سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۵۴۴۷۳

دریادار ایرانی: توان ایران در برقراری امنیت در اقیانوس را به آیونز ارائه می‌کنیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه اجلاس آیونز گفت: تلاش داریم حداکثر بهره‌برداری را از این نشست داشته باشیم و توان خود در حوزه برقراری امنیت در حوزه‌های اقیانوسی را به اعضا ارائه کنیم.

دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگویی تلویزیونی در حاشیه اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند (آیونز) که در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد، گفت: آیونز ۲۵ عضو دارد و در سه کارگروه تعریف شده است که جمهوری اسلامی ایران ریاست دو کارگروه آن را بر عهده دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و هندوستان فعال‌ترین اعضای آیونز هستند و مسئولیت مهم‌ترین کمیته این نهاد یعنی کمیته امنیت دریایی بر عهده ایران و هندوستان قرار دارد.

 

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در نشست آیونز در بانکوک پرچم ریاست این نهاد از کشور فرانسه به تایلند واگذار می‌شود، عنوان کرد: در خلال برگزاری این نشست کارگروه‌ها باید گزارش فعالیت‌های خود را برای اعضای حاضر ارائه کنند.

وی ادامه داد: همچنین، فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران با استفاده از دیپلماسی دفاعی وجود دارد تا از طریق ملاقات‌هایی که با فرماندهان نیروی دریایی و هیئت‌های حاضر در این نشست انجام می‌شود، توانمندی‌های خود را ارائه کند.

دریادار ایرانی در پایان اظهار کرد: تلاش داریم حداکثر بهره‌برداری را از این نشست داشته باشیم و توان خود در حوزه برقراری امنیت در حوزه‌های اقیانوسی را به اعضا ارائه کنیم.

گفتنی است؛ «آیونز» مخفف اجلاس نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند است. این اجلاس در پی مسائل امنیتی که در سطح اقیانوس هند ایجاد شد به پیشنهاد نیروی دریایی هند در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد، هدف از ایجاد این تشکل برقراری و ایجاد تعامل، همکاری و هم‌افزایی کشورهای حاشیه این اقیانوس بوده است. ارتقای امنیت دریایی، رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی دریایی، اقدامات بشردوستانه، مقابله با بلایای طبیعی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین نیروهای دریایی حوزه اقیانوس هند از اهداف مهم این تشکل است.

به گزارش فارس، پیش از این نیز در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰، کتاب تاکتیکی متناسب با استفاده در رزمایش‌ها و اقدامات مشترک میان کشور‌های عضو آیونز، ویژه منطقه اقیانوس هند و حوزه‌های ژئوپلیتیکی دریایی جمهوری اسلامی ایران شامل خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریایی خزر برای نخستین بار توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تدوین و ابلاغ شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات