صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): خودِ شکر، یک نعمت است. خود شکر انسان را ذاکر می‌کند. شکر به ما صبر می‌دهد. شکر نعمت یکی از خواصش، دادن صبر و پایداری است. وقتی شما شکر می‌کنید، نعمت را می‌شناسید و موقعیت را درک می‌کنید؛ امکانی را که خدا در اختیار شما گذاشته است، به یاد می‌آورید و امیدوار می‌شوید. این امید، پایداری شما را زیاد می‌کند. لذا لازمه‌ شکر، صبر است. همین که عرض کردیم، نشان‌دهنده‌ این است که خودِ شکر، نعمت را زیاد می‌کند. شکرِ پله‌ اول، انسان را به پشت‌بام می‌رساند. شکر، وظیفه‌ ماست.(۱۳۸۵/۳/۲۹)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
ثبات و انتخابات
بیان حکیمانه و ورود زودهنگام رهبر معظم انقلاب در نیمه فروردین امسال در جمع کارگزاران نظام و متولیان امر به مسئله انتخابات نشان از اهمیت بالای انتخابات در مختصات زمانی کنونی دارد. البته این انتخابات از تمام انتخابات‌های ۴۴ سال گذشته متمایز است؛ ورای اینکه این انتخابات اولینِ آن پس از اغتشاشات سال گذشته است و اولین تجربه عملی دولت آقای رئیسی در برگزاری انتخابات است که در نوبه خود حائز اهمیت است، پژواک منطقه‌ای و جهانی آن نیز بسیار مهم و تعیین‌کننده است. میزان استقبال مردم از انتخابات و مشارکت در پای صندوق‌های رأی که از لنز دوربین‌های داخلی و بیرونی مخفی نخواهد بود، می‌تواند فرصت‌ساز و امنیت‌آفرین باشد یا خدایی ناکرده چالشی باشد و ناامنی‌ساز. مضاف بر این، حوزه اقتصاد و معیشت نیز از شعاع تأثیرگذاری آن دور نخواهد ماند؛ بلکه میزان مشارکت و نوع رأی مردم مسیر آینده اقتصادی را تا حدود زیادی ریل‌گذاری می‌کند و چشم‌انداز آینده را نشان خواهد‌ داد. فهرست این دلایل و علل اهمیت انتخابات پایان سال را می‌توان با عناوین دیگر کامل کرد که آن را به مجالی دیگر واگذار می‌کنیم؛ اما آنچه در این نوشته می‌خواهیم بر آن تأکید کنیم، همان نظر حکیمانه رهبر معظم انقلاب، یعنی مشارکت پرشور و گسترده است. حقا در منظومه فکری امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نفس مشارکت فراتر از ابعاد، آثار و پیامدهای آن حائز اهمیت است؛ چرا که اعتقاد و باور ایشان به مردم و مردم‌پایه بودن نظام اسلامی نمایشی و تزئینی نیست و باوری جوشیده از بطن رویکردهای دینی و متن حوادث تاریخی اسلام و ایران عزیز است. رهبر معظم انقلاب با حضور خودشان در وسط میدان انقلاب بارها گره‌گشایی حضور مردم را دیده‌اند که اگر این حضور تعیین‌کننده نبود، چه بسا نه نشانی از انقلاب بود و نه اقتدار و پیشرفت امروز به نام انقلاب و اسلام و ایران حاصل می‌شد. اما امروز برای رسیدن به این مطلوب چه باید کرد؟ مسئولان و مردم در این باره چه وظایفی دارند؟ به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین اقدام انگیزشی برای مشارکت‌جویی مردمی در انتخابات نیز در دستان خود مردم و البته در گرو عمل مسئولانه مسئولان است. امروز مردم انتظار دارند سخنان آنها شنیده شود، وعده‌هایی داده شود که محقق شدنی است. مردم انتظار دارند در سایه‌سار ثبات در همه ابعاد زندگی کمتر دغدغه‌ داشته باشند. این حفظ ثبات در حوزه اقتصاد و معیشت فوریت و اهمیت بیشتری دارد. تمام مساعی و اهتمام دولت و مجلس انقلابی اگر مصروف ثبات‌بخشی به اقتصاد شود، به فضل الهی شاهد ثمردهی متفاوتی در عرصه‌های مشارکت و رقابت در انتخابات خواهیم بود.  
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
تروریسم دولتی صهیونیست‌ها
طبق گزارش «وال‌استریت ژورنال»، جاسوسان رژیم صهیونیستی در حال آماده شدن برای کشتن رهبران حماس در قطر، ترکیه و لبنان هستند. مقامات آمریکایی و صهیونیستی به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که پس از پایان درگیری‌ها در غزه، جاسوسان اسرائیلی برای کشتن رهبران حماس که در لبنان، ترکیه و قطر زندگی می‌کنند، آماده می‌شوند. بر اساس گزارش‌ها، این عملیات که بیش از یک ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود، به تأخیر افتاد تا امکان گفت‌وگو درباره گروگان‌ها و آزادی اسرا فراهم شود. البته از ماه‌ها قبل نتانیاهو گفته بود: «به موساد دستور داده است تا علیه سران حماس در هر کجا که هستند اقدام کند.»
پیش از این کمپین ترور صهیونیست‌ها پشت در‌های بسته و به صورت مخفیانه انجام می‌شد؛ اما دیگر ابایی از اعلام عمومی میزان رذالت و حقارت خود ندارند، چرا که اساساً تروریسم دولتی به معنای شکست راهبردی و استراتژیک سیاست‌مداران و سران رژیم جعلی صهیونیستی فهمیده می‌شود. تروریستی بودن رژیم جعلی صهیونیستی و دولت فدرال رزرو آمریکا در طول چندین دهه گذشته بر همگان اثبات شده است. موساد مسئول کشتن «آدولف آیشمن»، افسر نازی و طراح اصلی هولوکاست در سال ۱۹۶۰ بود. با این حال، با وجود داشتن فهرست بلندبالایی از اهداف برای از بین بردن، موساد نتوانست بسیاری از نازی‌هایی را که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم دنبال می‌کرد، ترور کند. موساد در سال ۱۹۷۲ اقدام به ترور ۱۸ نفر از فلسطینی‌ها کرد با این اتهام که در کشتار ۱۱ ورزشکار اسرائیلی در بازی‌های المپیک مونیخ دست داشتند. البته یک شهروند نروژی هم در میان ترورشدگان قرار داشت و به همین دلیل مقامات نروژی پنج مامور اسرائیلی را دستگیر و محکوم کردند. نتانیاهو در سال ۱۹۹۷، دستور کشتن «خالد مشعل» یکی از بنیانگذاران حماس را در اردن به موساد داد که البته با شکست مواجه شد و نتانیاهو مجبور شد با آزاد کردن ده‌ها اسیر فلسطینی از جمله بنیانگذار حماس و امام احمد یاسین، روند صلح را با اردن دوباره بازسازی کند. همچنین یک بار دیگر در سال ۲۰۱۰، عوامل موساد که با استفاده از پاسپورت‌های جعلی استرالیایی، بریتانیایی و ایرلندی به دنبال ترور برنامه‌ریزی شده بودند، در دبی کشف شدند. نکته‌ این است که با مرور تاریخچه چندین دهه‌ای به این نتیجه می‌رسیم که اساساً صهیونیست‌ها در برنامه تروریسم دولتی نیز با شکست‌های بسیاری رو‌به‌رو‍‌‌ شده‌اند و امروز هم دوباره احتمالا شکست خواهند خورد. البته صهیونیست‌ها که به دنبال سرپوش گذاشتن برای شکست‌های میدانی خود در صحنه عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ غزه هستند، می‌خواهند با تروریسم دولتی بخشی از این شکست‌ها را جبران کنند که صد البته با کاردانی و دقت عمل محور مقاومت این بار نیز با شکست تاریخی روبه‌رو خواهند شد. 
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
اخراج به جرم نام‌نویسی در انتخابات
«مهدی شیرزاد»، «سیدفرید موسوی» و «میترا جلوداری» سه نفر از اعضای اصلی حزب اتحاد ملت صرفاً به دلیل نام‌نویسی در انتخابات مجلس از این حزب اخراج یا مجبور به استعفا شده‌اند. گفته می‌شود در حزب اتحاد سیاست غالب، تحریم انتخابات است و هر نیرویی که دیدگاهش خلاف این نظر باشد، اخراج می‌شود. این حزب مدت‌هاست که عملا راه اپوزیسیون خارج‌نشین را می‌رود. آنها دیگر تعارف را کنار زده‌اند و بی‌پرده از تحریم انتخابات حرف می‌زنند و تمام تلاش‌شان را به کار گرفته‎اند تا همه اصلاح‌طلبانی که به مشارکت در انتخابات باور دارند، به حاشیه رانده شوند. این حزب پیشتر «بهزاد نبوی» را مجبور به استعفا از ریاست جبهه اصلاحات ایران کرد تا نیروی فوق رادیکال خودشان، یعنی «آذر منصوری» را به جای او بنشاند. آنها پیرامون خاتمی هم جمع شده‌اند و سعی می‌کنند او را هم نزدیک به خودشان بیاورند. حزب اتحاد ملت رسما با هدف تضعیف نظام به دنبال بی‌رونق کردن انتخابات است.
 
 
▼ اخبار 
یمنی‌ها بندر ایلات را تعطیل می‌کنند؟
روزنامه اقتصادی و عبری‌زبان «گلوبس» در گزارشی اعلام کرد، جنگ دریایی که نیروهای مسلح یمن علیه اسرائیل انجام می‌دهند، زیان‌های شدیدی را به بندر ایلات وارد کرده و به همین دلیل وزارت صنایع در حال بررسی تعطیلی این بندر است.» این رسانه متخصص در مسائل اقتصادی به نقل از «گدعون گالبار» مدیر بندر گفت: «تهدید حوثی‌ها تمامی کشتی‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است، چه کشتی‌‌هایی که از دریای مدیترانه عبور می‌کنند و چه کشتی‌هایی که قصد دارند از دیگر مناطق حتی خاور دور چون ژاپن، هند و چین بیایند نیز تحت تأثیر این تهدیدها قرار گرفته‌اند.» به نوشته این رسانه عبری‌زبان، واردات از طریق این بندر به شکل بی سابقه‌ای کاهش پیدا کرده است و شرکت‌های ترابری دریایی بندر حیفا را به بندر ایلات ترجیح می‌دهند. شرکت‌های ترابری دریایی از افزایش بسیار زیاد هزینه‌های انتقال کالا به (فلسطین اشغالی) خبر می‌دهند و تأکید دارند کشتی‌های عازم اسرائیل از طریق دریای سرخ تهدید می‌کند این هزینه‌ها به شدت افزایش یافته است.
 
تعداد نامزدهای حضور در مجلس بی‌سابقه است
وزیر کشور درباره برخی اظهارنظرها در زمینه نگاه امنیتی برخی مدیران وزارت کشور به موضوع انتخابات باتوجه به انتخاب برخی استانداران نظامی گفت: «حتما این نوع اظهارنظرها غلط است و یک نوع قضاوت غیرصحیحی است. بعضاً از ادبیاتی استفاده شده که ادبیات غیرواقعی است.» «احمد وحیدی» خاطرنشان کرد: «همین الان با این تعداد تأیید صلاحیت شده‌ها از هیئت‌های اجرایی در واقع هیچ وقت در هیچ دورانی این مقدار را نداشته‌ایم. ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از سوی هیئت‌های اجرایی تأیید شدند. یک تعداد قابل توجهی از اینها به میزان ۱۴ درصد عدم احراز شدند، عدم احزار یعنی چه؟ یعنی هیئت اجرایی فرصت کافی نداشتند، که با بردن سندهای کافی می‌توانند تأیید شوند. ۳۰ درصد از اینها علت‌شان این بود که اسناد آن پنج سال سابقه خدمت را نتوانستند فراهم کنند، می‌توانند بروند فراهم کنند و مشکل خودشان را حل کنند.»
 
ایران بسیار باهوش عمل می‌کند
«ولی نصر» مشاور ارشد دو دولت اوباما در در میزگرد شورای روابط خارجی آمریکا، با ارزیابی نفوذ گسترده ایران در خاورمیانه و اذعان به قدرت روز افزون ایران در منطقه گفت: «ایرانیان بسیار باهوش بوده‌اند، همان‌طور که همیشه هستند. آنها ما را غافلگیر کردند و به جای مواجهه مستقیم با ایالات متحده یا درگیر شدن مستقیم در منطقه غزه یا درگیری سطح بالاتری در این جنگ، به سراغ آمریکایی‌ها رفته‌اند. همچنین فکر می‌کنم هدف آنها، همانند بیروت، تحقق خروج آمریکایی‌هاست. فشاری به آنها وارد می‌کنید و آمریکا نمی‌خواهد نیروهای بیشتری را گسیل کند یا خود را آسیب‌پذیرتر کند. پس ایرانیان امیدوارند که آمریکایی‌ها بخشی یا شاید بیشتر نیروهای خود را که تنها به عنوان مشاور و مربی و غیره حضور دارند، خارج کنند.» وی همچنین گفت: «ایران در اتحادسازی محور مقاومت، درخشان عمل کرده است.»
 
می‌خواهند در انتخابات تقلب کنند
«دونالد ترامپ» در جمع هوادارانش گفت، در انتخابات ۲۰۲۴ باید از آرا محافظت کنند. او با تکرار ادعای تقلب در انتخابات سال ۲۰۲۰، آن را توجیهی برای درخواست خود از هوادارانش برای اقدام در محافظت از آرا عنوان کرد. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در کارزار انتخاباتی‌اش در آیووا گفت: «بررسی دقیق و موشکانه آرا در ایالت‌های میدان نبرد که نقش تعیین‌کننده در انتخابات سراسری دارند، مهم است» و به اهمیت آرا در ایالت‌های بزرگی مانند میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا اشاره کرد. ترامپ در این رویداد که در شهر آنکنی ایالت ایووا برگزار شد به هوادارانش گفت: «مهم‌ترین چیز در اتفاقی که در پیش است، محافظت از آراست. باید به دیترویت و فلادلفیا و آتلانتا بروید و از آرا محافظت کنید.» «رویترز» در واکنش به این اظهارات نوشت: «اظهارات ترامپ انتخابات جنجالی در نوامبر ۲۰۲۴ را پیش‌بینی می‌کند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
 «حسین امیرعبداللهیان» در نشست خبری پس از دیدار با «بدر البوسعیدی» همتای عمانی خود گفت: «در بخشی از اسنادی که در عملیات طوفان‌الاقصی ضبط شده است، این فرضیه ثابت شده که رژیم اسرائیل به دنبال انتقال همه ساکنان غزه به بخشی از سرزمین مصر و ساکنان کرانه باختری به اردن است. ما امیدواریم برادران‌مان در مصر نسبت به بازگشایی رفح اقدام کنند و مانع توطئه اسرائیلی بشوند.»
 
گمرک ایران اعلام کرد، در هشت ماهه سال جاری ۹۰ میلیون و ۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد. این میزان صادرات که بدون احتساب صادرات برق، نفت، خدمات فنی و مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی بوده است، در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۲۷ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱/۶ درصد کاهش داشته است.
 
روزنامه «تایمز اسرائیل» جزئیاتی درباره گفت‌وگوی تلفنی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با «محمد السودانی» نخست‌وزیر عراق منتشر کرد که روز گذشته صورت گرفته بود. این روزنامه خبر داد: «السودانی نسبت به انجام هر چه بیشتر عملیات پاسخ [به نیروهای مقاومت عراق]، به بلینکن هشدار داده است که حملات آمریکا به گروه‌ها [ی مقاومت]، نقض حاکمیت عراق به شمار می‌رود.»
 
کمتر از یک روز پس از اذعان رئیس‌جمهور اوکراین به شکست این کشور در انجام ضد حملات به روسیه، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به غرب درباره وضع اوکراین هشدار داد و گفت، باید منتظر دریافت خبرهای بد از اوکراین باشند. گفتنی است، یکی از دلایل اصلی آغاز جنگ اوکراین حمایت غرب از عضویت این کشور در ناتو بوده است.
 
«سرلشکر پاسدار محمد باقری» در دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق با تشکر از پیگیری و دستور قاطع دولت عراق برای خلع سلاح و دور کردن گروه‌های مسلح ضدانقلاب در منطقه اقلیم که با تنظیم و امضای توافق‌نامه امنیتی به نتیجه رسید، گفت: «انتظار می‌رود تکمیل فرآیند خلع سلاح‌ این گروه‌ها با جدیت پیگیری شود.»
 
با اهتمام دولت در مبارزه با رانت‌خواری و گشت ارشاد مدیران، فساد ۳/۵ میلیارد دلاری یک شرکت واردات چای کشف و با رأی قوه قضائیه، این رانت ارزی که از سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود، متوقف شد؛ همچنین فردخاطی و مدیران متخلف از چندین وزارتخانه و بانک، به دادسرای ویژه جرایم اقتصادی معرفی شدند.
 
«کتائب القسام» با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن حدود ۶۰ نظامی اسرائیلی خبر داد. شاخه نظامی حماس اعلام کرد، پس از رصد محل استقرار ده‌ها نظامی ارتش اسرائیل (۶۰ نفر) در داخل چند چادر در شرق منطقه «جحر الدیک» در اطراف این چادر بمب کار گذاشته شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات