صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۴۳۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شهید مفتح اسلام را در مرحله‌ عمل، به فردها و زاویه‌ها و خلوت‌ها محدود نمی‌کرد و در مرحله‌ معرفت و تحصیل به حوزه‌ها و مسجدها، اسلام را با همان شئون و همه‌جانبگی‌اش در اعتقاد و عمل، در معرفت و تحقق می‌فهمید و به دنبال او تلاش می‌کرد. معتقد بود، حوزه‌ علمیه باید این حصاری را که به دور خودش کشیده، باز کند. هم راه بدهد، هم راه بیاید، هم بر ابعاد بینش جهانی خودش بیفزاید، دنیا را بشناسد، دانش‌ها را، دانشمندها را، جریان‌ها را، مسائل سیاسی را، مسائل فرهنگی نوین را. معتقد به مبارزه بود.(1364/9/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

اخلال یا اختلال در عرضه سوخت

روز گذشته در حالی خبر اختلال در عرضه سوخت در برخی از جایگاه‌های سوخت کشور در خبرگزاری‌ها مخابره شد که تعداد شهدای فلسطینی در نوار غزه از عدد بیست هزار نفر هم فراتر رفت و در عین حال مجاهدین انصارالله یمن از هدف قرار دادن دو کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ خبر دادند. کشتی نخست «سوان آتلانتیک» حامل نفت و کشتی دوم نیز «MSC Clara» حامل کانتینر بود. یمنی‌ها در تلاش هستند با اعمال فشار اقتصادی به رژیم صهیونیستی و جامعه بین‌الملل، این رژیم را از ادامه جنگ و جنایت در غزه منصرف کنند. سرلشکر «یوسف المدانی» فرمانده منطقه نظامی پنجم یمن هشدار داده است: «هرگونه تنش‌زایی در غزه برابر با تنش‌زایی در دریای سرخ خواهد بود.» با افزایش تنش‌ها در دریای سرخ بهای نفت نیز ناگزیر در حال افزایش است. افزایش تنش‌ها در دریای سرخ و افزایش قیمت نفت هر یک به نوبه خود موجب بروز بحران جدی در بخش تولید و تجارت غرب و به ویژه اسرائیل می‌شود. هرچند راه‌حل کاهش تنش‌ها نیز آسان است؛ این راه‌حل هم عبارت است از توقف فوری جنگ در نوار غزه و انتقال غذا و دارو و مایحتاج به مردم مظلوم فلسطین، اما اسرائیل که خطر موجودیتی را به خوبی درک کرده است، به دنبال مقابله با جبهه مقاومت و افزایش تنش‌ها در منطقه است. به همین سبب گروه هکری صهیونیستی (گنجشک درنده) تلاش داشت با ایجاد اخلال در سیستم توزیع سوخت موجب اختلال و بی‌نظمی شده و به نوعی دامنه‌ای از اعتراضات مدنی را سبب شود، اما با هوشیاری و توانمندی مهندسان و کارشناسان فنی در عرض مدت کوتاهی همه جایگاه‌های سوخت کشور به چرخه سوخت‌رسانی کشور وارد شدند. پخش شایعه‌هایی مبنی بر افزایش بهای سوخت نیز کاملا غیر‌واقعی و غیر‌منطقی است؛ چرا‌که دولت برای افزایش بهای سوخت هیچ نیازی به ایجاد اختلال در عرضه ندارد. دستور مستقیم و فوری ریاست‌جمهوری برای ادامه خدمات‌رسانی در جایگاه‌های سوخت و همچنین شناسایی و رفع و رجوع مشکلات فنی در این حوزه نیز دشمنان را کاملاً مأیوس کرده است. البته این رویه همیشگی دشمنان و معاندان بوده است که سعی داشتند با اعمال تحریم‌های دارویی و کالایی، قتل و ترور دانشمندان، انجام هک و عملیات‌های سایبری، آسیب به زیر ساخت‌های کشور و‌... آرامش و امنیت عمومی را از مردم سلب کنند، اما با هوشیاری و دقت نظر دستگاه‌های امنیتی همواره ناکام مانده‌اند.              

رامین نصیری

 

▼ گزارش روز

اعتماد عمومی در بند غول تورم و اژدهای فساد

اگر چه برای نظام‌های مردم‌سالار، اعتماد عمومی یک دُر گرانبها به شمار می‌آید؛ اما در موسم انتخابات، این مروارید ارزشی صد چندان پیدا می‌کند، چرا که وزین شدن صندوق رأی به برگه‌های آرایی نیاز دارد که از چشمه اعتماد عمومی می‌جوشد. چنانکه رهبر حکیم انقلاب در اهمیت این اعتماد عمومی می‌فرمایند: «انتخابات نشان‌دهنده‌ اعتماد مردم به نظام است. اعتماد بزرگ‌ترین سرمایه‌ جمهوری اسلامی است که دشمنان می‌خواهند این را از جمهوری ‌اسلامی بگیرند؛ می‌خواهند ایجاد شک کنند، ایجاد تردید کنند درباره‌ این انتخابات و این اعتمادی را که مردم دارند را متزلزل کنند.» اسفند‌ 1402 ‌میعادگاه و نقطه تلاقی اعتماد عمومی دوباره به نظام سیاسی است که طی آن مردم ضمن معرفی وکلای مجلس، حمایت خود را از نظام سیاسی به نمایش می‌گذارند، طبیعتاً هر اندازه این اعتماد بیشتر و صندوق وزین‌تر باشد، پایه‌های نظام سیاسی بیش از پیش قوام خواهد یافت. این اهمیت، صحنه انتخابات را به آوردگاه تبدیل کرده که در آن سوی جبهه‌اش طیفی از ضد انقلاب، گروهک معاند، سلطنت‌طلب گرفته تا مطرب و بلاگر و مواجب‌بگیر دست به دست هم داده تا از طریق ابزارهای گوناگون قدم‌هایی را که قرار است به صندوق برسد، سست کنند. یکی تفنگ بر‌می‌دارد به پاسگاه انتظامی حمله می‌کند، یکی جفنگ می‌بافد و استهزاء می‌گوید، یکی جبهه‌اش سایبری است و پمپ بنزین را مختل می‌کند، یکی ارز دولتی را با چای دبش نوش جان می‌کند و...؛ همه اینها یک نتیجه بیشتر ندارند و آن ‌هم زدن اعتماد عمومی از طریق بی‌اعتبار‌سازی نظام سیاسی است. در شرایطی که به نظر می‌رسد تورم حداقل تا انتخابات مهمان ناخوانده سفره‌های ایرانی باقی خواهد ماند، حفظ اعتبار نظام در سایر حوزه‌ها از سوی سیستم بسیار حیاتی است. برقراری آرامش و امنیت فیزیکی و روانی، مبارزه جدی با اژدهای هفت سر فساد، پرهیز از حاشیه‌سازی بی‌مورد و اظهارنظرهای شاذ و غیر کارشناسی و... تا حد زیادی می‌تواند اثرگذار باشد؛ اما مهم‌تر از همه اینها همچنان «اقتصاد و معیشت مردم اولین مسئله‌ کشور است، مسئله‌ ملموسِ همه آحاد کشور است»، با اینکه «تورم یک مسئله‌ صرفاً اقتصادی به نظر می‌رسد اما انسان می‌بیند نه، این می‌تواند بر روی فرهنگ مردم، افکار مردم، رفتار مردم، مسائل اجتماعی کشور اثر بگذارد.» 
اگر‌چه مؤلفه‌های بسیاری بر فرآیند انتخابات اثرگذار است؛ اما فرصت باقی مانده تا انتخابات آخر سال به عنوان اولین انتخابات بعد از ناآرامی‌های سال گذشته می‌تواند «زمان طلایی» برای بازسازی اعتماد عمومی و تحکیم انسجام اجتماعی باشد. هر اندازه حاکمیت بتواند غول تورم و اژدهای فساد را به بند بکشد و امنیت ذهنی و عینی را به مردم هدیه دهد، به همان اندازه صندوق‌های رأی سنگین‌تر خواهد شد؛ صندوق‌هایی که روند حرکت کشور و سرنوشت سیاسی مردم را تعیین می‌کند.                                              

حسین حسینی‌نژاد

 

▼ خبر ویژه

اعتراف ارتش صهیونیستی به هک شدن از سوی ایران

اداره سایبری رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد، براساس تحقیقات وزارت جنگ و سازمان امنیت داخلی(شین‌بت)، تیم سایبری حزب‌الله لبنان و وزارت اطلاعات ایران در حمله سایبری به بیمارستان «زیو» در منطقه «صفد» در شمال سرزمین‌های اشغالی نقش داشته‌اند. تحقیقات اداره سایبری رژیم اسرائیل حاکی از آن است که هکرها توانسته‌اند به اطلاعات حساس این بیمارستان صهیونیستی، از جمله اطلاعات کارکنان آن، دسترسی پیدا کنند. براساس ادعای اداره سایبری رژیم صهیونیستی، هکرها توانسته‌اند اطلاعات حساس بیمارستان را در اختیار گرفته و حتی در فضای مجازی منتشر کنند. بیمارستان زیو مهم‌ترین مرکز درمانی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی است که در جنگ‌های اعراب و رژیم صهیونیستی به ویژه جنگ سال 1948، پذیرای صدها زخمی ارتش این رژیم بود. این مرکز هم اکنون نیز مهم‌ترین مرکز برای مداوای نظامیان و شهرک‌نشینانی است که در عملیات‌های حزب‌الله لبنان زخمی شده‌اند.

 
▼ اخبار 

ایران معادلات خاورمیانه را تغییر داده است

«مایکل آیزنشتات» در تحلیلی برای «انستیتو واشنگتن» نوشت: «تسلیحات دوربرد و نقطه‌زن ایران، ظرف پنج سال گذشته به سرعت رشد کرده و پهپاد‌ها، در کانون این تحول قرار داشته است. پهپادهای ایرانی، امواج شوک‌آفرین راهبردی را در خلیج‌فارس، شامات و اوکراین ایجاد کرده و به یک «تغییردهنده بازی» تبدیل شده‌اند. غلو نیست اگر بگوییم برنامه پهپادی ایران، تأثیراتی راهبردی در خاورمیانه بر جا گذاشته است.» فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در منطقه (سنتکام) افزود: «تمام تاریخ جنگ از حمله و دفاع شکل گرفته و امتیاز کنونی ایران، پهپادهای آن هستند. امتیازی که ما تا به اینجا نتوانسته‌ایم به طور کامل آن را چاره کنیم. ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که در این نوع حملات بسیار مؤثر و دقیق عمل می‌کنند؛ همان‌طور که حملات موشکی بالستیک 2020 آنها به نیروهای ما در پایگاه الاسد عراق، دقت بالایی داشت و تنها دلیلی که ما تلفات جانی نداشتیم، این بود که فرصت داشتیم پیش از انجام حمله برخی جابه‌جایی‌ها را صورت دهیم.»

جهان در کنار ایران ایستاده است!

«فارن افرز» با اشاره به هشدار اخیر «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا که گفته اسرائیل در حال از دست دادن حمایت جهانی بر سر غزه است، اما این فقط نوک کوه یخ است، می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد از هفتم اکتبر به این سو، محبوبیت هر کشوری که رابطه گرمی با اسرائیل دارد، در افکار عمومی کشورهای اسلامی با کاهش روبه‌رو شده است. این در حالی است که آمریکا بیشترین سقوط محبوبیت را داشته، اما متحدان خاورمیانه‌ای واشنگتن که در این چندسال روابط‌شان را با اسرائیل عادی کردند نیز، با کاهش محبوبیت روبه‌رو شده‌اند. همچنین احساس همراهی با ایران افزایش چشمگیری پیدا کرده است. چنانکه پیش از حمله هفتم اکتبر حماس، تنها 29 درصد تونسی‌ها نگاه مناسبی به سیاست خارجی ایران داشتند. در پایان کار میدانی این افکارسنجی، این میزان به 41 درصد رسید. همسویی با دیدگاه‌های ایران درباره جنگ غزه پس از سخنان رهبری این کشور افزایش بسیار قابل ملاحظه‌ای داشت.»

خط قرمزی در مقابله با فساد نداریم!

«محمدعلی نیکبخت» در نشست شورای معاونین و مدیران از تعهد خویش به رئیس دولت مردمی گفت و تأکید کرد: «نظارت و حساب‌کشی در همه زمینه‌ها وظیفه مسئولان است و اگر تخلفی صورت گرفت، به سرعت پیگیری شود.» وی در همین حال افزود: «با رانت، فساد و انحصار به شدت برخورد می‌شود و در صورت اثبات، مسئول در هر سطحی باشد، عزل می‌شود. این خط قرمز است و در ستاد و استان جاری خواهد بود.» وزیر جهاد کشاورزی بر مبارزه با فساد، تکریم ارباب رجوع، تقویت صندوق بیمه کشاورزی و اولویت واردات از کشورهای پیرامون، تأکید کرد و از پایان محدودیت در سرمایه‌گذاری خبر داد.» وزیر جهاد کشاورزی گفت: «هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت. بنابراین ستاد دستورالعمل‌ اصلاحی را تهیه و ابلاغ کند، این دستورالعمل‌ها به گونه‌ای طراحی شود که رؤسای سازمان‌ها بتوانند موافقت اصولی، پروانه بهره‌برداری و تأسیس را در خود استان صادر کنند.»

دیر رسیدید، مأموریت تمام شد

گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس در واکنش به اعلام ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر کشف یک تونل حماس که تا نزدیک گذرگاه «ایریز» در مرز نوار غزه با سرزمین‌‎های اشغالی کشیده شده است، در پیامی تصویری اعلام کرد: «دیر رسیدید... مأموریت انجام شد.» در ابتدای این ویدئو، تصاویر وزیر جنگ و شماری از نظامیان رژیم صهیونیستی در داخل تونل دیده می‌شود و پس از آن نیز تصاویری از عملیات طوفان‌الاقصی در روز نهم اکتبر (15 مهر ماه) نشان داده شده است. حماس با این ویدئو این پیام را به سران صهیونیست رساند که شما این تونل را زمانی کشف کردید که اساساً قبل از آن، مأموریت اجرا و عملیات طوفان‌الاقصی از طریق این تونل در هفتم اکتبر انجام شد.

 

▼ اخبار کوتاه

حماس خیابان‌های غزه را به هزارتوی مرگ برای سربازان اسرائیلی تبدیل کرده است؛ به گونه‌ای که میزان تلفات ارتش صهیونیستی در غزه در حال حاضر تقریباً دو برابر بیشتر از زمان حمله زمینی نظامیان صهیونیستی به این بخش از اراضی فلسطینی در سال 2014 است. «رویترز» در ادامه این گزارش یادآور می‌شود حماس سلاح‌های گسترده و متنوعی، از هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به نارنجک گرفته تا تسلیحات ضد تانک با چاشنی‌ انفجاری قدرتمند در اختیار دارد.

«هادی طحان‌نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در جمع دانشجویان در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان درباره مصوبات مصلحت‌سنجی و کار کارشناسی انجام می‌دهد؟ گفت: «کار شورای نگهبان مصلحت‌سنجی نیست. بررسی مصوبات طبق موازین شرع و اصول قانون اساسی انجام می‌گیرد. ما در شورای نگهبان پایبند قانون هستیم. مصلحت‌سنجی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می‌گیرد و در صلاحیت آن نهاد است.»

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه این حزب با شعار «تحول و تکامل» در انتخابات حضور خواهد داشت، گفت: «ما در این دوره آماده برای وحدت هستیم، منتها گاهی اوقات بعضی از دوستان می‌گویند ما طرفدار وحدت هستیم، ولی وحدت همه با ما؛ ما این شعار را قبول نداریم. ما الآن آماده برای وحدت هستیم، منتها وحدت براساس ضوابط و شاخصه‌ها! اگر کسی تحول‌شناس‌تر و قوی‌تر از افراد ما بود قطعاً او را در فهرست می‌گذاریم.»

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از منابعی در واشنگتن نوشت: اقدام علیه یمنی‌ها در دریای سرخ به دلیل اختلافات کشورهای عربی با آمریکا با مانع مواجه شده است. به گفته این منبع، در حالی که امارات خواستار اقدام نظامی علیه یمنی‌هاست، اما عربستان سعودی خواستار راه‌حلی میانه‌رو است. ریاض نگران است اقدام نظامی تلاش‌هاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس دائمی با صنعاء را ناکام بگذارد.

پایگاه اصلاح‌طلب «نامه نیوز» با تأکید بر اینکه روحانی مقبولیت و محبوبیت ندارد و همچنین ذهن پویا و خلاقی هم ندارد، نوشته است: «اگرچه روحانی بسیار هم‌نظر هاشمی است، رویه هاشمی در عرصه سیاست‌ورزی را می‌پسندد و حتی شبیه او می‌نشیند یا شبیه او می‌خواهد وارد خبرگان شود، اما هاشمی ‌شدن پیش‌نیازهای زیادی می‌خواهد که حسن روحانی آنها را دارا نیست.»

یک منبع مطلع مصری به وبگاه «العربی الجدید» گفت، قاهره هرگز وارد هیچ ائتلاف امنیتی یا نظامی برای تقابل نظامی با نیروهای مسلح یمن نخواهد شد. این منبع مصری گفت، قاهره همچنان بر موضع خود برای حل تنش‌ها و بحران‌ها از طریق رایزنی با طرف‌های مختلف پایبند است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات