صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۶۸

سرگیجه واشنگتن

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان/ گروه جهان

زمانی که عملیات طوفان‌الاقصی به‌صورت غافلگیرانه موجب شگفتی جهانیان شد، ایالات متحده اولین کشور در جهان بود که اعلام‌ کرد حمایت صددرصدی و قاطع خود را از رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند. دولت بایدن با وجود اینکه در جنگ بودجه‌ای با نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بود و توانسته ‌بود تنها برای 45 روز آینده از کنگره بودجه بگیرد، اعلام ‌کرد 8 میلیارد دلار برای تقویت توان نظامی و دفاعی رژیم صهیونیستی به این رژیم کمک می‌کند. با گذشت سومین روز از این عملیات که تا آن زمان به کشته شدن حداقل هزار صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی منجر شده بود، دولت آمریکا از فرستادن ناوهای جنگی خود به دریای مدیترانه گفت. بایدن هر روز در تماس تلفنی با نتانیاهو از احوال و اوضاع جنگ با خبر می‌شد و هر روز در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام می‌کرد و بارها و بارها جنبش حماس را یک گروه تروریستی خطاب کرده و از کشتار مردم بی‌دفاع غزه حمایت می‌کرد.
اوضاع در طول هفته گذشته به همین منوال پیش رفت و وزیر خارجه و وزیر دفاع ایالات متحده نیز برای اعلام همبستگی خود با رژیم صهیونیستی از حمایت‌های کلامی فراتر رفته و به سرزمین‌های اشغالی سفر کردند. همه این حمایت‌ها در حالی انجام می‌شد که در داخل واشنگتن جنگ سیاسی دیگری علیه بایدن آغاز شده بود. جمهوری‌خواهان و نامزد بالقوه‌شان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024، یعنی دونالد ترامپ حملات خود علیه بایدن را آغاز کرده‌ بودند. آنها با کشیدن پای ایران به جنگ در غزه، عنوان می‌کردند که باید جلوی مذاکرات آمریکا برای بازگشت به برجام گرفته شده و 6 میلیارد دلار اموال آزاد شده ایرانی از کره جنوبی نیز دوباره بلوکه شود. ترامپ در روزهای آخر هفته گذشته، پای نتانیاهو را هم به این میدان باز کرد و او را به‌صورت غیر مستقیم ترسو و بزدل خطاب کرد. او در نهایت از نظر ترامپ، نخست‌وزیری بود که در لحظات آخر برای تصمیم‌گیری در خصوص شهادت سردار سلیمانی در عراق پا پس کشیده و اعلام کرده بود با ایالات متحده همراهی نمی‌کند. کار تا جایی پیش رفت که ترامپ فرماندهان حزب‌الله را باهوش و وزیر جنگ رژیم صهیونیست را کودن خطاب کرد!
در کنگره اگرچه جمهوری‌خواهان به‌دنبال فشار بر بایدن و مقصر دانستن او درباره عملیات طوفان‌الاقصی بودند؛ اما در نهایت زمانی که کار به حمایت از رژیم صهیونیستی کشید، نمایندگان کنگره به‌صورت دو حزبی اعلام ‌کردند آماده اعطای کمک‌های مالی بیشتر به این رژیم هستند. در این میان، خبر جالب دیگری از کاخ سفید درز کرد که نشان می‌داد پروژه جنگ اوکراین از نظر دولت بایدن نباید به فراموشی سپرده شود. این پروژه که پروژه دموکرات‌ها و بایدن بود، در روند تصویب بودجه از سوی جمهوری‌خواهان زیر سؤال رفته و احتمال شکست آن بیشتر از هر زمان دیگری شده بود. جمهوری‌خواهان تنها به این دلیل که جلوی کمک‌های مالی بیشتر آمریکا به اوکراین را بگیرند، به گروکشی در ماجرای بودجه روی آورده ‌بودند و حالا بایدن باید از مسئله رژیم صهیونیستی استفاده می‌کرد و باز هم اوکراین را در فهرست کشورهایی قرار می‌داد که بالاترین میزان کمک‌های نظامی از آمریکا را دریافت می‌کنند. بنا بر اطلاع‌رسانی برخی مقامات دولت در کاخ سفید، بایدن قرار است در ارائه درخواست خود برای کمک مالی به رژیم صهیونیستی اعلام کند که کمک به این رژیم تابع کمک به اوکراین است و در واقع لایحه کمک به رژیم صهیونیستی با ماده‌ای همراه خود بود که کمک مالی به اوکراین را نیز تضمین می‌کند.
این اتفاق با مصاحبه‌های زلنسکی نیز همراه شده که تلاش دارد از آب گل‌آلود در سرزمین‌های اشغالی ماهی بگیرد. او بلافاصله اعلام‌ کرد، کمک به اسرائیل نباید کمک‌ها به اوکراین را تحت‌الشعاع قرار دهد و برای محکم کردن مواضعش در این زمینه پای روسیه را نیز به ماجرای حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی باز کرد. برخی منابع خبری اوکراینی نیز تا حدی پیش رفتند که اعلام‌ کردند فلسطینیان با کمک گروه واگنر عملیات خود را انجام دادند!
اختلافات داخلی بر سر ادامه کمک مالی به اوکراین به‌احتمال‌ زیاد در طول جنگ رژیم صهیونیستی با غزه ادامه می‌یابد و باید دید ایالات متحده که دچار چنین شکاف سیاسی‌ای شده‌ است، آیا می‌تواند توازن کمک‌های خود به دو متحدش، یعنی کی‌یف و تل‌آویو را برقرار کند و آیا حضور مالی آمریکا در جنگ‌های مختلف، موجب شکست بایدن در دور بعدی انتخابات، به‌دلیل بحران‌های اقتصادی و مالی پیش‌رو می‌شود یا نه؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات