صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۸۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 22 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): رسول اکرم در همه‌ صحنه‌ها از خدا استمداد کرد، از خدا خواست و از غیر خدا نترسید و نهراسید. راز اصلی عبودیت پیامبر در مقابل خدا این است؛ هیچ قدرتی را در مقابل خدا به حساب نیاوردن، از او واهمه نکردن، راه خدا را به خاطر اهوای دیگران قطع نکردن. جامعه‌ ما با درس گرفتن از این اخلاق نبوی، باید به یک جامعه‌ اسلامی منقلب شود.(1370/7/5) *سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

خارج از مدار اخلاق و انصاف

بررسی واکنش‌های رسانه‌ای جریان سیاسی اصلاح‌طلب و حتی برخی چهره‌های سیاسی دولت پیشین نشان می‌دهد، از منظر آنها دولت نه تنها اقدام مؤثری نداشته؛ بلکه در نقطه و مسیر صحیحی نیز قرار نگرفته است! از استثنائات که بگذریم، از نگاه نیروها و عناصر مؤثر سیاسی و رسانه‌های منسوب به این جریان بدیهی‌ترین رخدادهای مثبت نیز تفسیر منفی شده یا آنکه دیده نشده است. هر چند سیاه‌نمایی کم و بیش در همه دوره‌ها مشاهده شده است، اما ندیدن یا تحریف وقایع مثبت در عرصه منافع ملی اتفاق عجیب و نادری است که از سوی این طیف سیاسی صورت می‌گیرد. در دنیایی که منطقه‌گرایی ترتیبات جدیدی را در عرصه مناسبات و معادلات جهانی به وجود آورده است، حتماً عضویت ایران در شانگهای باید عکس‌العمل‌ مثبت همه را در پی داشته باشد؛ اما مع‌الاسف این‌گونه نیست. فرض کنید ورود ایران به این پیمان‌ منطقه‌ای چون ماهیت سیاسی و شرقی دارد، موافق با طبع برخی در داخل کشور نیست؛ اما بریکس که ایران به عضویت آن درآمد، یک پیمان اقتصادی و فراقاره‌ای است و خبر این رخداد باید به شکل مثبت در جامعه خود را نشان دهد که باز چنین اتفاقی در آن رسانه‌های خاص نمی‌افتد. از همه اینها هم بگذریم؛ فاز 11 که شاهکار طراحی، مهندسی و اجرای ایرانی است و در دولت کنونی تکمیل و افتتاح می‌شود، در فردای افتتاح، 6 روزنامه اصلاح‌طلب حتی در حد یک کلمه نیز به آن اشاره نمی-کنند! این نحوه مواجهه با اتفاقات مثبت کشور از سوی بخشی از یک جریان سیاسی منحصر به حال حاضر نیست. برای نمونه، اهالی رسانه 25 فروردین 1387 را به یاد دارند. روزی که قرار بود رئیس‌جمهور وقت بعد از خبر ساعت 21 به‌طور زنده با مردم سخن بگوید؛ اما در آخرین لحظات و به دلایلی این مصاحبه انجام نشد، فردای آن شب، یعنی روز 26 فروردین دو روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی این مصاحبه انجام نشده را نقد کردند! در واقع این دو روزنامه بدون اینکه منتظر پخش این برنامه بمانند و پس از شنیدن سخنان رئیس‌جمهور نظرات خود را بیان کنند، انتقادات صوری خود را منتشر کردند. این ماجرای به ظاهر خنده‌آور، نشانه تلخ سیاست‌ورزی خارج از مدار اخلاق و انصاف است. این یعنی یک جریان سیاسی«بای نحو کان» باید قدرت را به دست گیرد. برآیند همین خصلت‌هاست که عناصر و گروه‌های مؤثر جریان سیاسی اصلاح‌طلب حاضر نیستند نتیجه انتخابات سال 1388 را بپذیرند. حتی حاضر نیستند برای حل مسئله به قانون نیز تن بدهند و عجیب‌تر آنکه فرمان به تجمعات و آشوب‌های خیابانی صادر می‌کنند. به نظر می‌رسد این میل به قدرت‌ بدون در نظر گرفتن اخلاق و انصاف هم زیست قانونی یک جریان سیاسی و هم منافع ملی یک کشور را به مخاطره می‌افکند که باید برای رهایی از این آفت فکری کرد و طرحی درانداخت.

عزیز غضنفری

 

 

▼ گزارش روز

چند روز تا پایان اولتیماتوم

انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید، برخی گروهک‌هایی که اسم خلق را یدک می‌کشیدند، ولی همیشه رویه ضد مردمی داشته و دارند، سودای قدرت و تجزیه‌طلبی پیدا کردند. یکی از حوزه‌هایی که تجزیه‌طلبی به وسیله همین گروه‌های ضد خلق ظهور و بروز پیدا کرد، کردستان بود. این گروهک‌ها به پادگان‌های نظامی حمله کرده و برخی مراکز دولتی و حاکمیتی را به تسخیر خود درآوردند و برخی راه‌های مواصلاتی را بسته و علم تجزیه‌طلبی را برافراشتند.
اما جمهوری اسلامی در آغاز تلاش کرد این رویه انحرافی را با مذاکره و گفت‌وگو حل کند. منابع دست اول مانند «در کمین گل سرخ شهید صیادشیرازی» نشان می‌دهند که چگونه نظام حاضر می‌شود در مقابل این درخواست‌ها نرمش نشان داده و خواسته‌های اصیل مردم کردستان را پوشش دهد و حل کند، اما سرکشی گروه‌هایی که اسم خلق را یدک می‌کشند و همه رفتار و عملکردشان علیه مردم است، این مذاکره و گفت‌وگو را نپسندیده و پرچم تجزیه‌طلبی‌شان را علم کرده و نوشتند: «ما هرگز و تحت هیچ شرایطی تا تحقق کامل انقلاب دموکراتیک ایران به رهبری طبقه کارگر تن به خلع سلاح نخواهیم داد.» منابع تاریخی به درستی روایت می کنند که «هزاران تن از مردم و ساکنان شهرهای مهاباد، سقز و سردشت، به علت ناامنی‌هایی که توسط گروه‌های مسلح عزالدین حسینی و قاسملو به وجود آمده بود، محل سکونت خود را ترک کرده و به تبریز و ارومیه گریختند.» اینها همان مردمی بودند که نیروهای به ظاهر ضد امپریالیست به نام دفاع از خلق کرد! این چنین به آنها ستم روا می‌داشتند.
اسناد به درستی نشان می‌دهد، کسانی مانند جلال حسینی، ابراهیم مهتدی، عبدالرحمان قاسملو، جعفر شفیعی و... همه دست در دست صدام گذاشته تا با خودفروشی برای مبارزه با انقلاب اسلامی اسلحه دریافت کنند. تجزیه‌طلبی‌ای که جز با قرار دادن مردم در مقابل مردم و به ویرانه کشاندن مردم کردستان محقق نمی‌شد؛ به نام خلق و علیه خلق. اما کومله، دموکرات، حزب کمونیست ایران و دیگر گروهک‌ها در مقابل جنایات صدام در سردشت، حلبچه و... هیچ واکنشی نشان ندادند.
پس از جنگ این گروه‌های تروریستی، منطقه شمال عراق را پایگاهی برای ضربه زدن به امنیت کردستان و تجزیه ایران قرار دادند. این شرایط بود که در سال 1374، نیروی زمینی سپاه به فرماندهی سردار شهید حاج احمد کاظمی به این نتیجه رسید که باید سر این افعی را در خانه کوبید. حمله سال 1374 نیروی زمینی سپاه به پناهگاه‌های این گروهک‌ها در عمق 150 کیلومتری خاک عراق این گروهک‌ها را به استیصال واداشت؛ چنانچه به قول سرلشکر باقری «آنها در خلال یک روز چندین بار پیام تسلیم دادند؛ اما حاج احمد می‌گفت اینها فریبکارند و ما باید به کار خود ادامه دهیم.»
هر چند این گروهک‌ها پای یک توافق را امضا کردند، اما باز هم بر سر مواضع خود نایستاده و به خلف وعده روی آوردند.
نقطه کانونی حرکت آنها در چند سال گذشته در اغتشاشات سال 1401 بود؛ اما نیروی زمینی سپاه با همکاری سایر مجموعه‌های نظامی و امنیتی گوشمالی خوبی را به این گروهک‌ها دادند. بر همین اساس دولت عراق، اقلیم کردستان و گروه‌های تجزیه‌طلب تعهد دادند که این تروریست‌ها دیگر خطایی نکنند و اسلحه خود را بر زمین بگذارند. تعهداتی که در روزهای پایانی خود است و باید دید تروریست‌ها و تجزیه‌طلبان به عهد خود وفا خواهند کرد یا بار دیگر باید با زبان سُرب با آنها سخن گفت!

 


▼ اخبار

1ـ گروه‌های مسلح کرد از مرز ایران دور می‌شوند

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق گفت: «این کشور تغییر مکان گروه‌های کُرد ایران از مناطق کردستان عراق که به مرزهای ایران نزدیک بوده، به اردوگاه‌هایی دور از مرز به عنوان بخشی از توافق امنیتی میان تهران و بغداد را آغاز کرده است.» حسین که این سخنان را در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مطرح می‌کرد، گفت: «بر اساس توافق میان ایران و عراق، اقدامات ضروری برای حذف این گروه‌ها از مناطق مرزی اتخاذ شده و آنها در اردوگاه‌هایی در عمق کردستان عراق مستقر شده‌اند.» وزیر خارجه عراق گفت: «وی روز چهارشنبه به تهران سفر خواهد کرد تا شخصا این پیام را انتقال داده و امیدوار است که این اقدام مانع از تشدید تنش‌ها در مرز شود.» سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران در حالی صورت خواهد گرفت که «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز روز دوشنبه، 20 شهریور ماه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار تصریح کرد: «حضور تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق و تحرکات آنها علیه امنیت ایران در تعارض با قانون اساسی عراق و‌ مناسبات دوستانه فیمابین است. هیچ طرفی نباید به امنیت همسایگان عراق آسیب برساند.»

۲ـ غرب با اغتشاشات پاییزی مقدسات جامعه ایران را هدف گرفت

«دکتر محمدباقر‌خرمشاد» استاد جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه گفت: «مخالفان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در تحلیل‌های خود به این جمع‌بندی رسیدند که صرف مخالفت یا زدن جمهوری اسلامی ایران کفایت نمی‌کند و این نظام ساقط نخواهد شد. علت را در این تحلیل یافتند که حکومت و جامعه در ایران در حال باز تولید همدیگر هستند؛ یعنی بخش اکثریت جامعه ایران با حکومت و ارزش‌های آن همبستگی دارد. چرخه‌ای شکل گرفته و تا زمانی که این چرخه عمل کند، نمی‌توان نظام جمهوری اسلامی را تضعیف کرد. بنابراین باید جامعه و ارزش‌های جامعه را هدف قرار داد. در این میان، یکی از مهم‌ترین پایه‌های فرهنگی جامعه ایران مسئله امر قدسی است. به نظر می‌رسد در اتفاقات سال 1401، تلاش شد از جامعه ایران تقدس‌زدایی شود. در واقع هر چیزی که رگه قدسی داشت، مورد هجوم قرار گرفت. از ارزش‌های دینی تا ارزش‌های ملی. اتفاقاتی مثل پرچم‌سوزی هم در همین راستا قابل تحلیل است. این حرکت بنیادی از طرف ضد انقلاب بود که با زدن جامعه ایران و حتی ایران تلاش کردند چرخه هم‌افزایی بین حاکمیت و جامعه را به هم بزنند.»

۳ـ رونویسی BBC از یک روزنامه داخلی برای التهاب‌آفرینی در دانشگاه

یکی از برنامه‌های ثابت دشمن در نیمه دوم سال، تمرکز بر دانشگاه‌ها و مدارس با هدف ایجاد اختلال و سنگ‌اندازی در مسیر آموزش است. سال گذشته این پروژه ضدایرانی در دو مرحله انجام شد؛ یکی به بهانه فوت مهسا امینی و دیگری با دروغ مسمومیت شیمیایی در مدارس و دانشگاه‌ها. امسال نیز دشمن به صورت ویژه روی این پروژه متمرکز شده است. باز هم هدف اصلی، سنگ‌اندازی در مسیر آموزش و ایجاد اختلال در تقویم نهادهای آموزشی کشور اعم از دانشگاه‌ها و مدارس است. دشمن آشکارا حوزه آموزش را هدف قرار داده است. با این حال، متأسفانه شاهد هستیم که برخی رسانه‌ها در داخل، در این نقشه ضدایرانی ایفای نقش کرده و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

۴ـ دفن 4 هزار جسد تنها در یک شهر لیبی

خبرنگار شبکه «العربی» گزارش داد، فقط در شهر «درنه» از جمله شهرهای طوفان زده شرق لیبی، 4 هزار جسد دفن شده است. وی گفت، سه هزار و 650 نفر به طور جمعی به خاک سپرده شده‌اند. وزیر هوانوردی لیبی و عضو ستاد بحران لیبی نیز به خبرگزاری «رویترز» گفت که شمار کشته‌ها در شهر درنه زیاد است و اجساد در همه جا دیده می‌شود. اگر بگویم که 25 درصد شهر درنه ناپدید شده است، مبالغه نکرده‌ام. وزیر بهداشت لیبی امروز در جدیدترین آمار خود شمار کشته‌ها را بیش از سه هزار نفر اعلام کرد، اما در عین حال پیش‌بینی کرد که شمار آنها به 10 هزار نفر افزایش یابد.

 

 

▼ اخبار کوتاه

شعار دست‌ساز مراکز نظامی و جاسوسی/ آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار با دانشجویان دانشگاه‌های استان قزوین گفت: «دشمنان با شعار «زن، زندگی، آزادی» اصل دین را هدف قرار داده‌اند و موضوع زن و حجاب بهانه است و این شعار از مراکز نظامی و جاسوسی دشمنان، مانند رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلیس برخاسته است.» وی با بیان اینکه باید نسبت به هشدارهای رهبر معظم انقلاب بیدار باشیم، ابراز کرد: «باید دانشجویان، حوزویان و همه اقشار مردم نسبت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب توجه داشته باشند؛ چراکه در سخنرانی‌های ایشان مباحث کاربردی و کلیدی مطرح می‌شود و چنانچه همه جامعه به آن توجه کنند، خدای تبارک وتعالی نعمت انقلاب را استمرار می‌بخشد و اگر به آن توجه نکنند، خداوند نعمتش را از ما می‌گیرد و این سنت الهی است.»

ایران سومین تولیدکننده نفت اوپک/ طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در ماه آگوست 2023 با 143 هزار بشکه افزایش نسبت به ماه جولای به 3 میلیون بشکه در روز رسید و از تولید نفت امارات پیشی گرفت. بررسی گزارش‌های اوپک نشان می‌دهد، آمار این مؤسسه از آمار اعلامی وزارت نفت ایران عقب‌تر بوده و با چند ماه تأخیر اعداد رسمی مراجع ایرانی را تأیید می‌کند. طبق اعلام وزارت در شهریور ماه، تولید نفت ایران وارد کانال 3/4 میلیون بشکه در روز خواهد شد.

دو نرخی شدن قیمت خودرو غیرکارشناسی بود/ «علی‌آبادی» وزیر صمت با بیان اینکه وزارت‌خانه مسئول مستقیم خودروسازان نیست، گفت: «اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. انقباض بازار، سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد.از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد. بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود.»

باعث نااطمینانی در بورس نمی‌شویم/ «احسان خاندوزی» سخنگوی اقتصادی دولت گفت: «دولت از اتخاذ تصمیم و سیاستی که موجب نااطمینانی بیشتر در بورس و پیش‌بینی ‌ناپذیری برای سرمایه‌گذاران در بازار و صنایع کشور شود، اجتناب خواهد کرد. این مهمترین کمکی است که دولت می‌تواند به بازار سرمایه داشته باشد و باقی عوامل چه عوامل در داخل صنایع و بازار و چه عوامل بین‌المللی تأثیرات طبیعی خود را در بورس خواهد گذاشت.»

30 درصد بنگاه‌های املاک در تهران مجوز ندارند/ نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: «امروز در 20 منطقه شهری تهران با احتساب شمیران حدود 12 هزار مشاور املاک داریم. اگر این عدد را در 5 ضرب کنیم، تعداد شاغلان در صنف مشاوران املاک به‌دست می‌آید که حدود 60 هزار نفر هستند. البته 30 درصد مشاوران املاک در تهران مجوز فعالیت ندارند.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات