صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۵۲۶۹۱

روزشمار جنگ، روز نهم حمله زمینی اسرائیل به غزه

گزارش «اندیشکده مطالعات جنگ» از تلاش ارتش رژیم صهیونیستی برای تصرف محدوده‌ای میانی در نوار غزه برای تکمیل محاصره بخش شمالی آن در ۱۴ آبان ۱۴۰۲ حکایت دارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

گزارش «اندیشکده مطالعات جنگ» از تلاش ارتش رژیم صهیونیستی برای تصرف محدوده‌ای میانی در نوار غزه برای تکمیل محاصره بخش شمالی آن در ۱۴ آبان ۱۴۰۲ حکایت دارد.

نوار غزه
روز قبل، سخنگوی ارتش صهیونیستی مدعی شد که محاصره شهر غزه در بخش شمالی نوار غزه، کامل شده است. گردان‌های عزالدین‌قسام (شاخه نظامی حماس) در نزدیکی اردوگاه الشطی در بیت‌لاهیه موفق به توقف پیشروی ارتش دشمن شدند. درگیری‌ها در بیت‌حانون واقع در شمال شرقی نوار غزه نیز در جاده الکرامه ادامه داشته است. بریگاد مقاومت ملی (شاخه نظامی جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین) نیز با شلیک راکت‌های ضدتانک به سمت خودرو‌های زرهی ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب شرقی محله زیتون سعی کردند پیشروی آنان به سمت تل‌الحوا را متوقف کنند. حومه غربی نتزاریم نیز شاهد پرتاب خمپاره‌های مقاومت به سوی یک واحد نظامی ارتش اسرائیل بود تا مانع تکمیل محاصره از سمت جحرالدیک شوند. علاوه بر این، مقاومت فلسطین با موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک، نیرو‌های اسرائیلی در نزدیکی کیسوفیم در میوتحیم در اطراف نوار غزه را هدف قرار دادند. هم‌چنین عزالدین‌قسام ۴ موشک به مناطق اطراف نوار غزه و ۲موشک به تل‌آویو پرتاب کرد. گردان‌های سرایالقدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) نیز ۱۲ موشک؛ ازجمله ۱ مورد به بئرشبع، ۴ مورد به سدروت و ۷ مورد به میوتحیم شلیک کردند

کرانه باختری
روز گذشته در این محدوده ۱۳ درگیری مسلحانه با اسلحه سبک علیه ارتش اشغال‌گر به ثبت رسید که از جمله، چند ساعت درگیری مداوم در اردوگاه جنین رخ داد. هم‌چنین ۵ بمب دست‌ساز علیه ارتش اسرائیل پرتاب شد. رام‌الله و نابلس نیز شاهد تجمعات اعتراضی مردم فلسطین بود. روز قبل، گروهی با عنوان «فرزندان ابوجندل» در بخش امنیتی «تشکیلات خودگردان فلسطین» به این حکومت مهلتی یک‌روزه داد تا رویارویی تمام‌عیار با رژیم صهیونیستی را اعلام کند، و تهدید کرده‌اند در غیر این صورت از دستورات بخش امنیتی این حکومت، تمرد خواهند کرد. محمودعباس، رییس این تشکیلات در گفتگو با بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه شد و اعلام کرد که «راه‌حل سیاسی جامع» را پس از آن پی خواهد گرفت.

جنوب لبنان
روز قبل، حزب‌الله لبنان ۹ عملیات علیه نیرو‌های اسرائیل در شمال سرزمین‌های اشغالی به انجام رساند. این موارد شامل پرتاب ۶ موشک ضدتانک، ۱ درگیری مسلحانه و پرتاب ۲ پهپاد از مبدأ بنت‌جبیل بود که یکی در جنوب لبنان و دیگری بر فراز شهرک صهیونیست‌نشین ماتات در شمال فلسطین اشغالی، ساقط شدند. مورد دیگر، پرتاب ده‌ها موشک به شهرک کریات‌شیمونا بود که حزب‌الله این اقدام را به تلافی حمله هوایی اسرائیل به یک خودروی غیرنظامی در عیناتا واقع در جنوب لبنان انجام داد که به شهادت یک مادر و ۳ کودکش انجامید. هم‌چنین روز گذشته گردان‌های الفجر (شاخه نظامی علی‌بن‌یاسین) اعلام کرد که حملات راکتی به سوی ارتش اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی داشته است. این گروه سیاسی اهل‌سنت که از مخالفان حزب‌الله است، اعلام کرده که از مقاومت در برابر اسرائیل حمایت می‌کند.

عراق
روز گذشته، مقاومت عراق ۱ پهپاد را به سمت نیرو‌های آمریکایی در تل‌بیدر، در غرب استان حسکه در شمال شرق سوریه پرتاب کرد. روز گذشته بلینکن با سفر به عراق، بر اراده دولت آمریکا برای حفاظت از نظامیانش در خاک عراق تأکید کرد و خواستار توقف حملات به پایگاه‌های آمریکایی از مبدأ عراق شد. اما سخنگوی کتائب حزب‌الله در عراق اعلام کرد که حملات تا پایان تهاجم زمینی اسرائیل به غزه، ادامه خواهد داشت.
 کارشناسان این اندیشکده معتقدند آمریکا ممکن است برای افزایش بازدارندگی علیه مقاومت اسلامی عراق، اقدام به حملات هوایی علیه مقر‌های این گروه‌ها در خاک عراق نماید. اقدامی که با رویه کنونی دولت بایدن که صرفاً به نیرو‌های مقاومت در سوریه حمله نموده و از تشدید تنش در عراق پرهیز نموده، مغایرت دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات