صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۳۲۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هرجا جوان‌های ما با عزم و ایمان وارد شدند، توانسته‌اند کارهای بزرگی انجام دهند. البته نباید به سطح کنونی موفقیت‌ها راضی بود زیرا بخش‌های مختلف نظامی و غیرنظامی در دنیا به صورت مستمر در حال حرکت و پیشرفت هستند و ما باید تلاش کنیم تا عقب نمانیم. ما در برخی بخش‌های کشور وضع‌مان خیلی خوب است اما در برخی بخش‌ها وضع‌مان خوب نیست و کمبود و نقص وجود دارد که در این بخش‌ها نیز باید با تشخیص صحیح نیازها، به سمت برطرف کردن نقطه‌ نیاز حرکت کرد.(۱۴۰۲/۸/۲۸)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

ایمانِ پیروزی‌ساز

دیروز صبح رهبر معظم انقلاب با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، به مدت یک ساعت و نیم از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل نمایشگاه دائمی این نیرو بازدید کردند. در این نمایشگاه که شامل بخش‌های موشکی، پهپادی، پدافندی و فضایی بود، دستاوردهای جدید و به‌روز شده دانشمندان و متخصصان جوان نیروی هوافضای سپاه پاسداران با عنوان «از ایده تا محصول برای ایران قوی» به نمایش گذاشته شده بود. امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مهم‌ترین ویژگی این نمایشگاه را «نیازسنجی صحیح و تمرکز علمی و تحقیقاتی بر نیازها» برشمردند و تأکید کردند: «هرجا جوان‌های ما با عزم و ایمان وارد شدند، توانسته‌اند کارهای بزرگی انجام دهند و در این نمایشگاه هم نشانه‌های عزم و ایمان کاملاً مشهود بود.»
این تمام آن واقعیتی است که انقلاب و نظام اسلامی را به این قله رسانده و این بلوغ فکری نشئت‌یافته از حکم مستحکم قرآن «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ» است که امروز انقلاب و جبهه مقاومت را به جایی رسانده است که «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُمْ» را می‌توان در میدان مقابله با انقلاب و مقاومت از اغتشاشات سال گذشته تا هم‌اکنون در تحولات غزه با صحنه‌گردانی ابرقدرت‌های جنایتکار غربی و صهیونیستی دید. قدرت ایمان همان رمز پیروزی اسلام و انقلاب اسلامی بوده است و امروز هم سبب‌ساز به گِل نشستن ماشین جنگی رژیم کودک‌کش و رسوای صهیونیستی در غزه است. شاید ایمان و باور مصداق بارز «قوه»‌ای باشد که در این آیه مبارکه به کار رفته است و چقدر زیبا ملت فلسطین هر چه در توان دارد، بر افزایش ایمانش به خدا و نصرت‌های آشکار و پنهانش در زیر بمباران‌های هوایی و زمینی دشمن خبیث صهیونیستی مصروف می‌دارد و صحنه‌هایی زیبا از شکر و تسلیم الهی بودن، صبوری، مبارزه نفس‌گیر و نستوهانه، ایستادگی و ترک نکردن خانه و زمین پدری و... می‌آفریند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «قضایای غزه بسیاری از حقایق مکتوم را برای مردم دنیا آشکار کرد» که می‌توان از جمله این حقایق، به طرفداری سران کشورهای غربی از تبعیض نژادی این رژیم، خفه‌خون گرفتن در برابر نقض حقوق انسان‌ها با اعمال استانداردهای دوگانه، ناکامی نظامی و عملیاتی آن در رسیدن به هدف ادعایی نابودی حماس و مقاومت فلسطینی و همچنین ناتوانی حامیان غربی‌اش برای پایان‌بخشی به مقاومت منطقه اشاره کرد. البته اگر این پیروزی‌های برخاسته از ایمان ملت فلسطین با باورمندی دولت‌مردان بیش از ۵۰ کشور اسلامی دنیا در تحریم سیاسی و انرژی این رژیم همراه می‌شد، قطعاً سرنوشتی شوم برای این رژیم رقم می‌خورد.            

فتح‌الله پریشان

 

 

▼ گزارش روز

سازمان ملل و بیگانگی با کودکان غزه

امروز ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) روز جهانی کودک در تقویم بین‌المللی نامگذاری شده است؛ در حالی که کودکان فلسطینی به‌ویژه در غزه، به دلیل سکوت جامعه بین‌المللی و چشم‌پوشی آنها از جنایت‌های رژیم صهیونیستی زیر بار حملات جنگنده‌های این رژیم جعلی جان به جان آفرین تسلیم می‌کنند. از زمان آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) سال جاری تاکنون بیش از ۵۳۰۰ کودک در غزه شهید شده‌اند؛ این رقم معادل تقریبی نیمی از قربانیان دور جدید جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه است؛ در عین حال حدود ۱۶۰۰ کودک نیز در غزه ناپدید شده‌اند که احتمالاً کودکانی هستند که زیر آوارها مانده‌اند. ۲۰ نوامبر سال ۱۹۵۹ سالگرد تصویب اعلامیه حقوق کودک در مجمع عمومی سازمان ملل و درست سه دهه بعد، یعنی ۲۰ نوامبر سال ۱۹۸۹ میلادی سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودک به عنوان «روز کودک» در تقویم بین‌المللی آورده شده است. البته این روز برای کودکان غزه معنای بسیار غم‌انگیزی را در ذهن‌های‌شان متبادر می‌کند؛ چرا که در این روز باید بیش از هر زمان دیگری تأکید شود که همه کودکان حق زندگی در صلح را دارند؛ به ویژه کودکان مظلوم غزه در حالی که سکوت و بیگانگی سازمان ملل سخن دیگری را می‌گوید. هرچند رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را در سال‌های اخیر انجام داده است تا از کودکان فلسطینی با عنوان کودکان تروریست یاد کند؛ اما حقیقت ماجرا این است که خود این رژیم بزرگ‌ترین تروریسم سازمان یافته‌ای است که برای حدود یک قرن به تجاوز و خشونت علیه غیر نظامیان اعم از زن و کودک مظلوم فلسطینی دست زده است. از منظر رژیم صهیونیستی چیزی یا فردی تحت عنوان کودک فلسطینی وجود ندارد؛ از این‌رو از قتل‌عام و کشتار آنها نه باکی دارد و نه وجدانی که به درد بیاید. البته این مورد به موضوع عقبه فکری و اندیشه‌ای صهیونیست‌ها برمی‌گردد که اساساً «نژادپرست» و خودپرست به شمار می‌آ‌یند و به همین دلیل بقیه نوع بشر را صرفاً به منظور خدمت‌رسانی به خود قبول دارند. در همین زمینه صحبت‌های رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) نیز شایان توجه است که فرمودند: «زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا و فرانسه، صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر انگلیس از چنین رژیم نژادپرستی حمایت می‌کنند، به معنای طرفداری از تبعیض نژادی به‌عنوان نفرت‌انگیزترین مسائل دنیاست.» حال آنکه همین دولت‌های غربی بلوف می‌زنند و مدعی هستند به دنبال برابری و مبارزه با نژادپرستی نه تنها در پهنه سرزمینی خود؛ بلکه در کل دنیا هستند. بنابراین، ضرورت دارد تا همدلی و هماهنگی جهانی برای نجات جان کودکان مظلوم غزه و آزادی ایشان از محاصره و بازداشت متجاوزان جانی صهیونیستی به وجود بیاید.    

رامین نصیری

 


▼ خبر ویژه

ارتش صهیونیستی خودزنی کرده است!

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی افشاگرانه گفته است، در جریان درگیری‌های روز ۷ اکتبر که به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ صهیونیست منجر شد، تعدادی از این افراد از سوی یگان‌های نظامی ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.گزارش هاآرتص مشخصاً مربوط به اتفاقات فستیوال موسیقی در روستای رعیم در نزدیکی نوار غزه است که طی آن گفته شده خلبانان بالگردهای ارتش که در این عملیات حضور داشتند، برخلاف ادعاهای گذشته، به اشتباه به سمت اسرائیلی‌ها و افراد حاضر در این فستیوال که به مناطق اطراف فرار کرده بودند، شلیک کرده و تعداد زیادی از آنها را کشته‌اند. گفتنی است، گزارش‌ها نشان می‌دهد، علاوه بر فستیوال موسیقی، «باراک خیرام» فرمانده نیروهای کمکی ارتش‌ـ که برای مقابله با رزمندگان فلسطینی به«کیبوتس بئری» در نزدکی نوار غزه آمده بودـ از نیروی هوایی درخواست کرده تا مهدکودک این کیبوتص را که احتمال می‌داده فلسطینی‌ها در آن باشند، مورد اصابت قرار دهد.

 


 
▼ اخبار 

۱ـ اتاق بازرگانی یا میتینگ سیاسی!

برخی تندروهای سیاسی، جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران را به میتینگ سیاسی ضد نظام جمهوری اسلامی تبدیل کردند. طبق رأی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، «سلاح‌ورزی» قانوناً از ریاست اتاق بازرگانی برکنار شده است، اما وی در شرایطی که ورود رسانه‌های منتقد را به جلسه اتاق بازرگانی منع کرده بود، در نطقی تند که با استقبال رسانه‌های مخالف دولت مواجه شد، اعلام کرد اجازه انتخاب رئیس مطلوب دولت برای اتاق بازرگانی را نخواهد داد. در ادامه این جلسه «محمد مرتضوی» دیگر فرد نزدیک به سلاح‌ورزی در ادعایی عجیب برکناری قانونی سلاح‌ورزی را به دلیل تمایل دولت به اقتصاد کمونیستی دانست و «مرتضی حاجی‌آقامیری» رئیس کمیسیون فرش و صنایع‌دستی اتاق‌ـ که از افراد نزدیک به سلاح‌ورزی است‌ـ هم رسماً نظام را تهدید کرد که در صورت برکناری سلاح‌ورزی، اعضای اتاق دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنند. گفتنی است، دولت اگر قصد دخالت و انتخاب رئیس اتاق بازرگانی همسو با خودش را داشت، به راحتی می‌توانست در انتخابات ۲۸ خرداد این موضوع را با توجه به اعضای دولتی درون اتاق به سرانجام برساند.

۲ـ فقط یک درصد رضایت دارند!

نتایج یک نظرسنجی جدید در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد، فقط یک درصد از رأی‌دهندگان این کشور از وضعیت نظام سیاسی خود راضی بوده و مابقی در درجات مختلف منتقدان سرسخت این نظام به شمار می‌آیند. بر این اساس، ۳۳ درصدشان نظام سیاسی کشور خود را شکست خورده دانسته و ۲۹ درصد دیگر هم آن را نظامی نامطلوب می‌بینند. طبق این نظرسنجی که در واشنگتن انجام گرفته، رأی‌دهندگان آمریکایی در تمامی احزاب سیاسی در حال حاضر با ترس و نگرانی به انتخابات سال آینده این کشور تحت تأثیر رقابت دوباره بایدن و ترامپ نگاه می‌کنند. در جریان این نظرسنجی از رأی‌دهندگان خواسته شده است تا احساسات خود را درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا ابراز کنند. ترس، دلسردی، ناآرامی، بدبینی و نداشتن شور و هیجان برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جمله مواردی بوده است که شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به عنوان رأی‌دهندگان اصلی در انتخابات بیان کرده‌اند.

۳ـ آمارها واقعیات را می‌گویند

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۷ که ۴/۷ـ درصد بوده، به ۷/۹ درصد در بهار امسال رسیده و همواره روند صعودی داشته است. در فصل تابستان ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل در هر ۴ بخش مورد بررسی برق، صنعت، معدن و خدمات نسبت به فصل قبل، یعنی بهار (تورم فصلی) با کاهش همراه بوده و از آنجا که سیاست‌های منسجم دولت در عرصه اقتصادی تداوم داشته است، می‌توان انتظار تداوم و تشدید رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را داشت. در کنار این موارد، کاهش نرخ بیکاری به ۷/۹ درصد نیز محقق شده و همچنین نرخ تشکیل سرمایه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مثبت شده و در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ به عدد قابل‌قبول ۷/۱ درصد رسیده است.

۴ـ مسکو باید اقدامات بیشتری انجام دهد

«امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در سومین تماس تلفنی با «لاوروف» همتای روس خود در پی تحولات اخیر در غزه، شهادت بیش از ۱۵ هزار غیرنظامی و زن و کودک و کشته شدن ده‌ها نفر از اسرا در غزه را نتیجه بمباران‌های کور رژیم اسرائیل و تداوم حملات رژیم صهیونیستی خواند و با مهم خواندن جلوگیری از پاکسازی قومی و کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه باختری، بر ضرورت ایفای نقش فعال‌تر روسیه در تحقق صلح و امنیت در منطقه تأکید کرد و در ادامه گفت: «بی‌تردید مقاومت نتیجه نهایی را رقم خواهد زد.» گفتنی است، دیپلماسی دولت سیزدهم در جریان جنگ غزه فعال و پویایی داشته و توانسته است گام‌های مؤثری در محکومیت و همگرایی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی علیه غاصبان قدس شریف بردارد.

 

 

▼ اخبار کوتاه

«دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا ۲۰۲۴ در جمع هوادارانش در «آیووا» گفت: «در صورت پیروزی در انتخابات برای نظارت بر چین تلاش خواهد کرد تا دوباره کنترل پایگاه هوایی بگرام در افغانستان را به‌ دست آورد.» وی مدعی شد، پایگاه بگرام در مسافت یک ساعتی جایی قرار دارد که چین موشک‌های هسته‌ای خود را می‌سازد و افزود: «اکنون چین این پایگاه را «اشغال» کرده است». دونالد ترامپ گفت که می‌خواهد پایگاه هوایی بگرام را به عنوان بخشی از یک قرارداد تجاری با افغانستان بازپس گیرد.

ارتش رژیم صهیونیستی در جدیدترین آمار خود اعلام کرد، سه نظامی دیگر این رژیم در جریان نبردهای زمینی با مقاومت فلسطین در نوار غزه کشته شدند .با احتساب این نظامیان، ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون به کشته شدن ۳۸۳ نفر اذعان کرده است، این در حالی است که براساس برخی برآوردها، شمار تلفات صهیونیست بالاتر از این تعداد است. پیش از این، یک خبرنگار صهیونیست که از مشاهده اجساد تلنبار شده روی هم در تل‌آویو خبر داده بود، از سوی دستگاه‌های امنیتی این رژیم بازداشت شد.

«عبدالله گنجی» از فعالان سیاسی و رسانه‌ای با اشاره به جوسازی‌های اخیر رسانه‌ای درباره رد صلاحیت‌ها گفت: «صلاحیت بسیاری از افراد (در آینده) تأیید می‌شود. من اطلاعات فرارسانه‌ای دارم که عمده ردصلاحیت‌ها به دلیل نقص در پرونده بوده است. مثلا مدارک تحصیلی افراد ناقص بوده یا پنج سال سابقه مدیریتی مورد نیاز تکمیل نبوده، بنابراین عدم احراز اعلام شده است؛ اما این روند در ادامه بررسی‌ها اصلاح می‌شود.»

«حسن بیادی» دبیرکل جمعیت آبادگران با بیان اینکه حضور حداکثری و مشارکت عمومی در پای صندوق‌های رأی رابطه جدی با تعلقات ملی و امنیت سیاسی و اجتماعی دارد، گفت: «عده‌ای در ائتلاف‌های خودخواهانه تمام فعالیت‌های‌شان را مذبوحانه بر شکل‌گیری انتخاباتی حداقلی به‌کار گرفته‌اند و رسیدن به اهداف شوم‌شان را در بیان سخنان پوچ و عملکردهایی می‌بینند که موجب ناامیدی مردم شود.»

«فوزی برهوم» از رهبران حماس در واکنش به گزارش‌های تأیید شده مبنی بر حمله بالگرد ارتش رژیم اسرائیل به صهیونیست‌ها گفت، جنگ و تجاوز دشمن مبتنی بر گمراه‌سازی و دروغ‌گویی و صحنه‌سازی برای سرپوش گذاشتن بر هدف اصلی و واقعی دشمن، یعنی کشتار دسته‌جمعی و کوچاندن ملت فلسطین است.

منابع خبری اعلام کردند، ارتش متجاوز صهیونیستی در پی رویارویی بسیار سنگین و جنگ خیابانی با رزمندگان مقاومت از مناطق مختلف عقب‌نشینی کرده است. این منابع افزودند، عقب‌نشینی از محله‌ها و مناطق مختلف شهر غزه از جمله عسقوله، الصبره، خیابان الثلاثینی و میدان الساحه است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات