صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۲۶۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): عرصه‌های کلیدی و اساسی همچون تولید علم، سبک زندگی، آموزش و پژوهش، فرهنگ عمومی، مهندسی فرهنگی، حوزه‌های مهمی هستند که ساماندهی آن در جمهوری اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است.(۱۳۹۳/۷/۲۶)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

نتانیاهو، اولین بازنده

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، نتایج آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد، ۷۶ درصد ساکنان سرزمین‌های اشغالی خواهان استعفای بنیامین نتانیاهو هستند و تنها ۱۸ درصد خواهان بقای او در قدرت هستند. این خبر در کنار تحلیل هزینه‌های جنگ غزه و طوفان‌الاقصی بر اقتصاد، جایگاه بین‌المللی و امنیت رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد، اولین قربانی تحولات منطقه نتانیاهو خواهد بود. به این معنا که صهیونیست‌ها در کنار غرب تلاش خواهند کرد با گذر از نتانیاهو روند سقوط رژیم صهیونیستی را به تأخیر بیندازند. برخلاف تصور افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی، هزینه جنگ غزه بر کل رژیم صهیونستی تأثیرگذار بوده و آنها دیگر در محدوده‌ای امن زندگی نخواهند کرد. البته در حوزه اقتصاد نیز سیستم این رژیم جعلی به هم ریخته است و الان از لحاظ تولید نیز در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد. داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند، هزینه مستقیم جنگ غزه طی سه هفته برای اقتصاد اسرائیل حدود ۱۱/۱ میلیارد شیکل برآورد شده است. البته این میزان خسارت اقتصادی در سه هفته اول جنگ برای رژیم صهیونیستی بدون در نظر گرفتن آسیب‌های غیرمستقیم به بخش تولید و واردات و نیز کارکنانی است که فعالیت خود را در بخش‌های گوناگون متوقف کرده‌اند. کارشناسان اقتصادی رژیم صهیونیستی کسری بودجه این رژیم در سال جاری را برابر با ۱/۵ درصد از تولید ناخالص داخلی، یعنی حداقل ۲۷ میلیارد شیکل ارزیابی می‌کنند که این بزرگ‌ترین ضرر برای رژیم صهیونیستی از زمان جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ تاکنون است. از طرفی انس‌های رتبه‌بندی اعتباری بین‌المللی نیز نسبت به کاهش رتبه اسرائیل برای اولین بار هشدار داده‌اند. از ۷ اکتبر، سهام اسرائیل بدترین عملکرد را در جهان داشته است، چرا که بورس تل آویو ۱۶ درصد، معادل ۲۵ میلیارد دلار در همین بازه زمانی سقوط کرده است؛ بنابراین آنچه گفته می‌شود رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان‌الاقصی دیگر توان ایستادن را نخواهد داشت، بی‌جهت نیست. در کنار این موضوعات، می‌توان به مهاجرت معکوس در سرزمین‌های اشغالی و قدرت گرفتن محور مقاومت و ضعف آمریکا در منطقه هم اشاره کرد تا وضعیت منطقه به طور کامل مشخص شود. همچنین وضعیت به هم ریخته رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو نه با بمباران کورکورانه مناطق مسکونی و درمانی غزه حل می‌شود و نه با حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای عربی که از ترس فردای تحولات منطقه در کنار نتانیاهو به صورت غیر علنی ایستادند. «بن‌گوریون» اولین رئیس دولت در رژیم صهیونیستی به صراحت گفته بود، شکست بازدارندگی رژیم صهیونیستی به مثابه مرگ کل اسرائیل است.

اکبر معصومی

 

 

▼ گزارش روز

چرا این بار از کردستان نگفتید؟

میزان توجه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور به اخبار ریز و درشت استان کردستان این ذهنیت را ایجاد می‌کند که دستور کار این است که کوچک‌ترین اتفاق این استان به مسئله تجزیه‌طلبی گره زده شود تا متعاقب آن، این استان و مسائل آن به نحوی برجسته شوند که در نهایت مسیر برای تحقق اهداف تجزیه‌طلبان فراهم شود. نمی‌توان از یاد برد که در همه ایام پاییز و زمستان ۱۴۰۱ و حتی همین چند روز قبل از سفر دوم رئیس‌جمهور به کردستان کوچک‌ترین اتفاق استان حتی آنچه در پهنه کوهستان‌ها به واسطه یک اشتباه بر کولبران می‌گذشت، از نگاه این رسانه‌ها دور نمی‌ماند.
مشی خبری رسانه‌های فارسی زبان، به ویژه پس از اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ در موضوعات مرتبط با کردستان، این تصور را ایجاد کرده بود که سفر دو روزه رئیس دولت سیزدهم به این استان در کانون توجهات قرار گیرد و از جنبه‌های گوناگون مورد رصد و بررسی این رسانه‌ها باشد، اما این طور نشد. اواخر هفته گذشته شاید از معدود روزهایی بود که رسانه‌های فارسی‌زبان چشم خود را به آنچه در استان کردستان می‌گذشت، بستند و اخبار این استان جایی در بین اخبار آنها نداشت. رسانه‌های ضدانقلاب وابسته به دلارهای آمریکایی و با ادعای مستقل بودن و بی‌طرفی، حتی یک خبر کوتاه و سطحی از سفر دوم آقای رئیسی به استان کردستان را در صفحات خود منتشر نکردند؛ در صورتی که اخبار تجمعات کوچک و اعتراضی ولو با حضور تعداد اندک افراد در ایران را چنان با بزرگنمایی منتشر می‌کنند که گویی حکومت ایران با اعتراض همین چند نفر سرنگون می‌شود!
به گفته «محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس‌جمهور بیش از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مصوبات سفر دور اول رئیس‌جمهور تأمین اعتبار شده و در اختیار استان کردستان قرار گرفته است و از این نظر استان کردستان جزء استان‌های پیشتاز در اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور و تأمین اعتبار به شمار می‌آید. در حاشیه این سفر، «حجت‌الاسلام صالحی» رئیس ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری که پیشتر در کلیسا و آتشکده پای درد دل هموطنان عزیز نشسته بود، این بار در سنندج در بین ماموستاهای کردستان حضور پیدا کرد و با دعوت از بزرگان طریقت‌های کرد، پای حرف‌ها و مشکلات آنها نشست و دستورات لازم در حوزه‌های گوناگون را صادر کرد. سفر دو روزه رئیس‌جمهور و هیئت همراه شاید از این جهت که حاشیه‌ای مطابق میل رسانه‌های معاند نداشت، خبر محسوب نمی‌شد؛ چراکه استقبال مردم از رئیس دولت در حد و کیفیتی بود که آنها نتوانستند از سرکوب و نبود امنیت در کردستان بگویند و حجم اعتبارات تخصیص داده شده از سوی دولت سیزدهم به کردستان به اندازه‌ای نبود که عقل سلیمی بپذیرد نگاه همان نگاه در محرومیت ماندن کردستان است.

حسین عباسیان

 


▼ خبر ویژه

نقشه آمریکا برای جنگ غزه

«دیوید پترائوس» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در جمع نخبگان سیاسی‌ـ نظامی آمریکایی و صهیونیست در جلسه سرّی درباره راهبرد غرب در جنگ غزه می‌گوید: «هیچ جایگزینی به جای نابودی حماس وجود ندارد، نابودی به این معنا که شما دشمن را از به دست آوردن مأموریتش ناتوان بگذارید و نگذارید خود را بازسازی هم کند؛ این بازسازی نکردن را به خاطر بسپارید.» وی همچنین با طرح این سؤال که پس از حماس، چه کسی (غزه) را مدیریت خواهد کرد، می‌گوید: «به خاطر داشته باشید که مدیریت فقط توزیع کمک‌های بشردوستانه و احیای خدمات ابتدایی نیست یا آغاز بازسازی نیست، باید به این مسئله به عنوان یک کارزار ضدشورش نگریسته شود؛ به همین دلیل است که علاوه بر اجرایی کردن عملیات ثبات، باید اقداماتی به پشتیبانی اطلاعات صورت گیرد تا تضمین شود جهاد اسلامی و حماس نخواهند توانست خود را از عناصری که به ناچار باقی می‌ماند، بازسازی کنند.»

 

 

▼ اخبار

۱ـ نگرانی و وحشت در تل‌آویو از حزب‌الله

«یوسی امروسی» از مقامات عالی‌رتبه سابق شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) در واکنش به سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان، عنوان کرد: «به نهادهای امنیتی و نظامی پیشنهاد می‌کنم با دقت و جدیت به سخنان نصرالله گوش فرا دهند.» وی افزود: «من نمی‌دانم چه در سر نصرالله می‌گذرد و فکر نمی‌کنم کارشناسی وجود داشته باشد که بتواند به شما بگوید وی چه اهدافی را مدنظر دارد، اما معتقدم نهادهای امنیتی و نظامی باید با دقت به سخنان نصرالله گوش دهند. آن را خوب تجزیه و تحلیل کرده و با جدیت با این مواضع برخورد کنند.» در همین زمینه رسانه‌های صهیونیستی عنوان کردند، دبیرکل حزب‌الله لبنان یک کارشناس خبره رسانه است و جنگ روانی علیه صهیونیست‌ها را به خوبی و با درایت مدیریت می‌کند. رسانه‌های عبری با اشاره به سخنرانی دبیرکل حزب‌الله، عنوان کردند همه آنچه اتفاق افتاده، آرامش قبل از طوفان است و پس از این سخنان ممکن است شرایط دگرگون شود.

۲ـ شما به حساب نمی‌آیید

«مریم الدوسری» مدرس مدیریت منابع انسانی بین‌المللی در دانشکده بازرگانی عربستان در مقاله‌ای وابستگی تفکراتی، چون فمینیسم را که سال‌ها با ژست مستقل‌بودن خود را حامی زنان در جهان معرفی کردند، به چالش کشیده‌ است. وی می‌نویسد: «چگونه می‌توانید خود را فمینیست بنامید، در حالی که نسل‌کشی علیه مردم بی‌دفاع محبوس در زندانی با فضای باز را توجیه می‌کنید. آیا زنان فلسطینی آنقدر زن نیستند که شایسته حمایت فمینیستی شما باشند؟ نادیده گرفتن مصائب مردم فلسطین، با تلاش برای برچسب زدن به هر کسی که جرئت حمایت از مبارزات آنها را دارد، به عنوان «یهودستیز» و «ضدفمینیست» نشان می‌دهید پیام شما به زنانی که زیر بمب‌های اسرائیل زنده بمانند، به زنانی که اجساد فرزندان کشته‌شده خود را در گهواره نگه می‌دارند، رسا و واضح است؛ شما به حساب نمی‌آیید.» این چهره دانشگاهی همچنین تأکید می‌کند: «ایده‌ها و تفکراتی، چون فمینیسم در بطن خود نه برای حمایت از حقوق زنان، بلکه به منظور مقابل هم قرار دادن دو جنس زن و مرد و متلاشی کردن نهاد خانواده به وجود آمده‌اند.»

۳ـ درخواست نادر اصلاح‌طلبان

«احمد مازنی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادعایی عجیب اظهار داشت: «اگر الآن گفت‌وگوی ملی به معنای واقعی صورت بگیرد، در شرایط فعلی برگزاری این جلسات با کسانی که معتقد به قانون اساسی فعلی هستند، کافی نیست. در آن زمان، ما گفتیم افرادی که این قانون اساسی را قبول دارند، بر سر موضوعات مشترک گفت‌وگو کنند. امروز نه موضوعات مشترک کفاف گفت‌وگوی ملی را به عنوان یک مبنا می‌دهد و نه اعتقاد به قانون اساسی. بسیاری از افرادی که در آن زمان بر اجرای بدون تنازل قانون اساسی اصرار داشتند، امروز معتقد هستند این قانون باید اصلاح شده و به رفراندوم تأکید می‌کند.» البته وی نگفت در کجای جهان و در کدام نظام سیاسی اصل مبنای نظام سیاسی را به رفراندوم و بحث می‌گذارند که او خواستار چنین مسئله‌ای است؟

۴ـ سفر مهم اسماعیل هنیه به تهران

نماینده جنبش حماس در بیروت از سفر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به تهران و دیدارش با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران طی روزهای اخیر خبر داد. او اظهار داشت: «ما مفتخریم که برادران‌مان در محور مقاومت در کنار ملت، مقاومت ما و جنبش‌های مردمی ملت ما ایستاده‌اند.» حمدان افزود: «ما به حمایت‌های مقاومت اسلامی در لبنان افتخار می‌کنیم و به برادران مقاومت اسلامی در عراق و یمن درود می‌فرستیم.» اسامه حمدان با انتقاد از انفعال سران عرب تأکید کرد: «مواضع رسمی اعراب ضعیف است و در سطح قتل عام غزه نیست.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

روزنامه عبری‌زبان «د مارکر» که یک روزنامه اقتصادی وابسته به روزنامه هاآرتص است، در گزارشی نوشت، عملیات روز ۷ اکتبر (طوفان‌الاقصی) باعث شد تا به این لحظه ۲۳۰ هزار نفر از مهاجران صهیونیستی که در شهرک‌های صهیونیست‌نشین اسکان داده شده بود، از اسرائیل پا به فرار گذاشته و به دیگر کشورها بروند. به اعتراف این رسانه، رقم مذکور فقط تا اوایل هفته چهارم حمله به غزه است و می‌تواند اولین موج از مهاجرت‌های معکوسی باشد که در سایه جنگ و بحران امنیتی اسرائیل محسوب شود.

مقامات آمریکایی و صهیونیستی به روزنامه «نیویورک ‌تایمز» گفتند، حملات تل‌آویو به نوار غزه تاکنون به نابودی صفوف رهبری ارشد و میانی حماس حتی نزدیک هم نشده است. در این گزارش آمده است: «مقامات آمریکایی معتقدند هر چه تعداد کشته‌شدگان فلسطینی بیشتر باشد، فشار برای پایان دادن به عملیات نظامی بیشتر می‌شود.»

روزنامه «الجزیره» عربستان در یادداشتی به قلم «عبدالوهاب الفایز» با عنوان «امنیت و صلح یا اقتصاد و سرمایه‌گذاری، کدام یک اولویت دارد» تأکید کرد، هدف آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی برای تداوم تجاوز نظامی علیه غزه این است که با ناآرام کردن منطقه به غارت ثروت‌های منطقه در راستای حفظ منافع اقتصادی خود ادامه دهد.

«منصور حقیقت‌پور» از فعالان اصولگرا با بیان اینکه بسیاری از بزرگان اصلاحات و اعتدال در انتخابات شرکت نکردند، درباره ائتلاف بین طیف علی لاریجانی با کارگزاران و اعتدال گفت: «چنین احتمالی وجود ندارد؛ شاید آن دوستان بین خودشان یکسری صحبت‌ها کرده باشند، اما هیچ ارتباطی بین طیف آقای لاریجانی با آنها نیست.»

نشریه «واشنگتن‌پست» در مطلبی به بهانه استقبال عمومی از سخنان رهبر حزب‌الله لبنان، او را اینگونه به مردم آمریکا معرفی کرده است: «نصرالله در میان مردم لبنان به عنوان یک «شخصیت مسیحایی» شناخته می‌شود و تاکسی‌ها به جای موسیقی، سخنرانی‌های او را پخش می‌کنند.»

در حالی ‌که دو ماه است آمارهای اوپک نشان می‌دهد، ایران به جایگاه سوم تولید در اوپک بازگشته است، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماه اکتبر خود اعلام کرد، ایران با تولید ۲/۹۳ میلیون بشکه نفت (بدون احتساب میعانات گازی) در روز به رتبه سوم تولید در اوپک رسیده است.

با فروکش کردن نگرانی درباره کشیده شدن جنگ به سایر کشورهای غرب آسیا، قیمت نفت در دومین هفته مسیر کاهشی دارد. هر بشکه نفت برنت تنها با ۴ سنت افزایش ۸۶/۸۹ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۱۶ سنت افزایش ۸۲/۶۲ دلار معامله شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات