صبح صادق >>  نگاه >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۶۴

رقابت به اوج می‌رسد

مهم‌ترین مرحله بررسی صلاحیت نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به پایان رسید و شورای نگهبان نتیجه نهایی بررسی‌ها را اعلام و هریک از نامزدها، رقبای سیاسی خود را شناختند. دبیر ستاد انتخابات نیز اعلام کرد، آنهایی که صلاحیت‌شان در هیئت نظارت احراز نشده، از ۱۷ تا ۱۹ دی فرصت مجدد برای اعتراض دارند[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی/ گروه سیاسی
مهم‌ترین مرحله بررسی صلاحیت نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به پایان رسید و شورای نگهبان نتیجه نهایی بررسی‌ها را اعلام و هریک از نامزدها، رقبای سیاسی خود را شناختند. دبیر ستاد انتخابات نیز اعلام کرد، آنهایی که صلاحیت‌شان در هیئت نظارت احراز نشده، از ۱۷ تا ۱۹ دی فرصت مجدد برای اعتراض دارند.
طبق اظهارات سخنگوی شورای نگهبان بیش از ۲۱هزار نفر از واجدین شرایط ثبت‌نام کرده بودند که پس از بررسی صلاحیت حدود ۱۱‌هزار نفر تأیید شدند که این عدد دو برابر تأیید ‌صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس قبل است. در بین تأیید ‌صلاحیت‌شده‌ها، ۸۰۰ نفر استاد دانشگاه، ۱۵۰ نفر پزشک و کادر درمان، هزار و ۳۰۰ نفر فرهنگی و ۲۰۰ نفر از وکلا و قضات حضور دارند. قریب به ۴۰۰ نفر دهه هفتادی و ۳هزار و ۷۰۰ نفر دهه شصتی هستند و سه برابر تعداد کرسی‌های مجلس از بانوان تأیید‌ صلاحیت شده‌اند. این همه شرایط را برای برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی فراهم آورده است که در آن برای هر صندلی مجلس ۳۸ نامزد وجود دارد که حق انتخاب گسترده‌ای برای انتخاب‌کنندگان ایجاد است. همچنین ۲۶ نفر از نمایندگان فعلی مجلس از میان نمایندگانی که برای شرکت در انتخابات پیش‌رو ثبت‌نام کرده‌اند تا این مرحله تأیید ‌صلاحیت نشده‌اند که این میزان در مقایسه با دوره قبل که ۹۰ نفر بود، کاهش درخور توجهی داشته است. طبیعی است که با این اعلام نظر و معلوم‌شدن بازیگران اصلی انتخابات، رقابت‌های سیاسی آغاز خواهد شد و زین پس، فضای کشور نیز بیش از پیش انتخاباتی خواهد شد. در این میان توجه به یک نکته حائز اهمیت است؛
مروری بر اسامی تأیید یا رد صلاحیت شده ما را به این نکته راهنمایی می‌سازد که در میان این دو بخش اسامی وجود دارد که شاید بخشی از افکار عمومی انتظار رد یا تأیید آن را نداشته است. این امر سوالات فراوانی در اذهان عمومی ایجاد کرده است که باید منتظر بود تا شورای نگهبان توضیحات قانونی‌ـ اقناعی خود را ارائه دهد و معلوم گردد با کدام مدارک برخی تأیید و برخی رد شده‌اند.
در سال‌های اخیر، شورای نگهبان به دلیل محذوریت‌های قانونی، شرعی و اخلاقی، از اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌های افراد پرهیز داشته است. همین امر موجب شده تا برخی افراد که دلیل رد صلاحیت برای خودشان آشکار است، فرصت را مناسب دیده و شورای نگهبان را به عملکرد جناحی متهم کرده و منکر دلایل متقن قانونی برای رد صلاحیت خود شوند و دلایلی سیاسی را به‌عنوان بهانه رد صلاحیت اعلام کنند. حاصل این ادعاها شکل‌گیری هجمه‌های تخریبی علیه شورای نگهبان بوده است که همانطور که گفته شد، این شورا به دلیل محذوریت‌های موجود در این عرصه دست بسته بوده است.
انتظار آن است که در این دوره شورای نگهبان به ضرورت فضاسازی‌ها و سیاه‌نمایی‌ها ملاحظات خود را حتی‌المقدور کاهش دهد و هر یک از نامزدهای رد صلاحیت شده، اگر تمایل خود را برای اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت اعلام کردند، شورای نگهبان نیز با رعایت محدودیت‌های طبقه‌بندی شده، دلایل رد صلاحیت را اعلام کند تا امکان بررسی افکار عمومی فراهم گردد. در این شرایط هیچ‌کس نخواهد توانست ادعاهای توخالی داشته باشد و با مظلوم‌نمایی در مسیر تخریب شورای نگهبان و کاهش اعتماد افکار عمومی درخصوص عملکرد این شورا قدم بردارد. 
از همه نامزدهای انتخاباتی نیز انتظار می‌رود تا به نظر قانون و فصل‌الخطاب تمکین نموده و مسیرهای انحرافی و طرح ادعاها و ابهامات ناصواب را دنبال نکنند که جز تضعیف اراده ملت برای مشارکت در انتخابات حاصلی برای کشور به همراه نخواهد داشت.
امروز زمان آن فرا رسیده تا مسابقه باشکوهی برای خدمت به مردم شکل گیرد و همه بازیگران این میدان با رعایت اصول اخلاقی و قانونی رقابت سیاسی برای پیروزی در انتخابات به میدان آیند تا مردم با چشمانی باز، بهترین‌ها و کارآمدترین‌ها را برای نشستن بر صندلی بهارستان برگزینند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات