صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۵۲۶۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): من همین‌جا به توصیه‌ این جوان عزیزی که از من خواستند به پدر و مادرها تذکر بدهم، من خواهش می‌کنم و تقاضا می‌کنم از شماها که یک خرده امکانات ازدواج را آسان کنید. هیچ سخت‌گیری لازم نیست. بله، یک مشکلات طبیعی وجود، لکن «اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه»؛ خب، این قرآن است. ممکن است جوان، الان هم امکانات مالی مناسبی نداشته باشد، اما ان‌شاءالله بعد از ازدواج خدای متعال گشایش می‌دهد. ازدواج جوان‌ها را متوقف نکنند؛ من خواهش می‌کنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجه کنند.(۱۳۹۴/۴/۲۰)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

پیروز میدان کیست؟

اگرچه سیاست کلان شبکه‌های اختاپوسی رسانه‌ای نظام سلطه جهانی در تحولات مرتبط با مقاومت فلسطینی و جنگ نابرابر غزه، بزک کردن غرب و دستاوردسازی برای صهیونیست‌هاست؛ اما تحلیل ابعاد و پیامدها و دستاوردهای دوطرف جنگ نابرابر در ماه‌گرد این درگیری‌ها واجد نکات مهمی است و نشان جدی از تغییر و دگرگونی در توازن قوا و نابودی تصویر بازدارندگی رژیم صهیونیستی دارد. مدعیان پنجمین ارتش قدرتمند برای اشغال منطقه‌ای به وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع، حدود ۳۰ هزار تن بمب بر سر ساکنان آن ریخته‌اند که حدوداً قدرت انفجار دو بمب اتمی را دارد. همچنین، اشغالگران صهیونیستی تا کنون ده هزار نفر را قتل‌عام و بالای سه برابر آن را مجروح کرده‌اند؛ اما پس از ۳۰ روز جنایت افسارگسیخته، همچنان در همان نقطه آغازین درگیری قرار گرفته‌اند. نه ارتش غاصب صهیونیستی توانسته است وارد عمق غزه شود، نه حماس از پا درآمده، نه شلیک راکت‌ها از سوی مقاومت متوقف شده و نه رژیم صهیونیستی حتی به یکی از ۲۴۰ اسیر خود دست یافته است.
در درگیری‌های چند روز اخیر زمینی به اذعان منابع صهیونیستی، دست‌کم ۳۴ افسر و نظامی اسرائیلی در حملات کشته شده‌اند. این در حالی است که احتمالاً این آمار را باید حداقل سه برابر کرد. موضوع تلفات نیروی انسانی تعلیم دیده نظامی برای رژیم صهیونیستی خیلی اهمیت دارد که اگر آمار انهدام ده‌ها تانک و خودروی زرهی را هم به آن فهرست خسارات و تلفات اضافه کنیم، نشان می‌دهد پیروز میدان کیست. روزنامه صهیونیستی «کالکالیست» پیش‌بینی کرده است، جنگ بیش از ۵۰ میلیارد دلار خسارت روی دست اسرائیل بگذارد؛ اما این رقم سرسام‌آور، آن قدر اهمیت ندارد که نابودی تصویر بازدارندگی اسرائیل از یک طرف و شکست مطلق در حوزه افکار عمومی از طرف دیگر برای سران این رژیم و حامیان غربی‌اش حائز اهمیت است. بنابراین، برای عادی جلوه دادن آن تعیین زمان‌های چند روزه و حتی چندماهه برای یکسره کردن تکلیف جنگ را فراموش کرده و سران صهیونیستی، مانند «گالانت» با تلخی ضمن اعتراف سربسته دیگری به شکست در محاسبات‌شان اعلام می‌کند: «برای پیروزی در غزه آماده هستیم، حتی اگر یک سال طول بکشد.» نکته دیگر، قدرت «تاب‌آوری» مردم و رزمندگان دو طرف است. رسانه‌های صهیونیستی خود معترفند جبهه داخلی‌شان با فرار شهرک‌نشین‌ها از هم گسیخته، عصبانی و ناامید هستند و رژیم صهیونیستی تاب فرسایشی شدن جنگ را ندارد و همین حالا بخش مهمی از آن، خواستار برکناری فوری نخست‌وزیر است. این در حالی است که مردم فلسطین ۷۵ سال است به تعبیر لطیف قرآن استقامت می‌ورزند و هیچ‌گاه نور امید در دل‌های‌شان جای خود را به ظلمت ناامیدی نداده است.

فتح‌الله پریشان

 

 

▼ گزارش روز

در سراشیبی افول

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه، پس از آنکه وزیر خارجه کوبا تأکید کرد: «بگذارید کوبا بدون تحریم زندگی کند»، با اکثریت قاطع، رأی به محکومیت تحریم اقتصادی آمریکا علیه کوبا داد که برای ۳۱ سال پیاپی اجرا می‌شود. رأی‌گیری درباره قطعنامه در مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی، رکورد حمایت از این کشور جزیره‌ای حوزه کارائیب را به ثبت رساند؛ رأی‌گیری با ۱۸۷ رأی موافق و با مخالفت ایالات متحده و اسرائیل و رأی ممتنع اوکراین انجام شد. همچنین سومالی، ونزوئلا و مولداوی در رأی‌گیری شرکت نداشتند. هفته گذشته نیز مجمع عمومی سازمان ملل در نشست فوق‌العاده خود درباره فلسطین قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی درباره درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد. این قطعنامه با ۱۲۱ رأی موافق، در مقابل ۱۴ رأی مخالف و ۴۴ رأی ممتنع به تصویب رسید و آمریکا به این قطعنامه رأی منفی داد. قطعنامه‌های مجمع عمومی از نظر قانونی الزام‌آور و قابل اجرا نیستند، اما منعکس‌کننده افکار جهانی هستند. از سوی دیگر، با وجود مخالفت‌های ایالات متحده آمریکا، ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از روز پنجشنبه (۲ نوامبر/۱۱ آبان) آغاز شد. رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان رئیس این مجمع انتخاب کرده بود. مجمع اجتماعی شورایی است که جلسات آن سالانه برگزار می‌شود و موضوعی ویژه را بررسی می‌کند. موضوع مباحث امسال، «نقش علم، فناوری و نوآوری» در پیشبرد حقوق بشر خواهد بود. نشست مجمع اجتماعی روزهای دوم و سوم نوامبر در مقر سازمان ملل در ژنو به ریاست علی بحرینی، نماینده ایران برگزار شد. انتخاب ایران به ریاست این مجمع، واکنش‌های تند آمریکا را به همراه داشت. شورای حقوق بشر سازمان ملل، یکی از نهادهای سازمان ملل و از ارکان فرعی مجمع عمومی ملل متحد است که وظیفه آن نشان دادن موارد نقض حقوق بشر است؛ البته نحوهٔ انتخاب ریاست این مجمع نیز پیچیدگی خاصی دارد، به گونه‌ای که ابتدا گروه‌های منطقه‌ای باید از آسیا و اروپا و ...نامزدهای خودشان را معرفی کنند که در این مرحله یک اتفاق کم نظیر رخ داده و تمام کشورهای آسیایی و عربی، از جمله عربستان که معمولاً برای عضویت در نهادهای بین‌المللی با ایران در رقابت بودند، این بار تمام این رقابت‌ها را کنار گذاشته و نام جمهوری اسلامی ایران را معرفی کردند که این یک موفقیت برای ایران به شمار می‌آید. این موفقیت در حالی حاصل شد که آمریکا و شرکایش تلاش فراوانی برای ناکامی ایران به منظور رسیدن به این کرسی بین‌المللی انجام دادند. فرامتن این آرا، نشانه دیگری از شکست ایالات متحده در ایجاد اجماع جهانی مطلوب خود و در حقیقت، ادامه حرکت در سراشیبی افول است.

مصطفی علیجان‌زاده

 

 

▼ خبر ویژه

غزه، ویتنام رژیم صهیونیستی می‌شود

«ران بن یشای» تحلیلگر نظامی روزنامه «یدیعوت آحارانوت» ادعا کرد، بازجویی‌های صورت گرفته از فلسطینیان دستگیر شده در درگیری‌های پس از ۷ اکتبر نشان می‌دهد، حماس در خطوط دفاعی متعددی از دیوار حایل تا قلب نوار غزه، آماده رویارویی با ارتش اسرائیل است. او با هشدار به سران تل‌آویو، گفت: «خطوط دفاعی مرتبط و منسجم نیست؛ بلکه ساختار پدافندی متحرکی است که دربرگیرنده کمین‌های ضد زره است و از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل شده تا زره‌پوش‌های در حال پیشروی را در ورودی مناطق مسکونی به ویژه ورودی اردوگاه‌های آوارگان که در اطراف نوار غزه قرار دارند، مانند جبالیا و الشاطئ هدف قرار دهند.» در همین راستا، «عاموس هارئیل» تحلیلگر امور نظامی روزنامه «هاآرتص» هم اعتراف کرد: «آنچه افسران اسرائیلی از کشته شدن صدها نفر از جنگجویان فلسطینی می‌گویند، حقیقت ندارد، اسرائیل دارد در دامی گرفتار می‌شود که آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام در آن افتادند.»

 



▼ اخبار

۱ـ بانک جهانی تحت نفوذ صهیونیست‌ها؟

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» به نقل از دیپلمات‌ها خبر داد، رژیم صهیونیستی به تازگی تلاش کرده است حمایت بین‌المللی برای انتقال موقت هزاران نفر از ساکنان نوار غزه به مصر را به دست بیاورد. پیشتر نیز «میدل‌ایست‌آی» به نقل از روزنامه «یدیعوت آحارونوت» خبر داده بود، یکی از پیشنهادهای اسرائیل برای مصر جهت پذیرش آوارگان جنگ غزه، کنار گذاشته شدن بخش اصلی بدهی‌های قاهره به بانک جهانی است. منبع روزنامه «یدیعوت آحارونوت» برای این ادعا، مقامات مصری عنوان شده است. میدل‌ایست‌آی نوشته است، روشن نیست اسرائیل چه نفوذی در بانک جهانی دارد که چنین پیشنهادی را به طرف مصری ارائه کرده است. با این حال، از آنجا که بانک جهانی به‌طور سنتی تحت نفوذ ایالات متحده قرار داشته و رئیس آن همواره یک آمریکایی است، ناظران این را که آمریکایی‌ها پشت پیشنهاد ادعایی مزبور باشند، نامحتمل نمی‌دانند. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم بر اساس برخی اسناد وزارت اطلاعات اسرائیل گزارش داده بود، تل‌آویو خواستار اقامت دائمی اهالی غزه در اردوگاه‌هایی در صحرای سیناست.

۲ـ جنگ تاوان دارد!

«الیاهو» با حضور در برنامه تلویزیونی «کول براما» گفت: «ارتش اسرائیل ضربات قدرتمندی به حماس می‌زند؛ اما این صددرصد همان شیوه‌ای است که من می‌خواهم؟ خیر. شاید ۶۰ درصدش باشد.» به گزارش «یدیعوت آحارونوت»، الیاهو در پاسخ مجری که پرسید، «چه چیزی انتظار دارید؟ آیا انتظار بمب اتم دارید؟» با بیان اینکه «در غزه کسی نداریم که دخیل نباشد»، گفت: «این هم یکی از راه‌هاست. باید بفهمیم چه چیزی آنها (مردم غزه) را می‌شکند... ما با اخلاق من‌درآوردی، بازدارندگی ارتش دفاعی اسرائیل را شکسته‌ایم.» وقتی مجری برنامه اشاره کرد، ۲۴۱ اسرائیلی در نوار غزه در اسارت هستند، این وزیر گفت: «بالاخره جنگ تاوان هم دارد.» البته پس از فشار افکار عمومی و اعتراضات گسترده وزیر میراث رژیم صهیونیستی که خواستار بمباران اتمی غزه شده بود، حرفش را پس گرفت.

۳ـ فهرست اعتدال برای خبرگان

یک رسانه اصلاح‌طلب از برنامه روحانی برای نام‌نویسی در انتخابات مجلس خبرگان و تشکیل مجمع علمای معتدل خبر داده است. روزنامه «آرمان» در این باره می‌نویسد: «در بررسی آخرین اخبار مرتبط با انتخابات دور ششم خبرگان برخی اسامی، مانند حسن روحانی در این میان مطرح می‌شود تا بتواند علمای معتدل را ذیل یک خیمه واحد شکل دهد. او فردی است که اگر وارد میدان انتخاباتی شود، علاوه بر حمایت اعتدالیون به احتمال زیاد از سوی اصلاح‌طلبانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، حمایت خواهد شد. برخی از تحلیلگران روحانی را جانشینی برای مرحوم هاشمی می‌دانند.» این روزنامه همچنین ورود سید حسن خمینی را به انتخابات خبرگان آینده محتمل دانسته است. اگرچه صلاحیت وی در دوره قبل مجلس خبرگان به دلیل شرکت نکردن در آزمون اجتهاد، مورد تأیید فقهای شورای نگهبان قرار نگرفت.

۴ـ جهان نبوغ و خرد سیدحسن نصرالله را خواهد ستود

بازرس پیشین تسلیحاتی سازمان ملل با بیان اینکه «هنگامی که تاریخ درگیری حماس و اسرائیل نوشته شد، مطمئن باشید که سخنرانی حسن نصرالله به عنوان یکی از لحظات حساس در شکل دادن به مناقشه ثبت خواهد شد»، گفت: «این سخنرانی از تبدیل شدن درگیری به یک جنگ گسترده جلوگیری کرد و در عوض اجازه داد بازیگران درگیر مختلف بر روی مسائل جزئی‌تر، اما مسلماً پیچیده‌تر، مانند تبادل اسرا، کاهش فشار بر فلسطینی‌ها در مسجد‌الاقصی و تشکیل دولت فلسطین تمرکز کنند.» «اسکات ریتر» سخنرانی سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان را «نبوغ‌آمیز و شایان ثبت در تاریخ» می‌داند و می‌گوید: «جهان باید سپاسگزار این مرد باشد. گرد و خاک‌ها که خوابید و خِرَد جای احساسات را گرفت، همه خواهند گفت کسی که زمان خرید تا این بحران به پایان برسد، حسن نصرالله بود.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» از بروز اختلاف نظر بین ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در رابطه با نحوه پیشبرد جنگ علیه غزه پرده برداشت. این روزنامه عبری‌زبان در ادامه نوشت: «کابینه نتانیاهو حاضر به تسلیم شدن در مقابل فشارهای آمریکایی نبوده و همچنان در مقابل فشارهای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده سرکشی می‌کند» .آحارانوت همچنین ادعا کرد: «دولت واشنگتن در تحلیل خود از شرایط خاورمیانه دچار اشتباه شده است، زیرا تصور می‌کند از طریق اعلام آتش‌بس بشردوستانه خواهد توانست موقعیت خود را در منطقه بهبود ببخشد.»

سخنگوی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در پرتاب ماهواره‌های زیر ۵۰ کیلوگرم در مدار پایین، ما با ماهواره‌بر «قاصد» به تثبیت رسیده‌ایم، گفت: «وزارت دفاع و نیروی هوافضای سپاه در حال انجام تست‌های لازم برای پرتاب ماهواره‌های سنگین‌تر به مدار پایین هستند تا درباره ماهواره‌های با وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم نیز حضور جمهوری اسلامی ایران در مدار پایین به تثبیت برسد.»

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک موسوم به «آنروا» اعلام کرد: «از زمان شروع جنگ اسرائیل در غزه حدود ۱/۵ میلیون نفر از جمعیت ۲/۲ میلیون نفری غزه آواره شده‌اند که بیش از نیمی از آنها در حدود ۱۵۰ مقر و پناهگاه وابسته به سازمان ملل پناه گرفته‌اند.» آنروا اعلام کرد: «غزه در حال حاضر در شرایط قطع کامل ارتباطات قرار دارد.»

«عزت‌الله یوسفیان ملا» از چهره‌های نزدیک به رئیس سابق قوه مقننه درباره شکل‌گیری ائتلاف انتخاباتی بین طیف علی لاریجانی، کارگزاران و اعتدال گفت: «چنین ائتلافی شکل نخواهد گرفت. احتمال دارد آقای لاریجانی با اصولگراها وارد ائتلاف شود، اما با اصلاح‌طلبان و اعتدال لیست مشترک یا ائتلافی نمی‌دهد.»

نرخ رشد دوازده‌ ماهه پایه پولی در پایان مهرماه ۱۴۰۲ با ۲/۴ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه ماه قبل به ۳۹/۶  درصد رسید. نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی نیز از ۳۴/۳ درصد در پایان مهر‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۶/۴ درصد در پایان مهر ماه ۱۴۰۲ کاهش یافت.

با وجود آنکه «تیک تاک» حدود ۱۵۰ میلیون کاربر در اروپا دارد، کمیسیون، پارلمان و شورای اتحادیه اروپا استفاده از تیک تاک را در دستگاه‌های رسمی نمایندگان مجلس و کارکنان آنها ممنوع کرده‌اند. بلژیک، دانمارک و نروژ نیز استفاده از تیک تاک را منع کرده‌اند.

پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» در گزارشی تأکید کرد، لغو توافقنامه‌های تجاری حکومت‌های سازشگر عرب با رژیم صهیونیستی ضمن وارد آوردن زیان ۳۰ میلیارد دلاری به اسرائیل، ثبات و توسعه را به منطقه بازمی‌گرداند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات