سیاسی >>  سیاسی >> تیتر یک سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۵۱۴۶۶

هویت برای یک ملت یعنی روح در بدن

هویت برای یک ملت به منزله‌ی روح در بدن هست پس با این نگاه عدم وجود آن به منزله‌ی مرگ خواهد بود. هویت ملی، هم عامل همبستگی و شکل‌گیری روح جمعی در یک ملت و هم وجه مشخصه و معرفه آن میان ملل دیگر هست.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ زهرا مختاری

مسئله‌ی هویت ملی یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب طی سال‌های متمادی بوده و اهمیت این مسئله این روزه بیش از پیش بر همگان آشکار شده است. هویت برای یک ملت به منزله‌ی روح در بدن هست پس با این نگاه عدم وجود آن به منزله‌ی مرگ خواهد بود. هویت ملی، هم عامل همبستگی و شکل‌گیری روح جمعی در یک ملت و هم وجه مشخصه و معرفه آن میان ملل دیگر هست. در واقع دوام و قوام زندگی توام با عزت و آزادی یک ملت، به هویت ملی آن در معنای عام و گسترده بستگی دارد. این تعاریف کلی از هویت ملی اشاره به اهمیت آن دارد کمااینکه باید بدانیم دشمن در تلاش برای هویت‌زدایی هست. هویت‌زدایی به منزله‌ی تغییر مبانی اندیشه‌ای کشور هست یعنی همان ایدئولوژی زدایی. دشمن به دنبال این است که گذشته کشور و انقلاب را تحقیر کند و کار‌های بزرگ ما را کوچک جلوه دهد و برخی عیوب را بزرگ‌نمایی کند. می‌خواهد منظومه‌ی فکری غرب را جایگزین هویت ملی و دینی کند.

مولفه‌های شکل‌دهنده هویت ملی ایرانیان
با توجه به تعاریف ذکر شده در رابطه با هویت ملی از دیدگاه اندیشمندان مختلف عناصری مانند سرزمین ایران-ارزش‌ها و عقاید و دین اسلام - زبان فارسی و ادبیات به عنوان تارو پود یا مولفه‌های هویت ملی می‌توان یاد کرد.
در اتفاقات اخیر شاهد بودیم که دشمن چطورعقاید و ارزش‌های ما را نشانه گرفته بود و با شگرد‌های رسانه‌ای سعی در تشویش اذهان عمومی داشت؛ اوج وقاحت را زمانی دیدیم که پرچم مقدسمان را به آتش کشیدند، همان کسانی که ادعا داشتند آتش زدن پرچم یک کشور توهین به مردم آن کشور است، پرچم کشور خودشان را به آتش کشیدند و شعار دادند که به فکر مردم هستند. این کار یکی از نشانه‌های جنگ ترکیبی است. جنگی که در آن تلاش برای تضعیف ارق ملی هویداست. البته که تمام این نقشه‌ها با درایت مقام معظم رهبری و نقش آفرینی نیرو‌های مسلح و بسیجی، نقش بر آب شد، اما جالب است کمی بیشتر درباره جنگ‌های ترکیبی بدانیم.

قدرت‌های بزرگ در مسیر جنگ هیبریدی
ابهام ییچیدگی چند بعدی بودن این‌ها مهم‌ترین ویژگی‌های مدرترین شیوه جنگی است. جنگی که در دنیا به آن هیبرید وارم و در ایران به آن جنگ ترکیبی می‌گویند. ویژگی‌های جنگ هیبریدی به میزان نوع و شدت تلفات وابسته است. در جنگ‌های مستقیم تلفات جانی بسیار متداول است، اما در جنگ‌های ترکیبی احتمال دارد با حمله‌ی سایبری به یکی از نهاد‌های کشورِ هدف قرار گیرد. در جنگ‌های اقتصادی امکان دارد فقر تورم رکود بیکاری در جامعه فراگیر شود. در واقع یکی از تمایز‌های اصلی جنگ‌های هیبریدی با دیگر جنگ‌ها این هست که در جنگ ترکیبی علیه کشور هدف در چند زمینه و چند بعد همزمان به کشور هدف حمله می‌کنند و به این طریق زمین بازی جنگ را پراکنده می‌کنند.

حالا که مسئله‌ی جنگ ترکیبی برایمان روشن شده است لازم هست از بهترین راهکار‌ها جهت مقابله با جنگ‌های هیبریدی استفاده کنیم. باید تلاش کنیم تا میتوانیم از اختلافات قومی قبیله‌ای جلوگیری کنیم و بر وحدت بینمان تاکید داشته باشیم. یکی از قوی‌ترین راهکار‌های بازدارنده جنگ‌های ترکیبی ایجاد تمدن‌سازی اسلامی هست. یکی دیگر از راهکار‌ها این هست که شبکه ملی اطلاعات را اجرایی کنیم. هر شبکه اجتماعی که فعالیت آن برای مردم آسیب‌زا هست را پالایه کنیم و تلاش کنیم مشابه داخلی آن را در اختیار مردم قرار بدهیم.

باید تا جایی که در توان داریم هوشیار باشیم، از رسانه که جزو مهم‌ترین ابزار هست غفلت نکنیم بدون شک، رسانه‌ها در جوامع امروز به دلیل گستردگی دامنه نفوذ و تنوع و تکثر رسانه‌ای، بیش از آنکه در خدمت آگاه‌سازی و حقیقت‌نمایی باشند، به عنوان ابزار سیاسی و امنیتی ایفای نقش می‌کنند. دشمن تلاش می‌کند تا از طریق رسانه به افکار عمومی جامعه فرم دهد و حالا که توان جنگیدن و به میدان آوردن نیروی نظامی خود را ندارد میخواهد با بهره‌گیری از رسانه موجب از بین بردن هویت ملی ما و همچنین کم کردن عرق ملی نسبت به کشورمان علی‌الخصوص در جوانان بشود.

ما وظیفه داریم با دستاوردها، ناکامی‌ها و ضعف‌ها را جبران کنیم... دشمن، اما عکی این را میخواهد؛ دشمن ناکامی‌ها را جلو می‌آورد، و با این کار میخواهد بگوید: نگاهتان به ناکامی‌ها باشد، دستاورد‌ها را فراموش کنید، مسیر انقلاب را رها کنید؛ این حرف دشمن هست. اما برعکس ما میگوییم که به کمک دستاوردهایمان بایستی ناکامی‌ها و ضعف‌ها را برطرف کنیم و انبوه دستاورد‌ها را ببینیم و از آن‌ها برای کمک به برداشتن ضعف‌ها ان‌شاء‌الله استفاده و بهره‌برداری کنیم.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات