صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۵۴۷۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 11 دی‌ماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): تقوا، یعنی مراقب بودن و دچار غفلت نشدن. تقوا، یعنی انسان حالت پرهیز و برحذر بودن داشته باشد؛ پرهیز کند از اینکه بلغزد؛ پرهیز کند از اینکه با سر در جایی سرنگون شود. وقتی شما در یک مسیر کوهستانی کوهنوردی می‌کنید، یا فرضاً از سینه‌ کوه بالا می‌روید، هر قدمی که شما برمی‌دارید، تعیین‌کننده است. اگر نسبت به هر قدمی بی‌توجهی کنید، سرنوشت شما به مخاطره می‌افتد؛ لذا هر قدمی را که برمی‌دارید، ناچارید با دقت بردارید؛ یعنی جای پا را امتحان کنید، بعد بگذارید. این معنای تقواست و در همه‌ امور زندگی ساری و جاری است.(1379/9/17)
▼ حرف روز
بازیگران مداخله‌گر
رهبر معظم انقلاب امسال در دو مقطع زمانی نیمه فروردین و دوم دی ماه موضوع انتخابات و چهار راهبرد ضروری «مشارکت»، «رقابت»، «سلامت» و «امنیت» در انتخابات را مورد توجه جدی قرار داده و درباره اهمیت و چگونگی رسیدن به این راهبردها بیاناتی را فرموده‌اند که لازم است مد نظر برنامه‌ریزان، مجریان و ناظران انتخابات و صدالبته مردم به عنوان نقش‌آفرینان اصلی انتخابات اسفند امسال و کلیه تبیین‌گران قرار گیرد. مرور تجارب انتخاباتی چهار دهه گذشته نشان می‌دهد، انتخابات‌های جمهوری اسلامی تنها انتخاب و انتخابات ایرانیان نیست؛ بلکه بازیگران بیرونی و مداخله‌گران متعددی هم در آن دخیل هستند. معاندان و مخالفان انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، به ویژه در رأس‌شان آمریکا و انگلیس و سایر قدرت‌های غربی به همراه اپوزیسیون وطنی ارتزاق کننده از آنها در انتخابات‌های ما برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و گاه اقدامات بی‌ثبات‌ساز و عملیات مخرب انتخاباتی هم داشته‌اند. انتخابات خرداد 1388 که با مشارکت 85 درصدی مردم به وقوع پیوست، اما شیرینی این حضور با بازیگری آمریکایی‌ها و همراهی غرب‌گرایان داخلی به تلخی هزینه‌ساز برای مردم و کشور بدل شد، مصداق عینی و اتم این مداخلات بیرونی است.
دشمنان شکست خورده در فتنه‌آفرینی‌های 88، 96، 98 و 1401 شاید به باز اجرای تاکتیک‌ها و تکنیک‌های آن سال‌ها برنگردند، اما در اصلِ تمایل آنها برای مداخله فتنه‌جویانه و اندیشیدن به راه‌های جدید دشمنی تردیدی نداریم. مطمئناً، جنگ ترکیبی با محوریت جنگ شناختی برای مشوش‌نمایی، یأس‌آفرینی، بن‌بست‌نمایی و ناامیدسازی از اولویت‌های برنامه‌ریزی آنها برای بی‌رونق کردن انتخابات است. دروغ‌بافی، عوض کردن جای پیشرفت و پسرفت، بزرگ‌نمایی نقایص و کوچک‌نمایی دستاوردها به همراه کاربست سایر شگردهای رسانه‌ای در عالم واقع و مجازی ابزارها و راه‌های رسیدن به آن اهداف شوم است. حال سؤال این است که نحوه مواجهه جامعه، جریان‌های سیاسی و مردم عزیزمان با موضوع انتخاباتی که دشمنانش این گونه برای آن برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌کنند، چگونه خواهد بود یا به عبارت بهتر باید چگونه باشد تا دشمنان ملت ایران کامروا نشوند؟ مردم ایران با تمام گله‌گذاری‌هایی که از ناملایمات معیشتی و اقتصادی دارند، اما عاشق وطن‌شان هستند، امنیت و سعادت، زیستن در جامعه‌ای اخلاق‌مدار و ارزش‌گرا و البته رفاه خانواده‌های‌شان برای‌شان مهم است، و راه حل همه اینها برگزاری انتخابات با حضور حداکثری دشمن‌شکن است. البته انتخاب خوب و شایسته و اصلح هم بسیار تعیین‌کننده است. مسلماً شکل‌گیری مجلسی با افراد متخصص، متعهد، کارآمد، برنامه و کارنامه‌دار بهتر می‌تواند از سد مشکلات عبور کند. دو ماه مانده به انتخابات، فرصت مغتنمی است تا جامعه را از وضعیت بی‌حسی سیاسی القایی دشمن خارج کرد. وظیفه جهادگران عرصه تبیین و امیدآفرینی در این مقطع سنگین‌تر می‌شود.
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز  
ردّ پای روباه مکار!
تحولات نظام بین‌الملل و سیاست جهانی به گونه‌ای سریع و شتاب‌زاست که همه قدرت‌های بزرگ و حتی قدرت‌های منطقه‌ای به دنبال یافتن نقش منحصر به فرد خود در این تحولات هستند. در این میان، بریتانیا که همیشه از وضعیت خود به منزله یک قدرت امپریالیستی سابق ناراضی است، هم‌اکنون با قرار دادن اهداف نظامی و اطلاعاتی خود در لبنان، غزه و یمن به دنبال ایفای نقشی بزرگ در حفاظت از اسرائیل، فرزند نامشروع خود است. «رابرت پستون»، گزارشگر کهنه‌کار بریتانیایی فردای عملیات طوفان‌الاقصی طی یادداشتی گفته بود: «عملیات مقاومت فلسطین سیل الاقصی به ناچار به یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار تبدیل خواهد شد، جنگی که به اندازه حمله پوتین به اوکراین برای امنیت جهانی بی‌ثبات کننده خواهد بود.» شگفت‌انگیز است که تنها 24 ساعت پس از این عملیات بود که سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی انگلیس به دنبال اقناع افکار عمومی و ایجاد آمادگی ذهنی برای مداخله بریتانیا در این نبرد بر‌آمدند.  فوریت برای آماده‌سازی مخاطبان غربی برای بحران قریب‌الوقوع، از روایت عمیق‌تری حکایت داشت؛ اینکه لندن ممکن است دستی در شعله‌ور شدن درگیری در سراسر منطقه داشته باشد؛ نقشه‌ای هولناک که از آن زمان تاکنون در حال اجرا بوده است. ناگفته نماند که دخالت بریتانیا در حمله نسل‌کشی اسرائیل در غزه کاملا مخفیانه و به صورت سری انجام می‌شود. در دسامبر سال 2020 میلادی، لندن و تل‌آویو توافق‌نامه همکاری نظامی امضا کردند که از آن به «قطعه مهم دیپلماسی دفاعی» یاد می‌کنند. این همکاری‌ها به منظور تقویت روابط نظامی بین دو کشور و در عین حال ایجاد سازوکاری برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های مشترک میان انگلیس و اسرائیل قلمداد می‌شود. نکته جالب آن است که مفاد این توافق‌نامه نه تنها از شهروندان عادی بریتانیا، بلکه از قانون‌گذاران منتخب مردم بریتانیا نیز پنهان مانده است. گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که در صورت حمله مستقیم از سوی کشور ثالث، بریتانیا طبق این توافق‌نامه موظف به  حمایت تمام‌قد از اسرائیل است. به همین منظور اخبار واصله نشان می‌دهد، نیرو‌های عملیات ویژه بریتانیا موسوم به (S.A.S) در حالت آماده‌باش برای انجام عملیات نجات اسرای اسرائیلی در غزه هستند و به همین منظور آخرین تمرین‌ها و رزمایش‌های نظامی خود را در لبنان سپری می‌کنند. البته به نظر می‌رسد ماجراجویی‌های بریتانیا در غرب آسیا بسیار بیش از آنچه نجات اسرای اسرائیلی قلمداد می‌شود، باشد؛ انجام 33 پرواز از پایگاه نظامی بریتانیا واقع در قبرس به سمت سرزمین‌های اشغالی و افزایش 500 نفر از نیرو‌های نظامی بریتانیا در این پایگاه با بهانه‌های گوناگون درست پس از انجام عملیات طوقان الاقصی، بازهم ردّ پای روباه مکار را در افزایش تنش و ناامن‌سازی این منطقه نشان می‌دهد. ظاهراً خیانت تاریخی بریتانیا در منطقه غرب آسیا هیچ گاه تمام شدنی نیست. 
رامین نصیری
 
▼ خبر ویژه
انتشار لیست ترور رژیم صهیونیستی!
پس از آنکه شهید سیدرضی موسوی، از فرماندهان ارشد ایران در دمشق هدف ترور رژیم صهیونیستی قرار گرفت، شبکه صهیونیستی «آی ۲۴ نیوز» در گزارشی فهرست ترور احتمالی این رژیم را منتشر کرد. این شبکه گزارش داد: «زین شمس ابوعدنان یکی از افراد کلیدی در دفتر و از دستیاران سیدرضی، هادی فیض‌آبادی ارشد تدارکات و نماینده یگان ۱۹۰، میثم کتبی مسئول نقل و انتقالات و عبدالله آبادی عامل انتقال سلاح به سوریه احتمالاً در فهرست جدید ترور رژیم صهیونیستی قرار دارند. در حالی که اسرائیل مسئولیت ترور شهید سیدرضی موسوی در حمله به دمشق را بر عهده نگرفته، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، اسرائیل در همه جا و از هر جهت علیه ایران کار می‌کند. او از ارائه جزئیات خودداری کرد. از سوی دیگر، سپاه پاسداران تأکید کرد، اسرائیل تاوان جنایتی را که مرتکب شده است، خواهد داد.»
 
 
 ▼ اخبار 
لاریجانی برای مجلس دو لیست می‌دهد؟
«منصور حقیقت‌پور» نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی که در رسانه از او به «فرد نزدیک به علی لاریجانی» نیز یاد می‌شود و در مقاطعی مشاور علی لاریجانی نیز بوده است، در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهد لیست بدهد، مثلاً برای تهران 30 نفر در بین ثبت‌نامی‌ها دارد؟ گفت: «الآن بالقوه 500 تا 600 نفر از کاندیدای انتخابات مجلس در بین ثبت‌نامی‌ها که نماینده ادوار هستند که می‌توانند افراد مورد حمایت آقای لاریجانی باشند. یعنی آقای لاریجانی بخواهند، می‌توانند به اندازه دو مجلس لیست انتخاباتی بدهند. البته بستگی دارد باید ببینیم کدام‌یک از این عزیزان تأیید می‌شوند. بعضی از این آدم‌ها اگر تأیید صلاحیت شوند، رأی‌شان بالای 100 هزار است؛ یعنی اگر از این 500 نفر تعداد قابل‌توجهی بیایند، به رأی‌دهندگان اضافه خواهد شد.»
 
دلارزدایی یکی از اهداف اصلی ایران در بریکس
تارنمای خبری «اسپوتنیک» به نقل از مصاحبه خود با «علی باقری کنی» نوشت، ایران مانند سایر اعضای گروه بریکس در زمینه دلارزدایی از مبادلات تجاری، اقتصادی و مالی در داخل گروه اقتصادهای نوظهور بزرگ فعالیت خواهد کرد و برخی تلاش‌ها نیز در این راستا در حال انجام است. وی گفت: «ما در چارچوب این سازمان مأموریت‌ها و فعالیت‌های مشترک زیادی را با سایر اعضای بریکس در نظر گرفته‌‌ایم که یکی از مهم‌‌ترین آنها، دلارزدایی از مبادلات تجاری و اقتصادی و همکاری‌های مالی است.» باقری‌کنی گفت: «امیدواریم این فعالیت‌‌ها را تقویت کرده و گسترش دهیم تا هر چه زودتر به این هدف دست یابیم. گروه بریکس در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد و از بزرگ‌ترین اقتصادهای در حال توسعه جهان (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تشکیل شده است. در ماه اوت، پانزدهمین اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای پیوستن به این بلوک دعوت به عمل آورد.»
 
سال 1388 اشتباه کردیم
«حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: «ما اصلاح‌طلبان هم بخشی از نیرو‌های انقلابی هستیم. بدترین کار این است که اصلاح‎طلب انقلابی بشود. اصول اصلاح‎طلبی باید تدریجی باشد؛ ما در 1388 نباید این موضوع را می‌پذیرفتیم که احمدی‎نژاد را رها کرده و از رهبری عبور کنیم. باید در کنار رهبری می‌ایستاده و احمدی‌نژاد را ادب می‌کردیم تا آن فتنه بزرگ را درست نکند. فتنه را احمدی‌نژاد ایجاد کرد، ولی ما هم اشتباه کردیم.» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: «راه‌حل کشور قهر از سیاست و تن دادن به راهکارهای انقلابی و دعوت مردم به خیابان‌ها نیست؛ بلکه راه‌حل کشور تن دادن به اصلاح ساختارهاست.» مرعشی درباره رویکرد حزب کارگزاران برای انتخابات خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: «اگر آقای روحانی برای خبرگان تأیید صلاحیت شود، شخصیت مورد توجه کارگزاران در خبرگان ایشان خواهد بود.»
 
اعتراف در میان سانسور شدید
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با وجود سانسور شدید تعداد کشته‌های نظامیان ارتش در غزه، تنها به کشته شدن ۵۰۶ نفر اذعان کرد. به گفته وی، از این تعداد ۱۷۲ نظامی در نبرد زمینی که دو هفته پس از آغاز حملات هوایی علیه غزه آغاز شد، کشته شده‌اند. بنابر گزارش وبگاه «العهد»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی درباره شمار نظامیان زخمی ارتش در جنگ غزه نیز گفت: «تعداد نظامیانی که در بیمارستان‌ها در حال مداوا هستند، ۴۲۳ نفر است.» وی مدعی شد: «از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون شمار نظامیان زخمی به ۲۲۰۴ نفر رسیده است که ۹۵۵ نفر از آنها در نبرد زمینی زخمی شده‌اند.» از سوی دیگر وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، شمار شهدای غزه به ۲۱ هزار و ۸۲۲ نفر و شمار مجروحان به ۵۶ هزار و ۴۵۱ نفر رسیده است.
 
▼ اخبار کوتاه
 «حسن روحانی» با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه حفظ صندوق رأی است، گفت: «اگر صندوق رأی آسیب جدی ببیند و مردم به این نتیجه برسند که صندوق بی‌اثر است، دیگر چیزی برای ما باقی نمی‌ماند.» او با بیان اینکه براندازی صندوق رأی و براندازی نظام دو روی یک سکه است، اظهار داشت: «هر تلاشی برای براندازی صندوق رأی منجر به براندازی نظام می‌شود. باید بدانیم این نظام آلترناتیو و جایگزین ندارد. تنها راه این است که این نظام اصلاح و اشکالاتش برطرف شود.»
 
 «جواد هروی» سخنگوی «حزب اعتدال و توسعه» گفت: «نوبخت به احتمال زیاد سرلیست این حزب برای انتخابات مجلس پیش‌رو از حوزه تهران خواهد بود؛ البته رصد اخبار انتخاباتی گواهی می‌دهند نیروهای موسوم به اعتدالی، در انتخابات مجلس در کسوت «کنش‌گر مستقل» ظاهر نخواهند شد و سرانجام اصلاح‌طلبان را به ائتلاف فرامی‌خوانند یا از سوی جریان عملگرا و غیر رادیکال جبهه اصلاحات، به ائتلاف فراخوانده خواهند شد.»
 
 «سردار مجید کریمی» رئیس پلیس اینترپل فراجا در پاسخ به اینکه چرا دولت کانادا متهم خاوری را به کشور مسترد نمی‌کند، اظهار کرد: «متهم بودن خاوری برای دولت کانادا کاملاً مسجل شده است و دولت کانادا در جریان است.» او افزود: «اما نکته قابل توجه این است که خاوری، پول بسیار زیادی را با خود به کانادا برده است و کانادا نمی‌تواند از این
موضوع چشم‌پوشی کند و پول این متهم را به ایران بازگرداند!»
 
مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده است، برای حذف یارانه 17/5 برابری دهک دهم نسبت به دهک اول جامعه، سهمیه بنزین خانوارهای دارای بیش از دو خودرو به خانوارهای بدون خودرو اختصاص پیدا کند. طبق این گزارش دهک دهم جامعه سالانه 4/5 میلیارد دلار یارانه بنزین می‌گیرد؛ رقمی 1/5 برابر ضرر کشور از ناترازی بنزین که به واردات (تهاتر یا سوآپ) روزانه 10 میلیون لیتر بنزین منجر شده است.
 
به نوشته روزنامه «مسکو تایمز» پوتین گفته است: «بارها ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم سخت‌ترین مشکلات را حل کنیم و هرگز عقب نخواهیم نشست، زیرا هیچ نیرویی وجود ندارد که بتواند ما را از هم جدا کند.» پوتین خطاب به نیروهای مسلح روسیه تأکید کرده است: «شما قهرمانان ما هستید. قلب ما با شماست و شجاعت شما را تحسین می‌کنیم.»
 
«سید عطاءالله مهاجرانی» گفت: «راه‌ حل فلسطین تنها از راه تفنگ می‌گذرد. این فکر اشتباهی است که اگر جمهوری اسلامی با اسرائیل کاری نداشته باشد، اسرائیل هم به فکر دشمنی با ایران نخواهد بود؛ او اگر می‌توانست ضربه خود را زده بود، چنانکه بارها کلاه گشادی سر شاه گذاشته بود!»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات