صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۵۳۲۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): زینب کبری یک نمونه‌ برجسته‌ تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهم‌ترین مسائل تاریخ نشان می‌دهد. در حادثه‌ کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد عامل این پیروزی، حضرت زینب بود. حادثه‌ نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامى ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعى دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است.(۱۳۹۲/۸/۲۹) * ولادت قهرمان فصاحت و بلاغت، مظهر مهربانی و عطوفت، زینب کبری(علیهاالسلام) و روز پرستار را تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 


▼ حرف روز

امیدها در کشور زنده شده است

تغییر در ریل اقتصادی و سیاست خارجی کشور از سال ۱۴۰۰ به بعد، قطار انقلاب را در مسیر درست و به اصطلاح در راستای منافع ملی سوق داده است. تفکر حاکم در دولت سیزدهم، توانست اقتصاد وابسته به سیاست خارجی برجام را که بصورت یک‌طرفه پیش می‌رفت، نجات دهد و مسیر رشد اقتصادی را فراهم کند. دیپلماسی فعال دولت سیزدهم توانست نگاه یک طرفه‌ای را که در طول هشت سال دولت قبلی حاکم بود، تغییر دهد؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون شاهد فعال شدن منافع ملی در غرب آسیا، اروپا، آفریقا، اورآسیا، جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین، شرق اروپا و... هستیم.

بررسی آماری از رشد و توسعه اقتصادی و ارزیابی روندهای سیاست خارجی نشان می‌دهد، تداوم وضعیت کنونی، جمهوری اسلامی ایران را پیروز جنگ شناختی می‌کند که دشمن در آن سعی کرده است با ترسیم وضعیت اقتصادی دهه ۹۰ آینده‌ای تاریک را برای کشور ترسیم و تحمیل کند. 
۱ـ محاسبات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، رشد اقتصادی کشور در بهار ۱۴۰۲ در مقایسه با بهار ۱۴۰۱، ۷/۹ درصد بوده است. ترکیب سیاست‌های تثبیت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی از یک سو و تسهیل مجوزدهی به کسب‌وکارها موجب شده است مردم ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه تولید را بپذیرند و کاهش نرخ تشکیل سرمایه متوقف شود؛ نرخی که به طور میانگین در طول سال‌های دهه ۱۳۹۰، منفی ۵ درصد بوده است.

۲ـ مطابق آمارها، سرمایه‌گذاری چین در سال ۲۰۲۲ در ایران رشد ۱۵۰ درصدی داشته که این میزان رشد سرمایه‌گذاری، فراتر از حجم متوسط سرمایه‌گذاری چین در دیگر کشورهاست. مطابق توافق ۲۵ ساله بین دو کشور، چین ۴۰۰ میلیارد دلار باید در ایران سرمایه‌گذاری کند، که نخستین گام در اجرایی شدن این موضوع در دولت برداشته شده است.

۳ـ برداشتن تحریم و فروش نفت مهم‌ترین بهانه برای اجرا و ادامه برجام بود که هیچ گاه عینیت نیافت. برجام تنها پشتوانه رسانه‌ای داشت که برخلاف واقعیت آن، صرفاً شیرینی آدامس را به همراه داشت. جدیدترین آمار تولید نفت ایران در گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۳ برابر با مهر ۱۴۰۲ به ۳/۱۱۵ میلیون بشکه در روز رسید که به عنوان سومین کشور تولیدکننده نفت در بین کشورهای اوپک قرار گرفت. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران پیش از آغاز تحریم در ۲۰۱۸ چنین جایگاهی داشت. در حالی که برجام روزهای خاموشی خود را سپری می‌کند، افزایش تولید و فروش نفت به بالاترین سطح خود در شش سال اخیر رسیده است و این به معنای شکستی دیگر برای آمریکا و آغاز فصل جدیدی از امید در کشور است.                         

 

اکبر معصومی

 

▼ گزارش روز

تا مشکلات حل نشود سفر می‌کنم!

دکتر رئیسی ظهر پنجشنبه ۲۵ آبان ماه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به چهارمحال و بختیاری، در اجتماع باشکوه مردم شهر کرد با تأکید بر اینکه خون شهدای ما ایجاد قدرت کرده و می‌کند، گفت: «قدرت جمهوری اسلامی را شهدا و ایثارگران برای ما ایجاد کردند. این قدرت را باید با تلاش جهادی حفظ و ایجاد کنیم.» رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه اگر لازم باشد ۱۰ بار دیگر به استان چهارمحال و بختیاری سفر می‌کنم تا مشکلات استان حل شود، خاطرنشان کرد: «سفر ما به این استان عدد ندارد؛ چراکه هدف، حل مسائل کشور است.» رئیس دولت سیزدهم در ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ نیز در سفر به استان خوزستان با اشاره به سخنان امام جمعه اهواز مبنی بر اینکه این پنجمین سفر رئیس‌جمهور به خوزستان در یک سال گذشته است، گفت: «قبلاً هم گفتم، اگر لازم باشد هر ماه به خوزستان سفر می‌کنم تا مشکلات مردم حل شود و تا تحقق آنچه در ورزشگاه بزرگ اهواز و در جمع جوانان خوزستان وعده دادیم، از پا نخواهیم نشست.» رئیس‌جمهور در این سفر افزود: «یقین می‌دانم اگر ما اخلاص داشته باشیم، برکات الهی همراه خواهد بود و مسائل حل خواهد شد.» 
یکی از سطوح در حال بازسازی در دولت سیزدهم، رابطه مردم و حاکمیت است. حضور مسئولان پاکدست در بین مردم حتی اگر کار مشخصی هم صورت نگیرد، واجد ستودن است. با مردم حرف زدن و شنیدن، از وظایف حاکمان است. مردمی و ساده‌زیست بودن مسئولان در جمهوری اسلامی بخشی از ماهیت حقیقی جمهوری اسلامی است که در حال بازسازی است. ضروری است رئیس دولت آگاه‌ترین فرد کشور باشد و در اوج ناراحتی مردم لبخند نزند، صادقانه نتوانستن‌ها را بگوید و ناتوانی‌ها را به مرجعی نامعلوم ارجاع ندهد. تلاش، زحمت و دوندگی در همه دولت‌ها نوساناتی داشته است، اما تمجید از دولت سیزدهم از سوی رهبر معظم انقلاب در هفته دولت سال جاری و برجسته کردن این امر به‌عنوان یک «تمایز» صرفاً احساس تعلق عاطفی نبود؛ بلکه پیام روشنی داشت مبنی بر اینکه راه واجد تقدیر شدن چیست و کدام شاخص‌ها در رفتار، گفتار و عملکرد می‌تواند تمجید شدن را رقم بزند؟ این نوع عملکرد و پیگیری است که سرمایه اجتماعی را رشد می‌دهد و افق‌های امید در چشم مردم را نمایان می‌کند. گاهی یک تصمیمی گرفته می‌شود، ابلاغ می‌شود، اصرار بر اجرای آن نیز می‌کنند، اما اگر تا آخر خط دنبال نشود و این آبی را که از چشمه جاری شده به مزرعه نرسانند، کار تمام نمی‌شود. در این دنبال‌گیری‌‌ها خیلی مهم است که مراقبت بشود تا با همان انگیزه اولیه استمرار یابد و دچار کندی نشوند. یکی از ابعاد مهم مدیریت جهادی افزون بر پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن و شب‌ و روز نشناختن است.                      

حسین عباسیان

 


▼ خبر ویژه

حماس را دیگر نمی‌توان مهار کرد

«ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل از اعتماد به نفس بیش از حد که به غرور و از خودراضی بودن منجر شد، رنج می‌برد. حماس با ما همان کاری را کرد که ما معمولاً انجام می‌دهیم: غافلگیری، زیرکی، تفکر خارج از چارچوب. این حمله، باور و اعتماد اسرائیل به ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی خود را از بین برد. آنها نه تنها نتوانستند برنامه‌ریزی یکی از دشمنان اصلی خود را پیگیری کنند، بلکه هشدارهای متعددی را مبنی بر اینکه حماس در حال تدارک یک حمله بزرگ است، نادیده گرفته بودند. عوامل بسیاری در این شکست نقش داشتند. یک تحقیق کامل در مورد خرابکاری اطلاعاتی ممکن است سال ها طول بکشد. اما درس‌های حاصل از آن در حال شکل دادن به یک کارزار نظامی برای «نابودی» حماس است. اسرائیل به این نتیجه رسیده که حماس دشمنی است که دیگر نمی تواند آن را مهار کند.»

 

 
▼ اخبار 

۱ـ دستاوردسازی برای تل‌آویو در تهران!

«محسن امین‌زاده» از فعالان اصلاح‌طلب که پیش از این معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات نیز بوده است، مدعی شد موفقیت‌های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در منطقه نسبت به ایران خیلی بیشتر شده است! وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی امروز در منطقه حضور نظامی و راهبردی و دیپلماتیک دارد، مدعی تمایل کشورهای منطقه به این رژیم شد و این مسئله را محصول راهبردهای غلط ایران دانست. امین‌زاده در ادامه اظهارات عجیب خود می‌گوید: «کشورها در مناقشاتی که با ایران داشته‌اند، به سمت اسرائیل رفته‌اند و امتیاز گرفته‌اند و روابط‌شان را رسمی و علنی کرده‌اند و البته این پیروزی اسرائیل نتیجه راهبردهای بسیار غلط ایران هم هست.» این عضو جبهه اصلاحات در شرایطی که تمامی کارشناسان در جهان از پایان بازنمایی‌هایی مبنی بر «شکست‌ناپذیری» و «مظلوم‌نمایی» این رژیم بعد از جنگ سخن به میان می‌آورند و از شکست ترمیم‌پذیری آن می‌گویند، دستاوردهای این رژیم را بیان می‌کند! که هیچ دولتی در منطقه حاضر نیست علنا در کنار تل‌آویو بایستد.

۲ـ گر نیروهای ایرانی هدف قرار بگیرند...

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد، هرگونه هدف قرار گرفتن نیروهای ایرانی در سوریه را به شدت پاسخ خواهیم داد. وی که با نشریه «فایننشال تایمز» مصاحبه می‌کرد، افزود: «بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم، تاکنون هیچ یک از نیروهای ایرانی هدف قرار نگرفته‌اند، اما اگر این اتفاق بیفتد، پاسخ سخت خواهد بود.» وزیر خارجه ایران اضافه کرد: «حزب‌الله جنبش مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل در منطقه بوده و هویت مستقل و لبنانی دارد و از ایران دستور نمی‌گیرد.» وی افزود: «واقعیتی که در صحنه وجود دارد، این است که حزب‌الله امروز وارد مرحله‌ای از جنگ با اسرائیل شده است و اینکه در ساعات و روزهای آینده حزب‌الله چه اقداماتی خواهد کرد و چه مراحل دیگری را دنبال خواهد کرد، چیزی است که به تصمیم حزب‌الله برمی‌گردد، نه به پیام آمریکا به حزب‌الله.»

۳ـ هشدار آمریکا و سران عرب به تل‌آویو

روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارانوت» خبر داد، مسئولان مختلف در واشنگتن و برخی از کشورهای عربی به تل‌آویو هشدار داده‌اند به نقشه فرار از غزه هرگز وارد نشوند؛ زیرا در باتلاق آن گرفتار خواهند شد. در این گزارش آمده است، دیپلمات‌ها و مسئولان در ایالات متحده و چند کشور عربی به اسرائیل نسبت به تسلط بر غزه حتی بعد از از بین بردن حماس هم هشدار دادند، زیرا این کار آنها را با خطر مواجه شدن با انتفاضه‌ای طولانی و خونین از سوی اهالی غزه مواجه کرده و از این رو آنها باید از هم‌اکنون برنامه خروج خود را طراحی کنند تا مشخص شود چگونه آنها از آنجا خارج خواهند شد. آحارانوت همچنین فاش کرد، شماری از کشورهای عربی هم با ضروری بودن از بین بردن قدرت حماس در غزه هم نظر بودند، اما در عین حال هیچ اجماعی در رابطه با ساختار جایگزین آن در میان آنها صورت نگرفته است.

۴ـ تل‌آویو هیچ راهبرد مشخصی در غزه ندارد

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نوشت، معلوم نیست راهبرد این رژیم برای چیره شدن بر حماس با موفقیت همراه باشد. «نیویورک تایمز» به نقل از یک کارشناس در ارتش رژیم صهیونیستی نوشت، حمله این رژیم به بیمارستان الشفاء در غزه یک نمایش قدرت بوده و بر اساس راهبرد مشخصی نبوده است. «واشنگتن پست» نیز گزارش داد، واقعیت آن است که اسرائیل تا الان تصویر واضحی از روز آینده در غزه ندارد. این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که فشارها علیه کابینه رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین‌های اشغالی برای رسیدن به توافق با حماس برای آزادی اُسرا در حال افزایش است.

 

 

▼ اخبار کوتاه

«آذر منصوری»، رئیس جبهه اصلاحات به تازگی در یک میتینگ گفته است: «اصلاح‌طلبی به شیوه مرسوم دیگر پاسخگو نیست و بنای ما هم این است با بروزرسانی گفتمان اصلاحات طرحی نو در اندازیم. این گفتمان بهترین زمینه را برای انسجام بیشتر اصلاح‌طلبان نیز فراهم می‌کند.» مشخص نیست منظور وی از پاسخگو نبودن اصلاح‌طلبی به شیوه مرسوم که این روزها صراحتاً از تحریم انتخابات سخن می‌گویند، چیست! آیا منظور همان «اصلاحات ساختاری» است که مصطفی تاج‌زاده می‌گفت؟ یا به خیابان آوردن میلیشیای مسلحانه؟

«محرابیان» وزیر نیرو گفت: «۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریا که برای کرمان و یزد شروع شده که برای آب شرب است و دو معدن کشور در اختیار تأمین مالی بخش شرب این خطوط قرار گرفته است. صنایعی که در استان اصفهان، یزد و کرمان تا امروز از آب سطحی استفاده می‌کردند تا پایان امسال باید مصارف خود را از شرب جدا کنند.» وی تأکید کرد: «در چهارمحال و بختیاری در فاصله هفت کیلومتری محلی که آب برداشت می‌شود، تصفیه‌خانه با بالاترین درجه استاندارد ایجاد شده است.»

«علیرضا زاکانی» در حاشیه نشست تحول‌خواهان انقلابی گفت: «من معتقدم گوهر انتخابات در مجموعه جریان انقلاب باید وحدت بر محور ارزش‌ها باشد و همه نیروهای انقلاب باید به سمت هم‌گرایی و انتخاب نیروهای خوب و کار آمد بروند و این افراد را به مردم معرفی کنند. مجلس بعد در واقع باید جهت‌گیری‌های مجلس انقلابی فعلی را حفظ کند و تلاشش را بر کارآمد کردن و گره‌گشایی بیشتر از زندگی مردم قرار دهد.»

سخنگوی سازمان امور مالیاتی از تحقق ۹۰ درصدی درآمدهای مالیاتی و ساماندهی ۲۳ میلیون دستگاه پوز و درگاه پرداخت تا ۲۶ آبان امسال خبر داد و گفت: «حجم درآمدهای مالیاتی امسال به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید که این میزان توانسته است ۵۲ درصد بودجه دولت در سال جاری را تأمین کند.»

«واشنگتن‌پست» به نقل از مقامات صهیونیست مدعی شد: «نتانیاهو در آغاز جنگ به حمله پیشگیرانه علیه حزب‌الله بسیار نزدیک شد.» مقامات رژیم صهیونیستی همچنین به روزنامه واشنگتن‌پست گفتند: «انتظار داشتیم که حمله زمینی به مدت ۳ ماه ادامه یابد و اگر بیشتر ادامه یابد، اقتصاد سقوط خواهد کرد.»

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس با اشاره به برخی تخریب‌ها درباره لایحه عفاف و حجاب، به اقدامات مجلس در گنجاندن بخش‌های فرهنگی و ایجابی به این لایحه پرداخت و گفت: «اکنون ابهامات لایحه در کمیسیون برطرف شده و این لایحه به زودی برای بررسی مجدد به شورای نگهبان ارجاع می‌شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات