صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۳۴۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 1 آذرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): برخی دولت‌های اسلامی به ظاهر در مجامع، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و برخی هم تاکنون محکوم نکرده‌اند اما این، قابل قبول نیست. کار اصلی آن است که شریان و جریان حیاتی رژیم صهیونیستی قطع شود و دولت‌های اسلامی مانع از رسیدن انرژی و کالا به این رژیم شوند.(1402/8/28)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
بسیجی که جهانی می‌شود...
هفته «بسیج» شروع شده است. 44 سال از زمان فرمان تاریخی حضرت امام(ره) مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین می‌گذرد. زمانی که هنوز جنگ تحمیلی صدام علیه ایرانیان شروع نشده بود و هنوز تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایرانیان آغاز نشده بود. در این زمان بود که حضرت امام(ره) با آینده‌نگری خود فرمان تشکیل این نیروی مخلص الهی را صادر کردند. کارنامه عملکردی بسیج در طول این سال‌ها کارنامه درخشانی است. بسیج برآمده از دل ملت و برای ملت است و دقیقاً به همین دلیل است که توانسته مثمر ثمر بوده و در بدنه مردم تأثیرگذار باشد. بسیج هم اکنون در گام دوم انقلاب اسلامی، همچون سند افتخار و تجربه موفقی است که سایر ملت‌های آزاده دنیا نیز از آن الگوگیری می‌کنند. بسیج در طول این سال‌ها نشان داد که جمله «ما می‌توانیم» جمله‌ای رؤیایی نیست؛ بلکه واقعیت شیرینی است. بسیج نشان داد که «فقط افراد ضعیف به اندازه امکاناتی که در دست دارند کار می‌کنند»، بسیج نشان داد که اگرچه سخت است، اما ممکن است که با روحیه و عزمی جهادی در میدان‌های مختلف پیکار جلو رفت و منشأ اثر شد. بسیج امروز هم پیشرونده است هم پیشبرنده. بسیج امروز توانسته است خاری بر چشمان دشمنان انقلاب اسلامی باشد. بسیج امروز مایه امنیت کشور شده و توانسته است لبخند رضایت را بر لبان مقام عظمی ولایت بنشاند. در کلام حضرت امام و رهبر معظم انقلاب، بسیج به مثابه مکتبی الهی است؛ مکتب انسان‌سازی که توانسته است بهترین و مخلص‌ترین انسان‌ها را تربیت کند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در سال 1388 که به مناسبت هفته بسیج صورت گرفته بود، عنوان کردند: «تا بسیج هست، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی دشمنان تهدید نخواهد شد؛ این یک رکن اساسی است.» رکن اساسی که هم اکنون نه در پهنه جغرافیایی ایران، بلکه در سراسر دنیا به ویژه در جغرافیای مقاومت شاهد ظهور و بروز آن هستیم. بگذریم که حتی خیابان‌های پاریس و لندن و... هم امروز دنباله رو تفکرات و آرمان‌های بسیج شده‌اند. مقاومت و عدم سازش از دل تفکر بسیجی بیرون می‌آید. عدالت‌خواهی و آزادگی بن‌مایه اصلی روحیه بسیجی است. همین تفکر بسیجی و بن‌مایه‌های اصلی آن امروز باعث ذلت و حقارت تاریخی صهیونیست‌ها در غزه شده است. همین تفکر بسیجی سبب شده است تا «ابومهدی المهندس‌ها»، «عماد مغنیه‌ها»، «جهاد مغنیه‌ها»، «محمد ضیف‌ها»، «ابو عبیده‌ها» و... رویش‌های انقلابی باشند که خواب را از چشمان استکبار جهانی و امپریالیسم غربی بربایند.   
علی حیدری
 
 
▼ گزارش روز
اعلام آتش‌بس در غزه
جنبش حماس در بیانیه‌ای بامداد امروز اعلام کرد، پس از مذاکرات سخت و پیچیده‌ای که زمان بسیاری برد، توافق آتش‌بس انسانی (آتش‌بس موقت) میان دو طرف به مدت چهار روز برقرار می‌شود. در این بیانیه آمده است: «بر اساس این توافق آتش‌بس دوطرفه انجام می‌شود و تمام اقدامات نظامی ارتش صهیونیستی در تمام مناطق نوار غزه متوقف می‌شود و تحرکات خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی که به داخل نوار غزه نفوذ کرده‌اند نیز متوقف می‌شود. صدها کامیون ویژه کمک‌های انسانی، امدادی، پزشکی و سوخت بدون استثنا وارد تمام مناطق شمالی وجنوبی غزه خواهد شد. همچنین ۵۰ اسیر صهیونیست زن و کودک زیر ۱۹ سال آزاد خواهند شد و در مقابل نیز ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ سال فلسطینی موجود در زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد می‌شوند.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «پروازها در این مدت در جنوب غزه متوقف خواهد شد. در شمال نیز پروازها روزانه به مدت ۶ ساعت از 10 صبح تا 4 بعدازظهر متوقف خواهد شد. در مدت آتش‌بس رژیم صهیونیستی متعهد است که در تمام مناطق نوار غزه به هیچ فردی تعرض نکند و هیچ کس را بازداشت نکند. مبادله اسرا از روز پنج‌شنبه و در چندین مرحله آغاز خواهد شد.»
نکته مهم این است که اسرائیل با وجود رؤیاپردازی‌های خود نتوانست به هیچ یک از اهداف اعلامی خود دست پیدا کند. بنابراین، توقف جنگ در چنین شرایطی دست برتر حماس و جبهه مقاومت را نشان می‌دهد و از قبول قدرت حماس از سوی رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد. نکته دیگر این است که متن و پیش‌نویس نهایی این آتش‌بس بر اساس خواست و شروط حماس تنظیم شده است و در این توافق‌نامه آتش‌بس، جبهه مقاومت سعی کرده است مقاومت و پایداری مردم فلسطین را تقویت کند. همچنین این آتش‌بس نه از روی ضعف، بلکه از سر قدرت از سوی حماس تنظیم و اجرا می‌شود. خسارات و تلفات رژیم صهیونیستی محدود به غزه و حماس نیست؛ بلکه هزینه‌های مضاعف آغاز دوباره جنگ، تشدید اعتراضات جهانی، خسارات مختلف اقتصادی به زیرساخت‌های اسرائیلی، منازعات داخلی در کابینه نتانیاهو، اعتراضات گسترده شهرک‌نشینان و... همگی بخشی از مشکلات و معضلاتی است که این رژیم پس از آتش‌بس با آن مواجه است. نکته دیگر این است که پذیرش از سر اجبار آتش بس از سوی رژیم صهیونیستی به مثابه شکستی سخت هم برای اسرائیل و هم برای آمریکاست؛ چرا که ایالات متحده مانع اصلی برقراری آتش‌بس در روزهای گذشته به شمار می‌رفت و حامی اصلی اسرائیل در ادامه جنایات گسترده تاریخی آن نیز به شمار می‌آمد، اما پذیرش این آتش‌بس برای هر دو به ویژه کارفرمای اسرائیل، یعنی آمریکا فاجعه‌بارتر است.         
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
سرنوشت جنگ غزه چه می‌شود؟
رئیس پیشین ارتش رژیم صهیونیستی در جلسه محرمانه‌ای که فایل صوتی آن درز کرده است، وضعیت کنونی در سرزمین‌های اشغالی را یک بیماری مزمن توصیف می‌کند و درباره خروج احتمالی اسرائیلی‌ها به دلیل وخامت شرایط زندگی ابراز نگرانی می‌کند و از خروج بیش از 230 هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی می‌گوید: «شهرک‌نشینان دیگر نمی‌خواهند با این بیماری مزمن زندگی کنند و مایل نیستند در این سرزمین مقدس باقی بمانند.» «ژنرال آویو کوخاوی» درباره سرنوشت جنگ غزه نیز می‌گوید: «شاید بتوان حماس را از نظر نظامی شکست داد‌ـ همین گزاره نیز مورد تردید جدی است‌ـ اما تفکر مقاومت پابرجا خواهد ماند و دیر یا زود خود را در هیبتی تازه به اشغالگران تحمیل خواهد کرد.» گفتنی است، این موضوع حاکی از آن است که مردم فلسطین، به ویژه غزه با وجود همه کشتارها و جنایاتی که شده است، روحیه بالایی در مقابله با این رژیم دارند.
 
 
▼ اخبار 
به اسم طرفداری از مشارکت جامعه را ناامید می‌کنند
دبیرکل حزب پایداری با بیان اینکه ما نباید تحت تأثیر شانتاژهای عده‌ای قرار بگیریم و اجازه دهیم که مدعیان دروغین مشارکت بالا با سیاه‌نمایی و احساس یأس در جامعه، تناقض‌گویی کنند، گفت: «تناقض آنها این است که از طرفی از مشارکت بالا دم می‌زنند و از سوی دیگر در جامعه احساس یأس و ناامیدی ایجاد می‌کنند که موجب کاهش مشارکت است.» «محصولی» با بیان اینکه وحدت نیروهای انقلابی باید منتج به رفع مشکلات معیشتی مردم شود، خاطرنشان کرد: «ما به‌جای وحدت شخص‌محور معتقد به وحدت شاخص‌محور با مدل دوایر متحدالمرکز هستیم.» وی ادامه داد: «مراحل چهارگانه ما برای وحدت عبارت است از عدم تخریب درون‌گفتمانی، تبیین شاخص‌های نماینده اصلح، سعی در هرچه بالا بردن اشتراکات نامزدها در فهرست‌های جریان انقلابی و در صورت امکان توافق بر ارائه فهرست واحد جریان انقلابی.» محصولی سپس گفت: «جبهه پایداری از تکثیر سلایق و اندیشه‌های معتقد و ملتزم به نظام اسلامی و قانون اساسی در صحنه انتخابات استقبال می‌کند.»
 
قیام 92 درصد جهان علیه صهیونیسم
سردار فدوی با بیان اینکه صهیونیست‌ها اعتراف می‌کنند که بیش از ۹۲ درصد کشورهای جهان علیه صهیونیست‌های جنایتکار تظاهرات می‌کنند، تصریح کرد: «این یعنی خبیثان شکست خورده‌اند و تصویر شیطانی، جنایت‌کاری و کودک‌کشی و اشغالگری و خباثت‌گری آنان را که در ۷۵ سال خود را دموکراتیک نشان می‌دادند، برملا شد و همه عالم فهمیدند.» جانشین فرمانده کل سپاه گفت: «این همان اعتقادی است که ۴۵ سال ما نسبت به صهیونیست داریم و بیش از ۶۰ سال است که انقلاب اسلامی فریاد زد؛ به گونه‌ای که اولین صحبت‌های امام راحل در سال ۱۳۴۲ به شیطان بزرگ و صهیونیست‌ها مربوط بود و امروز مردم جهان دیدند و این موضوع را درک کردند.»
 
ارسال سلاح یک ساعت هم قطع نشد
وزیر خارجه کشورمان در نشست با سفرای خارجی و رؤسا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مقیم تهران ارسال پیام‌های متعدد آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران به منظور فراخواندن گروه‌های مقاومت به خویشتن‌داری را با حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی در تعارض کامل دانست و افزود: «اولاً جمهوری اسلامی ایران در منطقه هیچ گروه نیابتی ندارد، ثانیاً در طول ۴۶ روز گذشته ارسال تسلیحات نظامی آمریکا به تل آویو حتی یک ساعت قطع نشده است.» امیرعبداللهیان گفت: «ما پس از پایان جنگ نیز به تلاش‌های خود برای محاکمه آمران و عاملان جنایات غزه در محاکم بین‌المللی ادامه خواهیم داد.»
 
بیش از حد امتیاز دادیم!
خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که پیش از رأی‌گیری کابینه، نتانیاهو با شورشی از درون ائتلاف راستگرای خود مواجه شده بود، که برخی از آنها معتقدند این توافق به فلسطینی‌ها، بیش از حد امتیاز داده است. «ایتامار بن گویر» وزیر تندرو امنیت ملی اعلام کرد، به این توافق رأی منفی خواهد داد و گفت، این توافق باید شامل آزادی سربازان اسرائیلی نیز شود که از سوی حماس گرفته شده است. «یوآو گالانت» وزیر دفاع جنگ‌طلب اسرائیل، پیش از نشست گفت، تضمین‌هایی را به دست آورده است که این توافق پایان جنگ برای نابودی حماس را به همراه نخواهد داشت.
 
ضد و نقیض‌گویی‌های حسین مرعشی!
«حسین مرعشی» در حالی در ابتدای مصاحبه خود با روزنامه «شرق» ادعا می‌کند که ردّ صلاحیت‌های انتخابات امسال بی‌سابقه است که در ادامه در تناقضی آشکار می‌گوید: «جبهه اصلاحات که منتقد وضع موجودند، یعنی اصلاح‌طلبانی که در درون نظام هستند، اما منتقد این سیاست‌ها و برنامه‌ها هستند، خودشان به استقبال این راهبرد(حذف شدن) رفته‌اند، مشخصاً جبهه اصلاحات ایران، که مهم‌ترین نهاد هماهنگی اصلاح‌طلبان است، از ابتدا گفتند توصیه‌ای به ثبت‌نام نمی‌کنیم؛ لذا خیلی از اصلاح‌طلبان که می‌توانستند تأیید صلاحیت شوند هم ثبت‌نام نکردند!»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«پیمان جبلی» رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به این پرسش که در فرآیند نام‌نویسی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در انتخابات خبرگان مشاهده کردیم که مجری صداوسیما در جایگاه شورای نگهبان قرار گرفت و خواستار ردّ صلاحیت حسن روحانی شد، گفت: «این از جمله مواردی بود که خلاف سیاست‌های رسانه‌ای ابلاغ شده به شبکه‌هاست.»
 
دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: «ساخت راه‌های ارتباطی جدید به نخجوان از طریق ایران آغاز شده و کار عملی صورت گرفته است.» حاجی‌اف افزود: «احداث خطوط زمینی و راه‌آهن برای عبور از خاک ایران و از آنجا به نخجوان با پل‌هایی که قرار است بر روی رودخانه آراز در زنگیلان و آغبند ساخته شود، ادامه دارد.»
 
روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش داده است، جوانان در آمریکا برای درک کردن دلیل مقاومت فلسطینی‌ها در برابر اسرائیل به خواندن قرآن روی آورده‌اند. گفتنی است، گرایش به اسلام در کشورهای غربی که مدت‌هاست موجب نگرانی سران عربی شده، پس از طوفان‌الاقصی رشد چشمگیری داشته است.
 
پس از آنکه پهپادهای آمریکایی در خیابان «ابوغریب» بغداد یک خودرو را هدف قرار دادند، شایعاتی درباره شهادت «قیس الخزعلی» و «اکرم‌الکعبی» از فرماندهان مقاومت مطرح شد. در پی این شایعات منابع آگاه اعلام کردند، این شایعات صحت ندارد و فرماندهان مقاومت بحمدالله در سلامت هستند.
 
«اوی گیل» در روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نوشت: «پس از غافلگیری امنیتی در طوفان‌الاقصی، تل‌آویو باید منتظر غافلگیری سیاسی باشد؛ چرا که جنگ حاضر عزم فلسطینیان را برای دستیابی به دولت یکپارچه جزم کرده است که غربی‌ها هم در ردّ این خواسته‌ با دشواری مواجه هستند.»
 
«عبدالله بوحبیب» با هدف سرکوب آزادی بیان و مطبوعات، به طور عمدی خبرنگاران را هدف قرار می‌دهد. وزیر خارجه لبنان گفت، این کشور به زودی شکوائیه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌کند و خواستار محکومیت هدف قرار دادن خبرنگاران خواهد شد.
 
«جواد اوجی» وزیر نفت با اشاره به افزایش 1/3 میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران در دو سال گذشته گفت: «تا پایان سال، تولید نفت به روزانه 3/6 میلیون بشکه می‌رسد و سال آینده تلاش می‌شود این عدد به مرز ۴ میلیون بشکه برسد.»
 
مسئولان مصری از توافقات و رایزنی‌های کشورشان با امارات و عربستان سعودی برای استفاده از ارزهای محلی در مبادلات تجاری به منظور تسهیل در همکاری‌های اقتصادی بدون وابستگی به دلار خبر دادند.
 
ولی‌عهد عربستان سعودی با محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه گفت: «از همه کشور‌ها می‌خواهیم صادرات سلاح به اسرائیل را متوقف کنند.» «محمدبن‌سلمان» همچنین اعلام کرد، عربستان مخالف کوچاندن اجباری مردم فلسطین است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات