اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۵۳۲۲۹

۲ سند اجرایی به ارزش ۱ میلیارد دلار بین ایران و ترکمنستان امضا شد

ایران و ترکمنستان در مراسم اختتامیه هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ۲سند اجرایی به ارزش حدود یک میلیارد دلار امضا کردند.

در اختتامیه هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، دو کشور  2 سند اجرایی در حوزه ساخت جاده (242 کیلومتر جاده در ترکمنستان) و احداث خط انتقال برق و صادرات تجهیزات صنعت برق امضا کردند.

این 2 سند را خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و آرش کردی مدیرعامل توانیر با همتایان ترکمنستانی خود امضا کردند.

به گزارش تسنیم،مهرداد بذرپاش در حاشیه اختتامیه هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان گفت: در راستای تسهیل تردد هوایی بین دو کشور،برای برقراری پرواز مشهد- عشق آباد یا از یک کشور خارجی به مشهد و از آنجا به عشق‌آباد تفاهم شد تا دو ماه آینده تقویم پروازی اعلام شود.

وی ادامه داد: در حوزه بنادر، بندر امیرآباد با ترکمن باشی قرارداد خواهرخواندگی را امضا کردند تا علاوه بر افزایش ترددها، در پسکرانه دو بندر زمین را در اختیار یکدیگر قرار دهیم.

وی اضافه کرد: نشست چهارجانبه قزاقستان، ترکمنستان، ایران و عمان طی دو ماه آینده برگزار می شود که بخشی از نشست عشق آباد است و قرار شد یکی دو کشور را به آن اضافه کنیم که در راستای هدف حل و فصل مسائل ترانزیتی و تعرفه است. همه این اقدامات در راستای توسعه کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب است، کریدور با حرف راه نمی افتاد. بنابراین باید رویه های یکسال، کاهش تعرفه و ترانزیت یکسره در دیدارهای یک جانبه و چند جانبه حل و فصل شود. 

وی با بیان اینکه خوشبختانه کریدور شمال‌-جنوب و شرق-غرب مورد استقبال ترکمنستان قرار گرفت، گفت: تفاهمنامه اجرایی پروژه حدود نیم میلیارد دلاری بین دو کشور امضا شد که طی چند وقت آینده قرارداد تجاری آن امضا می شود. این پروژه ساخت حدود 242 کیلومتر جاده در ترکمنستان است که قطعه دوم آن نیز به شرکتهای ایرانی واگذار خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در بخش کشاورزی هم یادداشت تفاهم دامپزشکی، کشاورزی و علوم جوی مربوط به هواشناسی آماده شد اما امضای آن به سفر رییس جمهوری به ترکمنستان موکول شد. 

بذرپاش با اشاره به اینکه مرز گسترده ای با ترکمنستان داریم، گفت: الان بازارچه مرزی باجگیران بین دو کشور فعال است. قرار شد تا دو ماه آینده کمیته مشترکی برای فعال سازی مرز اینچه برون تشکیل شود. ضمن اینکه ما پیشنهاد دادیم بازارچه مرزی گمیشان-حسن قلی راه اندازی و مقرر شد سرکنسول ترکمنستان به منطقه سفری داشته باشد و ارزیابی لازم در این باره انجام شود.

وی همچنین بیان کرد: منطقه سرخس برای ما در کریدور شمال‌-جنوب راهبردی است چراکه خط آهن چابهار به سرخس متصل می شود و اهمیت دوچندانی خواهد یافت. بر این اساس همت بیشتری برای مرز سرخس داشته باشیم تا طرفین پذیرش واگن بیشتری را داشته باشد. براین اساس ظرفیت واگن در سرخس به 600 و در اینچه برون به 100 دستگاه افزایش می باید.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای صادرات مصالح ساختمانی تولید ایران به ترکمنستان با توجه به بازار خوب ساخت و ساز در این کشور خبر داد و گفت: دو سند در حوزه برق،  انتقال خطوط و صادرات تجهیزات برق و در جاده سازی بین ایران و ترکمنستان امضا شد. سند مربوط به گاز 90 درصد به اتمام رسیده اما قرار شد عدد صادرات ترکمنستان مشخص و به سند تبدیل شود. مقرر شده مدیرعامل شرکت ملی گاز به ترکمنستان سفر و تفاهم را نهایی کند. تصمیمات بسیار راهبردی اتخاذ شد که خبرهای آنرا اعلام می کنیم.

وی ارزش دو سند مربوط به خط انتقال برق را 200 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: ارزش صادرات تجهیزات برق 140 میلیون دلار و ارزش سند امضا شده ساخت جاده نیز 550 میلیون دلار است. در مجموع حدود یک میلیارد دلار ارزش سند امضا شده بین دو کشور است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از تسویه اصل بدهی گازی ایران به ترکمنستان خبر داد و گفت: باقیمانده بدهی از طریق تهاتر با ساخت جاده گمداغ-اینچه برون تسویه خواهد شد.

به گزارش تسنیم، هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان  دیروز 26 آبان ماه آغاز به کار کرد و امروز با امضای یادداشت تفاهم بین معاون رییس کابینه ترکمنستان و وزیر و شهرسازی کشورمان به کار خود پایان داد.

با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان آذر ماه سال 1403 (سپتامبر 2024 میلادی) در تهران برگزار می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات