صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۵۴۱۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): زنان‌ مسلمان‌ زندگی‌ فاطمه‌ زهرا(سلام‌الله علیها) را از جهت‌ خردمندی‌، فرزانگی‌ و عقل‌ و معرفت‌ الگو و سرمشق‌ خود قرار دهند و از بعد عبادت‌، مجاهدت‌، حضور در صحنه‌ تصمیم‌گیری‌های‌ عظیم‌ اجتماعی‌، خانه‌داری‌، همسرداری‌ و تربیت‌ فرزندان‌ صالح‌ از زهرای‌ اطهر(س) پیروی‌ کنند زیرا زندگی‌ آن‌ بانوی‌ بزرگ‌ اسلام‌ نشان‌ می‌دهد که‌ زن‌ مسلمان‌ برای‌ ورود در صحنه‌ سیاست‌ و میدان‌ کار و تلاش‌ و نیز ایفای‌ نقش‌ فعال‌ در جامعه‌ همراه‌ با تحصیل‌، عبادت‌، همسرداری‌ و تربیت‌ فرزندان‌ می‌تواند پیرو فاطمه‌ زهرا(س) باشد و دخت‌ گرامی‌ پیامبر عظیم‌الشأن‌ الهی‌ را الگوی‌ خود قرار دهد.(۱۳۷۲/۹/۱۷)*ایام شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه الزهرا(سلام‌الله علیها) را تسلیت می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
رأی خاتمی؛ به نفع آمریکا به ضرر ایران!
فقط فردی که دلبسته به هویت و سرشت غربی است، می‌تواند در مواجهه ایران و آمریکا و اقدامات خصمانه دولت‌های آمریکا علیه ملت ایران، به نفع آمریکایی‌ها رأی دهد! این ارزیابی و بخشی از سخنرانی جدید آقای خاتمی در جمع مشاوران خود است. دکتر مصدق نمونه خوبی برای نقض این ادعاست. اولاً مصدق باورهای ایدئولوژیک در او راه پیدا نکرده بود. جدای از این، مصدق از حیث سیاسی نیز متأثر از تحولات زمانه، دل از انگلیس بریده و در آغوش آمریکا غلتیده بود؛ اما آن خصلتی که مصدق داشت و همان هم کافی بود تا آمریکا با کودتا کار دولتش را یکسره کند و سرلشکر زاهدی را به جای او بنشاند، کوشش وی برای ملی کردن صنعت نفت کشور بود. اصلاً چرا راه دور برویم؛ خود دولت آقای خاتمی مورد مناسبی برای مطالعه است. مگر آقای خاتمی شعار تنش‌زدایی و نفی ستیزه‌جویی با غرب را در پیش نگرفت؟ مگر بر مبنای شعار «گفت‌وگوی تمدن‌ها» سیاست خارجی خود را تنظیم نکرد؟ مگر در سال ۲۰۰۱ پیام همراهی با آمریکا و شراکت در ائتلاف مقابله با تروریسم را به غرب نرساند؟ مگر در سال ۱۳۸۲ غنی‌سازی اورانیوم را به طور کامل متوقف نکرد؟ پس چرا در نهایت آمریکا به این رفتارها و دست‌کم سیگنال‌های مثبت دولت ایران وقعی ننهاد و با فاصله اندکی پس از ۱۱ سپتامبر، ایران از سوی دولت وقت آمریکا محور شرارت و شیطانی معرفی شد؟ آمریکایی‌ها به همین نامگذاری که خودشان سزاوار آن هستند، بسنده نکردند و مطابق با اسناد و نشانه‌های آشکار با حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و تهاجم نظامی به عراق در سال ۲۰۰۳ تصمیم داشتند به خیال خود حلقه محاصره ایران را تنگ‌تر کنند، تا پس از آن حمله نظامی به ایران کار دشواری نباشد. بگذارید به مورد اخیر که هنوز تلخی آثار منفی آن در جریان است، بپردازیم. مگر آقای روحانی، آمریکا را کدخدا ندانست و دولتش با آمریکایی‌ها مذاکره مستقیم نکرد و وزارت خارجه دو کشور با یکدیگر پیاده‌روی نکرده و ایمیل رد و بدل نکردند؟ از آن سو به توافق هسته‌ای نیز حتی تا یک‌سال پس از خروج آمریکا کاملاً پایبند ماندیم. پس چرا دولت آمریکا این همه همراهی و نفی ستیزه‌جویی را ندید و در سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را برای جنگ اقتصادی با ایران در پیش گرفت؟ حتماً باید عزت و امنیت ملی را با پذیرش برجام موشکی و منطقه‌ای ذبح کنیم تا ستیزه‌جو با غرب و خاصه آمریکایی‌ها نباشیم؟    
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
ردّ کلیات بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه ضمن حضور در جلسه علنی، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را تقدیم مجلس و از آن دفاع کرد. پس از آن هیئت رئیسه لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق ارجاع کرد که اعضای کمیسیون به مدت پنج روز با دعوت از وزرا و مسئولان دولتی لایحه بودجه را ارزیابی کرده و گزارش خود را برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه کردند. گزارش کمیسیون تلفیق دیروز در صحن علنی مجلس قرائت شد و در نهایت تصویب نشد. برخی از دلایل موافقان و مخالفان کلیات بودجه بسیار منطقی و قابل توجه است و البته برخی نیز چنین نیست. موافقان کلیات بودجه کاهش ۱۵ درصدی سهم درآمدهای نفتی را از نقاط قوت بودجه اعلام کردند که نکته بسیار مهمی است؛ به گونه‌ای که اگر کاهش سهم نفت هر سال ادامه پیدا کند، به تدریج اقتصاد ما بر منابع پایدار استوار خواهد‌ شد و کاهش کسری تراز عملیاتی را به دنبال خواهد‌ داشت؛ موضوعی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دیده می‌شود. از دیگر نظرات موافقان لایحه بودجه ۱۴۰۳، نگاه واقع‌بینانه دولت به منابع و مصارف است که البته این موضوع نسبی است، یعنی بخش‌هایی از لایحه بودجه، مانند صادرات و قیمت نفت در مقایسه با سال گذشته واقع‌بینانه‌تر نگاشته شده و در عین حال در بخش‌هایی دیگر، مانند درآمدهای مالیاتی این موضوع با ابهاماتی مواجه است.
مخالفان کلیات بودجه معتقدند لایحه بودجه ضمن رعایت کلی سیاست‌‌های برنامه هفتم توسعه، با مصوبات مجلس در قانون برنامه هفتم توسعه مطابقت نداشته و چنانچه این بودجه به عنوان اولین بودجه برنامه هفتم تلقی شود، عملاً با آن همخوانی ندارد و این ایراد در جزئیات قابل رفع نیست. برای نمونه، با توجه به تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف ۹۰ درصد شاغلان طی سه سال و در سال اول ۴۰ درصد افزایش، منابعی برای اجرای این حکم در لایحه بودجه پیش‌بینی نشده است یا کاهش بودجه عمرانی با سیاست‌های رشد اقتصادی ۸ درصدی همخوانی ندارد. از دیگر دلایل مخالفان ابهام در منابع مورد نیاز برای هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است؛ یعنی منابع و مصارف ۷۵۰ هزار میلیارد تومان که برای یارانه‌ها تعیین شده است، به صورت شفاف مشخص نشده است. برخی انتقادات نسبت به فروش اوراق یا افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان کمتر از میزان تورم نیز از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد که البته باید این انتقادها همراه با پیشنهادهای عملیاتی در حوزه تأمین منابع باشد؛ وگرنه انتقاد بدون پیشنهاد معتبر چندان مسموع نیست. به هر حال، دولت فرصت دارد ظرف ۷ روز اصلاحات مدنظر را انجام دهد و به مجلس تقدیم کند. سخن پایانی اینکه دولت و مجلس باید دقت داشته باشند انتخابات پیش‌رو از دقت و حساسیت لازم در تدوین و بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ نکاهد.             
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
افزایش اختلافات میان اسرائیل و آمریکا
شنیده‌ها حکایت از این دارد که اختلافات میان مقامات آمریکایی و صهیونیستی به اوج خود رسیده است. در تازه‌ترین مورد «نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که آمریکا و اسرائیل درباره وضعیت پس از حماس اختلاف دارند، اما در تلاشند تا به توافق برسند. نتانیاهو با اشاره به تشکیلات خودگردان گفت که او اجازه نخواهد داد غزه پس از جنگ به «فتحستان» تبدیل شود. این در حالی است که جو بایدن تأکید دارد، نتانیاهو باید به فکر تقویت تشکیلات خودگردان باشد. در همین زمینه جو بایدن با صراحت گفته است: «نتانیاهو نمی‌تواند بگوید در آینده مطلقاً کشوری به اسم فلسطین تشکیل نخواهد شد.» بایدن در راستا حمایت‌های بی رویه غرب از اسرائیل گفت: «اسرائیل می‌تواند به حمایت‌های ما و اروپا و جهانیان تکیه کند، اما این رژیم به سبب بمباران‌های بی‌رویه و شدید در غزه در حال از دست دادن این حمایت‌هاست.» او خطاب به صهیونیست‌ها گفت: «اشتباهاتی را که ما در ۱۱ سپتامبر مرتکب شدیم، تکرار نکنید. اقدامات زیادی از جمله اشغال افغانستان هیچ توجیهی نداشت.»
 
 
▼ اخبار 
اقدام مضحکانه سفیر رژیم صهیونیستی
براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، آن گونه که «موریا اسراف»، روزنامه‌نگار اسرائیلی تأکید کرده است، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با نشان دادن تصویری از «یحیی سنوار» رهبر حماس در غزه و شماره تلفن او در شورای امنیت، گفته است: «اگر می‌خواهید جنگ را متوقف کنید، با او تماس بگیرید.» انجام این اقدام سفیر رژیم صهیونیستی با واکنش کاربران فضای مجازی روبه‌رو شده و این اقدام مضحکانه و کودکانه وی را مورد تمسخر و خنده قرار داده‌اند. گفتنی است، این اقدام سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل همزمان با آن صورت گرفت که مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۵۳ رأی موافق قطعنامه عربی‌ـ اسلامی را که خواستار آتش‌بس فوری انسانی در غزه است، به تصویب رساند.
 
از سر گیری پروازهای ایران و عربستان
«محمد محمدی‌بخش» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «پیش‌نویس ازسرگیری پروازهای ایران و عربستان مبادله و تیم کارشناسی تعیین شد.» وی ادامه داد: «این پیش‌نویس بایستی به تصویب مقامات ذی‌صلاح دو کشور برسد. درخواست ایران انجام پروازهای حج عمره توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و معراج است.» گفتنی است، پس از وقفه چندین ساله در اعزام زائران حج عمره به دنبال بهبود روابط میان ایران و عربستان بار دیگر اعزام زائران به سرزمین‌های وحی از سر خواهد گرفت. البته به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور به دلایل مختلفی اقدامات و کارهای انجام شده رسانه‌ای نشده است، اما به هر حال مردم اطمینان داشته باشند که با پیگیری‌های صورت گرفته هواپیماهای ایرانی وارد این پرواز خواهند شد.
 
تلاش برای اختلاف‌افکنی ممنوع
به دنبال ردّ کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس برخی رسانه‌ها تلاش داشتند تا ضمن سوءاستفاده از اختلاف‌نظر کارشناسی دولت و مجلس به اختلاف‌افکنی بین دو قوه دامن بزنند، اما این تلاش‌ها برای اختلاف‌افکنی در حالی است که دولت و مجلس در ماه‌های اخیر با تعامل و هم‌افزایی توانسته‌اند اختلاف‌نظرها در لایحه برنامه توسعه هفتم را کاهش داده و این لایحه مهم را به سرانجام برسانند. هم‌چنین تلاش‌های دولت و مجلس برای تصویب یک بودجه ضد تورمی ستودنی است و طبیعتاً اختلاف نظرهای کارشناسی موجب دقت نظر و جامعیت و بهتر شدن کار خواهد شد. بنابراین، برخی رسانه‌ها که اختلاف میان دولت و مجلس را بزرگ‌نمایی و برجسته می‌کنند، باید از تبدیل آن به عاملی برای اختلاف قوا پرهیز کنند.
 
باز هم وزیر امور خارجه آمریکا ایران را متهم کرد!
«آنتونی جی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق به صورت تلفنی حمله به سفارتخانه آمریکا در بغداد را محکوم کرد. بلینکن ادعا کرد حملات صورت گرفته به سفارتخانه ایالات متحده و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه به ویژه در عراق و سوریه با حمایت‌های ایران صورت می‌گیرد و گروه‌های مخالف آمریکایی در منطقه در حال تضعیف حاکمیت و استقلال دولت‌های منطقه عمل می‌کنند. این ادعاها و اتهام زنی‌ها در حالی است که رهبران گروه‌های مقاومت در منطقه بارها استقلال عملی و فکری خود را رسانه‌ای کرده و چنین ادعاهای واهی آمریکایی‌ها را رد کرده‌اند.
 
سال آتی فشار مالیاتی نخواهیم داشت
داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «به مردم اطمینان می‌دهم که سال آینده هیچ‌گونه فشار مالیاتی جدیدی به کسی وارد نمی‌شود.» وی در ادامه گفت: «دلیل افزایش درآمد مالیاتی دولت در سال آینده مقابله با فرار مالیاتی، شناسایی مودیان مالیاتی جدید و دانه‌درشت‌ها و تورم است.» داود منظور ضمن اعلام اینکه برخی مصوبات مجلس قابلیت عملیاتی شدن و اجرایی شدن را ندارد، افزود: «مجلس در مصوبات برنامه هفتم در ۴۸ مورد مجموعاً سالانه ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی جدید تحمیل کرده و هیچ منبعی برای آن دیده نشده است. بنابراین دولت نیز صراحتاً به شورای نگهبان اعلام کرده است که این احکام قابلیت اجرا شدن ندارد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ روزنامه «هاآرتص» افشا کرد اسرائیلی‌ها از نتانیاهو خسته شده‌اند، اما او به قدرت چسبیده است، اسرائیل را در زمان جنگ گسسته کرده و اتحاد با واشنگتن را به خطر می‌اندازد. در همین حال نتانیاهو کارزار انتخاباتی مجدد خود را آغاز کرده است. گفتنی است نتانیاهو پس از افت خود در نظرسنجی‌ها، امیدوار است از شوک و خشم اسرائیلی‌ها برای رفع نیازهای انتخاباتی خود استفاده کند.
 
◄ نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به جنایات و اقدامات اعضای گروهک تروریستی منافقین، در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. در این جلسه اتهامات متهمان ردیف اول تا چهارم این پرونده، یعنی شخصیت حقوقی سازمان مجاهدین خلق، مریم رجوی، مسعود رجوی و مهدی ابریشم چی مطرح شد.
 
◄ وزیر راه و شهرسازی از ورود دو هواپیمای باری سیمرغ به خطوط هوایی کشور خبر داد. مقرر شده است دو فروند هواپیمای باری در بخش کارگو وارد ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) شود و توافق بر این است که اول این هواپیماهای تولید وزارت دفاع در بخش باری پرواز داشته باشند.
 
◄ رئیس کل دادگستری مازندران خبر داد: «حکم قصاص قاتل شهید آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، پس از تأیید در دیوان عالی کشور و طی تشریفات قانونی، امروز چهارشنبه (۲۲ آذرماه) با حضور اولیای دم در زندان بابل به اجرا درآمد.»
 
◄ در عملیات زمینی رژیم صهیونیستی به غزه طی ۲۴ ساعت گذشته ۸ نفر که یکی از آنها فرمانده گروهان در تیپ گولانی است، در کمین نیروهای قسام در منطقه شجاعیه افتاده و به هلاکت رسیده‌اند.
 
◄ بایدن در دیدار با زلنسکی گفت: «ایالات متحده همچنان به ادامه کمک‌هایش به اوکراین پایبند است.» بایدن متعهد شد که ۲۰۰ میلیون دلار کمک نظامی جداگانه برای اوکراین اختصاص یابد.
 
◄ به گفته برخی منابع آگاه سوری پدافند ارتش سوریه به دنبال ورود پهپاد ارتش رژیم اسرائیل به حریم هوایی سوریه در شمال غرب ریف استان درعا فعال شده است.
 
◄ «ایروانی» نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: «مخالفت آمریکا با آتش‌بس، تجویز جنگ و مرگ بیشتر در غزه است.»
 
◄  مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه غیر الزام‌آوری که خواهان توقف فوری جنگ در غزه بود، رأی مثبت داد.
 

 نشریه اخبار و تحلیل‌ها روز شنبه 25 آذرماه منتشر نمی‌شود

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات