صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۵۴۴۲۳

مرگ طرح خاورمیانه جدید آمریکا

آمریکا خیال می‌کرد می‌تواند با ایجاد ناامنی در خاورمیانه، برای رژیم‌صهیونیستی، «امنیت» بخرد و آن را محور قرار دهد، غافل از اینکه مقاومت اسلامی با اتکا به راهبردی که دارد، در شرایط بحران و تهدید، ورزیده و قدرتمندتر می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

آمریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید که به‌طور جدی از سال ۲۰۰۶ در دستور کار قرار داده، به شکل مستقیم و غیرمستقیم حدود ۴ تریلیون دلار هزینه کرده است، یعنی معادل کل هزینه جنگ جهانی دوم؛ همچنانکه جنگ سوریه حدود ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه روی دست آمریکا گذاشت. در یمن و برای نابودی انصارالله نیز بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه شده است. رژیم‌صهیونیستی با کمک آمریکا در نبرد طوفان الاقصی و تا این لحظه بیش از ۶۰ میلیارد دلار هزینه کرده است. اما چیزی که در نهایت مشاهده شد، روند رو به افزایش قدرت جبهه مقاومت و در نقطه مقابل آن، افزایش نفرت نسبت به امریکا در منطقه است.

به‌طورخلاصه، پروژه‌ای که آمریکا برای ایجاد آن حدود ۴ تریلیون دلار هزینه کرد، در نهایت با هزینه‌ای کمتر از ۲۵ میلیارد دلار در منطقه شکست خورد. آمریکا خیال می‌کرد می‌تواند با ایجاد ناامنی در خاورمیانه، برای رژیم‌صهیونیستی، «امنیت» بخرد و آن را محور قرار دهد، غافل از اینکه مقاومت اسلامی با اتکا به راهبردی که دارد، در شرایط بحران و تهدید، ورزیده و قدرتمندتر می‌شود. کوتاه آنکه خاورمیانه جدید آمریکا عملاً دچار «مرگ مغزی» شده و نبرد طوفان الاقصی هم نشان داد هیچ امیدی به احیای آن نیست. کشور‌های دوست و متحد آمریکا در منطقه هم این مسأله را به‌خوبی متوجه شده‌اند. آمریکازدایی در غرب آسیا، روند رو به رشد بهبود روابط کشور‌های عربی با جمهوری اسلامی ایران، احیای مناسبات دو و چندجانبه با سوریه، به حاشیه راندن پروژه عادی‌سازی، تضعیف موقعیت رژیم‌صهیونیستی، تحولات یمن و تبدیل انصارالله به یک بازیگر استراتژیک در منطقه، تقویت نگاه به شرق و آسیاگرایی و توجه ویژه به چین و روسیه در برخی کشور‌های مهم منطقه از «پیامدهای» جدی این مسأله است که باید مورد توجه قرار بگیرد

برچسب ها: آمریکا ، خاورمیانه ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات