صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۲۴۷۹

ساعت آخرالزمان

تنش‌های موجود بین دو قدرت اتمی دنیا، یعنی آمریکا و روسیه سبب شد که این دو قدرت، از معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای بیرون بروند. این مسئله نگرانی‌ها درباره امکان رویارویی اتمی دو قدرت هسته‌ای دنیا را افزایش داده است.
دو هفته پیش، آمریکا با زیر پا گذاشتن این معاهده، آزمایش‌های هسته‌ای را در تأسیسات زیر زمینی خود در صحرای نوادا برگزار کرد. هفته گذشته نیز شورای فدراسیون روسیه به اتفاق آرا قانون لغو معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را تصویب کرد.
این در حالی است که رئیس مجلس سفلی پارلمان روسیه هفته گذشته از تصمیم کشورش برای لغو معاهده ممنوعیت جامع آزمایش هسته‌ای به دلیل نگرش غیرمسئولانه آمریکا در قبال امنیت جهانی خبر داد.
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر گفته بود، این کشور می‌تواند رفتاری متقارن نسبت به ایالات متحده داشته باشد و دومای روسیه می‌تواند معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را لغو کند.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در عین حال خاطرنشان کرد، امتناع احتمالی روسیه از معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای به «معنای قصد انجام آزمایش‌های هسته‌ای نیست.»
طبق اعلام سازمان ملل متحد، در مدت پنج دهه از سال ۱۹۴۵ تا زمان ارائه معاهده ممنوعیت جامع آزمایش‌های هسته‌ای در سال ۱۹۹۶، بیش از ۲۰۰۰ آزمایش هسته‌ای اتفاق افتاد که ۱۰۳۲ مورد آن را ایالات متحده آمریکا و ۷۱۵ مورد آن را شوروی انجام داد.
این اقدامات نگرانی درباره رویارویی اتمی در جهان را افزایش داده است. بر اساس نظر کارشناسان بولتن اتمی آمریکا، ساعت آخرالزمان که احتمال درگیری هسته‌ای در جهان را نشان می‌دهد، از ابتدای سال 2023 با تهدیدهای روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای و تهدیدات متقابل آمریکا، بیش از پیش به لحظه آخرالزمان نزدیک شده و هم اکنون دنیا تنها 90 ثانیه با جنگ هسته‌ای فاصله دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات