صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امنیت زیرساخت همه ابعاد زندگی یک جامعه است، یک زیرساخت عمومی است؛ از مسائل شخصی بگیرید، تا مسائل اجتماعی، تا مسائل عمومی، تا مسائل خارجی. یعنی شما بتوانید خودتان، فرزندان‌تان، خانواده‌تان با احساس امنیت زندگی کنید؛ کارتان، کسب‌تان، مسافرت‌تان، تفریح‌تان همراه با امنیت باشد.(1401/7/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز

شرمساری اصلاح‌طلبان!

عملگرایی افراطی که در نهایت به رفتارهای اپورتونیستی ختم می‌شود، الگویی بی‌سرانجام است که احزاب و گروه‌های سیاسی اگر بدان دچار شوند، به تدریج هویت خود را از دست خواهند داد. اردوگاه اصلاح‌طلبی این روزها با آثار و عوارض سیاست عملگرایانه‌ای مواجه شده که دیگر چیزی از هویت اصلاح‌طلبانه آن باقی نگذاشته است! حسین مرعشی دبیرکل حزب سازندگی به تازگی اذعان داشته که «می‌دانید عده‌ای از دوستان (در انتخابات) ثبت‌نام کرده بودند تا آخر هم نگفتند که ثبت‌نام کردیم چرا که آنقدر فضای کشور ضد انتخابات بود که رویشان نمی‌شد بگویند ثبت‌نام کردیم.» این احساس شرمندگی محصول فضای نابهنجاری است که حاکمیت رادیکالیسم و مجاورت با ضدانقلاب بر اردوگاه اصلاح‌طلبان حکمفرما کرده است. به واقع بدیهی‌ترین امر سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه که امر مشارکت در انتخابات با هدف اصلاح باشد، توسط افراطیون به محاق رفته است! و جرئت را از عقلای قوم گرفته است! افراطیون با ایجاد رعب، آنچنان مارپیچ سکوتی به راه انداخته‌اند که عقلای قوم حاشیه‌نشین شده و صدای آنان کمتر شنیده می‌شود. آنان بر خط تحریم می‌کوبند و مخالفان را سرکوب می‌کنند و طیف اعتدالی از اردوگاه اصلاح‌طلبان که با عقلانیت سیاسی به استقبال انتخابات رفته‌اند، از طعن و اتهام این جریان مصون نمانده و تلاش شده تا از انگیزه‌های آنان نیز کاسته شود. این جریان رادیکال همان جریانی است که چندماه پیش دل به شعله‌ور شدن مجدد اغتشاشات در سالگرد بلوای مهسا، خوش کرده بود و منتظر بود تا از آب گل‌آلود ماهی خود را بگیرد و نگران بود که حضور در مرحله ثبت‌نام برای آنها هزینه داشته باشد و موجب فروکاستن از شعله بلوا گردد، اما وقتی در شهریورماه حادثه‌ای رخ نداد، و آنچه «سیاست خیابان» می‌نامند، دیگر برای بازگشت به سیاست صندوق رأی دیر شده بود! چرا که قانون جدید مجلس و الزام پیش ثبت‌نام آن هم در مردادماه به نحوی اجازه این بازی دوگانه را از آنها گرفته بود! میدانداری رادیکال در این معرکه روز به روز زوال سیاسی اصلاح‌طلبان را نزدیک‌تر می‌کند. حیات سیاسی اصلاح‌طلبان در مرزبندی با رادیکال‌هاست. همان‌هایی که از فرط عملگرایی به دام فرصت‌طلبی افتاده‌اند و به جای ارائه کارنامه و داشتن برنامه و نگاه به صندوق رأی، تنها دل به فتنه و بلوا خوش کرده‌اند و از کسب رأی توده‌ها ناتوانند! به هر حال انتخابات در اسفندماه با مشارکت پرشور مردم برگزار خواهد شد و در این میان آنهایی که برخلاف منافع ملی برای سرد شدن انتخابات تلاش کرده‌اند، سرشان بی‌کلاه خواهد ماند. بی‌کلاهی که شاید دیگر در انتخابات‌های بعدی نیز دومینو‌وار برایشان تکرار شود.                       

مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز

ائتلاف جهانی مقابل آمریکا

رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا با اشاره به ظرفیت‌های فراوان سیاسی و اقتصادی دو کشور تأکید کردند: «باید از این ظرفیت‌ها برای تشکیل یک اتحاد و ائتلاف میان کشورهایی که در قبال زورگویی‌های آمریکا و غربی‌ها دارای مواضع یکسان هستند، استفاده شود.» ایده ائتلاف جهانی علیه آمریکا به عنوان یک راهکار در نظام بین‌الملل دارای ابعاد مختلفی است که حائز اهمیت است.
نخست اینکه از دیرباز آمریکا ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که او را از سایر کشور‌ها متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها باعث شده است در جامعه آمریکایی انگاره «منِ آمریکایی» ایجاد شود. با اتکا به همین انگاره و با بهانه نجات سایر کشورها، آمریکا اجازه دخالت در امور کشور‌های مختلف را برای خود قائل شده است. همین مسئله، هم نارضایتی کشور‌های مختلف را به همراه داشته و هم باعث شده که بخش مهمی از بودجه آمریکا صرف همین دخالت‌ها شود. از این‌رو تنها یک ائتلاف جهانی می‌تواند انگاره «من آمریکایی» را کنار زده و مهر خاتمه‌ای بر دخالت آمریکا در امور بین‌الملل شود. هم‌چنین مدت‌هاست که خواسته مردم آمریکا این است که دولت وضع داخلی کشور خود را سامان دهد و به جای تلاش برای اعمال سلطه بر دیگران معضلات خود مردم آمریکا را حل کند. این مسئله تا آن حد نگران‌کننده است که بر اساس گزارش سالانه وزارت مسکن و شهرسازی آمریکا در سال 2022، بیش از 580 هزار بی‌خانمان شناخته شده در آمریکا وجود دارد. ژاکلین سیمون، مدیر سیاست ائتلاف برای پایان دادن به بی‌خانمانی، می‌گوید که اراده سیاسی برای پایان دادن به بی‌خانمانی وجود ندارد. لذا وجود یک ائتلاف جهانی می‌تواند تمرکز آمریکا بر سایر نقاط جهان را محدود و معطوف به مسائل درونی خود کند. از این‌رو ، ائتلاف جهانی می‌تواند حتی به نفع مردم آمریکا نیز باشد. در جنگ 33 روزه وقتی همه شاهد تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی بودند از خانم رایس سؤال می‌شود که این چه وضعیست و تا کجا ادامه خواهد داشت؟ رایس می‌گوید: «این زایش خاورمیانه بزرگ است و وضعیت آنجا نیز درد این زایمان است.» در واقع این دردی بود که جهان گرفتار آن شده بود، درد آنارشی و هرج و مرج، درد تجاوز کشورهای قدرتمند به کشورهای مظلوم، ادامه این وضعیت حتی برای کشورهای ابرقدرت که سابقه دو جنگ جهانی را هم داشتند خوشایند نبود. حال راهکار خاتمه به این آنارشی این است که کشورهای جهان نشان دهند که بی‌نظمی و هرج و مرج در نظام بین‌الملل را برنمی‌تابند. لذا ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه جنایات آمریکا می‌تواند یک نقطه عطف تاریخی باشد تا هم سبب تضعیف آنارشی در نظام بین‌الملل شود و هم عبرتی باشد تا در نظم نوین جهانی بر اساس یک منطق رفتاری با سایر کشورها تعامل شود.                    

 محمد حکیمی

 

▼ خبر ویژه

اتهام واهی سنتکام به ایران

در پی اعلام حمله موشکی و پهپادی به دو کشتی صهیونیستی به نام‌های «Unity Explorer» و «Number Nine» در دریای سرخ فرماندهی مرکزی نیروهای تروریستی آمریکا (سنتکام) با تلاش برای مرتبط ساختن این اقدام یمن با ایران، مدعی شد: «ما بر اساس دلایل زیادی بر این باور هستیم که امکان این حملات، در حالی که توسط حوثی‌ها در یمن (انصارالله یمن) انجام شده‌اند، به طور کامل توسط ایران فراهم می‌شود. آمریکا تمامی پاسخ‌های مناسب را در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای بین‌المللی خود در نظر خواهد گرفت.» در حالی که حضور مداخله‌جویانه نظامی آمریکا امنیت و ثبات آن را تضعیف می‌کند، فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی آمریکا این حملات تهدیدی مستقیم برای تجارت بین‌المللی و امنیت دریایی است و جان خدمه بین‌المللی را که نماینده چندین کشور در جهان هستند به خطر انداخته‌اند. ارتش انگلیس نیز ادعا کرد که «یک انفجار احتمالی» در یکی از مسیرهای مهم کشتیرانی در سواحل یمن رخ داده است.


 
▼ اخبار 

جایگزین ترامپ در انتخابات چه کسی است؟

نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد بیش از دیگر نامزدهای جمهوریخواه خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 آماده می‌کند. او (هیلی) دیدارهای متعددی با سران آیپک داشته و در جریان جنگ غزه نیز بر لزوم نابودی کامل حماس، حمایت از نسل‌کشی‌های رژیم صهیونیستی و حتی مواجهه نظامی با ایران حمایت کرده است. تحلیلگران مسائل انتخاباتی در آمریکا معتقدند هیلی این مواضع را در راستای جلب حمایت حداکثری لابی صهیونیستی آیپک در انتخابات پیش‌رو صورت داده است. ضمن آنکه احتمال می‌رود به واسطه ممنوعیت احتمالی حضور ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به واسطه پرونده شورش ششم ژانویه 2021 در کنگره، جمهوری‌خواهان به دنبال حضور هیلی در انتخابات باشند. رشد نسبی آرای هیلی در نظرسنجی‌ها و پیشی گرفتن وی از دی سانتیس فرماندار ایالت فلوریدا در برآوردهای میدانی و تحقیقاتی، این گمانه‌زنی‌ها را در فضای سیاسی آمریکا تقویت کرده است.

بهای سنگینی باید بپردازیم

تامیر پاردو رئیس پیشین موساد در گفت‌وگو با شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی با اذعان به قدرت حماس به تل‌آویو هشدار داد که نباید در آزادی اسرا کوتاهی کند. او گفت: «اگر ربوده‌شدگان را از دست بدهیم [کشته شوند]، اسرائیل چطور در آینده می‌خواهد انسجام خود را حفظ کند در حالی که همه می‌دانند شهروندانش در اسارت خواهند مرد؟». پاردو افزود: «وقتی حماس دید که در آستانه آزادی ربوده‌شدگان، نفس مردم اسرائیل حبس می‌شود و کل حکومت هم نشسته و نگاه می‌کند، دریافت که چه نیرویی در اختیار دارد.» او با تأکید بر اینکه «تاوان آزادی ربوده‌شدگان بسیار هنگفت خواهد بود... و فکر نمی‌کنم این دولت توان دادن این تاوان را داشته باشد» افزود: «اسرائیل در این مرحله نیاز دارد بداند که اولویتش چیست. نابود کردن حماس یا بازگرداندن ربوده‌شدگان. این سؤالی است که باید از خود بپرسیم. بعد از پاسخ آنگاه می‌توانیم جنگ را هوشمندانه‌تر و مؤثرتر اداره کنیم.»

رکورد شکنی صادرات نفت به چین

طبق آمار مؤسسات خارجی، درآمد حاصل از صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران به چین بعد از امضای سند همکاری 25 ساله و احیای روابط دو کشور، 30 میلیارد دلار افزایش داشته و نسبت به سال 2022، حدود 10 برابر شده است. همزمان با افزایش فروش نفت ایران به چین، همکاری اقتصادی دو کشور در تأمین مالی پروژه‌های راهبردی با مدل «تهاتر نفت» نیز آغاز شده که یک نمونه از آن، قرارداد 2/5 میلیارد یورویی توسعه فاز دوم فرودگاه امام توسط شرکت هاکان انرژی چین و قرارگاه خاتم‌الانبیاست. همچنین ساخت 791 واگن مترو نیز از دیگر قراردادهایی است که عملیات اجرایی آن شروع شده است. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین مجیدرضا حریری می‌گوید: «در حال حاضر سطح مذاکرات اقتصادی دو کشور از زمان اجرای برجام نیز بالاتر رفته و همه محورهای صنعتی، کشاورزی، سرمایه‌گذاری و حمل و نقل را شامل شده ولی اثرگذاری آن در اقتصاد ایران نیازمند زمان است.»

آتش در مقر منافقین

اخبار منتشر شده حکایت دارد از اینکه یکی از مقرهای گروهک تروریستی منافقین در پایتخت آلمان دچار آتش‌سوزی شده است. بنا بر این گزارش، این اتفاق در دفتر وابسته به شورای موسوم به شورای ملی مقاومت رخ داده اما جزئیاتی از تلفات این اتفاق منتشر نشده است. این در حالیست که از ابتدای اغتشاشات سال قبل، آلمان نقش مهمی در هدایت برخی آشوب‌ها و ارتباط با گروهک‌های تروریستی به ویژه گروهک منافقین داشته است. مقر اصلی ستاد اطلاعات گروهک تروریستی منافقین در آلمان است و پیش از این نیز اخباری از برنامه‌ریزی منافقین برای انتقال عناصر خود از آلبانی به آلمان منتشر شده بود.

 

▼ اخبار کوتاه

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند محاکمه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو در دادگاه منطقه اورشلیم (قدس اشغالی) از سر گرفته می‌‎شود. طبق این گزارش، نتانیاهو از حضور در جلسات دادگاه معاف است اما ممکن است در چند ماه آینده فراخوانده شود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کلاهبرداری، خیانت در امانت و فساد متهم است. او ادعای بی‌گناهی کرده و بارها در گذشته مدعی شده قربانی تعقیب قانونی سازماندهی شده از سوی رسانه‌ها و چپ‌ها با انگیزه سیاسی است.

کانال 12 رژیم صهیونیستی به نقل از برهام مئیر تحلیلگر نظامی اعلام کرد: «که فقط در 24 ساعت 25 خودروی زرهی رژیم صهیونیستی در نوار غزه منهدم شده است. این تحلیلگر رژیم صهیونیستی افزوده است که 75 نظامی هم کشته شدند که این حجم از تلفات در تاریخ این رژیم بی‌سابقه بوده است. از سوی دیگر سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی رسما به کشته شدن 3 نظامی دیگر این رژیم در جنگ غزه و زخمی شدن یک نظامی دیگر اعتراف کرد.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا نزدیک به 1/9 میلیون فلسطینی در نتیجه جنگ غزه آواره شده‌اند.) این رقم بیش از 80 درصد جمعیت این منطقه متراکم است. آنروا علاوه بر این اعلام کرده برای 85 مقر این سازمان در غزه 117 حادثه رخ داده است. این سازمان اضافه کرد که به 30 ساختمان آنروا به صورت مستقیم حمله شده در حالی که بقیه تأسیسات متحمل خسارت‌های جانبی شده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا که کشورش با حمایت‌های نظامی گسترده از رژیم موقت صهیونیستی باعث کشتار ده‌ها هزار فلسطینی شده است، اکنون ژست حمایت از غیرنظامیان در جنگ غزه گرفته است. «لوید آستین» طی سخنرانی در مجمع «دفاع ملی ریگان»، مدعی شد که اگر رژیم صهیونیستی از کشته‌شدن غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه جلوگیری نکند، ممکن است شکست راهبردی در این جنگ متحمل شود.

پس از آنکه مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند که سران حماس را در هر جای دنیا از جمله ترکیه و قطر ترور خواهند کرد، یک مقام در سازمان اطلاعات ترکیه درباره پیامد این اقدام رژیم صهیونیستی هشدار داد. «طاهر النونو» مشاور اطلاع‌رسانی رئیس دفتر سیاسی حماس نیز به این تهدید واکنش نشان داد و آن را بیانگر بحران سیاسی و نظامی دشمن صهیونیست توصیف کرد.

 عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب، به جایگزینی آب صنایع از محل فاضلاب تصفیه شده و آب دریا اشاره کرده و می‌گوید: «امروز 13 آذر برنامه جایگزینی آب به 1350 واحد صنعتی و معدنی ابلاغ شد.» جایگزین کردن آب دریا و فاضلاب تصفیه شده برای مصرف صنایع از 2 سال پیش و با روی کار آمدن دولت مردمی روی میز وزارت نیرو قرار گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات