صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۴۱۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اين خير کثيرى که خداوند متعال در سوره‌ مبارکه‌ کوثر مژده‌ آن را به پيامبر اکرم داد و فرمود: «انّا اعطيناک الکوثر»‌ـ که تأويل آن، فاطمه‌ زهرا(سلام‌اللَّه‌عليها) است‌ـ درحقيقت مجمع همه‌ خيراتى است که روزبه‌روز از سرچشمه‌ دين نبوى، بر همه‌ بشريت و بر همه‌ خلايق فرو مى‌ريزد. خيلى‌ها سعى کردند آن را پوشيده بدارند و انکار کنند، اما نتوانستند؛ «واللَّه متمّ نوره و لو کره الکافرون».(۱۳۸۹/۵/۶)
 
 
▼ حرف روز
مطالبه‌ کارنامه
رواج فرهنگ مطالبه‌گری و فسادستیزی یکی از ویژگی‌های ممتازی است که بارها مورد تأکید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی قرار گرفته است. رهبری سال گذشته خطاب به جنبش دانشجویی فرمودند: «مطالبه‌گری شما به‌گونه‌ای باشد که هم در بیان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راه‌حل‌ها، با دشمن مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید.» این تعابیر به خوبی حکایت از آن دارد که رهبری در عمومی سازی گفتمان مطالبه‌گری مصرند و البته تلاش دارند تا آن را در مسیر واقعی‌اش قرار دهند. 
این روزها که مصادف با ماه‌های پایانی مجلس یازدهم است و انتخابات مجلس جدید سه ماه دیگر برگزار خواهد شد، و قت آن رسیده است که ارائه عملکرد مجلس از نمایندگان مردم مطالبه شود و این سؤال مطرح شود که در چهار سال گذشته چه کرده‌اید؟! در این میان به چند نکته باید توجه کرد:
۱ـ جامعه پویا جامعه مطالبه‌گر است؛ جامعه‌ای که در آن ولی نعمتان جامعه که مردم باشند، از نمایندگان و خادمان خود که مسئولان باشند، مطالبه‌گری می‌کنند و آنان باید پاسخگو باشند! این و مطالبه‌گری و پاسخگویی از مجلسیان در چند عرصه قابل تعریف است؛ از جمله مطالبه کارنامه و عملکرد، مطالبه شعارها و وعده‌های انتخاباتی داده شده و مطالبه فرامین و رهنمودهای رهبری انقلاب و... .
۲ـ نباید فراموش کرد که وقتی یک ارزش در جامعه خریدار پیدا کرده و با اقبال عمومی مواجه می‌شود، کاسبانی نیز به میدان خواهند آمد و تلاش خواهند کرد تا خود را پیشقراولان مطالبه‌گری معرفی کنند. در این میان، جامعه بصیر جامعه‌ای است که بتواند جنس بدلی را از جنس اصل تشخیص دهد و اجازه ندهد این کاسبان جایگزین صاحبان امر مطالبه‌گری شوند. امری دشوار که کم اهمیت شمردن آن، مطالبه‌گری را به امر ضد خود تبدیل خواهد کرد.
۳ـ باید توجه داشت که مطالبه‌گری، روح تحقق امیدواری و امیدآفرینی در جامعه است و موتور محرکی است که می‌تواند معضلات را حل کرده و کار چرخش چرخ حکمرانی را در مسیر آرمان‌ها و قله‌ها هموار کند و در خدمت مبارزه با فساد و انحرافات به کار آید؛ بنابراین، امیدآفرین است و جامعه را به پویایی و تکاپو دعوت می‌کند. همین مسئله خود شاخص مهمی است که می‌تواند مطالبه‌گری واقعی را از مطالبه‌گری بدلی تمییز دهد!
۴ـ مطالبه‌گری باید با معیار اخلاق و انصاف سنجیده شود؛ وگرنه در ورطه سیاه تخریب و اتهام‌زنی و دروغ‌پراکنی خواهد افتاد! که نتیجه‌ای جز واگرایی و تشتت و رواج بداخلاقی در جامعه به همراه نخواهد آورد. کافی است به تجربیات گذشته در این زمینه نگاهی بیندازیم تا مشخص شود که چگونه چنین مدعیانی دچار انحراف و انحطاط شده‌اند.    
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
چالش‌های آینده صادرات به عراق
رعایت حسن هم‌جواری و تعامل با همسایگان، به منزله یک اصل راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران همواره مورد توجه بوده است که به این منظور دولت سیزدهم همت جدی در ارتباط با همسایگان از خود نشان داده است. در این میان، کشور عراق به منزله یک شریک راهبردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است؛ لذا دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: «ارزش صادرات ایران به عراق در هشت ماهه سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵ میلیارد دلار بود که این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ از ۶ میلیارد دلار فراتر رفته است» و این نشان‌دهنده رشد روند صادرات به عراق است؛ اما با وجود این، روند صادرات به عراق در آینده می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنیم:
اولین چالش جدید برای همه کشورهای صادر کننده این است که دولت السودانی قصد دارد عراق را از یک کشور واردکننده صرف خارج کند و به سمت سرمایه‌گذاری و تولید مشترک سوق دهد. این موضوع و رویکرد در واقع خود به خود توان صادراتی کشورهای صادرکننده را کم می‌کند و حجم صادرات به سمت عراق را کاهش می‌دهد.
دومین چالش مصوبه جدید بانک مرکزی عراق است که معاملات غیر دیناری را ممنوع اعلام کرده است. ارز مشترک می‌توانست برای کشورهای صادرکننده مطلوب‌تر باشد تا ارز دیناری عراق.
سومین چالش به اختلاف نرخ ارز آزاد با نرخ ارز بانکی و دولتی بر می‌گردد که این اختلاف در بعضی روزها به ۲۲ درصد نیز می‌رسد.
چالش چهارم حضور رقبای دیگر در بازار عراق است که باید مسئولان آن را جدی بگیرند. آن کشورها از جمله ترکیه، چین و کشورهای عربی هستند که نسبت به بازار عراق گام‌های جدی برداشته‌اند.
در مجموع آنچه در بازار عراق برای‌مان خوشایند بوده، با فعل و انفعالات جدید و رویکرد دولت السودانی در حال تغییر است. به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق و مسئولان آن باید طرح و راهبرد جدیدی را با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در عراق داشته باشند. با عنایت به نکات ذکر شده، نباید نسبت به این تصمیمات ناامید بود و بازار مهم و ارزشمند عراق را از دست رفته دید؛ بلکه باید با تدابیری صحیح و با مطالعه دقیق، رویکردهای جدیدی نسبت به تجارت با عراق داشته باشیم و در حوزه‌های تولید مشترک ایده‌های‌مان را زودتر عملیاتی کنیم؛ زیرا رقبا با سرعت به دنبال حضور جدی در حوزه اقتصادی و تجاری عراق هستند؛ با توجه به نقاط مشترک فرهنگی، مذهبی و تاریخی دو ملت و دو حکومت باید دولت و به ویژه مسئولان ذی‌ربط ساختارهای جدیدی را با توجه به رویکردهای جدید بازسازی کنند.          
محمدمهدی جعفری
 
 
▼ خبر ویژه
مزرعه مفتی در مسجد مکی
براساس گزارش منابع آگاه، مسجد مکی زاهدان با استفاده از برق رایگان مسجد و تحت نظر پسر مولوی عبدالحمید، اقدام به تأسیس مزرعه ماینر و استخراج رمزارز کرده است. پس از تماس‌های متعدد مردم در خیابان‌های خیام، رازی و مدرس زاهدان با اداره برق و ابراز شکایت از نوسانات برق در این منطقه و همچنین بررسی بیشتر اداره برق، پای بهره‌برداری مسجد مکی از ماینر‌ها برای تولید رمز ارز به میان می‌آید. گزارش‌ها می‌گوید، مصرف برق مسجد مکی زاهدان در مرداد ماه به میزان بی سابقه ۶۶ هزار و ۳۷۵ کیلو وات می‌رسد، در حالی که مصرف معمول یک واحد مسکونی ۱۷۶ کیلو وات است! ابتدا دفتر «عبدالحمید اسماعیل‌زهی» آن را دروغ و افترا می‌خواند، اما در نهایت مزرعه رمز ارز مکی کشف می‌شود. با این حال، مسئولان امر به دلیل آنچه حفظ قداست مسجد می‌دانستند، صلاح نمی‌بینند وارد مسجد شوند. گفتنی است، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ ماینر در این مسجد وجود داشته است.
 
 
▼ اخبار 
اشغالگران در محاصره هستند
رسانه‌های عبری‌زبان در توصیف پاسخ مقاومت یمن به کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ گفتند، این جبهه بیش از هر چیز دیگری ثبات اقتصادی اسرائیل را به خطر انداخته است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین به اظهارات دیروز «تزاخی هانِگبی»، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واکنش به تهدیدهای یمن برای حمایت از غزه اشاره کردند که تأکید کرد اسرائیل در محاصره دریایی به سر می‌برد. پیش از این، «تامیر هیمن» رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی رژیم اشغالگر (امان) گفته بود که تهدید یمن «مشکلی برای امنیت داخلی اسرائیل» است و «یک تهدید بسیار جدی در سطح استراتژیک برای آزادی دریانوردی اسرائیل است.» «نیر دیوری» مفسر نظامی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد، اسرائیل در تلاش است به ایالات متحده آمریکا این پیام را بدهد که تهدیدهای یمن مشکل ما نیست، بلکه یک مشکل جهانی است، بنابراین مهم است که این موضوع در سطح جهانی و نه از سوی اسرائیل رسیدگی شود.
 
اصلاح‌طلبان به لیست واحد رسیدند
«محمدرضا باهنر» با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب متفاوت از هر سال، امسال بسیار زودتر مسئله انتخابات را مطرح کردند، گفت: «باید برای تحقق مشارکت تلاش کنیم.» دبیرکل جامعه مهندسین همچنین با تأکید بر اینکه اصولگرایان به دنبال ایجاد وفاق هستند، گفت: «پنج گروه در جبهه اصولگرایی آمادگی خود برای حضور و ارائه لیست در انتخابات را اعلام کرده‌اند و در این بین سهم‌خواهی به ائتلاف و وحدت اصولگرایان آسیب می‌زند و امیدواریم با کمک همه احزاب و تشکل‌های فعال حوزه اصولگرایی بتوانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم.» وی با تشریح و تحلیل عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو یادآور شد: «اصلاح‌طلبان به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای از آنها به تحریم انتخابات اعتقاد دارند؛ اما عده‌ای دیگر حیات خود را وابسته به حضور در انتخابات و مشارکت می‌دانند. مطابق اخبار واصله، آنها تا حدودی در تهران به یک لیست واحد رسیده‌اند و این می‌تواند اصولگرایان را نسبت به لزوم وحدت هوشیار سازد.»
 
وظیفه ما ایجاد توازن سیاسی نیست
«طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در جمع دانشجویان در پاسخ به این پرسش که چرا شورای نگهبان انتخابات را مهندسی می‌کند؟ گفت: «شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و نه مجری و اگر سال‌های بعد از انقلاب را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که دولت‌های متفاوتی روی کار آمدند که از جریانات سیاسی مختلفی بوده‌اند، درباره مجالس نیز همین‌گونه است. آنچه موردنظر شورای نگهبان است، عمل بر اساس قانون است؛ ما اصلاً نگاه سیاسی، حزبی و سلیقه‌ای به افراد نداریم و به افراد فارغ از خاستگاه سیاسی آنها نگاه می‌کنیم و اتفاقاً هجمه‌ها علیه شورای نگهبان حاکی از این است که بین افراد جریان‌های سیاسی، برخی رد و برخی دیگر تأیید شده‌اند؛ نگاه شورای نگهبان این نیست که بین جریان‌های سیاسی توازن برقرار کنیم.»
 
برجام ایده انحرافی است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با انتقاد از وتوی قطعنامه آتش‌بس از سوی آمریکا گفت: «آمریکا نشان داد بخشی از راه‌حل در جنگ غزه نیست؛ بلکه یک طرف جنگ است. آمریکا نشان داد، یک تنه مقابل جامعه جهانی ایستاده است.» «کنعانی» در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به برجام ۲ گفت: «این اظهارات را افرادی مطرح می‌کنند که در اجرای تعهدات خود در برجام استنکاف کردند و تعهدات خود را انجام ندادند و با گذشت زمان و با طرح ایده‌های انحرافی، از مسئولیت خود شانه خالی کردند. ما برای «برجام ۲» ارزشی قائل نیستیم؛ برجام، مسئولیت‌ها و تکالیف طرفین را مشخص کرده است و کسانی که از مسئولیت خود شانه خالی کردند، از موضوعات انحرافی و برجام ۲ صحبت می‌کنند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«دریادار شهرام ایرانی» گفت: «ما هیچ مانعی در هیچ کجای دنیا سر راه‌مان نیست، ما از طریق دریا با همه کشورهای جهان همسایه هستیم. البته دشمنان دور هستند، اما آنها را رها کردیم و به نزدیک آمدند.» فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه بسیاری گفتند ناو هواپیمابر برای تغییر معادله به منطقه آمده است، عنوان کرد: «اما باید گفت آنها برای فتنه‌انگیزی و تأمین نیازمندی‌های‌شان آمده‌اند و می‌گویم ما آنها را به زودی از منطقه بیرون خواهیم کرد.»
 
«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنانی گفت: «ویرانی که نوار غزه طی حملات و بمباران‌های اسرائیل با آن مواجه شده، بیش از ویرانی است که شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم با آن روبه‌رو شده بودند.» گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از محله‌ها در شمال نوار غزه تا ۷۰ درصد به طور کامل ویران شده‌اند.
 
«سردار محمد پاکپور» در حاشیه رزمایش نیروی زمینی سپاه گفت: «در همسایگی ما استان دیاله عراق قرار دارد که همچنان عناصری از داعش در آن حضور دارند و به‌طور قطع باید آمادگی‌های لازم را داشته باشیم که خدای ناخواسته اگر حرکتی از طرف گروهک‌های تکفیری صورت بگیرد، این آمادگی در یگان‌های ما در غرب کشور وجود داشته باشد که بتوانند هر حرکتی را در نطفه خفه کنند.»
 
«علی مطهری» نماینده سابق مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر همه چهره‌هایی که متعلق به جریان اصلاحات و اعتدال تأیید شوند، میزان مشارکت چقدر بالا خواهد رفت؟ گفت: «آن طور نیست که بگوییم خیلی تأثیر می‌گذارد و میزان مشارکت خیلی بالا می‌رود. ممکن است پنج درصد میزان مشارکت را بالا ببرد.»
 
براساس اعلام شرکت گوگل در سال ۲۰۲۳، در بخش اخبار پرجست‌‌وجوترین موضوع به «جنگ در غزه» مربوط می‌شود. در رتبه دوم «زیردریایی تایتانیک» و در جایگاه سوم «زمین‌لرزه ترکیه» قرار دارد. «طوفان هیلاری» و «طوفان ایدالیا» نیز به‌ترتیب چهارمین و پنجمین خبر برتر از نظر جست‌وجو در گوگل بوده‌اند.
 
«حسن زرنگار ابرقویی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جده با حضور در دفتر وزارت خارجه پادشاهی عربستان سعودی در مکه مکرمه (جده) روانامه خود را تسلیم «مازن‌بن‌حمد الحملی» مدیرکل دفتر وزارت خارجه عربستان سعودی کرد. سرکنسول ایران پس از هشت سال در جده آغاز به کار کرد.
 
«علی بهادری‌جهرمی» سخنگوی دولت در جمع دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی گفت: «۵۰۰ پروژه درمانی طی این دو سال تکمیل شده که بیش از ۱۰۰ طرح آن ناظر بر مناطق محروم و کم‌برخوردار بوده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات