صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۵۲۷۰۱

مدافع حقوق بشر؟

گزارش سالانه وزارت دفاع ایالات متحده درباره افزایش توانمندی‌های ارتش چین، سبب موجی از انتقادات از سوی چین به آمریکا شده و مسئولان چینی، واشنگتن را بزرگ‌ترین مختل‌کننده صلح و ثبات در جهان نامیدند. پنتاگون از سوی کنگره آمریکا ملزم شده است، سالانه گزارشی در سنجش توانمندی‌های نظامی چین ارائه کند که به ادعای دولت آمریکا، تهدید اصلی علیه واشنگتن در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه و چالش امنیتی بلندمدت اصلی به حساب می‌آید. این گزارش سبب شد انتقادات چین از واشنگتن در مسئله حمایت از اوکراین و رژیم صهیونیستی نیز به صورت علنی‌تری مطرح شود. وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای در پاسخ به گزارش جدید پنتاگون درباره ارتش چین، یافته‌های این گزارش را غلط خوانده و از اقدامات خود آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و اوکراین و برنامه‌های ارتش آمریکا برای گسترش تأسیساتش در سراسر جهان انتقاد کرد.

«وو کیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین اظهار کرد: «آمریکا مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده و بمب‌های خوشه‌ای را برای اوکراین فرستاده، گروه‌های رزمی ناوهای هواپیمابرش را به مدیترانه اعزام کرده و به اسرائیل تسلیحات و مهمات داده است. آیا این همان به اصطلاح بشارتی است که این مدافع حقوق بشر دارد به منطقه ارائه می‌کند؟»
این گزارش پنتاگون همچون گزارش سال گذشته این وزارتخانه درباره چین، درباره گسترش سریع سلاح‌های هسته‌ای چین هم‌راستا با تقویت کلی ارتشش هشدار داد. پنتاگون هشدار داده بود، پکن در مسیر حدود چهار برابر کردن تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود و رساندن آن به ۱۵۰۰ تا سال ۲۰۳۵ است. مهم‌ترین دلیل اختلافات بین چین و آمریکا، مسئله تایوان است. چین مدعی تایوان به عنوان یکی از استان‌های خود بوده و در سال‌های اخیر بیش از پیش این ادعای خود را به صورت علنی مطرح کرده است. اختلافات آمریکا و چین بر سر تایوان به ویژه با افزایش پشتیبانی‌های واشنگتن از تایپه به یکی از اصلی‌ترین عوامل تنش‌آفرین در روابط آنها تبدیل شده است. آمریکا میلیاردها دلار تسلیحات را به تایوان فروخته و دولت این جزیره ادعا می‌کند هدف از دریافت این تسلیحات، بازدارندگی و دفاع شخصی است.
منبع: هفته نامه صبح صادق

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات