صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۹۹۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 25 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن استکبار، کارتل‌های صهیونیستی که بر اروپا و آمریکا تسلط دارند، اینها بلاشک با مسئولین جمهوری اسلامی خیلی بدند، دست‌شان برسد تکّه پاره‌شان می‌کنند. اما با جوان‌ها بدترند. چرا؟ برای خاطر اینکه اگر جوان‌ها و انگیزه‌های جوان‌ها و جوان‌های کشور نباشند از دست مسئولین کشور کاری بر نمی‌آید، کار را در واقع جوان‌ها دارند انجام می‌دهند، حرکت و پیشرفت به دست جوان‌هاست، لذا با جوان‌ها کینه دارند اینها.(1402/1/29) * 26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به دامن پرمهر میهن اسلامی گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
معجزه‌های دست دادن!
سیاست در عرصه تئوریک پیچیدگی‌های فراوانی دارد. حال تصور کنید وقتی این دانش و مفاهیم در عرصه عمل و عینیت پا بگذارد، کار به مراتب پیچیده‌تر می‌شود. نقطه دشوار سیاست زمانی است که درگیر مسائل خارجی کشورها و بازیگران سیاسی جهان می‌شود. گاه مسائل سیاسی آنقدر غامض می‌شود که حل و فصل آن سال‌ها زمان می‌برد. حال مسئله‌ای با این ابعاد از پیچیدگی به گونه‌ای ساده و سطحی در نظر گرفته می‌شود که سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی بگوید: «روحانی اگر حاضر می‌شد با ترامپ سلام علیک کند تمام تحریم‌ها برداشته می‌شد!»
این ادعا تا اینجا و به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چه اینکه ممکن است یک فرد درباره موضوعات مختلف دیدگاه‌هایی شاذ داشته‌ باشد؛ اما ماجرا زمانی حساسیت پیدا می‌کند که این‌ وهمیات مبنای تصمیم‌گیری در سیاست خارجی قرار بگیرد. واقعاً موضوعات سیاست خارجی و حل آنها تا این حد ساده هستند؟ یا دست دادن دو رئیس‌جمهور این‌گونه معجزه می‌کند؟! خسارت‌های این طرز تفکر و ساده‌سازی مسائل پیچیده، منافع ملی یک جامعه را بر باد می‌دهد. مگر ترامپ و کیم‌جونگ‌اون، رئیس‌جمهور کره شمالی سه بار دیدار نکردند؟ مگر ترامپ به عنوان اولین رئیس‌جمهور آمریکا پا در خاک کره ننهاد؟ مگر بین آن دو چندین نامه رد و بدل نشد و رئیس‌جمهور کره ننوشت: «من نمی‌توانم لحظه‌ای را که دست جنابعالی را محکم گرفتم فراموش کنم»؛ پس چرا این رخداد، تحریمی را علیه کره شمالی لغو یا تعلیق نکرد؟!
اگر سیاستمدار ایرانی به برجام به مثابه ابزاری برای گشودن گره‌های تحریم‌ می‌نگرد، اما از منظر یک سیاستمدار آمریکایی‌ برجام وضع شده است تا علاوه بر کنترل ایران اتمی، راهی برای مهار ایران در سایر مؤلفه‌های قدرت ملی بیابد. دلیل اصلی خروج ترامپ از توافق هسته‌ای نیز آن بود که ایران در مقابل سیاست فشار حداکثری ترامپ ایستاد و با خواسته‌های خلاف منافع ملی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر پذيرش برجام‌های موشکی و منطقه‌ای مخالفت کرد. البته تحقق «برجام پلاس» هدف حداقلی ترامپ و تیم همراه او بود. مطلوب آنها همان بود که جان بولتون در سال 1397 گفت. وی در اجتماع منافقین در پاریس اعلام کرد: «انقلاب اسلامی ایران نباید به جشن چهل سالگی‌اش برسد!»
ابعاد سیاست فشار حداکثری ترامپ آنقدر گسترده و چند لایه بود که تاریخ تحریم‌ها، چنین دشمنی‌های ظالمانه را به خود ندیده است؛ به گونه‌ای که اکنون سازوکارهای برطرف کردن آن تحریم‌ها از دشوارترین امور است. توصیف معجزه‌های دست دادن از سوی مرعشی در حالی است که آمریکایی‌ها در ازای آن همه اقدامات سازنده ایران در اجرای تعهدات برجامی، به وظایف خود پایبند نبودند و رئیس کل وقت بانک مرکزی در این زمینه عبارت معروف و ماندگار «تقریبا هیچ» را به کار برد.       
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
مواجهه با بانک‌های سرکش
رئیس کل بانک مرکزی در روزهای گذشته از ادغام سه مؤسسه اعتباری تا پایان سال خبر داد. بر این اساس، دو بانک زیان‌ده و یک مؤسسه اعتباری در آستانه ادغام هستند. بانک سرمایه با زیان انباشته نزدیک 51 همتی، همچنان زیان‌ده باقی مانده است. همچنین بانک ایران زمین با زیان انباشته سنگین نزدیک 36 همتی همراه است. گویا وزارت اقتصاد مالک 60 درصد سهام بانک آینده خواهد شد. در راستای برخورد با بانک‌های ناتراز، بانک آینده‌ نیز تعیین‌تکلیف می‌شود و 60 درصد از سهامش که در اختیار یک نفر بود، به وزارت اقتصاد واگذار می‌شود.
گزاره تحلیلی: بانک مرکزی با هدف مهار تورم و ارتقای قدرت خرید مردم، در حال اجرای سیاست پولی و بانکی و کنترل تقاضا از ناحیه نقدینگی و خلق پول است. در کنار سیاست تثبیت نرخ ارز، سخت‌گیری نسبت به نرخ سود مصوب سپرده‌ها و تسهیلات بانکی و به ویژه کنترل مقداری ترازنامه و اضافه برداشت بانک‌ها به همراه نظارت قوی بر چگونگی مصرف اعتبارات در شبکه بانکی در دستور کار جدی بانک مرکزی قرار دارد. کنترل ترازنامه بانک مرکزی از این جهت اهمیت دارد که بانک‌ها کفایت سرمایه کمتری دارند و برای جبران آن، خلق پول شکل می‌دهند و اعتبارات و وام پرداخت می‌کنند و این موضوع عامل تورم‌زا در کشور است؛ بنابراین، بانک مرکزی به‌شدت دنبال کنترل ترازنامه بانک‌ها به منزله سیاست مِقداری است.
رئیس شورای پول و اعتبار کشور معتقد است، ادغام بانک‌ها نباید این انگاره را در ذهن‌ها متبادر کند که بانک‌ها در ایران ورشکسته هستند؛ بلکه واقعیت این است که بانک‌ها نقدینگی لازم را ندارند. این به معنای آن است که بانک‌ها یا افزایش سرمایه نداده‌اند یا اینکه بخش عمده‌ای از منابع‌شان به دارایی تبدیل شده و چون به دارایی تبدیل شده، نظام بانکی با چالش نقدینگی روبه‌روست. طرح ادغام و تفکیک بانک‌ها یا تشکیل بانک‌های خصوصی و مؤسسات مالی در ایران به دوره فعلی محدود نیست و در برهه‌های مختلف صورت گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد، ما نتوانسته‌ایم نظام بانکداری اسلامی را مطابق با اهداف و نظریات خود در یک برنامه بلندمدت طراحی و اجرا کنیم.
بیش از 60 درصد از کل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی متعلق به بانک‌های خصوصی بوده است. بانک‌های خصوصی ایران با سرمایه‌گذاری در بخش‌های نامولد به ویژه مسکن، عامل اصلی خلق پول نامولد و افزایش تورم هستند؛ بنابراین، ضروری است تدابیر لازم برای کنترل این بانک‌ها که در دستور کار بانک مرکزی است، مورد حمایت جدی قرار گیرد. نکته مهم اینکه برنامه‌های بانک مرکزی در نهایت باید به تقویت نظارت کامل بر شبکه پولی و مالی کشور منجر شود و بازدارندگی لازم را در جهت جلوگیری از سفته‌بازی، فعالیت‌های غیر قانونی بانک‌ها و خلق اعتبار نامولد داشته باشد و بتواند نظام بانکداری کشور را به فلسفه اصلی خود؛ یعنی تأمین مالی تولید نزدیک کند.
خروجی هر اقدام بانک مرکزی باید همچنان که روح استقلال در بانک مرکزی را نسبت به درخواست‌های غیر اقتصادی دولت‌ها (مثل جبران کسری بودجه) و تقاضاهای نادرست شبکه بانکی کشور تقویت می‌کند، همزمان آن (بانک مرکزی) را در خدمت توسعه و طرح‌های تولیدی کشور قرار دهد. تصحیح و بازنگری در مبانی بانکداری نوین و تطبیق آن با مبانی فقهی، لازمه داشتن یک نظام بانکی کارا و اسلامی است. متناسب با همین موضوع طرح تحول بانکداری کشور در مجلس، که مراحل نهایی خود را می‌گذراند، باید ضمن رفع نواقص و معایب آن هر چه سریع‌تر تصویب و ابلاغ شود.    
علی محمدی
 
 
▼ اخبار 
1ـ معمای سومین انفجار
مجتمع صنایع نظامی «البیت» در شمال تل‌آویو، حالا به نامی آشنا در رسانه‌ها تبدیل شده است. نه از آن نظر که بزرگ‌ترین تولیدکننده تسلیحات در رژیم صهیونیستی است، بلکه به دلیل انفجارهای چند باره‌ای که در آن رخ داده است. رسانه‌های عبری شب سه‌شنبه از انفجار در یک کارخانه‌ مواد شیمایی در تل‌آویو خبر دادند؛ اما خبر آنقدر مهیب بود که امکان نداشت مانند دفعات قبل سانسور یا تحریف شود. انفجار در منطقه رامات هاشرون (5 کیلومتری شمال تل‌آویو) رخ داده بود. ادعا شد فقط سه نفر زخمی شده‌اند؛ اما ده‌ها آمبولانسی که به منطقه اعزام شدند، از تلفات گسترده خبر می‌دادند. «البیت سیستمز (Elbit Systems)»، شرکت هوافضا، صنایع جنگ‌افزاری و فناوری اطلاعات اسرائیل است که طیف گسترده‌ای از تجهیزات دفاعی و جنگ‌افزاری شامل ارتباطات رادیویی، پهپاد، انواع رادارها، تجهیزات نیروی دریایی، و سلاح‌های کنترل از راه‌دور را تولید می‌کند و برخی شعب آن در آمریکا، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، کلمبیا و برزیل مستقر است. 16 خرداد 1402 هم انفجاری در مرکز سامانه‌های زمینی البیت سیستمز در منطقه Ramat Hasharon رخ داد. آن زمان، منابع رسانه‌ای صهیونیستی مدعی شدند علت انفجار، ترکیدگی کپسول گاز و نشت آن بوده است. همان روز یک گروه هکری اعلام کرده بود در حمله‌ای موفق به اخلال و هک سایت شرکت «اویگیلو» اسرائیل شده است. به این رویدادها می‌توان مواردی، مانند انفجار در کارخانه صنایع نظامی «رافائل» در حیفا، انفجار در مجتمع صنایع موشکی «تومر» در منطقه «گوش‌دان»، انفجار در ایستگاه اتوبوس در قدس، انفجار در یک پایگاه نظامی در منطقه «میشور ادومیم» قدس و انفجار در مقر فرماندهی پادگان نظامیان اسرائیل در نزدیکی جنین را اضافه کرد.
 
2ـ دست ردّ سعودی‌ها به سینه صهیونیست‌ها
این روزها خبرهایی از ارتباط سعودی با صهیونیست‌ها به گوش می‌رسد. اقدامی که آمریکایی‌ها کلید زده‌اند؛ اما حالا برخی محافل سیاسی آگاه فاش کردند، عربستان سعودی در حاشیه مذاکرات محرمانه خود با مقامات آمریکایی، با قاطعیت پیشنهاد مقامات وزارت دفاع آمریکا مبنی بر مشارکت کارشناسان صهیونیستی در نظارت بر ساخت یک رآکتور هسته‌ای بزرگ برای تضمین فعالیت صلح‌آمیز آن را رد کرده است. این پیشنهاد آمریکا در فرمولی ارائه شد که شامل موافقت آمریکا با ساخت رآکتور هسته‌ای بزرگ در عربستان و پیشنهاد کارشناسان برای نظارت بر آن با حضور یک کادر فنی صهیونیستی بود. هدف از پیشنهاد عجیب آمریکایی‌ها، دور زدن شرط اصلی عربستان مبنی بر ایجاد یک پروژه هسته‌ای در این کشور قبل از عادی‌سازی روابط با اسرائیل بوده است. هیئت امنیتی سعودی که در آن جلسات شرکت کرده بود، بلافاصله و بدون تردید با پیشنهاد آمریکا مخالفت و آن را رد کرد.
 
3ـ خودروهای حاشیه‌ساز
یکی از ابزارهای سیاستگذار در موضوع خودرو، موضوع واردات است. آمارها نشان می‌دهد، با وجود وعده واردات 200 هزار دستگاه خودرو در سال جاری تاکنون تنها 1621 دستگاه خودرو وارد گمرکات کشور شده که از این تعداد نیز تنها 690 دستگاه ترخیص شده است. به عبارتی، تنها یک درصد از وعده دولت برای واردات خودرو در چهارماهه نخست سال 1402 محقق شده است. طبق آمارهای گمرک، در سال 1388 حدود 16/4 درصد از هدف‌گذاری واردات خودرو در چهار ماهه نخست انجام شده است. در سال 1389 حدود 37 درصد از واردات خودرو در چهار ماهه نخست بوده، در سال 1390 و 1391 به ترتیب 21 و 27 درصد، در سال 1392 حدود 16 درصد، در سال‌های 1393 تا 1395 بین 24 تا 29 درصد، در سال 1396 حدود 43 درصد و در سال 1397 نیز 68 درصد از واردات خودرویی کل سال در چهار ماهه نخست صورت گرفته است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
داعش کی تموم می‌شه؟/ کاربری در واکنش به برخی متون منتشر شده در فضای مجازی مربوط به حادثه شاهچراغ نوشت: «داعش سال 1394 تو فرانسه عملیات کرد، این غرب‌زده‌ها اون موقع رفتن جلوی سفارت فرانسه شمع روشن کردن! ولی از دیشب به جای ابراز تأسف سؤال می‌کنن مگه داعش تموم نشده بود؟ عزیزم داعش اون وقتی تموم می‌شه که شما عقلتو از چنگ رسانه‌های داعشی نجات بدی!»
 
توهم جدید آمریکایی‌ها/ «بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت: «به فشار بر ایران ادامه خواهیم داد و هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای به تهران نمی‌دهیم. رویکرد کلی دولت بایدن پس از توافق بر سر زندانیان آمریکایی تغییری نکرده است و واشنگتن استراتژی بازدارندگی، فشار و دیپلماسی را دنبال خواهد کرد.»
 
مریم رجوی در مخمصه/ پس از رسانه‌ای شدن خبر ممنوع‌الورودی مریم رجوی، منابع آگاه امنیتی اعلام کردند، حکم ممنوع‌الخروجی مریم رجوی نیز از آلبانی صادر شده است. طبق گزارش‌ها مریم رجوی که سابقه ورود از مبادی غیررسمی به آلبانی را داشته، در پرونده قضایی خود حکم ممنوع‌الخروجی را نیز دارد.
 
گاز فاز 11 در مدار/ معاون وزیر نفت گفت: «فاز 11 پارس جنوبی آماده افتتاح رسمی با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت است و به ‌زودی با حضور مقامات به بهره‌برداری خواهد رسید. گاز این فاز در چند روز گذشته از طریق خطوط لوله دریایی برای پالایشگاه ارسال شده است.»
 
مهاجرت ویرانگر/ بی‌بی‌سی جهانی درباره مهاجرت صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی در گزارش جنجالی مدعی شد، از هر سه اسرائیلی یک نفر به فکر مهاجرت است! کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر این اتفاق بیفتد، مهاجرت می‌تواند ویرانگر باشد؛ پزشکان بسیاری به فکر مهاجرت هستند.
 
راهبرد حکیمانه/ «مهدی فضائلی» عضو دفتر و تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب گفت: «در ماجرای به میدان آوردن روسیه برای حضور در سوریه زمانی که بنا بود حاج قاسم با پوتین ملاقات کند، رهبر انقلاب به او فرمودند که دقت کنید شما نیروی زمینی روسیه نیستید، روسیه نیروی هوایی شماست.»
 
وزیر خارجه در راه ریاض/ شنیده‌ها حاکی است، روز پنج‌شنبه 26 مرداد «امیر عبداللهیان» با محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی دیدار خواهد کرد. این دیدار نخستین سفر رسمی یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی به عربستان پس از نزدیک به دو دهه به شمار می‌آید.
 
نظارت مسئله نیست/ بعد از شبهه‌افکنی برخی سیاسیون پیرامون مشارکت و تأییدیه‌های انتخابات، حداد عادل گفته است، در انتخابات شورای شهر دوم، مجلسِ اصلاحات همه را تأیید کرد؛ اما هم مشارکت کم شد و هم اصلاح‌طلبان بازنده انتخابات شدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات