صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۴۱۵۰

واشنگتن: به دنبال اهدافی برای مقابله با روابط ایران و روسیه هستیم

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در جمع خبرنگاران تأکید کرد که واشنگتن به دنبال اهدافی است که بتواند با روابط ایران و روسیه مقابله کند.

واشنگتن: به دنبال اهدافی برای مقابله با روابط ایران و روسیه هستیم

بنا بر گزارش وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، پرایس در پاسخ به سؤالی در خصوص گزارش اخیر روزنامه «وال استریت ژورنال» در ارتباط با تلاش مسکو و تهران برای ساخت کارخانه تولید پهپاد ایران در روسیه گفت: «من این گزارش‌ها را مشاهده کردم. در جایگاهی نیستم که از این‌ تریبون بخواهم آن را تأیید کنم اما چنین چیزی در سطح وسیع‌تر، چیز جدیدی که قبلاً نمی‌دانستیم،‌به ما نمی‌گوید».

وی بار دیگر ادعاهای پیشین مقام‌های آمریکایی را تکرار کرد و گفت: «ما در حدود شش ماه گذشته به طور گسترده در مورد روابط امنیتی رو به رشد بین روسیه و ایران و در مورد ارائه فناوری پهپاد از ایران به روسیه و همچنین این‌که این یک خیابان بسیار دوطرفه است، صحبت کرده‌ایم. روسیه نیز به نوبه خود اقلام نظامی و امنیتی را که ایران درخواست می‌کند، در اختیار آن قرار می‌دهد».

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا سپس با اشاره به تعمیق روابط میان ایران و روسیه ادامه داد: «این بخشی از دلیلی است که ما تعدادی از تحریم‌ها را نه تنها علیه عوامل روسیه بلکه در این زمینه علیه عوامل ایرانی نیز وضع کرده‌ایم».

وی سپس به جدیدترین اقدامات واشنگتن علیه ایران اشاره کرد و ادامه داد: «و در واقع، جدیدترین نمونه از آن مربوط به روز جمعه می‌شود که خزانه‌داری آمریکا هشت فردی که مدعی یا از جانب نهادی به نام پرآور پارس بودند، در فهرست تحریم قرار داد. این یک شرکت ایرانی تولیدکننده پهپاد برای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و پهپادها را برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آزمایش می‌کند و ما این نهاد را در ماه سپتامبر تحریم کردیم و روز جمعه نیز اقداماتی علیه این هشت فرد وابسته به آن در پیش گرفتیم».

پرایس سپس به تلاش آمریکا برای مقابله با روابط جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه اشاره کرد و گفت: «من می توانم به شما بگویم که ما البته اقدامات تحریمی آینده را پیش‌بینی نمی‌کنیم اما همچنان به دنبال اهدافی خواهیم بود که به ما امکان مقابله با این رابطه بین ایران و روسیه به خصوص به طور دقیق‌تر در زمینه ارائه فناوری پهپاد از ایران به روسیه را بدهد که منجر به خسارات و ویرانی بی‌شمار در سراسر اوکراین و علیه مردم اوکراین شده است».

روزنامه وال استریت ژورنال روز گذشته در گزارشی به نقل از منابعی که مدعی بود از یک کشور همسو با آمریکا بوده‌اند، نوشت که مسکو و تهران در حال همکاری برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه برای تولید پهپاد طراحی ایران هستند.

این روزنامه آمریکایی همچنین در ادامه مدعی شد که این کارخانه قادر به تولید حدود 6 هزار پهپاد طراحی شده از سوی ایران است و قرار است این پهپادها در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

این اولین بار نیست که چنین گزارش‌هایی درباره همکاری ایران و روسیه در جنگ اوکراین منتشر می‌شود و پیش از این بارها اوکراین و متحدان غربی این کشور مدعی شده بودند که جمهوری اسلامی از طریق عرضه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین مشارکت دارد.

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند که مسئله فروش پهپاد به روسیه به قبل از جنگ اوکراین ارتباط دارد و این که تهران از نحوه استفاده این پهپادها هیچ اطلاعی ندارد .

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات