صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۶۶۶۲۱

تعیین قواعد بازی با حزب‌الله است

اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این ترور‌ها توسط رژیم صهیونیستی بر قدرت حزب‌الله تاثیرگذار نخواهد بود. پس از ترور شهید سیدحسن نصرالله، رهبر انقلاب در بخشی از پیام تسلیت خود نوشتند: «ضربات جبهه مقاومت بر پیکر فرسوده و روبه زوال رژیم صهیونی، کوبنده‌تر خواهد شد.»
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ شیرین زارع‌پور

در دومین سال طوفان‌الاقصی، همۀ اضلاع مقاومت به صورت هماهنگ، تل‌آویو را زیر آتش بردند و سطح جدیدی از رویارویی آغاز شد. حال که هدف، از ایلات و عسقلان و کریات شمونه به سمت یافا پیشروی کرده، نشانگر تثبیت شدن ابتکار عمل در دستان مقاومت است. در این رویارویی جدید، جبهه مقاومت، پیام مهمی به صهیونیست‌ها مخابره کرد و آن این که تعیین «قواعد بازی» در روز‌های اخیر و به طور خاص پس از ترور شهید سید حسن نصرالله دبیر کل فقید حزب‌الله لبنان با وجود این که نقش راهبردی سید مقاومت در مدیریت امور حزب‌الله و همین طور امور داخلی لبنان نقشی بی‌بدیل بود، همچنان در دست جبهه مقاومت اسلامی است.

تغییر موازنۀ قدرت 
رژیم صهیونیستی مرکز ثقل جنگ را از غزه به لبنان منتقل کرده به تصور این که با اقدامات مستقیمی چون، ترور فرماندهان و اجرای عملیات‌های خاص مانند مصیاف و پیجرها، به موفقیت‌های بزرگی دست یافته، اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این ترور‌ها توسط رژیم صهیونیستی بر قدرت حزب‌الله تاثیرگذار نخواهد بود. ترور و عملیات‌هایی از این دست نمی‌تواند موازنۀ قدرت را به سمت رژیم صهیونیستی برگرداند. پس از ترور شهید سیدحسن نصرالله، رهبر انقلاب در بخشی از پیام تسلیت خود نوشتند: «ضربات جبهه مقاومت بر پیکر فرسوده و روبه زوال رژیم صهیونی، کوبنده‌تر خواهد شد.» به عبارتی دیگر، ایشان اعلام کردند که این ترور، نه‌تنها باعث تغییر موازنه نخواهد شد، بلکه اولا رژیم صهیونیستی فرسوده و روبه زوال شده و ثانیا، ضربات جبهه مقاومت علاوه بر ضعیف نشدن، کوبنده‌تر خواهد شد.

تغییر موازنۀ وحشت
با توجه به حملات جنون‌آمیز و وحشیانه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی لبنان به‌ویژه ضاحیه جنوبی بیروت، راهبرد رزمندگان حزب‌الله به موازنه وحشت تغییر کرده است. حزب‌الله لبنان، حیفا و تل آویو را هدف قرار داده و معادلۀ تغییر موازنۀ وحشت در شهرک‌های صهیونیستی در حال اجراست. به عبارتی این پیام دائم به تل آویو مخابره می‌شود که ایجاد وحشت در بیروت، معادل رعب و وحشت در حیفا و تل‌آویو است. همین طور افزایش برد عملیات موشکی حزب‌الله علاوه بر این که به صورت تصاعدی بر تعداد آوارگان شهرک نشین افزوده است، بلکه باعث ایجاد موازنه وحشت شده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از انفجار‌های شدید در مناطق مختلف حیفا و تل آویو خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند این انفجار‌ها ناشی از حملات موشکی لبنان می‌باشد.

ارتقاء ابزار مقاومت 
با ارتقاء ابزار مقاومت به موشک‌های بالستیک و هدف قرار دادن ارکان اساسی رژیم صهیونیستی در ابعاد نظامی و اطلاعاتی و مراکزی که از نظر سطوح و مکانیسم‌های حفاظت امنیتی به ادعای صهیونیست ها، در دنیا بی‌نظیر بودند، حاکمیت این رژیم به شدت به چالش کشیده است. به این معنا که قدرت دفاعی و بازدارندگی رژیم با وجود سامانه‌های پیشرفته دفاعی که سالانه میلیارد‌ها دلار صرف تجهیز و نگهداری آنها می‌شود، زیر سوال رفته است.

تشدید تنش با حزب‌الله برای احیای قدرت بازدارنگی
در حالی که یک سال از شروع طوفان‌الاقصی می‌گذرد، رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی جز ترور و ویرانی به دست نیاورده وبا سانسور شدید در حال پنهان کردن ماهیت از بین رفتۀ بازدارندگی خود است. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی به دنبال احیای قدرت بازدارندگی خود، تنش با حزب‌الله را تشدید کرده و اقدامات وحشیانه‌ای را در کرانۀ باختری و لبنان انجام می‌دهد. هرچند برای احیای قدرت بازدارندگی وهمین طور احیای سیاست برتری در منطقه که بعد از عملیات طوفان الاقصی خدشه دار شده است، آخرین نفس‌های خود را می‌کشد. اما این که رژیم اشغالگر چه هدفی از افزایش تنش با حزب‌الله دارد، باید گفت هدف اعلام شدۀ این رژیم از عملیات نظامی هوایی و زمینی در لبنان، عقب راندن حزب‌الله تا رودخانه لیتانی برحسب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت ملل متحد است. با این حال روشن است که هدف رژیم صهیونیستی چیزی بسیار بیشتر از عقب راندن حزب‌الله تا رود لیتانی است. چرا که با شروع به ترور فرماندهان، اعمال محاصره برای نرسیدن سلاح و مهمات از مسیر سوریه و ... به دنبال از بین بردن حزب‌الله است. در واقع، هدف این تحرکات حذف مقاومت از معادلات سیاسی لبنان به عنوان بخشی از هدف کلی‌تر ریشه‌کنی مقاومت است.

نظم نوین به نفع مقاومت
در این شرایط، نتانیاهو در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایده خودساختۀ "نظم نوین منطقه ای"، را به سالن خالی از جمعیت پیش کش کرد تا در تکمیل آن چه می‌گوید: «اسرائیل با از بین‌بردن تمام مخالفان خود در‌پی ایجاد نظم جدیدی در منطقه است که صلح و آرامش را برای همگان به‌دنبال خواهد داشت»، با این گزاره به جهانیان القا کند که مانع اصلی تحقق صلح و امنیت بین‌المللی، تفکر مقاومت است، اما عملیات موشکی جمهوری اسلامی ایران پروژه اعلامی نتانیاهو را در کمتر از یک هفته باطل کرد.

تهدید و انفجار زیرساخت‌های صهیونیستی 
حزب‌الله لبنان، میادین گازی رژیم صهیونیستی را با تهدیدات شدیدی مواجه کرده و با شلیک موشک به سمت سکوی استخراج گاز لویاتان، این تهدید را عملی کرده است. با وجود تهدید‌های حزب‌الله و وضعیت اقتصادی نابسامان رژیم صهیونیستی، آماده‌سازی فاز‌های اضافی به ویژه در میدان لویاتان حداقل چند سال طول می‌کشد. لویاتان بزرگترین میدان گازی رژیم صهیونیستی بوده و در نزدیکی ساحل حیفا واقع شده است. ارزش کنونی ذخایر این میدان ۱۲.۵ تریلیون مترمکعب تخمین زده می‌شود. نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ با توصیف این دستاورد به عنوان «یک انقلاب بزرگ» تاکید کرده بود که لویاتان انرژی پاک را برای اسرائیل تامین خواهد کرد و سرمایه صندوق‌های دولتی را میلیارد‌ها دلار افزایش خواهد داد.

جنگ هوشمندانه 
حزب‌الله وارد جنگ هوشمندانه و ترکیبی با صهیونیست‌ها شده و همین مسئله، بحران آوارگان صهیونیست را به لحاظ وسعت جغرافیایی و جمعیتی، گسترش داده است. اگر تا قبل از حملات اخیر، نتانیاهو بر روی وضعیت ده‌ها هزار آواره در جبهه شمال متمرکز بود، اکنون باید این تمرکز را بر روی صد‌ها هزار نفر در نقاط گوناگون اراضی اشغالی صورت دهد. برای ساکنان اراضی اشغالی (خصوصا آوارگان صهیونیست) محرز شده که نتانیاهو در قبال حل بحران به وجود آمده در قبال آنها، هیچ گونه راهکار عقلانی و قابل توجهی ندارد. این مسئله در پرونده اسرای صهیونیست در نوار غزه نیز قابل مشاهده است.
این تحولات نشان می‌دهد صحنه جنگ، بعد از یک سال ممکن است با شگفتانه‌هایی مواجه شود که به هیچ وجه به نفع رژیم غاصب و پشتیبان اصلی آن، آمریکا نیست.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات