صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۵۵۲۱۰
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

نعیمی: هندی‌ها خواستار توسعه تجارت خارجی با ایران هستند

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی: فراهم کردن بستر‌هایی از سوی ایران و هند برای جلوگیری از تنش‌آفرینی آمریکا بخصوص در مباحث مرتبط با حمل و نقل دریایی قطع به یقین به افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و هند کمک شایان توجهی می‌کند
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با مصیب نعیمی

به گزارش بصیرت؛ امروز تهران پذیرای وزیر خارجه هند با هیئت همراه است. بی شک هند به عنوان کشوری که در مسیر توسعه یافتگی قرار دارد می‌تواند شریک راهبردی و تجاری قابل توجهی برای ایران باشد. در این موضوع شکی نیست که هندی‌ها مایل به گسترش روابط و همکاری با ایران هستند بخصوص در سرمایه‌گذاری در کریدور‌هایی که از ایران به مناطق مختلف متصل می‌شود و سرمایه‌گذاری در چابهار می‌تواند فصل مشترکی از همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و هند را رقم بزند. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با بصیرت عمده دلایل سفر وزیر خارجه هند به ایران و مقاصدی که هند در توسعه همکاری با ایران دنبال می‌کند را متذکر شده است.

مصیب نعیمی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در گفتگو با بصیرت در خصوص اهداف سفر وزیر خارجه هند به تهران گفت: قطعاً هند و جمهوری اسلامی ایران طی دهه‌های گذشته روابط مختلفی در سطوح متفاوت اعم از سیاسی تا اقتصادی و مرزی بخصوص در مسائل مرتبط با تجارت خارجی داشته‌اند.

وی در این‌باره یادآور شد: بخش قابل توجهی از همکاری اقتصادی ما با هند فروش نفت خام به هند است، هر چند ایران و هند همکاری‌های قابل قبولی در سطح بین‌المللی داشته‌اند لذا می‌توان امیدوار بود امروز هند در موضوعات مرتبط با مسائل منطقه نیز نقش قابل توجهی به نفع منطقه ایفا کند.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: همکاری کشور‌های مختلف در موضوع حل مناقشات و مسائل هسته‌ای قطعا به امنیت منطقه منتهی می‌شود چرا که منجر به کاهش تنش‌ها و منازعات می‌گردد به این خاطر امیدواریم ایران و هند در مسائل منطقه‌ای قادر به بازتعریف روابط دو سویه‌ای شوند که اثرات آن به نفع منطقه تمام شود و زمینه‌ساز کاهش تنش‌ها در منطقه باشد.

مصیب نعیمی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه درخصوص افزایش سطح همکاری‌های بین ایران و هند در عرصه تجارت خارجی و اقتصادی نیز توضیح داد و گفت: هند در سال‌های گذشته در سطوح مختلفی مراودات تجاری قابل توجهی با ایران داشته است به این دلیل که هندی‌ها به خوبی بدین موضوع واقفند که ایران یکی از دروازه‌های بسیار مهم اقتصادی برای هند به شمار می‌رود به این خاطر به شدت علاقمند هستند در مسائل تجاری و اقتصادی سطح همکاری‌های خود را نسبت به گذشته با ایران افزایش دهند تا به سطح قابل قبولی برسد.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: هر کشوری در رایزنی‌هایی که با کشور‌های مختلف اعم از منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای دارد قطعا به تامین هر چه بیشتر منافع خود می‌اندیشد، بی شک ایران و هند نیز در این چارچوب عمل خواهند کرد به این خاطر ایران با باز کردن مسیر‌های سرمایه‌گذاری هند در ایران بخصوص در بندرچابهار می‌تواند بخش قابل توجهی از منافع خود را از این محل کسب کند و درآمد ارزی قابل توجهی نیز به دست آورد.

مصیب نعیمی درباره امنیت دریانوردی و آنچه مورد توجه دو کشور ایران و هند در توسعه روابط تجاری قرار دارد اشاره کرد و گفت: به هر حال در رایزنی‌هایی که بین وزیر خارجه ایران و هند می‌شود به موضوع امنیت دریایی و حمل و نقل دریایی و مسئولیت کشور‌ها در قبال حمل و نقل دریایی اشاره می‌شود چرا که آمریکا و اسرائیل مایل به تنش‌زایی دریایی برای جلوگیری از توسعه همکاری‌های ایران و هند هستند.

وی در ادامه بحث تصریح نمود: فراهم کردن بستر‌هایی از سوی ایران و هند برای جلوگیری از تنش‌آفرینی آمریکا بخصوص در مباحث مرتبط با حمل و نقل دریایی قطع به یقین به افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و هند کمک شایان توجهی می‌کند بنابراین امیدواریم دو کشور در این زمینه به توافق قابل اعتنایی برسند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات