند افسارگسیخته فروش تسلیحات نه تنها ناامنی را تشدید کرده؛ بلکه به زائل کردن اخلاقیات از بطن جامعه و رواج نژادپرستی نیز منجر شده است.
جالب این است که هیچ یک از احزاب بر سر ممنوعیت فروش و حمل اسلحه در این کشور اشاره‌ای ندارند و در اصلِ قانون آزادی حمل سلاح در آمریکا تردیدی ندارند. حمل اسلحه یکی از حقوق شهروندی غیر قابل نقض است و تمامی سیاست‌مداران بر سر آن اجماع دارند. آنچه میان احزاب لیبرال و محافظه‌کار مورد اختلاف است، صرفاً در حد مدیریت کم و کیف خرید و فروش اسلحه است، نه ممنوعیت آن. بنابراین، مردم آمریکا در یک دور باطل تأمین امنیت گرفتار شده‌اند، با وقوع هر فاجعه‌ای تنها راه تأمین امنیت خود را خریداری سلاح بیشتر می‌دانند؛ در حالی که هم‌زمان کشتارهای نژادی، خودکشی‌ها و کودک‌کشی‌ها و... روز به روز در حال افزایش است.
این مورد را می‌توان به نوعی افول فرهنگ آمریکایی از خصلت‌های جامعه آرمانی به رذایل دیستوپیایی نیز عنوان کرد. فرهنگ مدرن و وحشی آمریکایی به جای هم‌دردی و حل اساسی مسائل بشریت، با دیدگاهی منفعت‌طلبانه و غیر اخلاقی به موضوعات می‌نگرد. از یک طرف انجمن ملی اسلحه (NRA) با لابی‌گری‌های سنگین خود در کنگره آمریکا مانع از هر گونه تغییر در قوانین منع حمل و نقل سلاح می‌شود و از سوی دیگر ایالات‌متحده برای حل معضل تورم و بحران اقتصادی فعلی‌اش متکی به تجارت پرسود فروش اسلحه است؛ هر چند به بهای رواج خشونت و جنگ‌افروزی.

رامین نصیری


▼ اخبار

1ـ از خودتان عبور نکنید

«سعید آجورلو» مدیر مسئول روزنامه «صبح‌نو» در واکنش به سخنرانی جدید سید محمد خاتمی در یادداشتی با عنوان «عبور خاتمی از خاتمی» این سخنرانی را عبور از اصلاح‌طلبی دانست و نوشت: «آقای خاتمی، جمهوری اسلامی از سال 1400 آغاز نشده است که شما به‌عنوان یک تازه‌‌وارد مثل اپوزیسیون خارج از کشور ژست می‌گیرید. در ماجرای آبان‌ماه 1398 هم مردم برده نبودند که رئیس‌جمهور مورد حمایت‌تان یک کلمه به آنها توضیح نداد و آخر سر هم گفت خبر نداشتم. در ماجرای جهش وحشتناک ارز از چهار هزار تومان به 18 هزار تومان دوستان شما در دولت نباید جواب مردم را می‌دادند؟ در مقابل سه سال بی‌عملی دولت روحانی در انتظار مذاکره با ترامپ کسی قرار نبود جواب مردم را بدهد؟ فقط این دولت و مجلس باید جواب مردم را بدهند که البته باید هم بدهند؛ اما مجلس دهم در مقابل تورم و رخوت دولت نباید به مردم پاسخ می‌داد؟ و شورای شهر قبلی که از بی‌کارنامه‌ترین نهادها بود، هیچ توضیحی برای مردم ندارد؟ شما چقدر در مقابل عملکرد شهردارهایی که برگزیدید، به مردم پاسخگو بودید؟ آیا جناب روحانی که فصل مشترک جناب‌عالی و دوستان اعتدالی‌تان بود، درباره سقوط طبقه متوسط هیچ تقصیری ندارد؟ تضعیف طبقه متوسط فقط مربوط به این دو سال اخیر است؟»

2ـ پاسخ استاد رجبی دوانی به یک خباثت

استاد محمدحسین رجبی دوانی در واکنش به سخنان برخی تریبون‌داران شرق کشور که در آتش دعواهای مذهبی می‌دمند، درباره راهپیمایی اربعین گفت: «نخستین قیام در خوان‌خواهی از شهادت امام حسین(ع)، حتی پیش از قیام مختار و توابین در ایران به وقوع می‌پیوندد و مردم سیستان بلافاصله پس از شنیدن خبر شهادت امام حسین(ع) دست به قیام می‌زنند. وسعت قیام آنها به گونه‌ای بوده که برادر عبیدالله‌بن‌زیاد که حاکم سیستان بوده، از این شهر فرار می‌کند. حتی زمانی که بیشتر ایران مذهب غیرشیعه را داشت، برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع)، مراسم عزاداری برگزار می‌کردند و بدین وسیله ارادت خود را نشان می‌دادند. امروز خناسان، خبیثان و خائنانی در پوشش دروغین مذهب و به دروغ به نام برادران اهل تسنن در کشور فتنه‌انگیزی می‌کنند و اخیرا هم فرد خبیثی راهپیمایی اربعین را زیرسؤال برد. کسی که از بهائیت حمایت می‌کند و با استفاده از سعه صدر نظام جمهوری اسلامی، لگدپراکنی می‌کند، امروز در اثر تبلیغ وهابیت و خباثت خودش، برادران اهل تسنن را از خوردن نذری‌هایی که برای امام حسین(ع) داده می‌شود و شرکت در عزاداری‌ها منع می‌کند.»

3ـ آواره‌ها آواره‌تر شدند

منابع سیاسی و دیپلماتیک عراقی روز یکشنبه خبر دادند، گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کُرد که در این کشور حضور دارند، طی روزهای آینده به مناطق غرب عراق منتقل خواهند شد. این منابع به وبگاه «المطلع» گفتند که ایران، دولت عراق و مسئولان منطقه کردستان بر سر این موضوع به توافق رسیده‌اند؛ لذا همه سلاح‌ها و تجهیزات نظامی از گروه‌های تروریست گرفته خواهد شد و به همراه خانواده‌های‌شان به مناطق غرب عراق انتقال خواهند یافت. به گفته این منابع، این توافق تا شش ماه دیگر اجرایی خواهد شد.

4ـ داریم پیر می‌شویم

متأسفانه، کشور در اوایل انقلاب رشد جمعیت بالای 4 درصد داشت که به دلیل سیاست‌های غلط و کنترل جمعیت هم اکنون این رشد به یک درصد رسیده است. در صورتی که طی پنج، شش سال آینده کار مثبتی انجام نشود، جوانی جمعیت را از دست می‌دهیم و دیگر هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. در سطح کشور چهار میلیون و 500 هزار نفر وجود دارند که می‌توانند باردار شوند، اما نابارور و نازا هستند، لذا مراکزی را برای درمان زوج‌های نابارور ایجاد کرد‌ه‌ایم که رویکرد ما در سطح کشور تشویق به فرزندآوری و جوانی جمعیت است.

 

▼ اخبار کوتاه

می‌ترسیم زنده بمانیم/ «زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «جنگ را به خاک روسیه نمی‌کشانیم؛ زیرا در آن صورت این خطر وجود دارد که تنها بمانیم. ما آماده جنگ برای مدت زمان طولانی بدون از دست دادن افراد زیاد هستیم و قادریم تلفات را به حداقل برسانیم. همانطور که اسرائیل مدت‌ها در جنگ زندگی می‌کند، ما هم می‌توانیم مثل آنها برای مدتی طولانی در جنگ باشیم.»

اربعین از 2/5 میلیون عبور کرد/ از چهارم مرداد که سامانه سماح برای نام‌نویسی متقاضیان شرکت در پیاده‌روی اربعین 1402 فعال شده است، تاکنون 2 میلیون و 673 هزار و 823 نفر نسبت به نام‌نویسی اقدام کرده‌اند. از این تعداد، 2 میلیون و 410 هزار و 420 نفر با پرداخت حق بیمه، نام‌نویسی خود را نهایی و قطعی کرده‌اند.

ورق برگشته است/ «ریچارد مدهرست» تحلیلگر انگلیسی از گردهمایی بزرگ‌ترین دارندگان انرژی و جمعیت جهان در بریکس تعجب زده شده و می‌گوید: «ورق برگشته، قسم می‌خورم این یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی دوران زندگی ماست ! نیمی از جمعیت دنیا در کشور های عضو بریکس زندگی می کنند.»

فاجعه‌ای به نام دیابت/ براساس آمارها، در سال 1395 شیوع دیابت در کشور 11 درصد بوده و در سال 1400 به 14 درصد افزایش یافته است. در مدت پنج سال، افزایش 30 درصدی در ابتلا به دیابت داشته‌ایم که می‌تواند نشانه یک فاجعه باشد. کارشناسان کم تحرکی و چاقی را عامل دیابت می‌دانند.

آژانس روی خط تعامل/ اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «از چهار مکانی که آژانس اتمی در ایران به آن مشکوک بود، فقط دو مکان مانده که با تعاملاتی که داریم، امیدواریم حل شود. غنی‌سازی طبق برنامه اقدام راهبردی در چارچوب تدابیر کلی نظام انجام می‌شود.»

دستوری برای بانک‌های سرکش/ رئیس‌جمهور، بانک مرکزی را مکلف کرد که ظرف 10 روز از تخلفات بانک‌های مستنکف از دستورالعمل پرداخت تسهیلات مسکن و همچنین اقدامات اولیه انجام شده برای رفع ناترازی بانک‌ها گزارشی ارائه کند.

لطفاً حرافی نکنید/ وزیر خارجه روسیه در واکنش به خبرسازی رسانه‌های غربی پیرامون «بریکس» گفت: «سیاستمداران و خبرنگاران غربی با تحقیر دربارۀ بریکس حرافی می‌کنند؛ اما سران بریکس به‌جای زبان از مغز خود استفاده می‌کنند.»

قوی‌ترین بمب جهان/ «شیخ ‌حسین انصاریان» درباره اثرات راهپیمایی اربعین گفت: «اثر راهپیمایی اربعین از یک‌ میلیون بمب بر سر آمریکا و اسرائیل بیشتر است... امروز بالاترین اسلحه علیه کفر همین اربعین ابی‌عبدالله(ع) است.»

توپخانه الکترومغناطیسی اژدها/ نیروی دریایی چین اعلام کرد، سریع‌ترین و قوی‌ترین توپخانه الکترومغناطیسی جهان را با موفقیت آزمایش کرده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات