صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۵۳۳۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): قضایای غزه بسیاری از حقایق مکتوم را برای مردم دنیا آشکار کرد که یکی از این حقایق، طرفداری سران کشورهای غربی از تبعیض نژادی است. صهیونیست‌ها خود را نژاد برتر می‌دانند و بقیه آحاد بشر را نژاد پَست به حساب می‌آورند و به همین دلیل است بدون احساس ناراحتی وجدان، چندین هزار کودک را به قتل رسانده‌اند. ما به وعده الهی یقین داریم و به آینده نیز امیدواریم و به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.(۱۴۰۱/۸/۲۸)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
شانتاژ رسانه‌ای ممنوع!
انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در دومین گام خود شاهد آن بود که صلاحیت عمومی برخی از افراد رد و تأیید شده است. در همین باب برخی اظهارنظرهای واهی، احساسی و به دور از منطق و سراسر مغلطه‌گویی کمکی به فرآیند انتخابات نمی‌کند و شاید تنها حواشی آن را زیاد ‌کند. رد و تأیید صلاحیت افراد برای کسب کرسی‌های قانونگذاری و نظارت، رویه‌ای منطقی و عقلانی به شمار می‌رود؛ زیرا عاقلانه است که افرادی بر سر کار بیایند که صلاحیت‌های علمی، اخلاقی، عملکردی و... داشته باشند. برای رد و تأیید نهایی این صلاحیت‌ها نیز افرادی کاردان و کارآمد و حقوقدان در شورای نگهبان حضور دارند و بنابراین دیگر شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند.
در این دور از انتخابات البته برخی صحبت‌های ناصواب از سوی برخی افراد از اجرای بازی ناجوانمردانه‌ای خبر می‌دهد که بعضاً ممکن است برخی از بنیان‌ها و پایه‌های حکومتی را نیز به اشتباه سست و غیر محکم نشان دهد؛ در حالی که به اذعان دوست و دشمن، فرآیند برگزاری و نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران، یکی از بی‌نقص‌ترین و بهترین نظام‌های انتخاباتی دنیا به شمار می‌آید که بر اساس آن افرادی که کف صلاحیت‌ها را دارند، با رأی مردمی بر سر کرسی‌های حاکمیتی تکیه می‌زنند. همانگونه که در ادوار گذشته نیز همین جریان‌های سیاسی با همین رویه انتخاباتی موفق به پیروزی و کسب کرسی‌های مجلس شده بودند.
سیر قانونی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان هم اکنون در حال انجام است. جوسازی‌ها و شانتاژهای رسانه‌ای هم نمی‌توانند ذره‌ای در تصمیم‌گیری‌های عاقلانه مراجع ذی‌صلاح تأثیر بگذارند؛ چرا که برای انجام وظیفه درست، این افراد نه به رسانه‌ها، بلکه به منابع و مراجع استعلام، کارنامه افراد و نظر متخصصان و کارشناسان در زمینه‌های مختلف رجوع می‌کنند. بنابراین، اظهارنظرهای برخی جریان‌های شکست خورده در میدان رأی‌گیری برای‌شان ثمره‌ای نخواهد داشت و صرفاً آب در آسیاب دشمنان ریختن خواهد شد. بدبین‌سازی افکار عمومی نسبت به رویه مسئولان نظام در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی کمترین ضربه‌ای است که این قبیل اظهارنظرها به همراه دارد. علی‌ای‌حال، بهتر است به جای این تلاش‌های بی‌ثمر، این جریان‌های سیاسی به دنبال تربیت نخبگان سیاسی جدید باشند که دارای صلاحیت‌های علمی، اخلاقی و عملکردی هستند تا در پیکارهای سیاسی پیش‌رو این بار با معرفی افراد شایسته‌ای که بتوانند حداقل کف صلاحیت‌ها را کسب کنند، اقدام به مبارزه انتخاباتی کنند؛ چرا که شانتاژ و هوچی‌گری در نهایت به بی‌اعتمادی و ناامیدسازی منجر شده و کار به جایی نمی‌برد.    
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
من وکیل نیستم!
«من وکیل نیستم و این تخصص دادگاه لاهه است.» این پاسخ «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره جنایات رژیم صهیونیستی بود؛ اما جالب اینجاست، وقتی که از او درباره عملیات طوفان‌الاقصی سؤال می‌شود، می‌گوید: «بدون شک جنایت جنگی بود.» به نظر می‌رسد، اعلام موضع درباره مسائل غزه، به یک چالش برای مقامات غربی تبدیل شده است؛ چراکه آنها را دچار تناقض و دوگانگی می‌کند. این دوگانگی رفتاری در مقامات اروپایی مسبوق به سابقه است. در یک مصاحبه دیگر «مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به این پرسش که آیا معتقد است رژیم صهیونیستی در جریان حملات خود در غزه معاهدات بین‌المللی را نقض کرده است؟ پاسخ داد: «من قاضی نیستم. من رئیس دولت هستم.» حال آنکه هر وجدان بیداری جنایات فاحش رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند و اصلاً احتیاجی به دستگاه قضا ندارد. این دوگانگی منحصر در مقامات اروپایی نیست؛ بلکه سازمان ملل که قاعدتاً بنا به اصول خود باید به جلوگیری از ظلم در جهان اقدام کند، در این زمینه منفعل است. 
گزاره تحلیلی که در این زمینه باید به آن توجه کرد، پاسخ به این پرسش است که چرا مقامات غربی با وجود قتل عام گسترده‌ای که رژیم صهیونیستی مرتکب شده است، نمی‌خواهند این ظلم آشکار را ببینند؟ جواب آن است که اسرائیل فرزند نامشروع غرب است، اگر قدرت‌های غربی حتی به بهانه آرام کردن مردم، رژیم صهیونیستی را محکوم کنند، عمل نامشروع خود را و در واقع حمایت چند دهه‌ای خود از این رژیم جعلی را محکوم کرده‌اند؛ چرا که اسرائیل ابزاری برای پیشبرد اهداف غرب علیه مخالفان به خصوص جبهه مقاومت است. از این رو نباید انتظار داشت که «چاقو دسته خود را ببرد.» کار به اینجا ختم نمی‌شود. دیگران نیز یا باید با مواضع غرب همراهی کنند یا حداقل سکوت کنند. برای تحقق این کار دست به دامن تهدید و رعب‌آفرینی می‌شوند؛ بنابراین، نتانیاهو حکام کشورهای عربی را نیز تهدید می‌کند که اگر می‌خواهید در قدرت بمانید، ساکت بمانید. رعب‌آفرینی در مواضع برخی رسانه‌ها نیز تأثیر گذاشته است تا آنجا که خبرگزاری رویترز در بیانیه‌ای، ضمن اعلام کشته شدن یکی از خبرنگارانش که به دست رژیم صهیونیستی کشته شده بود، اصلاً حرفی از قاتل نمی‌زند. 
تحولات نظم نوین جهانی به گونه‌ای رقم می‌خورد که ماهیت غربی‌ها برملا می‌شود. بیداری ملت در غرب از فصل جدیدی از آغاز خود آگاهی سیاسی در غرب خبر می‌دهد. تعطیلی برخی برنامه‌های رسانه‌ای صهیونیستی، تجمع مردم لندن، پاریس و واشنگتن و... حکایت از آن دارد که رفتارهای دوگانه قدرت‌های غربی و عمال آن در محکمه اذهان عمومی جایی ندارد و این مواضع متناقض و رفتارهای دوگانه تعیین‌کننده زمین بازی نیست؛ بلکه حقایق میدانی در زمین غزه تقدیر را رقم خواهد زد.          
محمد حکیمی
 
 
▼ خبر ویژه
طرح جدید آمریکایی برای کوچ اجباری فلسطینی‌ها
منابع آگاه مصری و دیپلمات‌های غربی در قاهره، جزئیات جدیدی درباره طرح آمریکایی‌ـ‌صهیونیستی «کوچ اجباری ساکنان نوار غزه» فاش کردند. درباره طرح کوچاندن فلسطینی‌های نوار غزه اصلاحاتی ایجاد شده و دولت آمریکا در حال کار بر روی چشم‌اندازی است که در نهایت به جذب یک میلیون و صد هزار نفر از ساکنان نوار غزه در تعدادی از کشورهای عربی، در میان شهروندان آنها و خارجیانی که در آنجا کار می‌کنند، منجر خواهد شد. به این ترتیب، این فلسطینی‌ها در اردوگاه‌ها یا مناطق مشخصی اسکان داده نمی‌شوند. این دیپلمات غربی ادعا می‌کند، شماری از کشورهای منطقه و خارج از آن، تمایل خود را برای بحث درباره تصویب این طرح ابراز کرده‌اند و حتی «برخی کشورها می‌توانند ۲۵۰۰۰۰ نفر از مردم غزه را در خود جای دهند.»
 
 
▼ اخبار 
بازگشت ائتلاف اصلاحات‌ـ اعتدال؟
خبرگزاری وابسته به دولت سابق از نقش‌آفرینی حزب اعتدال و توسعه برای احیای ائتلاف موسوم به «اعتدال و اصلاحات» خبر داد. «خبرآنلاین» در تحلیلی نوشت: «هر چند روند نام‌نویسی برای نامزدی در انتخابات مجلس برای بسیاری غافلگیرکننده بود؛ اما گروه‌های سیاسی ترجیح می‌دهند در سکوت خبری به ارزیابی رقبا و رایزنی با شرکای احتمالی‌شان بپردازند.حزب اعتدال و توسعه از جمله این احزاب سیاسی است که سر و صدای زیادی ندارد، اما با این حال از زمان تشکیل به صورت مداوم فعال است. مشی سیاسی اعتدال و توسعه از نامش پیداست؛ چهره‌هایی تکنوکرات و عملگرا که زمانی پدر معنوی تشکل‌شان‌ هاشمی‌رفسنجانی بود و این روزها حسن روحانی. نشانه‌ها و سیگنال‌های صادر شده از سوی اعتدال و توسعه حکایت از آن دارد که این طیف بنایش بر حضور در انتخابات مجلس و ایفای نقش است، نقشی که برای ایفای آن به حضور اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل نیاز است. آنها تجربه سه ائتلاف را دارند؛ سه ائتلافی که با اصلاح‌طلبان داشتند و به پیروزی منجر شد.»
 
آژیر قرمز بدون توقف
رسانه‌های رژیم صهیونیستی تأکید می‌کنند وضعیت در شمال سرزمین‌های اشغالی فراتر از وضعیت عملیاتی و نظامی است، زیرا یک فاجعه اقتصادی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین این منطقه به وجود آمده است. این رسانه‌ها گزارش دادند، شلیک موشک‌های پدافند هوایی و آژیرهای هشدار در شمال سرزمین‌های اشغالی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز متوقف نمی‌شود. رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند، به مدت سه هفته است که کارها و مشاغل(در شهرک‌های شمال سرزمین‌های اشغالی) تعطیل شده‌اند و شهرک‌نشینان تحصیل و معیشتی ندارند. «موشه داوودوویچ» رئیس مجمع شهرک‌‌های صهیونیست‌نشین در شمال سرزمین‌های اشغالی گفت، ۷۰ هزار شهرک‌نشین در شهرک‌های اسرائیلی آواره شده‌اند(در حالی که شمار آنها تا ۲۰۰ هزار نفر هم اعلام شده است)، بدون اینکه پاسخ روشنی از سوی کابینه نتانیاهو درباره بازگشت به شهرک‌های‌شان در شمال در سایه عملیات نظامی حزب‌الله داده شود.
 
تیمی در خارج به دنبال آشوب ارزی هستند!
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر نظارت دقیق بر بانک‌ها وگردش پول و ارز در کشور داشته باشیم، بسیاری از نوسانات را می‌توانیم کنترل کنیم، گفت: «پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.» «محمدرضا فرزین» افزود: «باید بتوانیم خوب پیش‌بینی و پیش‌نگری کنیم و سیاست متناسب اتخاذ کنیم تا آثار منفی تکانه‌ها را خنثی کنیم. به موقع نمی‌توانیم تصمیمات مناسب اقتصادی بگیریم و شوک‌هایی را که به اقتصاد وارد می‌شود، پیش‌بینی کنیم.» رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به انتظارت منفی در جامعه گفت: «تیمی در خارج کشور با عملیات روانی در حال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند؛ تا بازار آرامش دارد فوراً مصاحبه‌هایی را به نقل از مقامات آمریکا و قطر و... علیه ایران منتشر می‌کنند؛ فنر مجازی درست کردند و مدام دارند انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می‌دارند.»
 
تحقق رؤیای بودجه بدون نفت در دولت مردمی
درآمدهای مالیاتی کشور از ۲۰۶ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۹ به ۴۷۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته که رشد ۱۲۸/۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در دو سال منتهی به سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد. همچنین افزایش ۸۳/۵ درصدی تعداد مودیان مالیاتی و پیشرفت سامانه جامع مودیان موجب جهش درآمدهای مالیاتی کشور شده است؛ به گونه‌ای که در هفت ماه امسال برای اولین بار در چند دهه اخیر، ۵۶/۸ درصد از کل هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات تأمین شده و در دو سال اخیر، تعداد مودیان مالیاتی جهش ۸۳/۵ درصدی داشته است. بر این اساس، به نظر می‌رسد با این روند دولت مردمی موفق شود ‌با سیاست‌گذاری‌های جدید سیاست کنار گذاشتن نفت از بودجه کشور را محقق کند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، رژیم صهیونیستی عرصه را بر بیمارستان اندونزیایی هم مانند بیمارستان الشفا تنگ کرده است و با حمله کور به این بیمارستان ۱۲ بیمار را به شهادت رسانده است. «اشرف القدره» با بیان اینکه تل‌آویو از افراد زخمی به عنوان سپر انسانی استفاده کند، تأکید کرد: «۷۰۰ فرد از جمله ۲۵۹ زخمی و بیمار همچنان در بیمارستان الشفا حضور دارند که اسرائیل آنان را گروگان گرفته است.» وی افزود: «افراد حاضر در بیمارستان الشفا، بدون آب، غذا و برق هستند.»
 
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» خبر داد: «اختلافات در شورای جنگ بالا گرفته است؛ چنانکه «بنی گانتس» وزیر جنگ پیشین و «گادی آیزنکوت» رئیس سابق ستاد مشترک این رژیم خواستار استفاده از فرصت برای نجات جان اسیران صهیونیست از طریق مبادله هستند و «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش با آتش بس مخالف و خواستار فشار بیشتر بر حماس برای کوتاه آمدن «یحیی السنوار» رئیس حماس در نوار غزه از شروط خود هستند.»
 
«سعید رضوی‌فقیه» از فعالان اصلاح‌طلب درباره پروژه «تحریم انتخابات» با اعتراف به وجود طیف برانداز در درون جبهه اصلاحات گفت: ‌«اصلاح‌طلبان دو تکه شده‌اند. جوانان‌شان از مسن‌ترها بریده‌اند. مسن‌ترها آگاهانه انتخابات را تحریم نکرده‌اند؛ بلکه با صندوق رأی قهر کرده‌اند؛ چون می‌بینند دیگر سهمی ندارند. من بعید نمی‌دانم اگر شورای نگهبان به آنها هم سهمی بدهد، همین جوانانی که در گفت‌وگوهای خصوصی شعار براندازی می‌دهند، در ستادها فعال شوند.»
 
«سی‌ان‌ان» به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد، پیش‌نویس جدید توافق برای آزادی اسرای اسرائیلی در غزه خواستار توقف پنج‌روزه در جنگ در قبال آزادی ۵۰ اسیر از سوی جنبش مقاومت فلسطین، حماس است. این رسانه نوشته است، توافق هنوز حاصل نشده و متن آن برای اصلاح میان طرف‌ها در رفت و برگشت است، اما مقامات کاخ سفید خوش‌بینی‌های بی‌سابقه‌ای درباره پیشرفت حاصل‌شده در مذاکرات ابراز می‌کنند.
 
در روزهای اخیر، گمانه‌های گوناگونی درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی و سپس شورای نگهبان مطرح شده است. روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان ملی» در این زمینه نوشته است: «بخشی از ردّصلاحیت شدگان انتخابات مجلس دوازدهم تأیید می‌شوند.» این موضوعی است که در روزهای اخیر از سوی برخی مطرح می‌شود.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای صحت‌سنجی فرصت‌های شغلی ایجاد شده از چهار روش گوناگون گفت: «معدل صحت‌سنجی ما موید ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی در سال است. بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱، تعداد ۹۰۷ هزار فرصت شغلی خالص ایجاد شد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات