صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۴۲۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «اگر امروز در جامعه‌ انقلابی، وحدت حوزه و دانشگاه و وحدت روحانی و دانشجو مطرح می‌شود، ناشی از این واقعیت است که تاکنون، و حداقل تا قبل از انقلاب، این وحدت وجود نداشته است. و این دو قلمرو علم و روحانیت، باید نخست از هر آنچه با فرهنگ اصیل جامعه‌ اسلامی ما بیگانه است، تطهیر و پاک شوند و نخستین گام در راه وحدت را از اینجا بردارند.»(۱۳۶۰/۹/۲۷)
 
 
▼ حرف روز
روز مبارزه با خشونت و افراطی‌گری
از ادعا تا عمل فاصله‌ها بسیار است. مبارزه با خشونت و افراطی‌گری نیز از آن گزاره‌هایی است که برخی فقط مدعی آن‌ هستند و برخی هم در عمل آن را انجام داده‌اند. چه آن زمانی که ویرانگری‌های گروه‌های تکفیری در بلاد اسلامی عراق و شام گریبان‌گیر ملت مظلوم و مسلمان منطقه بوده است و چه آنگاه که دولت‌های استعماری و استکباری با بهانه‌های گوناگون در این منطقه حضور پیدا کرده و به ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسانی دست زدند یا حتی زمانی که برخی عمال و معاندان در داخل کشور حوادث تلخی، چون فتنه ۸۸ یا جریان‌های پاییز ۱۴۰۱ را رقم زدند؛ در همه این قضایا نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داعیه‌داران مبارزه با ظلم و جنایت و هرگونه خشونت و افراط‌گرایی به شمار می‌روند. خبر تلخ و جانکاه شهادت ۱۱ نفر از افسران و سربازان فراجا در شهر راسک سیستان و بلوچستان یک بار دیگر همگان را بر آن داشت تا عمیقاً به این موضوع بیندیشند که آیا زمان آن فرا نرسیده است که دیگر با اظهارات و موضع‌گیری‌های رادیکالی و دروغ‌ها و تهمت‌ها و... فضای اجتماعی جامعه را متشنج نکرده؛ بلکه سعی کنند به اتحاد و هم بستگی ملی بیشتر در برابر تروریسم، در برابر استکبار و دشمنان روی آورند؟! امروز وظیفه رهبران، اندیشمندان و پیروان ادیان این است که ارزش‌های دینی را بیش از پیش تقویت کرده و نسبت به مشترکات ادیان توجه و تأکید کنند؛ چه آنکه اشتراکات ادیان‌های ابراهیمی بسیار بیشتر از بعضاً اختلافات موجود در آن است. ترویج فرهنگ «گفت‌وگو»، «تعامل» و «ارتباط» می‌تواند زمینه‌ساز افزایش صلح و دوستی باشد. نخبگان سیاسی و رهبران احزاب و گروه‌های اجتماعی و سلبریتی‌ها نیز باید توجه داشته باشند که تأکید بر اشتراکات سیاسی و اغماض در سلایق گوناگون سیاسی می‌تواند یکی از راه‌های مبارزه با افراطی‌گری باشد. همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هم بارها تأکید کرده‌اند: «اگر کسی مبانی و اصول اسلام و انقلاب و ولایت فقیه را قبول داشته باشد حتی اگر سلیقه متفاوتی هم داشته باشد باز برادر و همراه محسوب می‌شود.» بنابراین، همه گفتمان‌های فکری و سیاسی باید بر این اصول اساسی تأکید کنند و اختلاف‌نظرهای احتمالی پیرامون برنامه‌ها، ایده‌ها، روندها و روش‌ها را مبنای کینه‌توزی یا افراطی‌گری قرار ندهند. حسن ختام اینکه به امید روزی که جهانی عاری از افراطی‌گری و خشونت برای همگان با ظهور قطب عالم امکان و منجی بشریت حضرت صاحب‌الزمان (ارواحنا فداه) محقق شود.
علی حیدری
 
 
▼ گزارش روز
آینده سیاه در انتظار «جو بایدن»
کاهش محبوبیت بایدن و وضعیت نامناسب وی در نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات ۲۰۲۴ باعث شده است تا گمانه‌زنی‌ها درباره یک دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری او مانند ترامپ افزایش پیدا کند. نشریه «وکس» طی یادداشتی اشاره کرده است که تا حدی مشکل از بایدن و وضعیت اوست، وگرنه به طور کلی حزب دموکرات در سراسر آمریکا عملکرد قابل قبولی داشته و نامزدهای حزب دموکرات‌ در انتخابات‌های مهم و زیادی در کنگره، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها به پیروزی رسیده‌اند. اختلافات درون‌حزبی دموکرات‌ها به دلیل عملکرد نامناسب و غیر قابل دفاع بایدن آنقدر زیاد شده است که رهبران حزب دموکرات با رویکرد واقع‌بینانه به دنبال عبور از بایدن و پیشنهاد نامزدی گزینه‌های جدیدتر و شاید بهتر هستند؛ در حالی‌که حداقل در این برهه زمانی اصلاً گزینه توانمند و کارآمدی ندارند که توان رقابت با نامزد جمهوری‌خواهان را داشته باشد.
جدای از وضعیت اسفناک محبوبیت اجتماعی جو بایدن، سیاست خارجی ناکارآمد وی و هم چنین شکست‌های مختلفی که در موضوعات گوناگون آمریکا را درگیر خود کرده‌، باعث شده است که حذف بایدن از مسلک قدرت اعتبار مضاعفی پیدا کند. در همین زمینه، گفتنی است جمهوری‌خواهان که در مجلس نمایندگان ایالات متحده اکثریت را در اختیار دارند، با ۲۲۱ رأی مثبت در برابر ۲۱۲ رأی مخالف نمایندگان حزب رقیب، طرح استیضاح بایدن را با وجود آن که تاکنون نتوانسته‌اند هیچ مستنداتی مبنی بر قانون‌شکنی رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا ارائه کنند، کلید زده‌اند. چنین برآورد می‌شود که لابی قدرتمند صهیونیست‌ها از عملکرد کلی بایدن با وجود حمایت‌های علنی و پنهان او از اسرائيل راضی نیستند. اختلاف‌نظر بایدن با نتانیاهو در موضوع اهدافی بود که نتانیاهو بعد از شکست در عملیات هفتم اکتبر متحمل شد. بایدن با رویکردی واقع‌بینانه معتقد است، دو دولتی و پذیرش حماس می‌تواند راهکار نهایی باشد؛ در حالیکه نتانیاهو و لیکود با رویکردی افراط‌گرایانه معتقدند حماس باید از بین برود. دال کلیدی اختلافات میان بایدن و نتانیاهو حمله به شهر «خان یونس» در جنوب نوار غزه بود؛ جایی که بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن حضور در جلسه کابینه جنگ اسرائیل به مقام‌های رژیم صهیونیستی گفته بود، دولت بایدن معتقد است که جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه نباید چندین ماه طول بکشد و باید ظرف چند هفته پایان یابد. مقام‌های صهیونیستی در این جلسه هیچ قول و تضمینی درباره پایان جنگ غزه ظرف چند هفته ندادند؛ «اما علاقه خود را به بازگشت به حالت عادی ابراز کردند به ویژه برای اینکه اسرائیل از نظر اقتصادی آسیب جدی دیده است و این برای آنها خوش‌آیند نیست.»
بنابراین در حالت کلی شکست احتمالی در قضیه اوکراین، محبوبیت پایین اجتماعی در نظرسنجی‌های داخلی آمریکا، نارضایتی لابی‌های صهیونیستی و... باعث شده است تا آینده‌ای سیاه در انتظار بایدن باشد.
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
نظرسنجی شوکه‌کننده برای سران آمریکا!
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، اکثریت جوانان آمریکایی خواهان پایان یافتن موجودیت رژیم صهیونیستی هستند. «نیویورک پست» نوشت: «بر اساس نتایج «تکان‌دهنده» یک نظرسنجی دانشگاه هارواد‌ـ هریس، ۵۱ درصد از جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ سال آمریکایی معتقدند راه حل نهایی خاتمه دادن به درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین این است که «اسرائیل پایان یابد و اراضی فلسطینی اشغال شده به حماس داده شود تا یک کشور واحد فلسطینی در آن تأسیس کند.» در بین ۴۹ درصد باقی مانده، تنها ۳۲ درصد گفتند که به راه حل دو دولتی اعتقاد دارند و فقط ۱۷ درصد معتقد به دولت واحد رژیم صهیونیستی بوده و گفتند که باید از دیگر کشورهای عربی خواسته شود که جمعیت فلسطینی را جذب کنند. همچنین ۶۰ درصد از همان گروه سنی (۱۸‌ـ۲۴) آمریکایی معتقدند عملیات طوفان‌الاقصی و حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، نتیجه طبیعی ستم‌هایی است که رژیم صهیونیستی طی دهه‌های گذشته بر فلسطینی‌ها روا داشته است.
 
 
▼ اخبار 
می‌خواهند مردم را به جان هم بیندازند
دبیرکل خانه کارگر و نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس اظهار داشته است که به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه اعتقاد دارند و سر این موضوعات با کسی معامله نخواهند کرد. «علیرضا محجوب» همچنین با انتقاد از رفتار اصلاح‌طلبان افراطی گفت: «رأی را کنار بگذاریم، رایزنی با حکومت را هم کنار بگذاریم، پس جز جنگ چیزی باقی می‌ماند. فقط تفنگ می‌ماند دیگر که مردم را به جان هم بیندازیم. معنی استراتژی این دوستان همین وضعیت است؛ اعتقاد داریم اگر راهی برای ما باشد، همان راه مشارکت و انتخابات است. هیچ مسیری دیگری نیست.» وی افزود: «پس از طرح مسئله مشارکت حداکثری از سوی رهبر معظم انقلاب، با اینکه بنا نداشتم در انتخابات ثبت‌نام کنم، اما در مرحله اولیه ثبت‌نام کردم. به بقیه دوستان خودم هم گفتم که ثبت‌نام کنند. ما همه توان خود را به کار گرفتیم که افراد را برای ثبت‌نام تشویق کنیم و موفق هم شدیم.»
 
آمریکایی‌ها در حال بستن چمدان‌های خود هستند
فرمانده کل سپاه گفت: «به صحنه فلسطین نگاه کنید و ببینید دشمنان ما چقدر بی‌رحم و جنایتکارند. آمریکا در حال تکرار اشتباهات ۴۵ سال گذشته خود است و فکر می‌کند با اشغال سرزمین پیروز می‌شود. آمریکا و اسرائیل و متحدان آنها در حال تکرار تجربیات تلخ گذشته هستند. آیا اشغال افغانستان برای آنها پیروزی به ارمغان آورد؟ آیا عراق را که اشغال کردند توانستند در آن بمانند؟ آنها کم کم در حال بستن چمدان‌هایشان هستند تا این سرزمین را ترک کنند. شما در سوریه هم فقط هزینه کردید و به جای پرداختن به معضلات داخلی آمریکا که بیش از ۵۰ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند، در سوریه و یمن و عراق هزینه کردید، شکست خوردید و مجبور شدید میدان را ترک کنید.» سردار سلامی تأکید کرد: «امروز فلسطین هم همینگونه است؛ هرچه بیشتر تخریب می‌کنند، میخ‌های بیشتری بر تابوت خود می‌زنند.»
 
تراز تجاری مثبت ۱۱ میلیارد دلار
رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیئت دولت با اشاره به هدف‌گذاری انجام شده برای کاهش رشد نقدینگی به ۲۵ درصد، پایان سال ۱۴۰۲ را زمان تحقق این هدف اعلام کرد و اظهار داشت: «نرخ رشد پایه پولی نیز که در ابتدای سال ۴۵ درصد بود، در حال حاضر به ۳۸/۵ درصد رسیده و با تدابیر اتخاذ شده و اقدامات در حال انجام تا پایان سال به زیر ۳۰ درصد خواهد رسید.» فرزین همچنین با اشاره به برخی مطالب منتشره مبنی بر منفی شدن تراز تجاری کشور گفت: «صادرات برق، نفت و برخی کالاهای دیگر که صادرات آنها از مبادی گمرکی صورت نمی‌گیرد، در گزارش گمرک کشور لحاظ نمی‌شود و لذا گزارش منتشره از سوی گمرک ملاک تراز تجاری کشور نیست؛ تراز تجاری کشور در ۶ ماهه ابتدایی سال مثبت ۱۱ میلیارد دلار بوده و حتی حساب جاری نیز ۶/۴ درصد مثبت است.»
 
بزک آمریکا همزمان با نسل‌کشی در غزه
«غلامعلی حدادعادل» رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در جلسه شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که با حضور اکثریت اعضای حقیقی و حقوقی در محل دفتر مرکزی شورای ائتلاف برگزار شد؛ با اشاره به برخی مواضع اصلاح‌طلبان در ایام اخیر که مجددا نسخه وابستگی به آمریکا را تجویز کرده و دولت سیزدهم را به خاطر ایستادگی بر مواضع اصولی مورد هجمه قرار داده بودند، گفت: «در جنایات اخیر صهیونیست‌ها در غزه، آمریکایی‌ها هم دخیل و شریک هستند و حتی دیدید که قطعنامه‌های بشردوستانه شورای امنیت سازمان ملل را نیز وتو کردند، حال در این شرایط برخی چهره‌های اصلاح‌طلب به دنبال بزک مجدد آمریکایی‌ها هستند که جایگاه این گروه را بیش از گذشته در میان مردم انقلابی ایران متزلزل می‌کند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«حسین الله‌کرم» در پاسخ به این پرسش که «در انتخابات مجلس اصولگرایان به وحدت می‌رسند و اگر به وحدت نرسند چند فهرست خواهند داشت؟ گفت: «اصولگرایان با رصد وضعیت و احتمال قریب به یقین عدم اقبال مردم به نامزدهای اصلاح‌طلب، تلاش بر رقابت جدی با یکدیگر خواهند داشت تا از یک طرف به افزایش مشارکت سیاسی به ویژه در شکل‌دهی رقابت جدید دست یابند و از طرف دیگر به وزن سیاسی هریک از اضلاع سه‌گانه در محک برای تعیین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم دست یابند.»
 
«فواز جرجیس» استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه لندن با بیان اینکه رژیم صهیونیستی شکست خورده و در باتلاق غزه گیر افتاده است، گفت: «واقعا شگفت‌آور است که حماس، قلب‌ها و ذهن‌های جهانیان را به تسخیر خود در آورده است! اسرائیل عمیقا گرفتار باتلاق غزه شده است؛ ارتش اسرائیل شکست خورده و این مسئله برای ژنرال‌های اسرائیلی و نظریه‌پردازان آمریکایی غیر قابل انتظار بود!»
 
«دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به یک رسانه آمریکایی گفت: «سربازان ما خسته‌اند و از بار سنگین جنگ رنج می‌برند و بعضی از آنها بیش از یک و ماه نیم است که در میدان جنگ هستند.» هاگاری درخصوص کشته شدن سه اسیر اسرائیلی به دست نیروهای خود و به گمان این که فلسطینی هستند، اعتراف کرد: «حادثه کشته شدن گروگان‌ها ارتش اسرائیل را به لرزه انداخت.»
 
دفتر رسانه‌ای دولت غزه در بیانیه‌ای افزود: دو خبرنگار به نام‌های «رامی بدیر» و «عاصم کمال‌موسی» طی دو روز گذشته در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیدند. این بیانیه اضافه کرد: «به این ترتیب تعداد خبرنگارانی که به دست ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی در جریان جنگ علیه ساکنان نوار غزه به شهادت رسیده اند، به ۹۲ خبرنگار افزایش یافت.»
 
«ژان ایو لودریان» در گفت‌وگو با هفته‌نامه «اکسپرس» گفته است: «بحران جاری خاورمیانه یک پیروزی راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران است و حمله هفتم اکتبر گذشته، دامی بود که اسرائیل در آن گرفتار شد.» او همچنین گفته است: «ادامه جنگ جاری، به سود ایدئولوژی حماس و اسلامی شدن آرمان و مسئله فلسطین تمام خواهد شد.»
 
شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داد که گفت‌وگوها برای از سرگیری مذاکرات برای آزادی اسرا بین دیوید بارنیا، رئیس موساد و محمدبن عبدالرحمن بن‌جاسم آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر مثبت بوده است. به نوشته سی‌ان‌ان، این گفت‌وگوها که پیش از کشته شدن سه اسیر رژیم صهیونیستی آغاز شده بود، پس از کشته شدن آنها فوریت بیشتری پیدا کرد.
 
هفته‌نامه «اکونومیست» در گزارشی نوشت، چهار شرکتی که عملیات نقل و انتقال خود در دریای سرخ را به دلیل هشدارهای سمن متوقف کردند، ۵۳ درصد مجموع تجارت کانتینری جهان را تشکیل می‌دهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات