صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۸۹۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 26 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): پدران شهداء، مادران شهداء، همسران شهدا در درجه‌ اول جهاد اکبرند؛ چرا؟ چون بر احساسات خودشان فائق آمدند. جوان اصرار دارد به میدان جنگ برود، موانعی سر راهش هست؛ مادر، با آن عشقی که به فرزند دارد، این موانع را برطرف می‌کند! این در حالات شهدای ما وجود دارد، ما دیده‌ایم اینها را. بنده مادران شهیدی را زیارت کردم که فرزند خودشان را خودشان دفن کرده بودند.(1402/4/4)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
چرایی یک نگرانی
چند روز پیش بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور درباره تبلیغ و الزامات روزآمد آن در ایام محرم‌ فرمودند: «واقعا با اطلاعاتی که به من می‌رسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم»! به راستی چرا رهبری نگران تبلیغ است؟ آیا فهم و ادراک این نگرانی سخت و غامض است؟ تنها کافی است به وضعیت جامعه از منظرهای مختلف به ویژه وجه رفتارشناسی مذهبی آنها در رعایت شرع و قانون در خصوص پوشش و عفاف و ده‌ها موضوع و مسئله دیگر و نقش مقوله تبلیغ به ویژه تبلیغ دینی درباره تک‌تک این مسائل و موضوعات نگاهی بیفکنیم.
نوعی رخوت، سستی، بی‌انگیزگی و رهاشدگی خطرناک دیده می‌شود که اگر به هشدارهایی از جنس مباحثی که رهبری در این دیدار طرح کردند، توجه و اهتمام نشود جامعه در مسیری نامطمئن قرار خواهد گرفت. این همان سرمایه‌گذاری است که دشمن در رهیافت اخیر خودش تحت عنوان جنگ ترکیبی با محوریت جنگ شناختی و ناهماهنگی معرفتی دنبال می‌کند. این در حالی است تبلیغ دینی از دیرباز هم هدف و هم وسیله‌ای مقدس برای تطهیر و تهذیب جامعه اسلامی، افزایش همبستگی و محبت ملی، تقویت باورها و صیانت از ایمان‌های مردم را بر عهده داشته و مردان و زنانی مسئولیت‌پذیر و مؤمن به آخرت به عنوان مبلغ این رسالت خطیر را در ساحت تربیت و تعلیم نسل جوان و تهذیب جامعه اسلامی به صورت مستمر و متداوم برعهده داشته و بدون ناامیدی و خستگی در متن و بطن جامعه انجام می‌شده است.
البته در ایام‌الله‌هایی مثل ماه مبارک رمضان یا دهه محرم این آمادگی ضمایر و قلوب ایرانی‌های عاشق اهل ‌بیت(علیه‌السلام) دوچندان می‌شد و اساسا به تعبیر امام راحل(ره) همین محرم و صفر و گریه‌های سیاسی در طول تاریخ بوده که اسلام را زنده نگه ‌داشته و رسالت و پیام این اشک‌ها و عزاداری‌ها را از دالان تاریخ به زمانه ما رسانده و ثمره آن، تحقق انقلابی اسلامی و شکل‌گیری نظامی اسلامی بر پایه محبت و ولایت‌مداری به رهبری یکی از سلاله‌های همان امام غریب و تنها در سرزمین‌ قلوب آماده مردم ایران بوده است. آری! این نگرانی به حق است؛ چون دشمنان غدار و فریبکار با ابزاری از همان جنس تبیین البته 360 درجه بالعکس و با دروغ به دنبال ره‌زنی ذهن و عین فرزندان این جامعه اسلامی است و می‌خواهد این میراث 1400 ساله پاسداشت عزای امام حسین(علیه‌السلام) و جلوه امروزین آن یعنی جمهوری اسلامی ایران را به ثمن بخس از دست ما بگیرد. اگر تبلیغ نتواند این ادراک را امروز جا بیاندازد باید نگرانش بود!
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
اروپا در آتش آمریکایی
انتقادها از دولت بایدن به بیشترین میزان خود در روز‌های اخیر در رابطه با سیاست‌های اعمالی‌اش در قاره سبز رسیده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک میتینگ سیاسی گفت: «سیاست‌های دولت بایدن ایالات متحده را به سمت جنگ جهانی سوم می‌کشاند. در نتیجه تصمیم جدید دولت باید برای آماده‌سازی نیرو‌های ذخیره و فرستادن آنها به اوکراین، مرز‌های دفاعی ایالات متحده آمریکا بی‌دفاع خواهد ماند.» از سوی دیگر خبری مبنی بر ارسال تجهیزات و سلاح‌های سنگین نظامی به لهستان توسط ایالات متحده آمریکا در رسانه‌ها بازنشر شده است که نگرانی‌های بین‌المللی را مبنی بر آنچه که از آن به امنیتی‌سازی قاره اروپا عنوان می‌شود در بر داشته است. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا ارسال این تسلیحات به پایان جنگ کمک می‌کند یا موجب تصاعد بیشتر بحران خواهد شد؟
گزاره‌ تحلیلی: 1ـ دو سال پس از جنگ اوکراین و روسیه هم اکنون برای همگان مشخص شده است که ایالات متحده آمریکا اصلی‌ترین نقش را در تشدید تنش‌ها میان اوکراین و روسیه و آغاز این جنگ بازی کرده است. حمایت‌های یک بام و دو هوای آمریکایی از اوکراین، نه تنها موجب تغییر راهبردی وضعیت به نفع اوکراین در میدان نبرد نشده است بلکه با فرسایشی کردن جنگ موجب آسیب‌دیدگی هر چه بیشتر پایگاه‌ها و زیرساخت‌های اساسی اوکراین در خلال این منازعه شده است.
2ـ از سوی دیگر تجربه ارسال نیروی نظامی زمینی در جنگ‌های خاورمیانه‌ای (عراق و افغانستان) و سرنوشت آن باعث شده است تا نگرانی‌ها از این انتقال خیلی بیشتر شود. عراق و افغانستان بعد از استقرار یگان‌های زمینی ایالات متحده به مدت چندین سال با چالشی به نام چگونگی اخراج این نیروها از سرزمین خود روبه‌رو شدند بنابراین زلنسکی نیز باید نگران این موضوع باشد که در آینده چگونه می‌تواند با چالش بازپس فرستادن نیرو‌های ایالات متحده دست و پنجه نرم کند.
3ـ تسلیح لهستان به سلاح‌ها و موشک‌های آمریکایی نیز نمایش‌دهنده قصد و نیت اصلی ایالات متحده آمریکا برای امنیتی کردن اروپا و حفظ کنترل خود بر روی اروپا می‌باشد. اعمال سیاست‌های شرق‌هراسی در اروپا و ترساندن مداوم اروپاییان از تهدیدات شرق باعث شده است تا عملا اروپا برای حفظ امنیت خود به صورت مداوم نیازمند ایالات متحده باشد. نیازمندی که در نهایت به تنظیم‌گری و کنترل کامل اروپا توسط آمریکا منجر شده است. پیداست که لهستان با تحویل گرفتن تجهیزات و سلاح‌های آمریکایی می‌تواند خود تبدیل به عنصری برای پیشبرد مقاصد آمریکایی نیز شود و در صورتی که اروپایی‌ها مخالف امیال آمریکایی عمل کنند به مانند آلمان هیتلری به مقابله با آنها بپردازد. چرا که این حجم از موشک‌ها و تسليحات دریافتی لهستان نمی‌تواند صرفا به دلیل تهدیدات روسیه بوده باشد.
نکته پایانی؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب به واقع تحلیل درستی کردند و زمینه‌ساز جنگ روسیه و اوکراین را ایالات متحده آمریکا بیان کردند دقیقا مشخص است که آمریکا در قاره سبز به دنبال تنش‌زایی و بحران‌زایی است، چرا که در بحران‌ها و تنش‌ها به مانند ناجی می‌آید و با فرسایشی کردن بحران به دنبال برطرف کردن نیاز‌ها و قصد و منظور خود هست. بنابراین اعزام یگان زمینی به اوکراین و ارسال تسلیحات به لهستان در آینده موجب افزایش بحران و تنش در اروپا شده و موجب افروخته‌تر شدن آتش در اروپا می‌شود.    
رامین نصیری
 
 
▼ اخبار 
1ـ صیانت اروپایی علیه تردز
متا پس از شکایت چندین کاربر مستقر در اتحادیه اروپا مبنی بر عدم امکان دسترسی به برنامه تردز از طریق vpn، تأیید کرد که این تلاش‌ها را مسدود می‌کند. این شرکت به تازگی تردز را راه‌اندازی کرده، اما در اتحادیه اروپا در دسترس نیست. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از دسترسی کاربران به اپلیکیشن جدید اعمال کرده است. همچنین این شرکت اعلام کرد: «تردز در حال حاضر در بیشتر کشورهای اروپایی در دسترس نیست و ما اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از دسترسی افراد مستقر در آنجا انجام داده‌ایم. اروپا همچنان یک بازار فوق‌العاده مهم برای متا است و ما امیدواریم که در آینده تردز را در آنجا داشته باشیم.» برنامه تردز به طور گسترده کاربران را بر اساس خط مشی متا ردیابی می‌کند که نشان می‌دهد برنامه ممکن است طیف وسیعی از داده‌های شخصی را جمع‌آوری کند، از جمله اطلاعات بسیار حساس مانند داده‌های سلامتی و مالی، مکان دقیق، تاریخچه مرور، مخاطبان و سابقه جست‌وجو.
 
2ـ جنگنده‌ها علیه همگرایی
یک مقام آمریکایی گفت: جنگنده‌های اف‌ـ16 قرار است به منطقه خلیج‌فارس اعزام شوند و جنگنده‌های تهاجمی آمریکا را که در حال گشت‌زنی هستند تقویت کنند. این ادعاها البته مسبوق به سابقه است، چنانچه چندی پیش «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا و پیش از او نیز ژنرال «برد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده ادعاهایی مشابه مطرح کرده بودند که محقق نشد و بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت. نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در تحلیلی نسبت به این خبر واکنش نشان داده و نوشت: «آمریکایی‌ها با ادعای اعزام اف‌ـ16 به منطقه به دنبال نمایش اقتداری ظاهری هستند تا به زعم خود روند هم‌گرایی‌های منطقه‌ای بدون دخالت آمریکا را کندتر کنند. به عبارت دیگر؛ ادعای اخیر آمریکا را باید ناشی از هراس این کشور از نظم نوین جهانی دانست که فارغ از یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی در حال شکل‌گیری است و بخش قابل توجهی از آن در غرب آسیا با محوریت ایران در حال رقم خوردن است.
 
3ـ خبر رسانه‌ها از مذاکرات
رسانه‌ها روز گذشته از وضعیت مذاکرات هسته‌ای نوشتند: «رابرت مالی مسئول پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا برکنار شده و آبرام پالی جایگزین وی شده است. رسانه‌های غربی علت حذف مالی را درز داده شدن اطلاعات محرمانه از سوی وی به کسانی عنوان کرده‌اند که با ایران در ارتباط هستند. اکنون برت مک‌گرک دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، مذاکره‌کننده اصلی آمریکا درباره ایران محسوب می‌شود و در مذاکرات عمان نیز حضور داشته است. مذاکرات ایران و آمریکا اکنون متمرکز بر آزادسازی دارایی‌ها و متقابلا آزادسازی زندانیان دوتابعیتی از سوی ایران است اما پیشرفت این مذاکرات کند ارزیابی می‌شود. به نظر می‌رسد آمریکا و کشورهای اروپایی درباره احیای برجام دچار اختلافاتی هستند و نتوانسته‌اند به یک راهبرد مشترک دست پیدا کنند.»
 
4ـ با کسی شوخی نداریم
رئیس مجلس گفت: «مجلس مطالب بیانیه مشترک کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و روسیه، درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی را قویاً رد می‌کند. تمامیت ارضی ایران با خون صدها هزار تن از پاک‌ترین و شجاع‌ترین جوانان این آب و خاک حفظ شده است و ما در این خصوص، با هیچ طرفی مماشات نمی‌کنیم. به‌علاوه، روسیه که خود قربانی توسعه‌طلبی‌های ژئوپلتیکی غرب و ناتو و در حال نبرد علیه آن است، نباید به برنامه ژئوپلتیکی غرب برای بی‌ثبات‌سازی خلیج‌فارس کمک کند. همسایه روس ما باید بداند مسیر همکاری از رهگذر احترام به خطوط قرمز مردم ایران، ازجمله تمامیت ارضی و استمرار حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی می‌گذرد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
تروریست‌پروری جنتلمن‌ها/ سینا عضدی، پژوهشگر و مدرس روابط بین‌الملل از مسلح کردن گروه‌های تروریست کردی توسط آمریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی و حرکت به سوی تجزیه ایران خبر داد و گفت: «هدف اصلی از مسلح کردن تروریست‌های غرب کشور، دفاع از رژیم صهیونیستی است برای اینکه موشک‌های ایران بزرگ‌ترین تهدید برای این رژیم است!»
 
برق روسی در راه است/ وزیر نیرو گفت: «به زودی تبادلات برق خود را با روسیه از طریق آذربایجان شروع خواهیم کرد. اتصال به شبکه برق روسیه از طریق ارمنستان و گرجستان نیز در دستور کار است. در زمستان نزدیک 30 هزار مگاوات ظرفیت برق مازاد داریم.» روس‌ها در تابستان مازاد برق بسیاری دارند.
 
پسر قاچاقچی پرزیدنت/ نیکی هیلی نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا 2024 تأکید کرد که سرویس مخفی ایالات متحده با هدف حفاظت از هانتر بایدن پسر رئیس‌جمهوری آمریکا، منشأ واقعی کوکائین پیدا شده در کاخ سفید را اعلام نمی‌کند.
 
اوضاع بحرانی صهیونیست‌ها/ لیبرمن وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی با اشاره به تشدید عملیات‌ مقاومتی در کرانه باختری گفت: «نه حاکمیتی در کار است و نه امنیتی. کابینه نتانیاهو قدرت بازدارندگی و کنترل خود را از دست داده است.»
 
قاچاق همچنان جولان می‌دهد/ دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: «برآورد ما این است که برندهای خارجی در بازار داخلی حدود 35 درصد سهم دارند. بخشی از آن، سهمیه قانونی برای واردات مرزنشینی و بخشی قاچاق است.»
 
 انتخابات دیگر تناسبی نیست/ رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: «بند مربوط به تناسبی شدن انتخابات از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه روز گذشته این کمیسیون حذف شد.»
 
هندهای جگرخوار مدرن/ ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی، در مصاحبه با کانال 7 با افتخار عنوان کرد که 150 فلسطینی را به شهادت رسانده و کابینه قبلی این تعداد را به شهادت نرسانده است.
 
سفری پس از 12 سال/ نخست‌وزیر عراق بعد از 12 سال به سوریه رفت. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که از سال 2011 هیچ نخست‌وزیری از عراق به سوریه سفر نکرده بود.
 
رکوردزنی در لوله‌کشی آب/ براساس آمار بانک جهانی، ایران در فهرست برترین کشورهای دنیا در شاخص تأمین آب شهری و روستایی قرار گرفت.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات