صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۵۲۵۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دنیای آینده دنیای فلسطین است، دنیای رژیم غاصب صهیونیستی نیست و آینده متعلّق به اینهاست. بله، [صهیونیست‌ها] ظلم می‌کنند، جنایت می‌کنند، فاجعه‌آفرینی می‌کنند، لکن تلاشی که اینها دارند می‌کنند بیهوده است و به جایی نخواهد رسید ان‌شاءالله. (۱۴۰۲/۸/۳)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

حمایت مظلوم از مظلوم

اگرچه جنایات‌های رژیم سفاک صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه دل هر آزاده‌ای را در جهان به درد آورده است و خواسته تمام ایشان توقف موشک‌باران ظالمانه است، اما در دل این بحران شاهد اتفاقات و تحولاتی هستیم که این امید را بیش از گذشته ایجاد کرده است که آینده نزدیک فلسطین و منطقه را گروه‌های مقاومت تعیین خواهند کرد و نه آمریکا و رژیم صهیونیستی؛ یکی از این تحولات حمایت‌های عملی مقاومت منطقه، از حزب‌الله لبنان تا نیروهای مقاومت در عراق و یمن از مردم مظلوم غزه است. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «تعداد زیادی موشک بالستیک و کروز و تعداد زیادی پهپاد را به سمت اهداف مختلف دشمن صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پرتاب کردیم.» این حمایت‌های روز افزون واقعیات مختلفی را نشان می‌دهد؛ از جمله:
طی دهه‌های گذشته آمریکا سعی داشت با استفاده از روش‌های مختلف شناختی انگاره شکست مقاومت در منطقه را با ائتلاف‌سازی بر مبنای سازش کشورهای عربی به نفع رژیم صهیونیستی دنبال کند. جریان سازش در خفا و آشکار روابط خود را با رژیم صهیونیستی تقویت می‌کرد؛ در مقابل، جریان مقاومت همچنان با تأسی به حضرت امام خمینی(ره) فلسطین را پاره تن اسلام می‌داند و مقاومت را تنها راه نجات آن در مقابل صهیونیست‌ها. این روزها حمایت‌های عملی حزب‌الله لبنان و اکنون مجاهدان یمنی از مردم مظلوم غزه تحکیم‌کننده ضرورت جریان مقاومت است. به عنوان بهترین الگو در مقابل استکبار و البته نشانه روشنی است که ائتلاف‌سازی آمریکا در منطقه با شکست کامل همراه شده است. مردم مظلوم یمن طی سال‌ها تحت شدیدترین فشارها و تحریم‌ها و جنگی در چند جبهه بوده‌اند؛ اما مقاومت باعث شد که نه تنها قدرت بازدارندگی خود را تقویت کنند، بلکه به عنوان کشور تأثیرگذار منطقه‌ای برای حمایت از مردم مظلوم غزه در مقابل رژیم صهیونیستی بایستند. و این سنت الهی برای گروه‌های مقاومت فلسطینی و مردم مظلوم این کشور خواهد بود. ورود با غرور و غیرت یمنی‌ها بیش از گذشته ثابت کرد، هزینه‌های مقاومت از سازش کمتر است. جریان سازش منفور مسلمانان است و زبون آمریکا؛ اما مقاومت در شدیدترین بحران‌ها سربلند است و میدان‌دار مبارزه با استکبار. حمایت یمن، یعنی امروز بیش از هر زمان دیگری محور مقاومت را باید یک کلیت منسجم و به هم پیوسته دانست که آمریکا و ابزار دست او، یعنی صهیونیست‌ها دیگر قادر نخواهند بود به بخشی از آن آسیب بزنند و دیگر اضلاع خاموش باشند. این نکات واقعیتی است که آمریکا را بیش از هر زمان دیگری هراسان کرده است.

مصطفی برزکار

 


▼ گزارش روز

خروج خنجر یمنی از نیام؛ محصول بی‌تابی مسلمانان

سرلشکر یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن عصر دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از منظر احساس مسئولیت و پاسخ به ندای ملت خودمان و ملت‌های اسلامی و آزاده، نیروهای مسلح یمن باید وظیفه خود را در قبال آنچه در فلسطین اشغالی می‌گذرد، ایفا کنند.» وی افزود: «از این‌رو، با شمار زیادی از موشک‌های بالستیک و پهپاد اهداف مختلف در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادیم و این برای سومین بار بود.» سریع گفت: «به ضربات ویژه موشکی و پهپادی تا زمان توقف تجاوزگری اسرائیل ادامه خواهیم داد؛ موضع مردم یمن در قبال مسئله فلسطین قاطعانه و اصولی است و مردم فلسطین حق کامل دفاع از خود و احقاق حقوق کامل خود را دارند.»
ورود رسمی یمن به صحنه نبرد فلسطین بر اساس یک مسئولیت اجتماعی جهانی در مقابل جنایت علیه بشریت است، رژیم صهیونیستی که برای اولین بار از تاریخ شکل‌گیری این غده سرطانی، به این شکل غافلگیر شده است، در بیش از ۲۰ روز گذشته کوشیده است با جنایات گسترده و به خاک و خون کشیدن غیر نظامیان و از جمله هزاران زن و کودک مظلوم و بی‌گناه، پوششی برای شکست‌های خود ایجاد کند. این در حالی است که با این کشتار وحشیانه، عمر خود را کوتاه‌تر می‌کند. ورود مبارزان یمن اولین پاسخ به ندای «هل من ناصر ینصرنی» مظلومان فلسطین است؛ هر چند در صورت ادامه وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی و جنایات آنها ناگزیر دیگر جبهه‌های نبرد از سوی مقاومت برای اسرائیل گشوده خواهد شد.
رژیم صهیونیستی در نبرد زمینی و نفوذ به غزه عاجز مانده است و در چندین تلاش خود برای ورود به غزه نیز در کمین نیروهای مقاومت اسیر شده است؛ به همین دلیل سعی دارد با بمباران گسترده و بهره‌گیری از قدرت نیروی هوایی خود مقاومت غزه را به تسلیم وادار کند؛ ولی ورود انصارالله یمن به جنگ، که موشک‌ها و پهپادهایی به مراتب قدرتمندتر از تسلیحات حال حاضر مبارزان فلسطینی دارد، موازنه جنگ در میدان هوایی را تغییر خواهد داد هر چند که موشک‌ها و پهپادهای یمنی قوی‌ترین سلاح‌های محور مقاومت نیستند و رژیم صهیونیستی باید بداند موازنه صحنه نبرد هوایی نیز همیشه به نفع این رژیم نخواهد بود.
نکته دیگر اینکه ورود انصارالله یمن پاسخی مثبت به بی‌تابی مسلمانان یمنی در قبال کشتار وحشیانه مسلمانان غزه داده است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر این جنایات ادامه پیدا کند، مسلمانان بی‌تاب می‌شوند و آن موقع دیگر کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد .امروز دیگر رژیم صهیونیستی و حامیانش نمی‌توانند از خشم مسلمانان در امان باشند. این حرکت انصارالله یمن تنها بروز بی‌تابی بخشی از مسلمانان جهان است و رژیم صهیونیستی باید بفهمد که توان تحمل بی‌تابی مسلمانان جهان را ندارد.

علی کارگر

 


▼ خبر ویژه

ما مستقل هستیم و به تکلیف عمل می‌کنیم

یک منبع بلندپایه در حزب‌الله لبنان گفت: «در روزهای اخیر پیام‌های متعددی از سوی ایالات متحده آمریکا به حزب‌الله لبنان ارسال شده است.» وی درباره محتوای این پیام‌ها افزود: «آمریکایی‌ها و برخی هم‌پیمانان‌شان در پیام‌های جداگانه و متعدد از حزب‌الله خواسته‌اند از ورود به جنگ رژیم صهیونیستی با حماس پرهیز کند.» این مقام بلندپایه حزب‌الله ادامه داد: «پاسخ حزب‌الله روشن بود که ما مستقل هستیم و به تکلیف عمل می‌کنیم؛ صریح گفتیم که تکلیف ما اکنون حضور در میدان است، چه نظامی، چه تشکیلاتی و چه اطلاعاتی.» وی خاطرنشان کرد: «هر زمان لازم باشد غافلگیرانه عمل خواهیم کرد.» گفتنی است، روز گذشته نیز برخی از رسانه‌ها از اولتیماتوم حزب‌الله لبنان به سران رژیم صهیونیستی خبر دادند، براساس این ادعا حزب‌الله به سران تل‌آویو هشدار داده است که جنگ را باید تا پیش از آغاز سخنرانی در روز جمعه سیدحسن نصرالله متوقف کنند.

 

 

▼ اخبار

۱ـ بگذارید بیایند تا از قدرت حماس حیرت‌زده شوند

سخنگوی جنبش حماس در اظهاراتی گفت، نیروهای صهیونیستی تانک‌های خود را وارد مناطقی کردند که هیچ چیزی در آن وجود ندارد. وی تأکید کرد، رژیم صهیونیستی تحرکات زمینی خود را آغاز کرده و به‌طور عملی یک عملیات زمینی آغاز شده است؛ اما رژیم صهیونیستی به دلیل برخی ملاحظات ویژه نمی‌خواهد آن را علنی کند. «حازم قاسم» افزود:«رژیم صهیونیستی در برخی محورها و مناطق زراعی و مناطقی که قبل از بمباران مسکونی بود، وارد شده است. این رژیم وارد مناطق کم اهمیت و بمباران شده می‌شود و هیچ دستاورد نظامی در آنها ندارد.» وی تأکید کرد: «کسی که در ضربه اول طوفان الاقصی دشمن را غافلگیر کرد، اکنون نیز غافلگیری‌های زیادی دارد و گردان‌های قسام در آمادگی کامل است.» بر اساس این گزارش، گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس همزمان با نبرد خود با ارتش رژیم صهیونیستی در چند محور در مرز نوار غزه، تصاویری از غافلگیر کردن نظامیان صهیونیست را منتشر کرد.

۲ـ بازار نفت به کدام سو می‌رود؟

بانک جهانی پیش‌بینی کرد، قیمت نفت در جهان در سه ماهه چهارم به طور متوسط به ۹۰ دلار در هر بشکه برسد و در سال ۲۰۲۴ به ۸۱ دلار در هر بشکه کاهش یابد، زیرا کاهش رشد اقتصادی، تقاضا را کم می‌کند، اما در عین حال تشدید درگیری‌ها در غزه می‌تواند قیمت‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بر اساس جدیدترین گزارش چشم‌انداز بازار کالاهای اساسی بانک جهانی، قیمت نفت از آغاز درگیری‌های غزه تنها حدود ۶ درصد افزایش یافته است؛ اما در صورت «اختلال بزرگ» در عرضه نفت که می‌تواند کاهش ۶ تا ۸ میلیون بشکه‌ای را به دنبال داشته باشد، در ابتدا قیمت نفت به ۱۴۰ تا ۱۵۷ دلار در هر بشکه افزایش می‌یابد که جهشی بیش از ۷۵ درصدی است. این نهاد بین‌المللی هشدار داد، اگر درگیری میان رژیم صهیونیستی و حماس شدت پیدا کند، سیاست‌گذاران در کشورهای درحال توسعه باید اقداماتی در جهت کنترل تورم انجام دهند.

۳ـ فتوای ساقط شدن تکلیف حضور در انتخابات!

رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دیدار با اعضای شورای مرکزی، کمیته سیاسی و دبیران استانی حزب اعتدال و توسعه با تکرار ادعای خالص‌سازی عنوان کرد: «کشور متعلق به اقلیت خاصی نیست که تصور شود نیازی به حضور و مشارکت ما نیست یا چون ممکن است ردصلاحیت کنند، تکلیف از ما ساقط است.» حسن روحانی همچنین با تأکید براینکه وظیفه دلسوزان ایران و انقلاب و نظام در شرایط فعلی سخت و سنگین است، گفت: «پس از انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ بوی ناامیدی و یأس به مشام می‌رسد و عده زیادی از مردم ظاهرا کنار کشیدند و ناامید شدند، در این شرایط احزاب نقش مهم‌تری بر دوش دارند.» البته رئیس دولت اعتدال نگفت که سهم عملکرد او و مجلس اصلاح‌طلب دهم در کاهش مشارکت در انتخابات‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ چه بوده است!

۴ـ صهیونیست‌ها به دنبال چه هستند؟

رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با مجله POLITICO با انتقاد از غافلگیر شدن نتانیاهو در ۷ اکتبر می‌گوید: «نتانیاهو همه هشدارها را از قبل دریافت کرده است.» «آموس یادلین» در این مصاحبه درباره رویکرد تل‌‌آویو در جنگ این روزهای غزه می‌گوید: «سیاست اسرائیل در این جنگ صرفاً تلافی قتل عام یا تضعیف حماس نیست، بلکه پایان دادن قطعی به حکومت ۱۶ ساله این گروه جهادی در غزه است.» وی همچنین در سخنانی وقیحانه گفت: «ما حماس را نابود خواهیم کرد، همانطور که آلمان نازی نابود شد.» وی افزود: «اسرائیل یک کمپین ترور جهانی علیه رهبران حماس مشابه آنچه پس از کشتار المپیک ۱۹۷۲ مونیخ به راه انداخت، ترتیب خواهد داد.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت، عربستان سعودی به دولت بایدن اطمینان داد که ریاض همچنان علاقه‌مند به دنبال کردن توافقی است که روابط با اسرائیل را پس از پایان جنگ غزه عادی‌سازی می‌کند. ادعای جان کربی، در حالی مطرح می‌شود که عربستان روز گذشته در بیانیه شدیداللحنی جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در اردوگاه جبالیا را محکوم کرد و خواستار پایان نسل‌کشی در غزه شد.

صندوق کودکان سازمان ملل یا یونیسف سه‌شنبه (۳۱ اکتبر، نهم آبان) نسبت به تعداد فزاینده قربانیان کودک در نوار غزه هشدار داد. «جیمز الدر» سخنگوی یونیسف در یک نشست مطبوعاتی سازمان ملل در ژنو با ابراز تأسف از اینکه تلفات کودکان در غزه از سه هزار و ۴۵۰ نفر فراتر رفته، گفت: «بزرگ‌ترین ترس ما درباره (افزایش) تعداد کودکان کشته شده از ده‌ها به صدها و هزاران نفر تنها در طول دو هفته تحقق یافت.»

وزیر امور خارجه در دیدار با هنیه در دوحه گفت: «دولت آمریکا به رغم توصیه به دیگران به خویشتن‌داری، خود عملاً یک طرف جنگ است و در جایگاهی نیست که دیگران را به خویشتن‌داری دعوت کند.» امیرعبداللهیان افزود: «تردیدی نیست که ملت و مقاومت فلسطین پیروز قطعی میدان است.»

براساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی مقامات رسمی و مسئول حوزه جمعیت میزان رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۰۲ به ۰/۶ (شش دهم درصد) رسیده است؛‌ رقمی نگران‌کننده که ایران ما را در چشم برهم زدنی به سرزمینی کم جمعیت، پیر،‌ نابارور و غیر مولّد بدل می‌کند.

«سیدحسین نقوی‌حسینی» با بیان اینکه رکورد ثبت‌نام‌ها در انتخابات شکسته شده است، گفت: «هم اکنون رقابت‌های انتخاباتی آتش زیر خاکستری هستند که خودشان را نشان ندادند. نامزدها احتیاط می‌کنند که دوره بررسی صلاحیت‌ها طی شود.»

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: «فقط می‌توانم بگویم که خارج شدن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشتباه بزرگی بود.» وی افزود: «این توافق دست‌کم یکی از مشکلات ما، یعنی برنامه هسته‌ای ایران را حل می‌کرد.»

«رویترز» بر اساس یک بررسی گزارش داد، تولید نفت اوپک با وجود ادامه کاهش تولید عربستان و سایر اعضای اوپک پلاس، در ماه اکتبر برای سومین ماه متوالی افزایش یافت که ناشی از افزایش تولید نیجریه و آنگولا بوده است.

شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) صفحه رسمی حزب‌الله لبنان را بست. پیش از این نیز شماری از کانال‌های تلگرام مرتبط با حماس از دسترس خارج شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات