صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۳۹۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): من می‌خواهم غالب یا بیش از غالب بدنه دانشجویی کشور، مجموعه‌ای متعهد و دارای احساس مسئولیت نسبت به آرمان‌های دانشجویی باشند. یکی از این آرمان‌ها مسئله علم است؛ دومی عدالتخواهی است و آرمان سوم، آزاداندیشی و آزادیخواهی است.(۱۳۸۲/۸/۱۵) *۱۶ آذر روز دانشجو را بر رهپویان دانش و معرفت تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
دانشجوی طراز انقلاب اسلامی
دانشجو و دانشگاه شأن و جایگاهی دارد که واقعاً بنا به فرموده شهید بهشتی مؤذن جامعه است که اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود. دانشجوی طراز انقلاب اسلامی یک سری ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود تا جدای از آن که در مسیر علم‌آموزی قدم بر می‌دارد بلکه در تمدن‌سازی و جامعه‌پردازی هم ایفاگر نقشی بی‌بدیل باشد. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی روی ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر می‌کند نظر می‌دهد تحلیل می‌کند. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی رابطه پایدار و ثابتی با خداوند متعال دارد با خدا حرف می‌زند فقط از خدا می‌خواهد بر خدا توکل می‌کند مناجات دارد اهل دعا و توسل است. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی با قالب‌ها و نوآوری‌های علمی خود بنای یک جامعه آباد و عادلانه مبتنی بر تفکرات و ارزش‌های انقلابی و اسلامی را بالا می‌برد. رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی انتظاری که دارد این است که دانشجوی انقلابی یک دانشجوی روشنفکر تمام‌عیار مسلمان و متدین باشد. با خدا باشد و ارزش‌های اسلامی را پاس بدارد. دانشجوی تراز انقلاب باید در کنار علم‌آموزی عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی و آزاداندیشی داشته باشد. دانشجوی تراز باید مطالبه‌گر باشد باید نسبت به اجرای صحیح و درست و اصولی قانون اساسی، ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی از جامعه، از مسئولان و دستگاه‌های حاکمیتی مطالبه کند. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی باید تولید علم کند. از مرزهای کنونی علم نیز پیشروی کرده و با خلاقیت خود و با نبوغ خود به سراغ علوم جدید و دانش نو و فناورانه باشد. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی سیاست‌زده نیست بلکه سیاست‌گراست یعنی جدای از بازی‌های سیاسی، یک درک ژرف و عمیق از پدیده‌های سیاسی و قدرت فهم و درک و تحلیل مسائل سیاسی را دارد. این دانشجو شجاعت دارد از هیچ چیزی هراس ندارد صاف و صادق و پاکیزه دل است حرفش را صریح و روشن و شفاف می‌زند. در صورتی که بفهمد که اشتباه کرده است هم می‌پذیرد چرا که به دنبال آموختن است نه به دنبال لجاجت. جنبش دانشجویی از بدو تولد خود ضد استکبار، ضد سلطه و ضد استبداد و خفقان و اختناق بوده و دائماً در حال مبارزه برای عدالتخواهی بوده است. جنبش دانشجویی تراز انقلاب اسلامی هم باید همواره به چنین ویژگی‌هایی متصف باشد. بنابراین همان طور که اگر دانشگاه، واقعاً دانشگاه باشد یک کشوری را می‌تواند به سعادت برساند، دانشجو نیز اگر دانشجو تراز انقلاب اسلامی باشد می‌تواند جامعه‌ساز باشد می‌تواند امتی را از به بیراهه رفتن نجات دهد و کانون تحول و تعالی باشد.      
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
استقبال دولت از ایده‌های خلاقانه دانشجویان
احمد وحیدی وزیر کشور ظهر دیروز در نشست از آرمان تا واقعیت در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مصرف روزانه نزدیک به ۱۴۵ میلیون لیتری بنزین، اظهار داشت: «ظرفیت تولید بنزین نیز البته با افزایش به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و امروز بایستی دانشجویان برای این ناترازی مصرف الگو ارائه دهند». بی‌تردید مسئله بنزین و قیمت آن دغدغه مهمی برای همه مردم است و در سطح کارشناسان اقتصادی نیز دیدگاه دوگانه‌ای پیرامون آن وجود دارد. دانشجویان در پاسخ به درخواست وزیر کشور چند موضوع را باید در نظر داشته باشند:
۱ـ منابع حاصل از فروش بنزین بیش از هزینه نقل و انتقال و سود جایگاه‌دار برای توزیع آن نیست و ثابت ماندن قیمت بنزین با وجود افزایش تورم در بخش دستمزد در آینده‌ای نزدیک منجر به آن می‌شود که نه تنها سودی از فروش بنزین کسب نکند بلکه برای توزیع آن نیز یارانه اختصاص دهد. بنابراین ارائه راهکار در این بخش از ضرورت بسیار زیادی برخودار است. ۲ـ افزایش قیمت بنزین با جهش‌های بزرگ آثار تورمی زیادی در جامعه دارد به گونه‌ای که آثار تورمی آن می‌تواند فواید افزایش قیمت را کامل از بین ببرد. زیرا تورم احتمالی بعد از این موضوع باعث افزایش نرخ ارز و ورود پول به این بازار، بی‌ثباتی نرخ ارز، تسری تورم به کالاهای اساسی و سفره مردم و در نهایت تعمیق بیشتر فاصله قیمت داخلی کالاها با قیمت جهانی آنها می‌شود. چنین تبعاتی اگر مدیریت نشود افزایش قیمت بنزین تبعاتی بدتر از عدم انجام آن خواهد داشت. ۳ـ هدف اصلی از افزایش قیمت بنزین باید مشخص شود، اگر هدف اصلی جلوگیری از قاچاق بنزین و گازوئیل است اولویت‌های خاص خود را دارد و اگر هدف کاهش مصرف و جلوگیری از بدمصرفی است آن هم اقتضائات خود را دارد. اینکه هدف اصلی کدام یک از این دو گزاره است می‌تواند جهت‌گیری کاملاً متفاوتی در ارائه راهکار داشته باشد. ۴ـ قاچاق گازوئیل نسبت به بنزین بسیار بیشتر است و نمی‌توان تغییر قیمت‌های انرژی را در چند مرحله به مردم تحمیل کرد و لذا هرگونه راهکاری باید شامل مدیریت حامل‌های انرژی باشد و اصلاح قیمت گاز و گازوئیل را نیز در بر بگیرد. 
سخن پایانی؛ در آستانه ۱۶ آذر چنین انتظاراتی نیز از دانشجویان وجود دارد؛ اینکه دانشجو باید در وسط میدان باشد، هوشیار و با بصیرت باشد، مطالبه‌گری و نقد لازم است اما کافی نیست. دانشجو باید در خط مقدم تحقیق و توسعه نیز باشد، با ایده‌های خلاقانه خود راهگشای مشکلات کشور باشد، اولویت‌ها را به نفع مردم تشخیص بدهد و علاوه بر مطالبه‌گری خود نیز فعالانه برای تحقق آن تلاش کند و بداند که در خط مقدم جهاد علمی و پژوهش قرار دارد.           
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
جلسه مشترک گروهک‌های تروریستی در شارجه
براساس اعلام منابع آگاه امنیتی سرشاخه‌های گروهک تروریستی تجزیه‌طلب سهاب و گروهک تروریستی(جیش‌الظلم) و گروهک تروریستی منافقین در کشور امارات جلسه برگزار کردند در این جلسه محرمانه که در شهر شارجه برگزار شد دو توافق مهم انجام گرفته است: اول، سازمان‌دهی تیم‌های تروریستی با کارفرمایی و تأمین مالی منافقین، در این جلسه مقرر گردید تا جریان مشترکی برای جذب و سازماندهی با استفاده از ظرفیت «کانون‌های شورشی، عناصر جنبش دادخواهان و آزادگان عبدالغفار نقش‌بندی و عناصر گروهک تروریستی تجزیه‌طلب سهاب و سایر ظرفیت‌های موجود تکفیری شرق» شکل گیرد. دوم؛ اقدامات ایذایی و تبلیغی و شعارنویسی: با توجه به فاصله گرفتن روز به روز مردم سیستان و بلوچستان از برخی شخصیت‌های مذهبی افراطی زاهدان، تصمیم بر آن شده که موج تبلیغی را در جمعه‌های زاهدان و شرق کشور فارغ از خطبه‌های نماز جمعه زاهدان مدیریت کرده و تب اعتراضات شرق کشور را ایجاد کنند.
 
 
▼ اخبار 
تسلط اطلاعات شگفت‌انگیز حماس
روزنامه گاردین نوشته ارتش اسرائیل بعد از بررسی تلفن‌ها، یادداشت‌ها و اسناد به دست آمده از مبارزان حماس در غزه به این جمع‌بندی رسیده است. از جمله اسناد به دست آمده نقشه‌‌ای با جزئیات دقیق از یکی از پایگاه‌های ارتش اسرائیل بوده است. یک منبع در دستگاه اطلاعاتی اسرائیل به گاردین گفت: «طراحی این نقشه جزئی و دقیق بدون کمک گرفتن از جاسوس‌های داخلی امکان‌پذیر نبوده است. در لپ‌تاپ‌ها و یادداشت‌های اعضای حماس به طرح‌هایی برای حمله به اماکن نظامی و برخی نقاط کلیدی در مرکز اسرائیل و نفوذ آنها تا چندین مایل در داخل فلسطین اشغالی اشاره شده است.» به نوشته گاردین، ماهیت جزئی و تیزبینانه اطلاعاتی که در دسترس حماس قرار داشته موجب شده ارتش رژیم صهیونیستی به این جمع‌بندی برسد که طراحی عملیات ۷ اکتبر چندین سال طول کشیده است. در اسناد به دست آمده جزئیات دقیقی از انبارهای تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و چند دفترچه راهنمای بومی برای مکان مهمات وجود داشته است.
 
نامه رهبر معظم انقلاب به آقای روحانی!
نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه آقای روحانی در چند ماه آخر ریاست‌جمهوری خود تصمیم گرفت برجام را زنده کند گفت: «سرانجام پس ‌از تلاش‌های فراوان مقام معظم رهبری به آقای روحانی نامه نوشتند و دستور دادند که کمیته‌ای تشکیل شود از دولت، مجلس و مراجع ذی‌ربط، تا متنی که قرار است دوباره در برجام به امضاء برسد از طریق این ارگان‌ها به‌طور کامل رصد شود که دیگر مشکل‌ساز نشود اما آقای روحانی موافق این مسئله نبود و حضرت آقا این‌قدر پافشاری کردند تا او مجبور شد به این مسئله تن بدهد که نتیجه این جلسه هم شد مصوبه‌ای که در شانزده بند به تأیید رسید اما روحانی اعلام کرد نمی‌تواند با این شرایط به برجام ادامه دهد و آن را به دولت بعد منتقل کرد.» ذوالنوری تأکید کرد: «آقای روحانی احیا نشدن برجام را به گردن نمایندگان انداخت و خود را از مهلکه خارج کرد تا نشان دهد که برجام را شروع کرده آن را به ثمر رسانده و تحویل ریاست‌جمهوری جدید داده است.»
 
تونل، نام منصفانه‌ای نیست
روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در گزارشی به گستردگی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس در غزه پرداخت و به نقل از منابع آگاه در ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که شبکه تونل‌هایی که برآورد می‌شود بزرگ‌تر از شبکه قطارهای زیرزمینی (مترو) لندن است، به رهبران ارشد و اعضای حماس این امکان را می‌دهد تا در آن پناه بگیرند و تصور می‌شود که اکثر آنها تقریباً از هشت هفته حمله بی‌امان رژیم صهیونیستی در زیرزمین جان به دربرده‌اند. یکی از مقام‌های سابق امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی شده است که واژه «تونل» برای آنچه که حماس در زیر غزه ایجاد کرده، منصفانه نیست و به جای آن از عبارت «شهرهای زیرزمینی» استفاده کرد. فایننشال‌تایمز ادامه داد که یوچوود لیفشیتز اسیر ۸۵ ساله‌ای که حماس در ماه اکتبر او را آزاد کرد، گفته که شبکه تونلی حماس، یک «تار عنکبوت» استادانه است.
 
هیچ مسامحه درکار نخواهد بود
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه، با اشاره به فسادی که از مدت‌ها قبل مورد رصد و پیگیری مسئولان قضایی و اجرایی قرار داشته است، گفت: «منشأ این فساد بزرگ، گرچه توسط یک شرکت خصوصی غیردولتی شکل گرفته، اما مشخص شد، همکاری‌های مختلفی با این شرکت در بخش‌های ذی‌مدخل صورت گرفته است و مقدار قابل توجهی ارز و منابع ملی به این موضوع تخصیص یافته است. این ارزها نه تنها در محل خود خرج نشده بلکه موجبات فساد در بخش‌های دیگر را فراهم کرده است.» همچنین وی افزود: «در این پرونده برخی از مدیران و افراد ذی‌ربط با قرارهای صادره تأمینی در بازداشت هستند. همه مردم باید بدانند، قوه قضائیه با پیگیری‌های مجدانه و همه‌جانبه ضد فساد بدون مسامحه این پرونده را رسیدگی می‌کند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «آمریکا در حال مشورت با متحدانش برای یافتن پاسخ مناسب به حملات یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی است.» سالیوان توضیح داد: «ما گفته‌ایم که کل جهان، نه فقط آمریکا، باید با این تهدید نوظهور حوثی‌ها مقابله کنند. ما در مشورت با متحدان‌مان، اقدام مناسب را انجام می‌دهیم». وی درباره گزارش‌ها مبنی بر برنامه آمریکا برای سکونت ‌دادن اهالی غزه در کشورهای دیگر نیز گفت که هم‌اکنون هیچ مذاکره‌ای در این زمینه انجام نشده است.
 
«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای گفت: «جنگ در غزه فقط جنگ بین اسرائیل و حماس نبوده بلکه جنگی برای نجات تمدن غرب است.» رژیم صهیونیستی روز جمعه پس از پایان دادن به یک وقفه بشردوستانه یک هفته‌ای با گروه فلسطینی حماس، بار دیگر حملات نظامی خود به نوار غزه را از سر گرفته است و حملات سنگینی را در جنوب نوار غزه آغاز کرده است.
 
محسن هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «ادعاهای مطرح شده پیرامون داوطلبی بنده در انتخابات ریاست‌جمهوری صرفاً یک گمانه‌زنی زودهنگام است. اینکه هنوز انتخابات مجلس را پشت سر نگذاشتیم، ناگهان از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند این یک گمانه‌زنی زودهنگام محسوب می‌شود که باید منظور خودشان را از این کار توضیح دهند.»
 
اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه با بیان اینکه طبق اطلاعات مردمی تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان ثبت‌نام کرده‌اند، می‌گوید: «پیشنهاد دارم وزیر محترم کشور جلساتی درباره عدم تأییدشده‌ها با اعضای هیئت اجرایی تشکیل دهد دلایل و پاسخ‌ها را بشنود و اگر مواردی بود که دلایل کافی نبود اقدام لازم را به عمل آورد.»
 
سیدحمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران با انقاد از سیاسی‌بازی در اتاق بازرگانی گفت: «برخی به دنبال تأخیر انداختن در زمان انتخابات اتاق هستند تا بتوانند از قوه قضائیه حکمی به نفع ریاست سلاح‌ورزی بر اتاق بازرگانی بگیرند به همین خاطر اتفاقات ایضایی و تحقیری از این جنس را رقم می‌زنند.»
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در دیدار با فرمانده نیروی دریایی جمهوری آذربایجان، گفت: «افزایش مراودات در همه سطوح به ویژه در حوزه‌های مشترک از قبیل آموزش، برگزاری تمرینات و رزمایش‌ها، برگزاری مسابقات نظامی و اجرای گشت‌های مشترک دریایی از اهداف سفر به این کشور است.»
 
ارتش ایالات متحده آمریکا قصد دارد تا سال ۲۰۲۴، برای نخستین‌بار پس از پایان «جنگ سرد»، اولین زرادخانه موشکی خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه مستقر کند. آمریکا مدعی شده که این اقدام را به منظور تقویت بازدارندگی در برابر چین انجام می‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات