صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۹۵۶

ایده «ایلاف ایرانی»؛ راهکار برون‌رفت از عارضه‌های اقتصادی کشور

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور‌هایی است که در سال‌های اخیر و در میانه تحولات بنیادین بین‌المللی در معرض این قرار گرفته است تا تصمیم بگیرد و جای خود را در آینده جهان تعیین نماید
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور‌هایی است که در سال‌های اخیر و در میانه تحولات بنیادین بین‌المللی در معرض این قرار گرفته است تا تصمیم بگیرد و جای خود را در آینده جهان تعیین نماید. دکتر «حمیدرضا فرتوک زاده» اقتصاددان و استاد دانشگاه راه تبدیل شدن ایران به یک بازیگر جدی اقتصادی را در نظم جدیدی می‌داند که نمونه تاریخی دارد.

نظمی که به اعتقاد او می‌تواند راه برون‌رفت اقتصاد ایران از تله پیچیدگی مرکب و نظم آنگلوساکسونی باشد؛ یعنی «ایلاف» یا همان پیمان صلحی که پیش از بعثت پیامبر، میان قریش و سایر قبایل شبه جزیره عربستان منعقد شد و تجارت را جایگزین خصومت کرد.

او با تأکید بر اینکه ایده «ایلاف ایرانی» شبیه ایلاف سنتی است، اما تفاوت­‌هایی نیز دارد، گفت: «ایلاف ما کاملاً ایرانی و در عین حال اسلامی است. ما نمی‌­خواهیم امروز در مکه بنشینیم و مدل گذشته را در جزیره‌­العرب پیاده و تهاتر کنیم. بلکه می‌­خواهیم این نسخه را به‌­روز کرده و از تمام مواهب سنتی و جدید آن بهره‌­مند شویم».

به گفته او وقتی از پلتفرم معاملاتی مستقل از دلار سخن می‌گوییم یعنی به دنبال طرف‌های تجاری هستیم که هم آن‌ها نیاز و تقاضای موثر برای محصولات ایرانی داشته باشند و هم شرکت‌های ایرانی، متقاضی محصولات آن‌ها باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات