بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۵۳۷۴۲

یه توضیح دقیق درباره اختلاف گویان و ونزوئلا

منطقه اسکوئیبا سرشار از منابع طبیعی مانند نفت، گاز، طلا، الماس و الوار است که توجه هر دو کشور و شرکت‌های خارجی را به خود جلب کرده است

گویان اسکوئبا منطقه‌ای به مساحت ۱۵۹۵۰۰ کیلومتر مربع مربع در غرب رودخانه اسکوئبو هستش که در حال حاضر توسط گویان اداره و کنترل می‌شود. اما ونزوئلا اسکوئیبا رو بخشی از قلمرو خود می‌داند. این اختلاف به دوران استعمار پیر برمی گردد، زمانی که اسپانیا و هلند برای کنترل این منطقه با هم رقابت می‌کردند.

در سال ۱۸۱۴ میلادی، هلند مستعمرات خود از Essequibo، Demerara، و Berbice را به بریتانیا واگذار کرد که بعداً آن مناطق در گویان بریتانیا ادغام شدند. ونزوئلا بعد از استقلال این منطقه در سال ۱۸۱۱ ادعای خود و اسپانیا را تکرار کرد. اما بریتانیا در قرن نوزدهم کنترل خود را در غرب رودخانه اسکوئیبا گسترش داد.

در سال ۱۸۹۵، ونزوئلا با استناد به دکترین مونرو، که قاره آمریکا را برای مداخله اروپا ممنوع اعلام می‌کرد، برای حل اختلاف مرزی با بریتانیا از ایالات متحده کمک گرفت. ایالات متحده مداخله کرد و بریتانیا را مجبور کرد که داوری بین المللی در کل سرزمین مورد مناقشه را بپذیرد. دادگاه داوری که در سال ۱۸۹۸ در پاریس تشکیل شد، در سال ۱۸۹۹ بیشتر قلمرو را به گویان بریتانیا اعطا کرد.

با این حال، ونزوئلا بعداً این رای را با این ادعا که دادگاه مغرضانه و فاسد شده توسط نفوذ بریتانیا حکم داده است، این رای را باطل اعلام کرد. این مناقشه پس از استقلال گویان از بریتانیا در سال ۱۹۶۶ حل نشده باقی ماند. ونزوئلا از آن زمان تاکنون ادعای خود را بر گوایانا اسکوئیبا حفظ کرده است و گهگاه به فشار‌های نظامی و دیپلماتیک متوسل می‌شود تا حق حاکمیت خود را بر این منطقه اعمال کند. ونزوئلا همچنین صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) برای حل و فصل اختلاف را رد کرد و در عوض پیشنهاد مذاکره دوجانبه با گویان را داد.

منطقه اسکوئیبا سرشار از منابع طبیعی مانند نفت، گاز، طلا، الماس و الوار است که توجه هر دو کشور و شرکت‌های خارجی را به خود جلب کرده است. در سال‌های اخیر، گویان مجوز‌های اکتشاف و تولید را به چندین شرکت چند ملیتی برای بهره برداری از ذخایر نفت و گاز دریایی در آب‌های مورد مناقشه اعطا کرده است. ونزوئلا به این فعالیت‌ها اعتراض کرده و گویان را به نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود متهم کرده است. تنش بین دو کشور در شرایط بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا تشدید شده است که منجر به وخامت روابط این دو کشور با همسایگان و جامعه بین‌المللی شده است.

برزیل به‌عنوان بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین کشور آمریکای جنوبی، نقش مهمی در مسائل منطقه‌ای و حل و فصل مناقشات داشته است. برزیل از لحاظ تاریخی روابط صمیمانه و همکاری را با گویان و ونزوئلا حفظ کرده و از حل و فصل مسالمت آمیز و دیپلماتیک اختلاف بر سر گویانا اسکوئیبا حمایت کرده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نیرو‌های مسلح برزیل به دلیل جابجایی قابل توجه تجهیزات و پرسنل نظامی در شرق ونزوئلا در مرز گویان که اخیراً توسط تصاویر ماهواره‌ای و منابع اطلاعاتی شناسایی شده است، در حالت آماده باش قرار گرفته اند. برخی از مقامات بر این باورند که ونزوئلا ممکن است به زودی به کشور کوچک آمریکای جنوبی حمله کند تا منطقه گوایانا اسکوئیبا را که بیش از ۶۰ درصد از خاک این کشور را تشکیل می‌دهد را ضمیمه خاک خود کند. اگر این سناریو محقق شود، می‌تواند منجر به یک درگیری منطقه‌ای بزرگ شود که نه تنها گویان و ونزوئلا، بلکه برزیل و سایر کشور‌های همسایه، و همچنین ایالات متحده و دیگر بازیگران بین‌المللی را درگیر خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات