صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۳۵۹۹

ماساژ پیام

پایگاه بصیرت / سیدمحمدمهدی خلیل‌زاده/ گروه مجازستان
در مواقعی که حذف و سانسور برای پیشبرد اهداف کافی نیست، رسانه به جای تجاهل و نادیده انگاشتن یک خبر، اقدام به حمله شدید به آن می‌کند. برای نمونه، در طول 40 سال سازمان CIA خود مسئولیت قاچاق مواد مخدر را در ایتالیا، فرانسه، هند و چین، افغانستان و آمریکای مرکزی و جنوبی به عهده داشت. این وضعیت براساس شواهد مردمی  و در یک بررسی وسیع که مجلس سنا انجام داد، افشا شد؛ ولی رسانه‌ها به شدیدترین نحو با این شواهد مقابله و آنها را انکار کردند. در سال 1996، هنگامی که مرکوری نیوز، اطلاعات مفصلی درباره محموله‌های کراک CIA که شرق لس‎آنجلس را فرا گرفته بود، افشا کرد، دیگر این امکان نادیده گرفتن آن وجود نداشت؛ از این ‌رو رسانه‌های مزبور اقدام به محکوم کردن آن کردند.
مقاله‎های واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز و گزارش‌های تلویزیونی اعلام کردند، هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر دخالت CIA در این موضوع وجود ندارد و بر چسب «ژورنالیسم بد» را بر مقالات مرکوری نیوز زدند و عنوان کردند، مشکل اصلی علاقه عوام به اینگونه جنجال‎‎هاست که چیزی جز سوءاستفاده از ساده‎لوحی مردم نیست.
انواع بی‎شماری از فریب در انبوه اطلاعات و دانشی که هر روز از کارخانه کار فکری رسانه به بیرون جریان می‌یابد، دیده شده است که به «ماساژ پیام» معروف است. در انیجا چند نمونه از تاکتیک‌های ماساژ پیام ‌آورده می‌شود:
زمان‎بندی: در این نوع تاکتیک معمول‎ترین رهیافت، به تأخیر انداختن ارسال پیام است تا حدی که دیگر پیام‌گیر نتواند کاری بکند.
قطره‌چکانی: در اینجا اطلاعات و دانش به جای آنکه در سندی واحد منتشر شود، در زمان‎های گوناگون به مقدار کم منتقل می‌شود. در این شیوه الگوی رخدادها تجزیه می‌شود و از دید گیرنده مخفی می‎ماند.
موجی: وقتی مردم شکایت می‌کنند که چرا از موضوعی بی‎اطلاع مانده‎اند، رسانه‌ها آنقدر مطلب را به صورت گسترده و افزایشی ارائه می‌دهند تا مردم در انبوه اطلاعات غرق شوند و دیگر نتوانند واقعیت‎های اساسی را دریابند.
دروغ بزرگ: این تاکتیک از سوی وزیر تبلیغات هیتلر، «یوزف گوبلز» شهرت یافت و بر این ایده مبتنی است که اگر دروغی به اندازه کافی بزرگ باشد، راحت‌تر از دروغ‎های کوچک باور می‌شود.
در شگردی دیگر، رسانه‌های گروهی غرب، با برجسته‌سازی اطلاعات هیجان‌آمیز و مغرضانه تلاش می‌کنند افکار جوامع را از وقایع و رخدادهای دیگر منحرف کنند. رسانه سعی می‌کند موضوعاتی از واقعیت زندگی را برجسته کند و به جای آن مسائل دیگر را بی‌ارزش و بی‌اهمیت جلوه دهد. رسانه مسائلی را که نباید مردم به آنها فکر کنند، برجسته می‌کند. یک رسانه به راحتی می‌تواند با برجسته کردن امور دیگر آن امور واقعی را به فراموشی بسپارد. برای نمونه، امپریالیسم خبری موفقیت‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع را بیان نمی‌کند، اما در مقابل به دشواری‌های رشد اقتصادی در کشورهای در حال رشد می‌پردازد و تلاش می‌کند آنها را زیر سؤال ببرد.
وضعیتی که امروزه در کشور خودمان شاهد آن هستیم و رسانه‌های دنیا حرفی از موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی در زمینه‌های گوناگون نمی‌زنند؛ اما آسفالت نامناسب در یکی از کوچه‎‌های شهرهای جنوبی کشور را بزرگ می‌کنند و به مثابه سندی بر مدیریت نادرست ارائه می‌کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات