بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۵۱۸۸۷

بشار اسد در دیدار امیرعبداللهیان: صهیونیست‌ها می‌خواهند پیروزی اخیر فلسطین را به عقب برگردانند

رئیس جمهور سوریه در دیدار وزیر امور خارجه ایران گفت:صهیونیست‌ها و حامیان آنها می‌خواهند پیروزی بدست آمده مردم فلسطین در تحولات اخیر را به گذشته برگردانند و یا آن را به زمینه ای برای از بین بردن‌ مقاومت تبدیل کنند.

حسین امیرعبداللهیان که در مقصد سوم سفرش به منطقه در پی تحولات جاری در فلسطین و نوار غزه به دمشق سفر کرد عصر روز جمعه ۲۱ مهرماه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگوی طولانی مدت داشت.

بشار اسد در دیدار امیرعبداللهیان: صهیونیست‌ها می‌خواهند پیروزی اخیر فلسطین را به عقب برگردانند

امیرعبداللهیان در این دیدار هدف اصلی از سفر به دمشق را مشورت و تبادل نظر درباره تحولات فلسطین خواند.
وی کشتار بیرحمانه مردم، کودکان، زنان و سالخوردگان غزه و محاصره و قطع آب و برق و سوخت این منطقه و بمباران منازل، اماکن عمومی و خدماتی و درمانی غزه را جنایت جنگی توصیف کرد و گفت: برخی مقامات بین المللی و غربی در تماس و گفت‌وگو با ما، سیاست‌های افراطی نتانیاهو و اقدامات تحریک آمیز او را عامل شکل گیری عملیات طوفان الاقصی می‌دانند، این در حالی است که غربی‌ها همه طرفها بجز رژیم صهیونیستی را به خویشتنداری فرا می‌خوانند. ‌ها می‌گویند که برخلاف تصور، طوفان‌الاقصی نشان داد که فلسطین همچنان زنده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که حمایت ایران و سوریه از مقاومت ملت فلسطین بر کسی پوسیده نیست، تصریح کرد: اما عملیات اخیر فلسطینی‌هاژ یک تصمیم، طراحی و اقدام کاملا فلسطینی بود.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی با اشاره به اینکه غرب بدنبال جعل حقایق در غزه برای توجیه جنایات صهیونیست‌ها و مشروعیت بخشیدن به آن است، عنوان کرد: مقاومت این توان را دارد ‌که تا مدت زمانی طولانی به مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی ادامه دهد. 

امیرعبداللهیان گفت: آمریکا نمی‌تواند از دیگران تقاضای خویشتنداری کند و در عین‌حال از رژیم صهیونیستی حمایت تسلیحاتی کرده تا علیه شهروندان فلسطینی بکارگیری شود.

امیرعبداللهیان با اشاره به شرایط بغرنج و دردناک غزه بدلیل جنایت جنگی صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان و ساکنان آن گفت:تلاش همه طرفها می‌بایست بر این متمرکز شود که از استمرار جنایات جنگی صهیونیست‌ها در غزه جلوگیری شود. در این راستا جمهوری اسلامی ایران ایده برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی را مطرح کرده و برای میزبانی آن نیز اعلام آمادگی کرده است.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این دیدار با ابراز نگرانی خود از حجم جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه گفت: صهیونیست‌ها و حامیان آنها می‌خواهند پیروزی بدست آمده مردم فلسطین در تحولات اخیر را به گذشته برگردانند و یا آن را به زمینه ای برای از بین بردن‌ مقاومت بدل کنند و این رویکرد با هدایت و مدیریت امریکا و کشورهای غربی دنبال می شود. 

وی دلیل ایستادگی غربی ها در کنار رژیم صهیونیستی را بحران‌های متراکم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اسرائیل و نگرانی آنها از خطر فروپاشی این رژیم دانسته و با حمایت از ابتکار عمل سیاسی ایران برای برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی گفت: باید تلاش کنیم تا از استمرار جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه جلوگیری شود.

در  این دیدار برخی موضوعات مهم مورد علاقه دو کشور نیز مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. وزیر امور خارجه پیش از این به عراق و لبنان سفر و با مقامات این کشورها درباره تحولات اخیر به گفت‌وگو پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از این در اظهاراتی طوفان الاقصی را عملیاتی صد در صد مقاومتی خوانده و ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه نسبت به وقوع فاجعه بزرگ انسانی در غزه هشدار داده بود.

وی همچنین در گفت‌وگو با همتایان خود در تعدادی از کشورهای اسلامی خواستار برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی شد و در لبنان هم برگزاری نشست فوق العاده سطح بالا درباره فلسطین را ضروری خواند.

 آمادگی ایران برای ارسال مواد غذایی، دارو و آب آشامیدنی به غزه، از دیگر مواردی بود که امیرعبداللهیان مطرح کرد.

این هشتمین سفر امیرعبداللهیان به دمشق پس از تصدی وزارت امور خارجه است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه هشتم شهریور ماه سالجاری در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌‌وگو با مقامات عالیتربه سوریه و در هفتمین سفرش به دمشق سفر کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات