صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۲۶۰۶

رمزگشایی از وقفه بشردوستانه غربی‌ها/ کاخ سفید رسماً دروغ می‌گوید!

این روز‌ها کلید واژه "وقفه بشردوستانه" مورد توجه بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل قرار گرفته است. وقفه بشردوستانه، نه به معنای آتش‌بس دائم و نه موقت است و قطعا هدف از آن نیز یاری رساندن به ساکنان غزه نیست!
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ سعید سبحانی

این روز‌ها کلید واژه "وقفه بشردوستانه" مورد توجه بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل قرار گرفته است. وقفه بشردوستانه، نه به معنای آتش‌بس دائم و نه موقت است و قطعا هدف از آن نیز یاری رساندن به ساکنان غزه نیست! مقامات آمریکایی و اروپایی صراحتاً هدف خود از ایجاد توفقی بشردوستانه در نوار غزه را مشخص کرده‌اند: آزادی اسرای صهیونیست و در مقابل، ارائه کمک‌های قطره چکانی به ساکنان غزه! متعاقباً، واشنگتن و تل‌آویو درصدد آن هستند که در قالب این وقفه بشردوستانه، اصلی‌ترین نگرانی آن‌ها یعنی وجود اسرای صهیونیست در نوار غزه برطرف شود و پس از پایان وقفه، با شدت بیشتری نوار غزه را هدف قرار دهند.

تاملی بر سخنان بایدن
جوبایدن رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین سخنان خود خواستار «وقفه‌ای» در نبرد میان اسرائیل و حماس شده تا امکان آزادی گروگان‌ها فراهم شود. او در یک کارزار انتخاباتی در مینه‌سوتا در واکنش به زنی که از او خواست که خواستار آتش‌بس شود سخن گفت: «فکر می‌کنم نیازی به وقفه وجود داشته باشد. وقفه یعنی ایجاد فرصت برای خارج کردن گروگان‌ها.»

کاخ سفید بعدا توضیح داد که منظور بایدن کمک‌رسانی و آزادی ۲۴۰ گروگانی بود که حماس اسیر کرده است. پیشتر یک زن با شعار «آتش بس، همین حالا» سخنرانی بایدن را مختل کرد، اما او در ادامه گفت که وضعیت برای اسرائیل و منطقه (غرب آسیا) «بسیار پیچیده» است!

واقعیت امر این است که رئیس‌جمهور آمریکا صراحتاً هدف خود را از وقفه احتمالی در جنگ غزه اعلام کرده است: اینکه تمامی اسرای صهیونیست آزاد شوند و متعاقباً، رژیم اشغالگر قدس با قدرت و تمرکز بیشتری به حملات خود به مناطق مسکونی غزه و نسل‌کشی کودکان ادامه دهد. بدیهی است که رئیس‌جمهور آمریکا و همراهانش مخالف آتش‌بس دائم در جنگ غزه هستند، زیرا این به معنای تحقق شکست رسمی واشنگتن-تل‌آویو در مواجهه نظامی و امنیتی با رزمندگان مقاومت محسوب می‌شود.

اما در سخنان بایدن یک فرامتن و نکته مهم دیگر وجود دارد که باید نسبت به آن توجه داشت. اینکه رئیس‌جمهور آمریکا عملاً تعیین شرایط میدانی نبرد و مدیریت نسل‌کشی غزه توسط واشنگتن را تایید کرده است. اکنون بر همگان مسجل است که در رایزنی‌های پشت پرده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، واشنگتن تبدیل به فرمانده میدان و رژیم اشغالگر قدس تبدیل به بازیگری وابسته به پنتاگون و سنتکام شده است. حضور گسترده تفنگداران آمریکایی در دریای سرخ و مدیترانه و حتی پشتیبانی عملیاتی هزاران تن از این نظامیان در جریان تهاجم زمینی به شمال نوار غزه، بیانگر حقیقتی به نام ورود مستقیم آمریکا به جنگ غزه و فراتر از آن، فرماندهی آمریکا در این نبرد می‌باشد.

آدرس‌های انحرافی کاخ سفید
سیگنال‌هایی که درخصوص موافقت آمریکا با توقف درگیری‌ها در غزه توسط رسانه‌های غربی مخابره می‌شود، جملگی نشانه‌ها و آدرس‌هایی انحرافی برای القای چهره‌ای متفاوت از واشنگتن در معادله نبرد می‌باشد. از سوی دیگر، پنهان‌سازی تلفات نیرو‌های آمریکایی در غزه نیز به صورتی جدی در دستور کار مقامات و رسانه‌های غربی قرار گرفته است. تنها حدود ۱۰ نفر از زبده‌ترین نظامیان آمریکایی طی روز‌های اخیر در جریان تلاش برای شناسایی شبکه تونلی شهر غزه، در تله گروه‌های مقاومت گرفتار شده و به هلاکت رسیده‌اند. برخی دیگر از نظامیان آمریکایی نیز در دیگر صحنه‌های نبرد کشته شده‌اند که مقامات کاخ سفید ترجیح می‌دهند فعلا سخنی از آن‌ها به میان نیاورند.

در نهایت اینکه رزمندگان مقاومت نه تنها تسلیم تاکتیک خطرناک آمریکا درخصوص ایجاد وقفه در جنگ (با هدف تنفس مصنوعی به ارتش در هم شکسته رژیم صهیونیستی) نشده و در مقابل، تمرکز فوق‌العاده‌ای بر روی نقشه‌های میدانی و عملیاتی واشنگتن دارند. به این ترتیب، نام واشنگتن و تل‌آویو در کنار یکدیگر به عنوان شکست‌خوردگان نهایی جنگ غزه ثبت خواهد شد.

سکوت آمریکا در قبال کشتار جبالیا
مقامات کاخ سفید در حالی از وقفه بشردوستانه در غزه سخن می‌گویند که حتی حاضر به محکوم کردن عملیات رژیم اشغالگر قدس در به خاک و خون کشیدن کودکان و زنان فلسطینی در اردوگاه جبالیا نکرده‌اند! سخنگوی کاخ سفید در تازه‌ترین مواضع خود صرفا نسبت به از بین رفتن جان صد‌ها انسان در این حمله توحش‌آمیز ابراز تاسف کرده و از محکوم کردن آن اجتناب نموده است!

ارتش رژیم اشغالگر قدس در یک فرار رو به جلو مدعی شده است که در حمله به اردوگاه آوارگان جبالیا یکی از فرماندهان ارشد حماس را کشته است. به عبارت بهتر، رسانه‌های غربی و صهیونیستی در تلاش هستند حتی اردوگاه مسکونی جبالیا را در کسوت و قالب یک مرکز نظامی حماس جلوه دهند! ریچارد هِشت، سخنگوی ارتش اسرائیل در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان از این اقدام دفاع کرد. هنگامی که مجری برنامه، وولف بلیتزر، در مورد شمار بالای قربانیان غیرنظامی در اردوگاه آوارگان پرسید، هِشت از جمله گفت: وولف، این تراژدی جنگ است. بار‌ها از غیرنظامیان خواسته شد که به جنوب نوار غزه فرار کنند!"

جبالیا بزرگترین کمپ آوارگان فلسطینی در نوار غزه است. عاطف ابوسیف، وزیر فرهنگ تشکیلات خودگردان فلسطینی در پیام صوتی واتس اپ به خبرنگار اشپیگل گفت بیش از ۵۰ خانه ویران‌شده و ۹ دهانه عمیق در زمین دیده است. در شرایطی که مقامات آمریکایی و سران اتحادیه اروپا حتی در پرونده کشتار دسته جمعی فلسطینیان در اردوگاه جبالیا حمایت مطلق خود را از صهیونیست‌ها ابراز می‌کنند، قطعاً پیشنهاد آن‌ها مبنی بر وقفه بشردوستانه، اساسا نسبی با بشردوستی و حمایت از ساکنان غزه ندارد. در این میان، جبهه مقاومت به خوبی بازی غرب را رصد کرده و نسبت به مطالبات فرامتنی و پشت پرده آمریکا و اتحادیه اروپا و رژیم اشغالگر قدس در قبال این پیشنهاد (وقفه بشردوستانه) آگاه است. بدیهی است که حماس و به طور کلی جبهه مقاومت در آینده‌ای نزدیک، با ابتکار عمل خود در میدان نبرد با دشمن صهیونیستی، شوک سخت‌تری به تل‌آویو و حامیان آمریکایی و اروپایی تل‌آویو وارد خواهند ساخت. در آن صورت، دیگر سخن گفتن از روش‌های فریبنده برای جلوگیری از تحقق شکست نهایی واشنگتن و تل‌آویو در جنگ غزه فایده‌ای برای بایدن و جوزف بورل نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات