صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۵۱۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امام محمدباقر(علیه‌السلام) که حدود هیجده سال دوران امامت‌شان طول کشید، الگوی کامل تلاش و مبارزه و مجاهدت خستگی‌ناپذیر و پُر از مشکلات برای اشاعه دین و کلمه حق و راه انداختن جریان فکری درست در دنیای آن روز بودند. کاری است که امام باقر(علیه‌السلام) یک تنه به کمک معدودی از اصحاب خود، در دنیای بزرگ آن روز اسلام انجام می‌داد.(۱۳۶۸/۴/۱۹) *ولادت با سعادت خورشید علم، مخزن‌الاسرار توحید، حضرت امام محمدباقر(علیه‌السلام) را تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
ریسک بزرگ!
وقتی دولت و ملت یمن در بامداد روز جمعه مورد حمله نظامی آمریکا و انگلیس قرار می‌گیرند، اما پس از این تجاوز، مقامات یمنی می‌گویند: «احوال ما را نپرسید، باید از حال و روز و زندگی مردم غزه بپرسید» و نیز وقتی می‌گویند: «شرمنده بودیم که فقط غزه بمباران می‌شود، اما هم اینک شرمنده نیستیم»، باید در برابر این ملت تاریخ‌ساز سر تکریم و تحسین فرود آورد. هنگامی که با فاصله بسیار کمی پس از حملات ارتش تروریستی آمریکا به مناطقی در یمن، ملت مقتدر و مقاوم یمن با تظاهرات بر همان عهد پیشین با غزه اصرار می‌ورزند و ارتش یمن را به کنش شدیدتر ترغیب می‌کنند، این نشانه بزرگی و عزت این مردم و تفکر آنان است. در چنین حالتی، اگر موضوع اصلی تحلیل‌های مطرح شده درباره تحولات‌ سیاسی و نظامی این روزها، توصیف و واکاوی فکری و شخصیتی ملت و مقامات یمن باشد، سخنی به گزاف گفته نشده و بیانی مبالغه‌آمیز مطرح نشده است.
نکته کلیدی و تأثیرگذار درباره ملت یمن تفاوت فکر و عمل سیاسی آنها با بخش‌های دیگر امت اسلامی است. مرکز ثقل هویت،اندیشه و زیست سیاسی و اجتماعی مردم یمن، اقامه جهاد و مقابله با دشمنان است. انصارالله در ماجرای جنگ رژیم صهیونیستی غزه بین آنچه اعلام کرد تا آنچه اعمال کرد، هرگز تردید به خود راه نداد. اقتدار انصارالله در تنگه باب‌المندب بندر ایلات را در آستانه تعطیلی قرار داده است. مدیرعامل بندر «ایلات» در فلسطین اشغالی چند روز پیش گفت، از زمان شروع حملات ارتش یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، فعالیت در بندر ایلات ۸۵ درصد کاهش یافته است. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «گیدعون گلبر» مدیر عامل بندر ایلات گفت: «بدون باب‌المندب شریان اصلی کشتیرانی به بندر ایلات بسته می‌شود. بنابراین ما ۸۵ درصد از کل فعالیت را از دست داده‌ایم.»
مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، با هدف تأمین امنیت خطوط کشتیرانی در دریای سرخ، نقاطی از یمن را مورد تهاجم موشکی قرار داده‌ و زیرساخت‌های پرتاب موشک و پهپادهای ارتش یمن را از میان برداشته‌اند! برای ارزیابی این ادعای آمریکایی‌ها نگاهی به تحولات کنونی و آینده دریای سرخ کافی است. هم‌اکنون هیچ خبری از ائتلاف دریایی نیست و تماس انصارالله با اعضای ادعایی ایالات متحده از مشارکت نداشتن آنها در این جنایت حکایت دارد. خبر سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس نیز مبنی بر دریافت گزارشی از وقوع حادثه‌ای در ۹۰ مایلی سواحل یمن درست ساعاتی پس از تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن معنا و پیام روشنی دارد که یمن، جای مناسبی برای ریسک مقامات مستکبر آمریکایی و انگلیسی نیست.   
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
واشنگتن: تنگه باب‌المندب یا برای تل‌آویو یا برای هیچ کس!
سحرگاه روز جمعه ۲۲ دی‌ماه، آمریکا و انگلستان مواضع ارتش مقاومت ملی یمن را بمباران کردند. برای این حملات هیچ وجاهت و مشروعیت حقوقی وجود ندارد و تنها نشان‌دهنده خوی استکباری این دو کشور است. با وجود این، در برآورد واشنگتن و لندن چه محاسباتی شکل گرفته که این چنین عملیات نظامی علیه یمن انجام دادند؟! در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
۱ـ اهمیت راهبردی تنگه باب‌المندب از حیث اقتصادی کاملاً مبرهن است و تاکنون آمارها و گفته‌های زیادی در این باره بیان شده است؛ بخش قابل توجهی از نفت و تجارت دنیا از این مسیر عبور می‌کند. استفاده از مسیر جایگزین که همان دور زدن قاره آفریقاست، موجب افزایش هزینه‌های مربوط به بیمه و باربری خواهد‌ شد که در نهایت به افزایش سطح قیمت‌ها در کشورها، به ویژه اتحادیه اروپا منجر می‌شود.
۲ـ تنگه باب‌المندب جدای از اینکه برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد، برای متحد راهبردی و استراتژیک ایالات‌متحده، یعنی رژیم‌ صهیونیستی حائز جنبه‌های حیاتی است. چه اینکه غالب تجارت این رژیم از طریق بندر ایلات در منتهی‌‌‌الیه دریای سرخ شکل می‌گیرد.
۳ـ هدف واشنگتن و لندن در حمله به ارتش مقاومت ملی یمن، از طرفی باز کردن شاهراه اقتصادی تل‌آویو و نجات آن از بن‌بست استراتژیک است و از طرف دیگر انحراف افکار عمومی از مسئله غزه و مخابره این پیام است که انگلستان و آمریکا بر سر حمایت از این رژیم هیچ خط قرمزی را به رسمیت نمی‌شناسند.
۴ـ بخش دیگری از اهداف ایالات متحده در آشوب‌آفرینی در تنگه باب‌المندب منطبق بر همان منطقی است که اتحادیه اروپا و روسیه را در اوکراین به جان هم انداخت؛ یعنی تضعیف اقتصادی اتحادیه اروپا و وابستگی هر‌چه بیشتر آن به ایالات متحده جهت تحلیل قدرت‌های بزرگ برای ممانعت از ایجاد نظم جدید جهانی. مسئله‌ اصلی این است که اساساً ایالات متحده و انگلستان به اندازه اتحادیه اروپا و چین منافع اقتصادی در باب‌المندب ندارند. مگر آنکه از محل افزایش انرژی جهانی متحمل زیان‌هایی شوند که آن هم از طرق وابستگی کارتل‌ها و شرکت‌های اتحادیه اروپا به واشنگتن جبران خواهد شد. مسئله مهم این است که در نگاه واشنگتن و لندن اگر قرار باشد تنگه باب‌المندب برای رژیم کارایی نداشته باشد، پس نباید برای هیچ یک از قدرت‌های جهانی نیز آوردگاه منافع اقتصادی باشد.
فارغ از اینکه برنامه‌ریزی دشمن در منطقه در مقابل محور مقاومت و بیداری ملت‌ها همیشه در سطح بالایی از هماهنگی‌ها و برآوردهای اطلاعاتی بوده، اما از حیث محاسباتی اکثراً نادرست است؛ به گونه‌ای که اساساً نتیجه آن چیزی جز تقویت محور مقاومت و شکست و تسریع در آمریکازدایی از منطقه نخواهد بود.
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
جدیدترین حربه دشمن علیه ایران چیست؟
وزیر اطلاعات با بیان اینکه دشمنان قطعاً از دشمنی دست برنخواهند داشت، گفت: «دشمن پیشرفت‌ها، عزت‌ها، مقاومت، و پیروی از ولایت مردم ما را تحمل نمی‌کند و به همین میزان تلاش و توطئه خواهد کرد.» سیداسماعیل خطیب با بیان اینکه دشمنان ایران تمام تلاش خود را برای ناامن‌سازی در کشور به‌کار گرفته‌اند، ادامه داد: «طراحی دشمن این بود که دیروز اگر در جنگ ترکیبی نتوانست از مردم در جهت ضربه زدن به انقلاب بهره ببرد، امروز به خود مردم آسیب بزند.» وی گفت: «در مورد حادثه کرمان شورای امنیت کشور، وزیر کشور، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجموعه تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند و هر روز شاهد کشف توطئه‌های مختلف و فتنه‌های ایذایی و عملیات‌هایی هستیم که علیه مردم شکل می‌گیرد.» خطیب افزود: «با همه این تلاش‌ها و فعالیت‌ها ما شاهد این فاجعه غمبار و این فتنه و توطئه دشمن بودیم که موجب شرمندگی ما در مقابل رهبری، مردم و خانواده‌های شهدا شد.»
 
 
▼ اخبار 
جلسات کارگروه ویژه را فراموش کردند؟
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ضمن ردّ برخی اظهارنظرهای غیر کارشناسی درباره وجود ابهام در شیوه فوت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: «پس از فوت تأسف‌بار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و شکل‌گیری برخی شایعات هدف‌مند درباره وجود ابهام در شیوه فوت ایشان، بنده به‌دلیل علاقه و حساسیت شخصی دستور دادم از طریق تشکیل کمیته ویژه‌ای پرونده فوت ایشان با دقت بررسی شود.» شمخانی خاطرنشان کرد: «کمیته رسیدگی‌کننده به پرونده با حضور مجرب‌ترین کارشناسان در حوزه‌های مختلف و همچنین استفاده از مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها با اختصاص وقت کافی، همه ابعاد پرونده را بررسی و گزارش کامل و جامعی ارائه کرد. بر اساس گزارش ارائه شده از سوی این کمیته فوت مرحوم آیت‌الله هاشمی بدون هیچ‌گونه ابهامی کاملاً طبیعی اعلام شد.» وی در پایان گفت: «طی چند جلسه با حضور اعضای خانواده مرحوم آیت‌الله هاشمی، گزارش کمیته ویژه به طور کامل توضیح داده شد و به سؤالات و ابهاماتی که برای برخی از اعضای خانواده ایشان وجود داشت، پاسخ ارائه شد.»
 
یکی از هزاران حمله دیوانه‌وار
«احمد وحیدی» وزیر کشور در همایش خانه احزاب اظهار داشت: «مشکل بزرگ ما عدم گفت‌وگو است؛ باید احزاب و سلایق مختلف با هم حرف بزنند. گفت‌وگوی احزاب بسیار مهم و راهگشاست؛ چرا که خیلی از اختلافات و سوءتفاهمات را حل می‌کند.» وی افزود: «این اتفاقی که در کرمان افتاد، یکی از هزاران اتفاق بود و هزار مورد از اینگونه عملیات‌ها در کشور خنثی شده بود؛ جان زن و بچه مردم که اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد؛ امروز تمام جریانات تروریستی مستقیماً از سرویس‌های خارجی خط می‌گیرند. دشمنان خیلی جدی هستند و کاری به جریان‌های سیاسی داخل کشور ندارند. حجم حملات سایبری هم بسیار زیاد است و دیوانه‌وار به زیرساخت‌های سایبری ما حمله می‌کنند و حجم آنها بسیار است.» وحیدی ادامه داد: «دشمن به همه تروریست‌ها خط می‌دهد. حجم حملات سایبری زیاد است و آنها دیوانه‌وار حمله می‌کنند. موضوع بنزین یکی از آنهاست و از این دست فراوان است.»
 
برای این تقابل لحظه‌شماری می‌کردیم
«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: «یمن قواعد جدیدی را برای درگیری در دریای سرخ ایجاد کرده که ثابت و دائم است و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد.» این عضو ارشد انصارالله که با شبکه «المیادین» مصاحبه می‌کرد، گفت: «آمریکا و انگلیس وارد تجاوز مستقیم [به یمن] شده‌اند و این لحظه‌ای است که بی‌صبرانه منتظرش بودیم. ما از برادران‌مان در فلسطین تشکر می‌کنیم و به آنها می‌گوییم شما مردم یمن را یکپارچه کردید و این امت را گرد هم آوردید و تمام اتهامات باطلی را که به ما زده می‌شد، رفع کردید.» البخیتی همچنین از آمریکا و انگلیس خواست که محاسبات‌شان را بازنگری کرده و در این زمینه از تجربیات گذشته خود استفاده کنند. او در پایان نیز تأکید کرد: «نبرد ما با مردم آمریکا و انگلیس نیست، بلکه با آن باند صهیونیستی حاکم در واشنگتن و لندن است.»
 
نمی‌خواهیم با ایران درگیر شویم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با MSNBC گفت: «ما در سفر بلینکن به منطقه، به ایران پیام دادیم که نمی‌خواهیم درگیری را تشدید کنیم. کاخ سفید ایالات متحده با وجود انجام حملاتی علیه یمن «با هدف توقف حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ»، به دنبال درگیری با ایران نیست.» «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: «ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم.» وی افزود: «ما می‌دانیم که ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند. می‌دانیم که ایران موشک‌ها و پهپادهایی را که حوثی‌ها برای حمله به کشتی‌ها از آن استفاده کرده‌اند، در اختیارشان می گذارد و به صراحت اعلام کرده‌ایم که ایران باید این حمایت را متوقف کند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«علیرضا بیگی» درباره سکوت احمدی‌نژاد در موضوعات مهمی، مانند حمله تروریستی کرمان، اغتشاشات سال گذشته یا جنایت غزه، گفت: «موضع احمدی‌نژاد در چنین مواردی روشن است، اما او ترجیح می‌دهد سکوت کند کما اینکه سکوت او از هر فریادی بلندتر است.» وی افزود: «حدود دو سال است که احمدی‌نژاد کنش‌گری در حوزه سیاست را کنار گذاشته، عده‌ای تلاش می‌کنند که احمدی‌نژاد سکوت خود را بشکند، اما او بنابر ملاحظاتی که دارد، تلاش می‌کند در کنار مردم بایستد. در حال حاضر مردم پیرامون بسیاری از موضوعات در کشور حالت سکوت را اختیار کرده‌اند.»
 
«حسن روحانی» رئیس‌جمهور سابق کشورمان طی سخنانی درباره انتخابات با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم نسبت به مسئله انتخابات بی‌تفاوت باشیم، گفت: «دو نوع می‌توان به شرایط حاکم اعتراض کرد. یک راه این است که در انتخابات شرکت نکنیم، اما این راه نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. راه بهتر این است که پای صندوق رأی برویم و به فردی که به شرایط امروز معترض است، رأی دهیم. رأی اعتراضی بهتر از رأی ندادن است. مشکلات ما در نهایت باید با صندوق رأی حل شود، راه دیگری نداریم.»
 
«گاردین» در یادداشتی با بی‌فایده بودن حملات ایالات متحده آمریکا و انگلیس به یمن تأکید کرد: «حوثی‌ها به زندگی و جنگیدن در زیر بمباران شدید عادت دارند.» این نشریه در ادامه با بیان اینکه بایدن یک گام دیگر به سمت تقابل بزرگ برداشته است، نوشت: «بزرگ‌ترین ترس این است که پس از حملات یک شبه، ایالات متحده آمریکا، انگلیس و متحدان آنها به رویارویی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران نزدیک‌تر شوند.»
 
«رجب طیب‌اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با سرزنش غرب برای حمله به یمن گفت: «حملات آمریکا و انگلیس به یمن، استفاده نامتناسب از زور و قدرت است. اسرائیل نیز در فلسطین از این روش استفاده می‌کند.» وی افزود: «خواهیم دید که ایران چگونه از خود دفاع خواهد کرد. این ظالمان هستند که زیان دیده و شکست خواهند خورد و مظلومین هیچ وقت ضرر نمی‌کنند.»
 
«حقیقت‌پور» چهره نزدیک به علی لاریجانی درباره احتمال اجماع اعتدال‌گرایان به زعامت لاریجانی با طیف‌های سیاسی دیگر گفت: «من آقای لاریجانی را فراجناحی و فراسیاسی می‌دانم؛ من می‌خواهم بگویم که وی اصولگراست، اما اصولگراهای تنگ‌نظر، آقای لاریجانی را قبول نمی‌کنند؛ ما را نیز قبول نمی‌کنند.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
50002452424
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات