صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۵۱۰۵۱

نتانیاهو احساس خطر می‌کند/ نظرسنجی‌های تکان‌دهنده برای بی‌بی

نتانیاهو در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، معترضان به اصلاحات قضایی در این کشور را به همکاری با دشمنان رژیم اشغالگر قدس متهم ساخته است که با اعتراض شدید برگزارکنندگان تظاهرات ضد نتانیاهو در تل‌آویو و حیفا مواجه شده است
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس روز‌های سخت و تاریکی را سپری می‌کند. آخرین نظرسنجی‌ها در اراضی اشغالی نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات سراسری دوباره، قطعا ائتلاف کنونی حاکم بر کابینه رژیم صهیونیستی رای کمتری نسبت به ائتلاف متشکل از مخالفان کابینه (به رهبری لاپید و بنی گانتز) به دست خواهد آورد. از این رو برگزاری انتخابات سراسری و انحلال کابینه، خط قرمز نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود.

بنیامین نتانیاهو در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، معترضان به اصلاحات قضایی در این کشور را به همکاری با دشمنان رژیم اشغالگر قدس متهم ساخته است. این سخنان با اعتراض شدید برگزارکنندگان تظاهرات ضد نتانیاهو در تل‌آویو و حیفا مواجه شده است.

یک سخنگوی نتانیاهو در تلاش برای توضیح سخنان او گفت اشاره نخست‌وزیر به این موضوع بوده که انتظار می‌رود در طول اقامت او در نیویورک تظاهرات موازی جبهه آزادیبخش فلسطین و حامیان کمپین بایکوت اسرائیل (BDS) و نیز اسرائیلی‌های مخالف او برگزار شود.

در آستانه سفر نتانیاهو به نیویورک بار دیگر هزاران معترض در تل‌آویو و دیگر مناطق علیه اصلاحات مناقشه‌برانگیز قضایی که با رأی نمایندگان حامی کابینه محافظه‌کار نتانیاهو در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی)، تصویب شده تظاهرات کردند. یک‌شنبه شب همچنین صد‌ها تظاهرکننده مقابل فرودگاه بن‌گورین در تل‌آویو تجمع کردند و علیه نتانیاهو شعار دادند. انتظار می‌رود در هنگام حضور نتانیاهو در نیویورک نیز مخالفان او در این شهر تظاهرات کنند. نتانیاهو، اما اتهاماتش علیه تظاهرکنندگان را تکرار کرد و گفت: «کسی که این اعتراضات را سازماندهی می‌کند، پول زیادی دارد، این تظاهرات با حمایت مالی و سازماندهی‌شده است و همه مرز‌ها را از بین برده است.»

یئیر لاپید، رهبر اپوزیسیون (جریان مخالف نتانیاهو) در توییتر نوشته است: «هیچ کس در دنیا به اندازه نتانیاهو در ماه‌های اخیر به وجهه اسرائیل آسیب نزده است. هیچ چیز به اندازه تغییر نظام سیاسی اسرائیل از طریق تصمیمات دولت او به مخالفان تل‌آویو کمک نخواهد کرد. جملات اخیر نتانیاهو نشانه دیگری از اختلال در قوه داوری و رابطه او با واقعیت است.»

از سوی دیگر، رژیم اشغالگر قدس اعتراض رسمی خود به اشتفان زایبرت سفیر آلمان در این کشور را به برلین ابلاغ کرده است. خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۸ سپتامبر این خبر را از قول یک مقام صهیونیستی که نخواسته نامش فاش شود اعلام کرد. زایبرت، سفیر آلمان در تل‌آویو پیشتر به عنوان تماشاگر در یک نشست دادگاه عالی در رژیم صهیونیستی شرکت کرده بود. این نشست که هفته گذشته برگزار شد، جلسه بحث و استماع در مورد اصلاحات مناقشه برانگیز قضایی از سوی کابینه رژیم صهیونیستی بود. سفیر آلمان تل آویو با انتشار یک ویدیو در شبکه توییتر نوشت: «فکر می‌کنم امر مهمی برای اسرائیل در اینجا اتفاق بیفتد. ما به عنوان دوستان اسرائیل با علاقه فراوان ناظر جلسه دادگاه عالی هستیم.» مقامات کابینه رژیم صهیونیستی، توئیت اخیر سفیر آلمان را نشان‌دهنده مداخله هدفمند برلین در اراضی اشغالی دانسته‌اند.

پارلمان رژیم صهیونیستی در ماه ژوئیه علیرغم اعتراضات فروان و تظاهرات گسترده در این کشور، قانون محدودیت اختیارات سیستم قضایی را با اکثریتی شکننده تصویب کرد. کابینه نتانیاهو در راستای لاپوشانی پرونده وی وچندین عضو کابینه، اصلاح سیستم قضایی را به بهانه تناسب قوا بین مجلس و قوه قضاییه، ضروری می‌داند. علیه این اصلاحات از بیش از شش ماه پیش تظاهراتی گسترده در سراسر اراضی اشغالی برپاست. دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در نشست ۱۴ ساعته خود به این نتیجه رسید که برای داوری در باره مصوبه مجلس نیاز به داده‌های تکمیلی بیشتری است و رأی این دادگاه سه هفته دیگر اعلام خواهد شد. همین مسئله، گره‌های کور دیگری را در اراضی اشغالی ایجاد کرده است.

تنش‌ها تشدید می‌شود
آنچه مسلم است اینکه چشم‌اندازی برای رفع یا حتی محدودسازی تنش‌های داخلی در اراضی اشغالی طی هفته‌ها و ماه‌های آتی مشاهده نمی‌شود. بحران‌های داخلی در اراضی اشغالی به‌ اندازه‌ای پیچیده و گسترده شده که پای لابی‌های صهیونیستی در آمریکا را نیز به تل‌آویو باز کرده است! از توماس فریدمن، روزنامه‌نگار مشهور نیویورک‌تایمز گرفته تا دیگر اعضای آشکار و پنهان لابی‌های آیپک و جی استریت یکی پس از دیگری در حال ابراز نگرانی شدید خود نسبت به مناقشات بی‌پایان شکل‌گرفته در تل‌آویو و حیفا هستند. یکی از این نگرانی‌ها، به شکل‌گیری دوگانه کابینه-ارتش در اراضی اشغالی بازمی‌گردد. هزاران افسر و خلبان ذخیره، وضعیت خدمت خود را به حالت تعلیق درآورده و حتی برخی از افراد باقیمانده در ارتش رژیم صهیونیستی، صراحتاً از همراهی با تصمیمات ابلاغی سرباز می‌زنند. بی‌دلیل نیست که اکثر ژنرال‌های صهیونیست تأکید کرده‌اند که توان عملیاتی و بازدارندگی این رژیم طی ماه‌های اخیر تحلیل یافته و تنش‌های شکل‌گرفته در میان نیرو‌های ذخیره ارتش نیز قدرت پیشگیری از حوادث ناگهانی و حتی بحران‌های قابل پیش‌بینی علیه تل‌آویو را سلب کرده است.

نتانیاهو قدرت عقب‌نشینی ندارد
نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، بین گزینه "بد" و "بدتر" قرار گرفته است! نتانیاهو از سوی افرادی مانند آریه درعی، رهبر حزب شاس و حتی افرادی مانند اسموتریچ و ینگویر بابت تصویب اصلاحات جنجالی و کاهش اختیارات دیوان قضائی رژیم صهیونیستی تحت‌ فشار مضاعف بوده و البته خود نیز باقی ماندن در مسند قدرت را در گروی لاپوشانی پرونده‌های فساد خود و مسکوت نگاه‌داشتن آن‌ها تلقی می‌کرد. اگر نتانیاهو دست به چنین اقدامی نمی‌زد، حداقل دو حزب از احزاب صهیونیستی تشکیل‌دهنده کابینه از وی جدا شده و درنتیجه، چاره‌ای جز برگزاری انتخابات چندباره در تل‌آویو وجود نداشت. در نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز به دلیل تشدید بحران‌های داخلی در اراضی اشغالی، ائتلاف نتانیاهو موقعیت قبلی خود را از دست‌داده و در مقابل، وضعیت ائتلاف رقیب نتانیاهو تقویت‌ شده است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مدیریت اعتراضات داخلی علیه خود، تلاش کرد از فرمول‌های جاری در اروپا و خصوصاً کشور فرانسه استفاده کند: تصمیم‌گیری و اجرای سریع یک تصمیم و قرار دادن مخاطبان در یک موقعیت تمام‌شده! نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی معتقد بود در این صورت، نهایتاً با ریزش معترضین و حتی انطباق ناخودآگاه آن‌ها با تصمیم جدید خود روبه‌رو می‌شود. اما افزایش تصاعدی دوباره تعداد معترضین به اصلاحات قضائی علی‌رغم تصویب بخش مهمی از آن در کنست، نشان داد چنین فرمولی حداقل در تل‌آویو قابلیت پیاده شدن نداشته است!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات