صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۵۲۵۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در این خاطرات شهدا که زندگینامه‌ شهدا [است‌] در چند مورد بحث ازدواج اینها مطرح می‌شود؛ چگونگی ازدواج اینها، رفتار اینها در گزینش همسر بعد مراسم ازدواج، بعد نوع رفتار با خانواده‌ها، اینها همه قله‌های اخلاق اسلامی است.(۱۳۹۵/۷/۵)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

نشستی برای همگرایی

دومین گام در مرحله نام‌نویسی به پایان رسید و حدود ۲۵ هزار نفر در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی خود را در انتخابات قطعی کردند. این حجم از حاضران در صحنه انتخابات نشان‌دهنده استقبال خوب از این دوره از انتخابات است که در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.
در این میان، تکاپوی احزاب و گروه‌های سیاسی نیز آغاز شده است که مهم‌ترین خبر در این عرصه برگزاری همایشی با عنوان «همایش مجمع بیداری نیروهای انقلاب» بود. پنجشنبه هفته گذشته با حضور بیش از چهار هزار نفر از فعالان سیاسی این جریان در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره)، جریان اصولگرا تلاش کرد تا اولین حرکت سراسری ساماندهی تشکیلاتی خود را رونمایی کند. در این نشست، برخی از بزرگان این اردوگاه از آقایان حداد عادل، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی تا حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی حضور داشتند و سخنرانی کردند. آنچه مورد تأکید همه حاضران بود، تلاش برای افزایش مشارکت و همگرایی این جریان در انتخابات بود.
حجت‌الاسلام تقوی، چهره شناخته شده سیاسی در این اردوگاه تأکید داشت: «در دفاع از حق و حقیقت باید همه با هم باشیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم. پس رمز موفقیت و اثرگذاری این است که در کنار هم باشیم و با جمع حرکت کنیم.»
غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در حاشیه همایش مجمع بیداری نیروهای انقلاب گفت: «آماده هستیم با همه نیروهایی که دغدغه انقلاب را دارند وحدت داشته باشیم... اصل کار شورای انقلاب دعوت به وحدت است و معتقد به حزب خاص و تشکلات خاصی نیست و درب آن به روی نیروهای انقلاب باز است و متعلق به انقلاب اسلامی و وفادار به همه اصول و ارزش‌های مسلم انقلاب است... هر حزب و تشکیلاتی که انگیزه حقیقی‌اش افزایش کارایی نیروهای انقلاب است، درب شورای ائتلاف به روی آن باز است و می‌خواهیم از عملی که به ضرر جریان انقلاب است، پرهیز کنند.»
رئیس مجلس شورای اسلامی که خود میزبان و مدعو این نشست بود، با بیان اینکه در کشور آنطور که باید قدرت حل مسئله نداریم، تصریح کرد: «مخالف رقابت نیستم و یکی از عناصر مشارکت را رقابت می‌دانم؛ اما امروز برای وحدت و همدلی جمع شده‌ایم؛ اشکالی ندارد در درون جبهه انقلاب رقابت داشته باشیم؛ اما اختلاف نه.» اظهارات فوق از شکل‌گیری رقابتی همگرا معطوف به مصالح کشور و انقلاب حکایت دارد و امید است که همه احزاب و گروه‌های سیاسی کشور مبتنی بر منافع ملی برای تحقق مشارکتی پرشور و حداکثری حماسه‌آفرین در فضایی امن و سالم به میدان بیایند.

مهدی سعیدی

 

 

▼ گزارش روز

آمریکا؛ شریک قطعی جنایات اخیر

«سر ۱۰۰ تن از رهبران ارشد حماس را به نیزه آویزان کرده و آنها را در امتداد مرز غزه و اسرائیل قرار دهید تا حملاتی مشابه حملات اخیر تکرار نشود؛ اکنون وقت بازگشت اسرائیل به اصل خودش است.» این جملات «ویوک راماسوامی» سیاستمدار حزب جمهوری‌خواه آمریکاست که چنین پیشنهاد غیرانسانی را به ارتش رژیم صهیونیستی داده و این چنین خود را مهیای میتینگ انتخابات سال آینده در ایالات متحده می‌کند. وی باور دارد که بدون حمایت لابی صهیونیستی نمی‌تواند به قدرت برسد؛ از این رو مانند اسلافش این اظهارات را بیان کرده است. در حالی که تمدن جنایتکار غرب و صهیونیسم همواره در دوران استعمار با ارعاب، کشتار، غصب و غارت ملل دیگر پابرجا بوده و عمده قدرت و ثروت خود را نیز از این طریق حاصل کرده است. این اظهارات اعترافی بر نقش داشتن دولت آمریکا در جنایات رژیم صهیونیستی است، همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز بانی این جنایات را آمریکا معرفی و تأکید کردند: «آمریکا شریک قطعی جنایات آمریکاست.» از سوی دیگر، ما با تمدنی مواجه هستیم که بر اساس مبانی الحادیش (اومانیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم) لذت، ثروت و قدرت غایت نهایی آن است و برای رسیدن به آنها از هیچ وسیله و اقدامی ابایی ندارد. کشتار ۱۵۰ میلیونی بومیان آمریکا و استرالیا، کشتار ۳۰۰ میلیون انسان در مناطق مورد استعمار، کشتار ۱۰۰ میلیونی در خلال جنگ‌های جهانی اول و دوم و... از نمونه‌های جنایات تمدن وحشی غرب است که بابت این توحش هیچ گاه ابراز شرمساری نکرده است؛ اسرائیل زاده آن فرهنگ و تمدن است.
بنابراین، چنین اظهاراتی از سیاستمداران غربی جای تعجب ندارد و برای روحیه‌بخشی به ارتش شکست خورده رژیم صهیونیستی و ارعاب محور مقاومت و حماس مطرح می‌شود. اساساً آمریکا بدون ایالت پنجاه و یکم و استراتژیک خود «اسرائیل» هیچ امکانی برای اجرایی شدن راهبردهای سلطه‌گرانه و تفرقه‌ساز خود در منطقه فوق استراتژیک غرب آسیا(خاورمیانه) و تضمین هژمونی و کدخدایی در حال افولش نخواهد داشت.
همچنین، این اظهارات ناشی از نشناختن هویت رزمندگان جبهه مقاومت است که شهادت را سعادت می‌دانند. سربازان جبهه کفر و الحاد که به تعبیر قرآن کریم حریص‌ترین انسان‌ها به زندگی در دنیا هستند، در برابر رزمندگان جبهه حق شکست خورده‌اند و با وجود ۵ هزار نیروی ورزیده آمریکایی در فلسطین و انجام چند عملیات نتوانسته‌اند احدی از اسرای عملیات طوفان‌الاقصی را نجات بدهند. اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با سی‌ان‌ان و نیز تأکید رهبر سیاسی حماس مبنی بر آمادگی حماس برای نبرد طولانی با اسرائیل، نویدهای امیدبخشی است که این رژیم را به چالش خواهد کشید و در نهایت نیز راهی جز پذیرش شروط حماس یا نابودی نخواهد داشت.

محمدجواد یاری

 

 

▼ خبر ویژه

تونل وحشت حماس در انتظار صهیونیست‌ها

پس از درگیری‌‌های سال ۲۰۲۱، ارتش صهیونیست‌ها اعلام کرد، بیش از ۱۰۰ کیلومتر از تونل‌های غزه را در حملات هوایی خود نابود کرده است. در مقابل حماس گفت، تونل‌های زیرزمینی غزه ۵۰۰ کیلومتر طول دارد و تل‌آویو فقط ۵ درصد آن را هدف قرار داده است. برای داشتن تصویر بهتری از این اعداد باید اشاره کرد که کل شبکه مترو لندن ۴۰۰ کیلومتر است. برخی منابع می‌گویند ساخت تونل‌های زیر غزه، قبل از خروج ارتش و شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیستی در سال ۲۰۰۵ شروع شد، اما پس از تسلط حماس بر نوار غزه در سال ۲۰۰۷، ساخت‌وساز آنها شدت گرفت. در اوج فعالیت زیرزمینی، حدود ۲۵۰۰ تونل زیر منطقه مرزی غزه با مصر فعال بود که حماس و گروه‌های شبه‌نظامی دیگر از آن برای واردکردن کالا، سوخت و سلاح استفاده‌ می‌کردند. در چنین وضعیتی، تحلیلگران مسائل نظامی و امنیتی نسبت به ساده‌سازی جنگ زمینی به غزه هشدار می‌دهند.

 

 

▼ اخبار

۱ـ لجستیک و امکانات باورنکردنی حماس

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، با بیان اینکه «فلسطین مهم‌ترین موضوع جهان اسلام است»، گفت: «از دلایل پایداری مقاومت رزمندگان فلسطینی توجه به پدافند غیر عامل است. در همین بخش شمالی غزه گزارش رزمندگان فلسطینی این است که بیش از ۴۰۰ کیلومتر تونل احداث کرده‌اند که بعضاً خودرو و موتورسیکلت از آن عبور می‌کند. یک سر تونل‌ها در پشت حصارها و نیروهای صهیونیست است و یک سر آن در نوار غزه.» سرلشکر محمد باقری افزود: «صهیونیست‌ها هم میدان را از دست داده‌اند و هم افکار عمومی جهان را و اگر منطقی عمل کنند، باید زودتر آتش‌بس را بپذیرند و با مذاکره، مدتی مهلت بگیرند.» سرلشکر باقری گفت: «آن ارتش پولادین و آن امنیت بی‌نظیر و قدرت و شوکت صهیونیست‌ها در ۱۵ مهر فرو ریخت و نشان داد سرزمین غصب‌شده فلسطین جایی برای مهاجران و توسعه زیرساختش نیست. اسرائیل پشتوانه‌ای برای تکیه دادن حکومت‌های غیر مردمی در منطقه نخواهد بود.»

۲ـ چرا در اوج آشوب‌ها این‌گونه حرف نمی‌زنند؟

«علیرضا علوی‌تبار» در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» با انتقاد از ترغیب جامعه به براندازی گفت: «به انقلاب ۵۷ نگاه نکنید. به انقلاب‌های عربی نگاه کنید. چرا نتیجه انقلاب‌های عربی این‌طور شد؟ در مصر روزی ۵۰۰ نفر کشته می‌شدند، اما حاصل آن چه شد؟ سوریه، لیبی و... ما می‌خواهیم این اتفاقات تکرار نشود.» وی همچنین با هشدار به عواقب هل دادن دهه هشتادی‌ها به سمت براندازی، افزود: «این نسل می‌خواهد با چه چیزی انقلاب کند؟ ما آن زمان فکر می‌کردیم تمام تئوری‌های عالم را می‌دانیم. این نسل چطور؟ تئوری‌های اداره کشور را می‌دانند؟ چارچوب نظری مشخصی برای اداره کشور دارند؟ من نمی‌توانم انقلاب کنم، اما خط اتوی شلوارم خراب نشود.» گفتنی است، رسانه‌های اصلاح‌طلب در حالی اکنون از اغتشاش و براندازی انتقاد می‌کنند که در زمان اوج آشوب‌ها و زمانی که کشور دچار آسیب بود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت سکوت کرده بودند.

۳ـ کجای جهان رقابت با نظام حاکم را می‌پذیرند؟

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید میان اصلاح‌طلبانی که قصد حضور در انتخابات را دارند، با کسانی که از تحریم حرف می‌زنند، تفاوت قائل شد، به فتنه سال ۱۳۸۸ اشاره کرد و افزود: «هفته بعد انتخابات ما پیش مهندس موسوی رفتیم، چند نفر بودیم، آقای عسگراولادی هم بود. به او گفتیم در انتخابات شرکت کردی و ۱۳ میلیون رأی خوب آوردید. من به او گفتم آقای موسوی رقیب احزاب شوید و اگر بتوانید درست مدیریت کنید دوره آینده حتما رئیس‌جمهور می‌شوید، اما اگر بخواهید رقیب نظام شوید، آن موقع مسائل دیگری پیدا می‌شود.» محمدرضا باهنر همچنین تأکید کرد: «رقیب احزاب شدن با رقیب نظام شدن فرق دارد. هیچ حکومتی قبول نمی‌کند کسی بخواهد رقیب نظام شود. قاطعانه و مستدل می‌گویم همین الان لیبرال‌ترین و دموکراتیک‌ترین کشور‌های دنیا رقیب حکومت را برنمی‌تابند.»

۴ـ خشم سران رژیم صهیونیستی از نتانیاهو

سخنان نتانیاهو مبنی بر مقصر دانستن سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی در شکست در عملیات طوفان‌الاقصی، موجب خشم صهیونیست‌ها شد و انتقادات تندی را ضد وی به‌همراه داشت. «بنی گانتس» با انتقاد از نتانیاهو نوشت: «وقتی ما در وضعیت جنگی هستیم، رهبری باید مسئولیت‌پذیر باشد.» «میراو میخائیلی» رهبر حزب معارض «کارگر» رژیم صهیونیستی نیز با انتقاد از عملکرد غیرحرفه‌ای نتانیاهو در وضعیت جنگی اظهار داشت: «در حالی که فرزندان ما در نوار غزه مجبور به جنگیدن هستند، پسر نتانیاهو در میامی آمریکا در حال خوش‌گذرانی است و سیگار می‌کشد و مشروب می‌خورد و می‌بینیم که نتانیاهو با وجود این، فرماندهان ارتش را مسئول فاجعه کنونی می‌داند. نتانیاهو اکنون مقابل اسرائیلی‌ها و ارتش ایستاده است.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

«مصطفی پورمحمدی» دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز گفت: «درصددیم فعالان سیاسی را به دو موضوع تشویق کنیم. اول به آنان یادآوری کنیم که انتخابات، میدان رقابت است و هر جریان سیاسی اگر رأی مردم را می‌خواهد باید به این میدان پا بگذارد و این را بداند که با تحریم انتخابات یا قهر با صندوق‌ها، نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند. برخی وقت‌ها ایده‌ها و طرح‌هایی از سوی جریان‌های سیاسی مطرح می‌شود؛ اما نتیجه‌اش به کاهش مشارکت، بدبینی، یأس و افتراق اجتماعی منجر می‌شود.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه FATF مانند سایر موضوعات مخالف و موافق دارد و همیشه هم موضع گرفته‌اند، گفت: «اتفاق تازه‌ای در باره این کنوانسیون نیفتاده و از دستور کار خارج نشده است.» مجید انصاری افزود: «شخصاً معتقد هستم که هرچه زودتر باید با دستور بیاید و تصویب شود. طرح نشدن آن هم تصمیمی است که باید در مجمع گرفته شود؛ بحث تازه‌ای راجع به FATF نشده که به چنین تصمیمی منجر شده باشد.»

«عباس سلیمی‌نمین» با انتقاد از حضور معاون پارلمانی دولت در همایش انتخاباتی مبنا، می‌گوید: «حضور مجریان انتخابات در گردهمایی‌های انتخابات خلاف عرف است.» وی با اشاره به نقل قول حداد عادل درباره حضور نیافتن آقای رئیسی در همایش اصولگرایان اضافه کرد: «رئیس‌جمهور رفتار محترمانه‌ای دارد و به صورت محترمانه دعوت را رد کرده است.»

رئیس گروه کاری سلامت و امنیت غذایی استان تهران با اعلام اینکه ایرانی‌ها روزانه به میزان ۸۲ میلیارد تومان نان خریداری می‌کنند، گفت: «مردم ایران ۳۷ درصد بیشتر از مردم جهان نان مصرف می‌کنند.» علیرضا زالی افزود: «سرانه مصرف نان هر ایرانی به ۱۶۱ کیلوگرم رسیده که در مقایسه با گذشته افزایش یافته است.»

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در مقامات سعودی مدعی شد، دولت آمریکا به دفاع از شرکای خود در برابر تهدیدها پایبند است. بر اساس بیانیه کاخ سفید، سالیوان و وزیر دفاع عربستان بر اهمیت اجتناب از گسترش دامنه درگیری تأکید کردند.

بانک آمریکایی «جی‌پی مورگان»، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سه ماهه چهارم را به شدت کاهش داد. براساس یک یادداشت تحقیقی، در بحبوحه تشدید درگیری‌ها میان این رژیم با حماس، تولید ناخالص داخلی این رژیم نسبت به سه ماه گذشته ۱۱ درصد کاهش می‌یابد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به انتشار فیلم ابراز خشم و انزجار اسرای صهیونیست در غزه واکنش نشان داد و مدعی شد: «حماس جنگ تبلیغاتی سختی به راه انداخته است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات