صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۵۲۷۰۰

آیا رژیم صهیونیستی توان نابودسازی غزه را دارد؟

وارد کردن آسیب های روحی و روانیِ پایدار به مردم نوار غزه و محروم کردن آن ها از حق ابتداییِ خبر گرفتن از وضعیت عزیزان و نزدیکانشان است. 
عملیات طوفان الاقصی و آشکار شدن ناکامی های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی و به اسارت گرفته شدنِ ده‌ها صهیونیست توسط جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و البته به هلاکت رسیدن و مجروح شدن صدها تن دیگر، سطح بحران های سیاسی و اجتماعی در اراضی اشغالی را که پیشتر نیز به اوج رسیده بود را اکنون به مرحله و نقطه انفجار رسانده است. در این رابطه، شاهد برگزاری تظاهرات در شهرهای بزرگ فلسطین اشغالی از سوی معترضان به نتانیاهو و خانواده‌های اسرای صهیونیست هستیم و این معترضان سعی داردند تا صدای خود را به هر نحو ممکن به مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی برسانند و آن ها را وادار به پذیرش درخواست های خود کنند. اکنون سطح بی‌اعتمادی به سازوکارهای سیاسی و امنیتی در عمق اراضی اشغالی به قدری افزایش یافته که بر اساس گزارش های مختلف، روند "مهاجرت معکوس" از اراضی اشغالی به شدت افزایش یافته است. به دنبال آن رژیم صهیونیستی در تلاشی آشکار سعی در نابودسازی غزه داشته است.

خبرگزاری "الجزیره" در گزارشی افشاگرانه، به واکاوی ابعاد مختلف اقدام اخیر ارتش رژیم صهیونیستی در اعلام هشدار به ساکنان مناطق شمالی نوار غزه جهت حرکت به سمت بخش های جنوبی این منطقه پرداخته است. اقدامی که شواهد میدانی متعدد حاکی از آن هستند که بیش از آنکه معطوف به حراست از جان غیرنظامیان فلسطینی باشد، مبین نوعی فرافکنی رژیم اشغالگر قدس و بازی با افکار عمومی بین المللی است. 

عجیب اینکه این اقدام صهیونیست ها در شرایط انجام گرفته که این رژیم اقدام به قطع گسترده ابزارها و امکانات ارتباطی نوار غزه با جهان خارج کرده است. معادله ای که سبب شده بسیاری این سوال را بپرسند چگونه وقتی ملت فلسطین اینترنت و دیگر امکانات ارتباطی ندارند، بایستی از صدور این به اصطلاح هشدارها آگاه شوند؟ خبرگزاری الجزیره بر این باور است که رژیم اشغالگر قدس در پسِ قطع امکانات ارتباطی نوار غزه در مدت اخیر، اهداف کلان‌تری را دنبال می کند که یکی از مهمترین آن ها، وارد کردن آسیب های روحی و روانیِ پایدار به مردم نوار غزه و محروم کردن آن ها از حق ابتداییِ خبر گرفتن از وضعیت عزیزان و نزدیکانشان است. 

معادله ای که ساکنان نوار غزه را در نوعی سردرگمی روحی و فکری و بی اطلاعی از سرنوشت عزیزانشان قرار می‌دهد. مساله ای که در کلیت خود از نگاه صهیونیست ها، کاملا به نفع آن ها است. البته که صهیونیست‌ها بمباران مردمی که هیچکس در جهان از آن ها خبر نداشته باشد و به بان ساده تر جزوِ ناپدیدشدگان تاریخ باشند را هم امری مفید برای خود ارزیابی می کنند. 

خبرگزاری الجزیره در گزارش خود می نویسد: 
«در تاریخ 28 اکتبر، سخنگوی ارتش اسرائیل "دانیل هاگاری" در شبکه اجتماعی ایکس(توئیترِ سابق)، پیامی فوری را خطار به ساکنان نوار غزه منتشر کرد. هاگاری در قالب پیام مذکور به این نکته اشاره کرد که شهروندان مناطق شمالی نوار غزه و خود شهرِ غزه، برای سلامتی و امنیت خودشان، به صورت موقت به سمت مناطق جنوبی حرکت کنند. 
این موضع‌گیری سخنگوی ارتش اسرائیل به دلایل مختلف مضحک بود. جالب اینکه وی حتی توجه نکرده بود که در نگارش پیام خود نباید از زبان انگلیسی استفاده کند زیرا این زبان نَه زبان اسرائیلی ها و نَه زبان فلسطینی ها است. این اقدام سخنگوی ارتش اسرائیل در استفاده از زبان انگلیسی جهت رساندن پیامش نشان می دهد که انگار خودِ وی هم چندان به مهم و فوری بودنِ آن اعتقادی نداشته است. 

اگر اسرائیلی ها واقعا به امنیت مردم غیرنظامی نوار غزه اهمیت می دهند، نباید تا الان شاهد کشته شدن بیش از نُه هزار فلسطینی تنها ظرف سه هفته می بودیم. در میان کشته شدگان فلسطینی بیش از سه هزار کودک وجود دارد. نکته عجیب اینکه اسرائیل در مدت اخیر مناطق شمالی و جنوبی نوار غزه را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای خود قرار داده است و بسیای از مناطق را با خاک یکسان کرده است.

عجیب تر اینکه انگار سحنگوی ارتش اسرائیل نمی داند که رژیم متبوعش کلیه ابزارهای ارتباطی نوار غزه را قطع کرده است. حال چگونه مردم نوار غزه باید از این هشدار فوری اسرائیلی ها آگاه شوند؟ اکنون نوار غزه نه امکان دسترسی به تلفن و نه اینترنت را ندارد. با این حال، این جنس از کنشگری اسرائیل سعی دارد این پیام را از جانب این رژیم به جهانیان برساند که اسرائیل شدیدا و به سختی تلاش می کند تا غیرنظامیان فلسطینی در جریان حملات آن به نوار غزه آسیبی نبینند. 

با این همه، اقدام اسرائیلی ها در قطع برق و امکانات ارتباطی نوار غزه با جهان خارج سبب شده تا بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان با مردم نوار غزه حس همدردی و همزادپنداری داشته باشند. قطع ارتباطات در نوار غزه سبب شده تا بسیاری از مردم این منطقه از سلامت نزدیکان و اقوام خود هیچ اطلاعی نداشته باشند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات