صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۵۴۹۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دست‌های آلوده به خون بی‌گناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه‌آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.(۱۴۰۲/۱۰/۱۳)
 
 
▼ حرف روز
سهم و نقش مغزهای مفسد!
در پی حادثه تروریستی از سوی دشمنان وحدت و انسجام ملت ایران در مراسم چهارمین سالگرد شهید سلیمانی، جلسه شورای‌عالی امنیت ملی برای اخذ تصمیمات میدانی، در اولین فرصت تشکیل شد و پس از ارائه و بررسی گزارش‌های مراجع اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی در یکی از چند بند مقرر شد که نقش «مغزهای مفسد»ی را که همواره با حمایت از تروریست‌ها در هدف قرار دادن کور زنان و مردان و کودکان بی‌گناه در نقاط مختلف جهان نقش‌آفرین بودند، در این حادثه به طور دقیق شناسایی و گزارش کنند. جای تردیدی باقی نمانده که تفکر تکفیر و اندیشه‌ای که درصدد حذف فیزیکی مخالفان خود است، همواره در گذر تاریخ وجود داشته است؛ اما زمانی این اندیشه مخاطراتش آشکارتر و ویرانگرتر شد که نظام سلطه جهانی این تفکر و تعصبات را برای رسیدن به اهداف استکباری خود به خدمت گرفت و به آن سازمان داد. دو سال پس از آنکه گروه تروریستی داعش اعلام خلافت کرد، «دونالد ترامپ» در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش در اوت ۲۰۱۶ در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، او و هیلاری کلینتون نامزد وقت دموکرات‌ها در انتخابات و وزیر خارجه پیشین آمریکا را بنیانگذاران داعش معرفی کرد. ترامپ در سخنرانی آن زمان خودش در میان حامیان جمهوری‌خواه در ایالت فلوریدا گفته بود: «داعش دارد به رئیس‌جمهور اوباما احترام و ارج می‌نهد. او مؤسس داعش است و به داعش کمک مالی کرد.» ترامپ نوامبر ۲۰۱۹ در زمان ریاست‌جمهوری‌اش هم در جمع حامیانش در ایالت می‌سی‌سی‌پی بار دیگر اذعان کرد، «اوباما رئیس‌جمهور سابق این کشور داعش را ساخته است.» مشکلی که در این زمانه با آن مواجه هستیم آن است که قدرت‌های بزرگ، سازمان دادن و اعطای تجهیزات نظامی به مغزهای مفسد و گروه‌های مسئولیت ناپذیر را بخشی از طراحی خود در نظر گرفته‌اند و لذا باید با این سیاست شیطانی مقابله کرد. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی چند سال پیش از این و در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی بر ضرورت پیگیری نقش آمریکا در تأسیس داعش تأکید کردند و فرمودند: «دست‌آموزهای آمریکا در هر جای دنیای اسلام که بتوانند، فتنه ایجاد می‌کنند. نزدیک‌ترین نمونه‌اش همین حوادث تأسف‌بار وگریه‌آور افغانستان در این دو جمعه گذشته است که مسجد مردمِ مسلمان و در حال نماز را منفجر کردند؛ چه کسی منفجر می‌کند؟ داعش؛ داعش کیست؟ داعش همان مجموعه‌ای است که آمریکایی‌ها‌ـ همین گروه دموکرات آمریکا [که الان در قدرتند]‌ـ صریحاً گفتند که این را ما به وجود آورده‌ایم؛ البته حالا نمی‌گویند، حالا انکار می‌کنند، اما این از آنها سر زده، این را صریحاً بیان کرده‌اند. بنابراین لازم است که این قضیه را دنبال کنیم.»       
 عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
نکاتی درباره حادثه تروریستی کرمان!
چهارمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی با دو انفجار تروریستی همراه بود که در آن جمع کثیری از هموطنان عزیزمان مجروح و شهید شدند. در این‌باره توجه به چند نکته لازم و ضروری به نظر می‌رسد:
الف‌ـ از حیث بازه زمانی، حادثه تروریستی کرمان را می‌توان در چند نکته تجزیه و تحلیل کرد:
۱ـ حادثه تروریستی همزمان با سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی به منزله پرچمدار مبارزه با داعش صورت پذیرفت. نیروهای تکفیری و عاملان و آمران اصلی این حادثه تروریستی کینه بسیاری از این سردار شهید دارند. ۲ـ همزمانی این حادثه تروریستی با ایام انتخابات و شکست پروژه امنیتی‌سازی کشور در سالگرد اغتشاشات ۱۴۰۱ نیز قابل توجه است. دشمن تلاش دارد با امنیتی‌سازی کشور و ایجاد التهاب، فضای عمومی جامعه را از حالت عادی خارج کند تا زمینه انجام انتخابات از بین برود. ۳ـ رژیم صهیونیستی در طوفان‌الاقصی با شکست غیر قابل‌ترمیمی مواجه شده است.
ب‌ـ عاملان حادثه تروریستی:
۱ـ عامل مباشر: تجربیات سال‌های اخیر نشان می‌دهد، مستکبران معمولاً از نیروهای تکفیری و تروریستی برای انجام چنین عملیات وحشیانه‌ای استفاده می‌کنند. بیانیه وزارت اطلاعات نیز چنین موضوعی را تأیید می‌کند. ۲ـ عامل اصلی: عامل ذاتی و علت العلل همه حوادث تروریستی در منطقه استکبار جهانی و صهیونیسم، به علت دخیل بودن در ایجاد تفکر و ساختارهای تکفیری و راهبری آنها و حمایت همه‌جانبه از این گروه است.
ج‌ـ هدف از عملیا ت تروریستی کرمان:
۱ـ القای شکست اقتدار جمهوری اسلامی و درهم شکستن اقتدار نهادهای امنیتی کشور؛ ۲ـ شبهه آلود کردن فضای عمومی و دامن زدن به امنیت روانی جامعه با هدف القای ناکارآمدی نهادهای امنیتی؛ ۳ـ امنیتی کردن فضای ایران، به ویژه پس از شکست پروژه تداوم آشوب در سالگرد اغتشاشات ۱۴۰۱ و در پیش بودن انتخابات اسفندماه؛ ۴ـ سرپوش گذاشتن بر شکست استکبار جهانی، رژیم صهیونیستی و نیروهای تکفیری در مواجهه با نظام اسلامی در مدت اخیر، به ویژه در عملیات طوفان‌الاقصی؛ ۵ـ بحران‌زایی از سوی عاملان ذکر شده با هدف فرار از بحران موجود برای آنها.
د‌ـ استیصال یا قدرت:
حادثه تروریستی پدید آمده نه از سر قدرت و حاصل توان عملیاتی عاملان آن است؛ بلکه آن را می‌توان حاصل استیصال و ضعف دانست؛ لذا چنین حادثه تروریستی برای سرپوش گذاشتن بر این استی صال قلمداد می‌شود.
ه‌ـ انتقام قطعی در وقت مقتضی:
همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «چه دست‌های آلوده به خون بی‌گناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه‌آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت.» لذا انتقام از عاملان و آمران این عملیات سبوعانه قطعی خواهد بود.     
یعقوب ربیعی
 
 
▼ خبر ویژه
روسیه به دنبال موشک ایرانی
اخبار منتشر شده نشان می‌دهد، روسیه درصدد تجهیز یگان موشکی خود با موشک‌های بالستیک ایرانی است. کاخ سفید مدعی شده است، روسیه به دنبال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران است. مسئول هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه روسیه از موشک‌های بالستیک کره شمالی علیه اوکراین استفاده کرده است، ادعا کرد، روسیه به دنبال دستیابی به موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران است. این در حالی است که با اینکه خود فدراسیون روسیه یکی از برترین سازنده‌های موشک‌های برد بلند و کوتاه بالستیک شناخته می‌شود، اما به دنبال خرید از ایران است و این در واقع قدرت موشکی ایران و کارایی تجهیزات نظامی ساخت ایران را مخابره می‌کند. هر چند همکاری‌های مبتنی بر منافع ملی و بر اساس عزت ملی جمهوری اسلامی ایران با روسیه و دیگر همسایگان ادامه دارد، اما هنوز موضع‌گیری رسمی نسبت به این ادعای کاخ سفید از سوی ایران صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد، سیاست همیشگی ایالات متحده مبنی بر ایران‌هراسی و همچنین در مقابل هم قرار دادن ایران و اروپا سبب شده است چنین ادعاهایی را مطرح کنند.
 
 
▼ اخبار 
اختلاف شدید در کابینه رژیم صهیونیستی
پایگاه خبری «والا نیوز» رژیم صهیونیستی روز جمعه ۱۵ دی (۵ ژانویه) با انتشار فیلمی گزارش داد، جلسه کابینه جنگی اسرائیل در بحث مربوط به سرنوشت «غزه پس از جنگ» با درگیری‌های لفظی همراه بوده است. والانیوز نوشته است، شماری از وزرای پیشین رژیم صهیونیستی که به جناح راست وابسته هستند، خواستار پاسخگویی «هرزی هالوی» رئیس ستاد ارتش صهیونیستی درباره حمله تروریستی ۷ اکتبر گروه حماس شدند. طبق این گزارش، «دیوید امسالم»، «میری رگو» و «ایتامار بن‌گویر» از جمله وزرایی بودند که رئیس ستاد ارتش اسرائیل را مورد انتقاد شدید قرار دادند. از سوی دیگر رسانه‌های عبری گزارش داده‌اند پس از آنکه نتانیاهو از حضور سران موساد و شین‌بت در جلسه شورای جنگی جلوگیری کرد، جدال لفظی سختی بین او و وزیر جنگ در گرفت. در ادامه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به نتانیاهو گفته است، درحال آسیب‌زدن به امنیت اسرائیل است. ظاهراً اختلافات شدید میان عوامل رژیم صهیونیستی دیگر پنهان شدنی نیست. در همین حین به گزارش روزنامه عبری «اسرائیل الیوم»، «شهرهای شمالی فلسطین اشغالی در حال فروپاشی هستند، زیرا بسیاری از اسرائیلی‌ها که در هتل‌ها به مدت سه ماه اقامت داشته‌اند، آن جا را ترک کرده و زندگی جدیدی در مناطق دیگر آغاز کرده‌اند. در آغاز جنگ، بیش از ۸۰ درصد از اسرائیلی‌هایی که از شهرک‌های هم مرز با لبنان به هتل‌ها آمده بودند، تخلیه شدند، اما امروز تنها ۲۵ درصد از آنها در داخل آن (یعنی هتل‌ها) ساکن هستند.» دیشب نیز معترضان و خانواده‌های اسرای صهیونیست یکی از بزرگراه‌های تل‌آویو را مسدود کردند و خواستار آزادی اسرا شدند و بار دیگر بی کفایتی و ناکارآمدی کابینه نتانیاهو را به رخ او کشیدند.
 
دستگیری عاملان حادثه تروریستی کرمان
معاون امنیتی وزیر کشور از دستگیری برخی از عوامل حادثه تروریستی کرمان در پنج استان کشور خبر داد. «میر احمدی» گفت: «هر دو تروریست عملیات انتحاری انجام داده‌اند که بخش‌هایی از بدن آنها در محل انجام عملیات به دست آمده است. افراد مختلفی را سربازان گمنام امام زمان در شش شهر و شش استان دستگیر کرده‌اند که این عوامل، عوامل پشتیبان و مرتبط با این حادثه هستند.» گفتنی است، طبق آخرین آمار ۸۹ نفر در حمله تروریستی کرمان شهید شدند. ۱۲ نفر از این شهدا اتباع افغانستانی هستند. ۳۰ نفر از شهدا زیر ۱۸ سال و ۹ نفر هم، کودک زیر ۱۰ سال هستند. همچنین با استناد به بیانیه واجا، گفتنی است، از دو تروریست معدوم انتحاری، یک نفر ملیت تاجیکستانی داشته و هویت تروریست دوم هنوز به صورت قطعی احراز نشده است. در بامداد روز پس از حادثه، اقامتگاه مورد استفاده دو تروریست معدوم در حومه شهر کرمان شناسایی و نیز ۲ عنصر پشتیبانی و ‌ننده اقامتگاه مذکور، شناسایی و بازداشت شدند. در ادامه عملیات، ۹ نفر از شبکه پشتیبانی تیم تروریستی و مرتبطان آن در شش استان کشور شناسایی و بازداشت شدند. بخشی از تجهیزات مکشوفه عبارتند از: دو جلیقه انفجاری، دو دستگاه ریموت کنترل از راه دور، دو چاشنی انفجاری، چند هزار ساچمه مورد استفاده در جلیقه‌های انفجاری، سیم‌کشی‌های آماده شده برای جلیقه‌ها و مقادیری مواد اولیه انفجاری. شایان ذکر است، قطعاً این عملیات تا بازداشت آخرین فردی که به هر شکل و به هر اندازه در پشتیبانی از جنایتکاران مورد نظر دخالت داشته است، استمرار خواهد یافت.
 
انتقام سخت از آمریکا و اسرائیل
«حجت‌الاسلام دکتر حاجی‌صادقی» نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: «باورمان این است که اسرائیل و آمریکا نه فقط غیرمستقیم، بلکه مستقیماً در جنایت تروریستی کرمان دست داشته‌اند و ما انتقام سخت را بیش از همه از کارگردانان آنها، یعنی آمریکا و اسرائیل خواهیم گرفت. اسرائیل می‌خواهد در منطقه اقداماتی انجام دهد تا ایران را به صحنه‌هایی وارد کند که خود را نجات دهد؛ زهی خیال باطل! ما ضمن اینکه از موضع ضداستکبار و مبارزه با غده سرطانی کوتاه نمی‌آییم، اما اقدام‌مان را به موقع در زمان مناسب خود انجام می‌دهیم. ما بازی دست شما را نمی‌خوریم و در صحنه حضور داریم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال حادثه کرمان این احساس را به وجود آورده که ریسک بیشتری در بازار نفت وجود دارد. به گزارش پایگاه «اویل پرایس» قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با سه و ۶۵ صدم درصد افزایش به ۷۲ دلار و ۹۵ سنت رسید. قیمت نفت خام برنت دریای شمال نیز با سه و ۳۵ صدم درصد افزایش به ۷۸ دلار و ۴۳ سنت رسید.
 
سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین در صفحه رسمی خود در فضای مجازی در واکنش به اقدام تروریستی کرمان نوشت: «به احترام شهدا و قربانیان حادثه تلخ تروریستی زائران گلزار شهدای کرمان و حاج قاسم سلیمانی دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای واقع در پکن، پرچم سازمان و اعضا را به حالت نیمه برافراشته درآورد.»
 
«طارق حبش» دستیار ویژه بایدن در وزارت آموزش‌وپرورش آمریکا استعفا کرد و در متن استعفایش نوشت: «نمی‌توانم عضو دولتی باشم که حامی نسل‌کشی اسرائیل است.» پیشتر هم «جاش ‌پل» عضو وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به کشتار غزه با تسلیحات آمریکایی استعفا کرده بود.
 
شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شد و وظایف قانونی خود را به وزارت صمت محول کرد. از این پس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وظایف این شورا را عهده‌دار خواهد شد و شورای رقابت نقش تنظیم‌گری بازار را به عهده خواهد داشت.
 
منابع خبری عراقی از شنیده شدن صدای انفجار و حمله به یکی از مقرهای حشدالشعبی در داخل مجموعه وزارت کشور عراق واقع در شرق بغداد خبر می‌دهند. دو نفر از فرماندهان حشدالشعبی در این حمله شهید شدند و آمریکا مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
 
«آیت‌الله جوادی‌آملی» ضمن صدور پیام تسلیت در پی شهادت جمعی از مردم در حادثه تروریستی کرمان گفت: «کمبود معارف کلامی، دسیسه استکبار، فتنه صهیونیسم و برخی غارتگران سیاسی می‌تواند زمینه ناامنی را فراهم کند.»
 
آماده‌باش ارتش و تقویت سامانه گنبدآهنین در مرز با لبنان و حالت آماده‌باش سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در سراسر جهان، بخشی از تکاپوی رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر در بحبوحه تهدیدهای حماس و حزب‌الله است.
 
معاون سیاسی استاندار تهران گفت: «۴۷ درصد داوطلبان مجلس در تهران تأیید صلاحیت شدند. از تعداد ۵۷۰۶ نفر که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۲۷۰۰ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند.»
 
وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انفجار تروریستی در کرمان اعلام کرد، واشنگتن به هیچ وجه در انفجارهای کرمان نقش نداشته است.
 
امام جمعه اردبیل گفت: «شرکت در انتخابات فقط حق نیست؛ بلکه یک مسئولیت تاریخی است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات