صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۷۹

رکن تحول

پایگاه بصیرت / ملیحه زرین‌پور/ گروه پرونده
«انتخابات ۱۱ اسفند ماه سال جاری بسیار مهم، تعیین‌کننده و زمینه‌‌ساز تحول است»؛ اینها بیانات مهم رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات پیش‌رو است؛ انتخاباتی که از منظر رهبری می‌تواند گره‌گشای مشکلات کشور باشد و با تحلیل آنچه مردم می‌خواهند و آنچه نیاز کشور از ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی است و نقش مجلس شورای اسلامی در تعیین و تصویب قوانین مورد نیاز و نظارت بر اجرای آن است، کشور را در مسیر توسعه و رو به جلو قرار دهد.
رهبری بیان می‌کنند باید با تبیین اهمیت مجلس در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل مهیا کنند و برای مسیر پیش‌رو چهار خصوصیت مهم و کارآمد از مشارکت قوی‌ و پرشور و رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف تا سلامت حقیقی و امنیت کامل در این مسیر را برای همگان از نخبگان جامعه و خواص تا عموم جامعه و مردم بر می‌شمارند؛ در حقیقت آنچه رهبر معظم انقلاب از تحلیل انتخابات پیش‌رو برای ملت و دولت، خواص و عوام جامعه ترسیم می‌کنند، مصداق همان شعار معروف و انقلابی «دست در دست نهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد» است؛ یعنی لازم است در مسیر تحول آفرینی در جامعه، پیروزی و موفقیت در توسعه مشارکت بالایی در انتخابات داشته باشیم و برای رسیدن به آنچه لازم است با یکدیگر همکاری داشته باشیم.
 
مهم‌ترین رکنِ 
انتخابات 11 اسفندماه سال جاری به جز انتخابات مجلس شورای اسلامی، زمانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز هست؛ مجلس خبرگان رهبری از منظر رهبر معظم انقلاب «مهم‌ترین رکنِ نظام اسلامی» بوده که جایگاه اثرگذار و بی‌بدیلی در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد؛ چنانکه ایشان در بیاناتی پیش از این در این زمینه می‌فرمایند: «اجتماع خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی، تعیین‌کننده‌ترین و مهم‌ترین رکن از ارکان این نظام است. هیچ‌کدام از ارکان نظام جمهوری اسلامی چه آنچه به تقنین و چه آنچه به اجرا و غیر آنها ارتباط پیدا می‌کند، از لحاظ تعیین‌کننده بودن و آثار ماندگاری باقی گذاشتن، به اهمیت این اجتماع نیست. این معنا موجب می‌شود که مسئولیت این جمع و آحاد تشکیل‌دهنده‌ آن، عظمت پیدا کند.»
بیانات عنوان شده رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت مجلس خبرگان رهبری نشان‌دهنده جایگاه بی‌بدیل و تعیین‌کننده‌ این مجلس در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی است. نهادی که با هیچ‌ یک از ارکان حکومتی قابل قیاس نبوده و نقش و کارکرد بسیار مهمی دارد. نقشی که سبب تمایز الگوی جمهوری اسلامی ایران از دیگر الگوهای سیاسی و حکومتی دنیا می‌شود و جایگاه جمهوریت و مردم‌سالاری مردم را حتی در انتخاب رهبری جامعه بی‌بدیل می‌کند. رهبری هم می‌فرمایند: «مسئله‌ خبرگان و مجلس خبرگان یک مسئله‌ بسیار مهم و استثنایی است؛ یکی از تمایزات نظام جمهوری اسلامی این است.»
 
جایگاه متمایز 
این سخن رهبری و تحلیل و ارزیابی جایگاه خاص و متمایز مجلس خبرگان در ساختار نظام به مسئولیت‌های مهم و ویژگی‌های منحصر به فرد آن برمی‌گردد؛ مسئولیتی که با مشارکت مردم به منتخبان آنها می‌رسد و منتخبان در زمانه لزوم ایفای نقش خواهند کرد. 
رهبری می‌فرمایند: «دو انتخابات مهم در این مجلس انجام می‌گیرد: یکی انتخاب به‌وسیله‌ مردم که معتمدین خودشان را معین می‌کنند و انتخاب می‌کنند که این معتمدین عمده‌ کارشان هم انتخابی است که بعداً آنها خواهند کرد؛ انتخاب دوم، [یعنی‌] انتخاب رهبری. دو انتخاب در اینجا وجود دارد؛ یعنی مجلس خبرگان مظهر حضور مردم و مظهر مردمی بودن و دخالت آرای مردم و سلایق مردم است؛ هیچ نهاد دیگری را ما به این شکل نداریم که دو انتخاب در دل آن وجود داشته باشد که نشان‌دهنده‌ اراده‌ها و نیت‌های مستقل باشد. انتخاب دوم هم انتخاب رهبری است... مظهر مردم‌سالاری اسلامی به‌طور کامل و تام و تمام در واقع این مجلس است.»
نگاه رهبر معظم انقلاب به انتخابات نگاه به دورنما و افق آینده این کشور است؛ مجلسی که قرار است از وکلا و نمایندگان مردم تشکیل شود و براساس اصل قانون اساسی، قانون‌گذار و ریل‌گذار آینده کشور باشد، ضمن اینکه حل مشکلات کشور به قانون‌گذاری مناسب و حضور مدبرانه مجلس نیاز دارد. مجلسی که قرار است با قوانین حساس از قوانین لازم‌الاجرا در حوزه کمبود آب و انرژی برای آیندگان این سرزمین تا قوانین و مصوبات دوفوریتی، مانند نجات کشور از پیری جمعیت آینده میهن اسلامی را دچار تحولات مؤثر و شگرفی کند.
 
راهی جز انتخابات نیست
از منظر رهبری، جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است؛ چرا که تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد. با انتخابات است که ولی فقیه از طریق منتخبان ملت در مجلس خبرگان تعیین می‌شود؛ ضمن اینکه نمایندگان مجلس هم باید طبق مقررات و معارف اسلامی، قوانین را مصوب کنند.
قوانینی که می‌تواند به حل معضلات اجتماعی و مشکلات اقتصادی و معیشتی و پاسخ به دغدغه‌های مردم جامعه ختم شود؛ قوانینی که تحول را در حوزه‌های اساسی به خود به همراه بیاورد به شرط آنکه به صاحبان اصلی آن، یعنی مردم پاسخگو باشد و آنچه مردم از انتخابات می‌خواهند، در نظر بگیرد نه اینکه نمایندگان مجلس پس از پایان انتخابات و تکیه بر کرسی‌های مشخص دیگر خدا را بنده نباشند و کاری به رفع دغدغه‌های مردمی نداشته باشند؛ چرا که با تأکید رهبری جمهوریت و اسلامیت نظام در گرو انتخاباتی سالم و ورود منتخبان صالح و مورد اعتماد به خانه ملت است. 
 
معجزه مشارکت
نبود انتخابات هم مانند غیر سالم و ناامن برگزار شدن آن خطرآفرین است؛ چرا که به فرموده رهبری «نبود انتخابات» موجب برقراری دیکتاتوری یا «هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش» خواهد شد؛ چرا که وقتی نظام مردم‌سالاری برقرار نباشد و یک نفر دیکتاتورانه به دنبال جولان بی‌قانون باشد و نیازهای مردم پاسخ داده نشود، قطعاً هرج و مرج به دنبال خواهد داشت. بنابراین، انتخابات و مشارکت بالا در آن از ارکان مهم و اساسی در نظام اسلامی و مردم‌سالار کشور است. 
چنانکه رهبر معظم انقلاب مشارکت قوی را معجزه‌آفرین می‌دانند و برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم را موجب وحدت ملی می‌دانند؛ کما اینکه وحدت ملی و حضور پر قدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود و امنیت نیز زمینه‌‌ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود. در مقابل مشارکت ضعیف به تشکیل مجلسی ضعیف و ناتوان در رفع کامل مشکلات منجر خواهد شد و قطعاً برطرف کردن مشکلات نیازمند مشارکت قوی و تشکیل مجلسی قوی است.
رهبر فرزانه انقلاب رقابت واقعی سیاسی را دومین مؤلفه مهم و تأثیرگذار در برگزاری انتخابات پرشور دانسته و در تبیین آن گفته‌اند: «میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی‌ـ اقتصادی‌ـ فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند»؛ چرا که حضور فعال جناح‌های سیاسی در انتخابات سبب تشکیل مجلسی خوب و قوی خواهد شد و دیدگاه‌های گوناگون در عرصه‌های کارساز و مؤثر سبب رفع مشکلات خواهد شد و این امر یعنی آنچه مردم از انتخابات تحول‌آفرین در نظر دارند و می‌خواهند، محقق خواهد شد. 
تحلیل روند انتخابات از منظر رهبری نکات و زوایای بسیاری دارد که نیازمند پژوهش و ارزیابی‌های سیاسی همه جناح‌ها و گروه‌ها و احزاب و بیان دیدگاه‌های منطقی است تا آنچه سبب آبادانی میهن اسلامی می‌شود، در این دومینوی تحول‌آفرین با تمام ابعاد آن و البته در گام اول با چراغ راه روشنی که رهبر معظم انقلاب با عنوان پیشروی نظام در دست گرفته‌اند، محقق شود و در ادامه این کشتی بزرگ در این اقیانوس طوفان زده با سلامت به دست صاحبش به منزل مقصود برسد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات