صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۵۱۳۹۹

بر بلندای افتخار/ارتقای جایگاه فضایی ایران با ماهواره نور ۳

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفته گزارش‌ها درباره پرتاب یک ماهواره توسط ایران را دیده‌ایم؛ مدت‌هاست که نگرانی‌هایمان را درباره برنامه ایران برای آزمایش پرتابگرها به روشنی اعلام کرده‌ایم.

چهل و اندی سال است که از انقلاب اسلامی ایران می گذرد، انقلابی که به دلیل مردمی و اسلامی بودنش دشمنان بسیاری پیدا کرد تا جاییکه از شرق و غرب عالم از ترس صدور آرمانها و ارزشها و اصول این انقلاب به مرزهای تحت سلطه آنها کارشکنی ها و تحریم و تهدیدات بسیاری به پا شد. دشمنان در حرکتی ناجوانمردانه با تجهیز عراق سعی داشتند انقلاب نوپای ایران را در نطفه خفه کنند اما ایران اسلامی نه تنها در دفاعی مقدس دشمن تا دندان مسلح بعثی و دولت های حامی اش را شکست داد بلکه با پیشرفت و تلاش دانشمندان این مرز و بوم هر روز به افتخارات بسیاری چه در حوزه دفاعی و نظامی چه در حوزه علوم پزشکی و فضایی و... دست پیدا کرد.

بر بلندای افتخار
ایران اسلامی با همه فراز و نشیب ها و دشمنی های شرق و غرب امروز بر بلندای اقتدار و صلابت ایستاده است چرا که تلاش شبانه روزی دانشمندان و متخصصان این مرز و بوم ایران اسلامی را از هر وابستگی به خارج از مرزها رهانده است.
ایران اسلامی امروز در پزشکی، تولید علم و فناوری، در حوزه امنیتی و دفاعی، تولید دارو و واکسن و تولیدات صنعتی و موادغذایی جزو سرآمدان است تاجاییکه به گفته آقای رئیس جمهور تهدید و تحریم هم نمی تواند سد راه دانشمندان پر تلاش ایرانی برای حرکت بر مدار پیشرفت و توسعه گردد.

بر بلندای افتخار/ارتقای جایگاه فضایی ایران با ماهواره نور ۳

دانش بومی
ایران اسلامی امروز در جایگاهی از افتخار ایستاده که در برابر چشمان حیرت زده شرق و غرب هر روز افتخار دیگری از دانشمندان ایرانی با دانش بومی و کاملا داخلی را رونمایی می کند. کار از موشک های قاره پیما و دور برد و نزدیک برد تا پهپاد و موشک های بالستیک و مافوق صوت، امروز به ماهواره رسیده و ایران اسلامی ماهواره نور ۳ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد و در مدار قرار داد.

حاصلی از مدیریت جهادی
دستاورد بزرگ و پر افتخاری که محصول تفکر بسیجی، مدیریت جهادی و انقلابی و اعتماد به توان بومی است که توسط سپاه در ۱۸ ماه ساخته شده و کاملا بومی است و  توسط ماهواره‌بر ترکیبی سه مرحله‌ای قاصد   به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفته است.
 نور ۳ ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است که  با سرعت 6.7 کیلومتر بر ثانیه و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفته است، ماهواره و ماهواره‌بری که هر دو در سازمان تحقیقات سپاه طراحی و ساخته شده است.
از فرماندهی اطلاعاتی سپاه تا مخاطرات طبیعی
قرار است از  مجموعه دریافت‌ها و داده های ثبتی این ماهواره از سطح زمین به منظور تکمیل نیازمندی‌های اطلاعاتی سپاه استفاده شود. نور 3 کاربردهای دیگری در حوزه تجاری و رصد مخاطرات طبیعی و آثار آن و کمک‌رسانی به مردم دارد  در حوزه دفاعی، اشراف اطلاعاتی، فرماندهی کنترل و هدایت تجهیزات هدایت‌پذیر نیز استفاده می شود.

بر بلندای افتخار/ارتقای جایگاه فضایی ایران با ماهواره نور ۳

ماهواره نور 3 از نسل قبلی خود یعنی نور 2 هفت کیلوگرم سنگین‌تر بوده و  از تجهیزات تصویربرداری با دقت و کیفیت بهتر و بیشتری برخوردار است. در ماهواره نور ۳ نسبت به ماهواره نور 2 تا ۲.۵ برابر دقت عکس بیشتری دارد و سنسورهای سیگنالی بر روی ماهواره نصب شده که با ماهواره‌های نور ۱ و نور ۲متفاوت است.

تولید بومی در عین تحریم
 سردار حاجی زاده، فرمانده  نیروی هوافضای سپاه در خصوص تولید کاملا بومی نور ۳ گفته است:«ما چون تحریم هستیم مجبوریم همه بخش‌های زیر مجموعه‌ از ماهواره و بخش‌های دیگر را خودمان داشته باشیم و در شرایط تحریم نه تنها قطعه‌ای به ما نمی‌دهند بلکه مدیریت می‌کنند که حتی با چند واسطه هم به دست ما نرسد اما تحریم این فرصت را در اختیار ما قرار داده تا خودکفایی و بومی‌‌سازی را عمق بیشتری بدهیم و همه چیز امروز ایرانی شده است.»
ما امروز دهمین کشور دنیا و اولین کشور اسلامی هستیم که چنین فناوری یعنی پرتاب ماهواره ایرانی با ماهواره بر ایرانی را داریم  تا جاییکه عنوان میشود می توانیم ماهواره های کوچک همسایه را هم به فضا پرتاب کنیم.  

بر بلندای افتخار/ارتقای جایگاه فضایی ایران با ماهواره نور ۳

نبوغ ایرانی
پرتاب نور ۳ دانش  و توان و نبوغ ایرانی را در دستیابی به فناوری های روز دنیا به رخ جهانیان کشاند و نشان داد تحریم ها هیچ تاثیری ندارد و تهدیدات چه داخلی و چه بین المللی تنهاعزم دانشمندان، پژوهشگران و متخصصان و مهندسان ما در طراحی فناوری هایی همچون ماهواره و ماهواره بر را بیشتر می کند.

از تعجب رسانه رژیم صهیونیستی تا نگرانی آمریکا
پرتاب ماهواره جدید ایرانی تعجب و واکنش  رسانه های غربی را در بر داشته و رسانه های  رژیم صهیونیستی هم ضمن اعتراف به موفقیت‌ برنامه‌های موشکی ایران، نور 3 را عامل تقویت توانایی‌‌های ایران در فضا عنوان کرده اند که ایران اسلامی را به یکی از بازیگران اصلی فضایی در آینده مبدل خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفته گزارش‌ها درباره پرتاب یک ماهواره توسط ایران را دیده‌ایم؛ مدت‌هاست که نگرانی‌هایمان را درباره برنامه ایران برای آزمایش پرتابگرها به روشنی اعلام کرده‌ایم.

این مقام ارشد آمریکا با بیان اینکه این برنامه راهی برای توسعه سامانه موشک‌های دوربردتر ایران است، فناروی‌های به کار رفته در ماهواره‌برها شبیه و جایگزین فناوری‌ای است که در موشک‌های بالستیک اسفتاده می‌شود.
نگرانی های مقامات غربی از پیشرفت های روز به روز ایران اسلامی به همین جا ختم نمیشود و قطعا هر روز شاهد پیشرفت های شگرف  تازه ای از ایران اسلامی خواهیم بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات