«تخریب تونلهای حماس، سختترین بخش مأموریت ارتش اسرائیل و مهمترین آن محسوب میشود. باید صبور باشیم، زمان میبرد». اینها بخشهایی از سخنان دیفنه ریچموندباراک، استاد دانشگاه «ریچمن» تلآویو و نویسنده کتابی در زمینه نبرد زیرزمینی است. روزنامه انگلیسی «فایننشالتایمز» در گزارشی به گستردگی شبکه تونلهای زیرزمینی حماس در غزه پرداخت و به نقل از منابع آگاه در ارتش اسرائیل مدعی شد شبکه تونلهایی که برآورد میشود بزرگتر از شبکه قطارهای زیرزمینی (مترو) لندن است، به رهبران ارشد و اعضای حماس این امکان را میدهد تا در آن پناه بگیرند و تصور میشود اکثر آنها از 8 هفته حمله بیامان رژیم صهیونیستی در زیرزمین جان سالم به دربردهاند. متروی لندن دارای ۲۷۰ ایستگاه اصلی و ۲۶۰ ایستگاه فرعی است و ۵۵ درصد این شبکه، روی زمین واقع شده است. این شبکه، با ۴۰۸ کیلومتر خط آهن، سومین خط طولانی ترابری درونشهری جهان محسوب میشود. یکی از مقامهای سابق امنیتی اسرائیل مدعی شده است واژه «تونل» برای آنچه حماس در زیر غزه ایجاد کرده، منصفانه نیست و به جای آن باید از عبارت «شهرهای زیرزمینی» استفاده کرد. فایننشالتایمز ادامه داد که یوچوود لیفشیتز اسیر ۸۵ سالهای که حماس در ماه اکتبر او را آزاد کرد، گفته شبکه تونلی حماس، یک «تار عنکبوت» استادانه است که چند کیلومتر طول دارد و «سالنهای بزرگی» با گنجایش ۲۵ نفر دارد.