صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۵۳۵۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): چند جمله از ادبیّات فاخر امام بزرگوار را می‌گویم: «بسیج، مدرسه‌ عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سَر داده‌اند»، «درخت پُرثمری است که شکوفه‌های آن، بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد»، «افتخارم این است که خود بسیجی‌ام». امام با آن عظمت که دنیا را تکان داد، می‌گوید: «افتخارم این است که بسیجی‌ام». بعد می‌گوید: «من دست یکایک شما را می‌بوسم»؛ واقعاً اینها فراموش‌شدنی نیست.(۱۴۰۱/۹/۵)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
رژیم صهیونیستی در مسیر حذف تدریجی
وقوع آتش‌بس موقت در غزه نقطه آشکارساز شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه است. پیامد این موضوع که در امتداد عملیات طوفان‌الاقصی اتفاق قابل تحلیل و ارزیابی است، به اندازه‌ای برای رژیم صهیونیستی ناگوار است که نخستین بار در ۷۵ سال اخیر در طول جنگ‌های رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت، موضوع برکناری نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به عنوان موضوعی رسمی مطرح می‌شود و احزاب داخلی و نخبگان راه‌حل برون‌رفت از مشکلات و شکست در برابر حماس را در برکنار کردن نتانیاهو می‌دانند. «یائیر لاپید» از رقبای سیاسی نتانیاهو رسما خواستار استعفای وی از قدرت و جایگزینی فرد دیگری از حزب لیکود(حزب متبوع نتانیاهو) به‌عنوان نخست‌وزیر شده است. هم‌چنین برخی اعضای حزب لیکود در روزهای گذشته تاکید کرده‌اند دیگر مجالی برای بقای نتانیاهو در رهبری این حزب وجود ندارد و باید هرچه سریع‌تر به حیات سیاسی وی پایان داد؛ چراکه همگان او را مسئول شکست‌های متعدد ارتش و نهاد‌های امنیتی طی این دو ماه می‌دانند.
به نظر می‌رسد در روزهای آتی شاهد تنش سیاسی‌ـ امنیتی در داخل سرزمین‌های اشغالی باشیم که اوج شکست و سرخوردگی در بین صهیونیست‌ها را نشان خواهد داد. با این حال جنون ارتش رژیم ‌صهیونیستی در کشتار مردم بی دفاع و مظلوم غزه نه تنها این رژیم را از شکست در عملیات طوفان‌الاقصی نجات نداد، بلکه تداوم آن، رژیم‌ صهیونیستی و شخص نخست‌وزیر را به سمت شکست سنگین در دو حوزه داخلی و خارجی هدایت می‌کند و سیاست‌مداران رژیم کودک‌کش هیچ‌گاه توان بازگرداندن تل‌آویو به نقطه صفر(نقطه مطلوب صهیونیست‌ها) را نخواهند داشت.
بررسی و ارزیابی تحولات داخلی رژیم‌ جعلی صهیونیستی نشان می‌دهد که پس از برکناری احتمالی نتانیاهو از قدرت جای بازیگران در این رژیم تغییر خواهد کرد و در صحنه اعتراضات داخلی نیز حزب لیکود و احزاب تشکیل‌دهنده کابینه ائتلافی کنونی تبدیل به اپوزیسیون خیابانی خواهند شد. بنابراین نه تنها جنگ در غزه باعث وحدت درونی در رژیم صهیونیستی نشد، بلکه اختلافات با ابعادی وسیع‌تر تداوم خواهد داشت و این یعنی مقاومت برای اولین بار توانسته است در تحولات داخلی رژیم ‌صهیونیستی نیز تأثیرگذار باشد و روندها را به سمت حذف تدریجی رژیم کودک‌کش مدیریت کند. این را می‌توان علت اصلی حضور بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله پس از عملیات طوفان‌الاقصی و حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم ‌صهیونیستی در طول ۵۰ روز گذشته ارزیابی کرد. واشنگتن به‌خوبی از عمق فاجعه آگاه شد و سعی کرد از میزان اثرگذاری منفی آن بر پیکره نیمه‌جان رژیم‌ صهیونیستی بکاهد؛ در صورتی که با آب در چاه ریختن نمی‌توان چاه در حال خشک شدن را نجات داد و بنابراین اسرائیل قطعا از بین خواهد‌ رفت.     
 اکبر معصومی
 
 
▼ گزارش روز
سالم‌سازی نظام اداری کشور!
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ در گردهمایی سراسری مسئولان بسیج دانشجویی و طلاب بسیجی گفت: «امروز بیش از هر زمان دیگری به تفکر پاک بسیجی در کشور نیاز داریم، این تفکر برای کشور نجات‌بخش است. امروز اگر در مسائل اقتصادی و اجتماعی مشکل داریم؛ می‌توان با کمک گرفتن از تفکر بسیجی مشکل را حل کرد.» وی خاطرنشان کرد: «تفکر بسیجی در سازمان‌ها و ادارات می‌تواند فساد اداری را از بین ببرد و نظام اداری کشور را سالم کرده و سالم نگه دارد.» امروز روز 5 آذرماه روز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان حضرت امام خمینی(ره) است. این شجره طیبه دربردارنده تفکرات، ویژگی‌ها و روحیاتی است که رئیس‌جمهور نسخه و داروی نجات‌بخش سالم‌سازی نظام اداری و حل مسائل کشور را در نهادینه کردن تفکر بسیجی می‌داند. بهره‌گیری از تفکر بسیجی در سالم‌سازی نظام اداری کشور نیازمند دو شرط اساسی است: اول اینکه راه طی شده بسیج را از لحظه تشکیل تاکنون باید دید؛ اینکه در چه نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم و از کجا به اینجا رسیده‌ایم. دیدن حرکت، شرط اول است. شرط دوم، لازم است که به نقاط قوت بسیج با دقت ملاحظه شود؛ زیرا سالم‌سازی درگرو اعتنا به داشته‌ها و دارایی‌ها میسر است. سالم‌سازی فراتر از اصلاح و فراتر از تغییر است. برای نهادینه کردن تفکر بسیجی پذیرفتن یک مسئله و شناخت دقیق، عمق و ابعاد آن یک ضرورت واضح اولیه است. گام بعدی نوع و کیفیت برداشت مسئولان میانی از این مسئله و مطالبه شخص اول اجرایی کشور است. در اینجا همدلی و همراهی در فهم مسئله لازم است و بالا بردن ضریب اهمیت آن تا پایین‌ترین سطح مسئولیتی به عنوان یک اولویت نیاز است.
مطالبه رئیس‌جمهور برای نهادینه کردن تفکر بسیجی در سازمان‌ها و ادارات را باید در موفقیت‌ها، نماد‌ها و الگو شدن بسیج تشریح کرد. بسیج به منزله نماد کارآمدی و ایجاد و تقویت ذهنیت‌هایی مانند «ما می‌توانیم» در مواجهه با تفکر «مرکز‌ـ پیرامون» نظام سلطه، الگوی امیدآفرینی در مواجهه با جریان تحریف با ارائه خدمات در حوزه محرومیت‌زدایی، کمک به مستضعفین، افزایش توان امنیتی کشور و... مشکل‌گشای خلأها و موانع موجود در بحران‌ها و شرایط ویژه، مانند سیل، زلزله و... بازوی توانمند تعمیق ارزش‌های اصیل انقلاب در محیط داخلی و صدور انقلاب به عرصه پیرامونی، کادرسازی انقلابی و تربیت نیروهای تراز انقلاب، اتخاذ رویکرد دفاع و جهاد ترکیبی در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن و در نهایت اینکه بسیج به عنوان یک نهاد انقلابی توانسته است در گفتمان خود آرمان‌خواهی واقع‌بینانه را ترسیم و پیگیری کند، این یعنی در عین تلاش برای رسیدن به آرمان‌ها و افق پیش رو به الزامات و واقعیات میدانی هم نگاه داشته و خواهد داشت و همین تفکر و ویژگی‌هاست که نسخه شفابخش و درمان درد فساد اداری می‌شود.  
حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
آمریکا فهمیده که نباید کنار تل‌آویو بایستد!
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران با بیان اینکه امیدواریم این آتش‌بس به توقف کامل جنگ منجر شود، زیرا اگر غیر از این رخ دهد، شرایط جدید در منطقه به وجود خواهد آمد و رژیم صهیونیستی و آمریکا باید پیامدهای وخیم آن را متحمل شوند، گفت: «ما از طریق برخی واسطه‌ها مطلع شدیم که در طول ۱۰ روز گذشته دولت آمریکا و کاخ سفید به این نتیجه رسیدند که تداوم این حمایت‌ها از رژیم صهیونیستی به نفع سیاستمداران آمریکایی و کاخ سفید نیست و آمریکا اکنون اراده لازم برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی، تداوم آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه، مقابله با کوچاندن اجباری و احترام به حقوق فلسسطینی‌ها را دارد و امیدواریم که اخبار رسیده به ما درست باشد. طبیعتاً راست‌آزمایی باید اینگونه باشد که آمریکا رژیم صهیونیستی را مجبور به تداوم آتش‌بس کند و این آتش‌بس به توقف کامل جنگ منجر شود.»
 
 
▼ اخبار 
جریانی به نام اعتدال وجود ندارد!
«مهدی رحمانیان» درباره ائتلاف انتخاباتی اصلاحات و اعتدال گفت: «این اتفاق را بعید می‌دانم.» این فعال مطبوعاتی اصلاح‌طلب افزود: «اسفندماه امسال به نظر می‌رسد یک رقابتی بین اصولگرایان سنتی، میانه رو و رادیکال خواهد بود، در این فضا اصلاح‌طلبی تا الان ندیدم که جدی در صحنه باشد چون نگذاشتند. صحبت از جریان اعتدال هم شوخی بیش نیست. الان به چه کسی می‌توان اعتدالی گفت؟ اگر سر جریان اعتدال را آقای روحانی بدانیم، کل سبد رأی‌اش را از جریان اصلاحات گرفت. بنابراین اساساً جریانی به اسم اعتدال نداریم که بخواهیم درباره آن بحث کنیم.» رحمانیان گفت: «امکان وجود ندارد که جریان‌های همساز با هم ائتلاف کنند؛ ما اصلا نباید انتخابات سال ۱۳۹۲، ۱۳۹۴، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸را با الان مقایسه کنیم.» گفتنی است، این ادعا که اجازه حضور به اصلاح‌طلبان در انتخابات داده نشد درحالی مطرح می‌شود که اساسا چهره‌های این جریان برای حضور در انتخابات ثبت‌نام نکردند و خود وارد کارزار انتخابات نشدند!»
 
سخت‌تر از شکستن حصر آبادان
معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «طبق بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی، دشمن با ابزارهایی که دارد، جوانان ما را در محاصره تبلیغاتی قرار داده و از آن‌جایی که دشمن دیگر ابتکار عمل را در گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی از دست داده، تمرکز خود را در جنگ شناختی برای رقم زدن فریب عمومی گذاشته است.» وی اضافه‌کرد: «شکستن حصر تبلیغاتی دشمن و جهاد تبیین از شکستن حصر آبادان و فتح خرمشهر نیز سخت‌تر است؛ از این رو باید قرارگاه جهاد تبیین را جدی بگیرید.» سردار یدالله جوانی بیان‌کرد: «در جنگ شناختی دشمن به دنبال ادراک‌سازی و اندیشه‌سازی است و راه اصلی مقابله با آن نیز تبیین است. جهاد تبیین برای اصلاح نگاه‌ها، مبارزه با جهل و نادانی و مقابله با دروغ‌هاست؛ از این‌رو جامعه هدف این نوع جهاد همه مردم هستند.»
 
تصمیم ما پابرجاست
معاون نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن در امور دفاع و امنیت گفت، آتش‌بس موجود تنها مختص غزه است. «جلال الرویشان» افزود: «ارتش یمن در طول جنگ ۴۸ روزه مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، بارها مواضع دشمن اسرائیلی را در فلسطین اشغالی هدف موشک‌های بالستیک و پهپادهای انتحاری قرار داد. یمن تأکید دارد که تا نابودی این رژیم، به مبارزه و حملات خود ادامه خواهد داد.» وی تصریح کرد: «سخنگوی نظامی ما اعلام کرد که تصمیم ما برای بستن دریای سرخ به روی دشمن همچنان به قوت خود باقی است.» وی افزود: «موضع رسمی و مردمی یمن درباره فلسطین به روشنی اعلام شد و ایستادگی ما در کنار فلسطین نیز وظیفه ملی، عربی، قومی اخلاقی است.» گفتنی است، افزون بر این حملات موشکی مقاومت یمن به شهر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی رویای رژیم صهیونیستی برای دستیابی به هژمونی اقتصادی در منطقه را بر باد داده است.
 
اعتراف به تسلیم قریب‌الوقوع اشغالگران
مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، توافق موقت آتش‌بس میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی را یک پیروزی چشمگیر برای نیروهای مقاومت فلسطینی خواند. «جان بولتون» در یادداشتی برای نشریه انگلیسی دیلی تلگراف با بیان این ادعا که حماس در اثر حملات رژیم صهیونیستی در غزه آسیب دیده است، مدعی شد: «چرا اکنون برای آتش‌بس توافق شد؟ حماس از این توقف استفاده خواهد کرد تا عناصر خود را از موقعیت دشوار بیرون بکشد، دارایی‌ها و پرسنل خود را از طریق تونل‌های کشف‌نشده به مصر و اسرائیل نفوذ دهد و جنوب غزه را برای حمله بعدی اسرائیل آماده کند. آتش‌بس باعث می‌شود اسرائیل تحت فشار فزاینده‌ای برای تسلیم شدن قرار بگیرد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش به مناسبت وقفه در جنگ غزه و آزادی گروگان‌ها گفت: «یکی از دلایل حمله حماس به اسرائیل، همکاری ما با ریاض و تل‌آویو برای عادی سازی روابط بین آنهاست.» وی گفت که در حال همکاری نزدیک با عربستان سعودی و سایر کشورها برای به رسمیت شناختن اسرائیل هستیم. به نظر می‌رسید آمریکایی‌ها با این اظهارات در تلاش برای دستاورد سازی برای رژیم اشغالگر به منظور پایان دادن به جنگ باشند.
 
روزنامه «آرمان ملی» درباره لیست انتخاباتی ندادن اصلاح‌طلبان گفته که آنها از نداشتن رأی می‌ترسند. این رسانه اصلاح طلب نوشت: «واقعیت این است که دلیل اصلی این موضوع نیز این بود که نتیجه رویکرد سلبی به خصوص در دور دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی منفی شد و با نارضایتی شدیدی که به وجود آمد سرمایه جریان اصلاحات از بین برفت و میزان مشارکت نیز کاهش پیدا کرد.»
 
براساس آمار رسمی گمرک در هشت ماه سال جاری ۹۰ میلیون تن کالای ایرانی غیر نفتی از کشور به ارزش ۳۲ میلیارد دلار صادر شده است که در مقایسه با مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۷ درصد افزایش داشته و از نظر ارزش تنها ۱/۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
کانال ١٢ تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرد: «حماس شرایط دلخواه خودش را به ما دیکته کرد.» این شبکه صهیونیستی در ادامه گزارش خود نیز اذعان می‌کند: «کسانی که تصور می‌کردند کار حماس تمام شده، تسلط آنها بر شرایط و موفقیت‌شان در تحقق آتش‌بس را ببینند.»
 
شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق با اشاره به ضرورت مجازات جنایتکاران آمریکایی در عراق تأکید کرد: «مسئله فلسطین اصلی‌ترین مسئله محور مقاومت بوده است و سردار شهید قاسم سلیمانی وحدت جبهه‌های مقاومت در منطقه را پایه‌گذاری کرد.»
 
دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: «از جدیدترین دستاوردهای متخصصان این نیرو ساخت 2 موشک هواپایه برای مقابله با پهپاد و موشک کروز با برد چهار کیلومتر و ۱۷ کیلومتر است که اکنون به مرحله تولید رسیده است و در آینده رونمایی خواهند شد.»
 
نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان درباره برقراری آتش‌بس در غزه گفت: «جمهوری اسلامی ایران از همان روز اول اعلام کرد که بی طرف نخواهد بود و تلاش دیپلماتیک بزرگی انجام داد و نقش این کشور حمایت از فلسطین است.»
 
«مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تأثیر توافق نامه گروه بریکس در توسعه صادرات افزود: «ماه آینده با حضور سران اتحادیه اوراسیا در روسیه توافق‌نامه تجارت آزاد اوراسیا بین ایران و سایر کشورها انجام می‌شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات