صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۵۵۲۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بالاخره در نبرد بین امام هادی(علیه‌السلام) و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی(علیه‌السلام) بود؛ این باید در همه‌ بیانات و اظهارات ما مورد نظر باشد. در زمان امامت آن بزرگوار شش خلیفه، یکی پس از دیگری، آمدند و به درک واصل شدند. آخرین نفر آنها، «معتز» بود که حضرت را شهید کرد و خودش هم به فاصله‌ کوتاهی مُرد. این خلفا غالباً با ذلت مردند؛ به عکسِ شیعه. شیعه در دوران حضرت هادی و حضرت عسگری(علیهماالسّلام) و در آن شدت عمل روزبه‌روز وسعت پیدا کرد؛ قوی‌تر شد.(۱۳۸۳/۵/۳۰) *شهادت مظلومانه دهمین مشعل فروزان آسمان هدایت، امام علی‌النقی(علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
برنامه ۴۵ روزه برای انتخابات
انتخابات اسفندماه چون اولین انتخابات پس از سال ۱۴۰۱ است، می‌تواند محلی برای طناب‌کشی بین جریان برانداز و تجزیه‌طلب با نیروهای اصیل انقلاب اسلامی باشد. برای اینکه در راند نهایی پیروز شویم و مشارکت حداکثری شکل گیرد، می‌توان اقدامات خوب و اجرایی را شکل داد که به مشارکت کمک کند؛ اما مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند به مشارکت در این مدت کمک کند، دعوت چهره به چهره است. حال این سؤال مطرح است که چگونه چهره به چهره با نزدیکان‌مان صحبت کنیم؟
گام اول: لیستی از نزدیکان‌مان تهیه وتنظیم کنیم. مشخص کنیم که فرد یا گروهی که می‌خواهیم با او صحبت کنیم در چه پارادایم یا چارچوب ذهنی است. برای اینکه بتوانیم مخاطبان‌مان را اقناع کنیم، باید متوجه باشیم که افراد پیرامون ما ممکن است در چهار گروه قرار داشته باشند:
۱ـ انقلابی باشند.
۲ـ ارزشی و دغدغه‌مندانه فکر کنند، اما منتقد باشند؛ یعنی به روندهای موجود نقد داشته باشند.
۳ـ مخالف باشند، اما نسبت به برخی موارد مانند ایرانی بودن، رهبری نظام، اقتدار کشور یا شهدایی همچون شهید سلیمانی و... تعصب دارند.
۴ـ معارض هستند و فقط به براندازی و ابزارهای آن، مانند تحریم انتخابات می‌اندیشند.
گام دوم: آماده شدن برای اقناع مخاطبان‌مان است. برای آنکه موفق باشیم چند نکته لازم است. اولاً تمرکزمان را بر کسانی بگذاریم که امکان موفقیت بیشتری وجود داشته باشد. سعی کنیم حرف‌های‌شان را بشنویم، پرخاش نکنیم، برای آنچه می‌گویند استدلالی به مقتضای پارادایم ذهنی‌شان آماده کنیم و... . در گردا گرد شنیدن آنچه اهمیت دارد، این است که برآشفته نشویم. شاید در حین صحبت حرف‌هایی زده شود که با اعتقادات ما همراستا نباشد. ساده‌ترین و بی‌حاصل‌ترین کار این است که زیر میز بزنیم؛ ولی آشفته نشدن ما موجب می شود که بتوانیم برای پرسش‌ها و دغدغه‌ها جواب‌های منطقی بیابیم. عقلانیت و اخلاق به ما می‌آموزد که باید خودمان را در جایگاه طرف مقابل بگذاریم؛ برخی اوقات به او ظلم‌هایی شده است که ما درک نمی‌کنیم. همدلی و همزبانی گاه از صدها استدلال منطقی تواناتر است.
گام سوم: باید مصداق «طبیب دوار» یا به اصطلاح عامیانه پزشک دوره گرد باشیم. گاه یک فرد با مسکنی التیام می‌‌یابد، و فرد کناری با دارویی دیگر. در مواجهه با مخاطب هم باید فهمید که از چه دری باید وارد شد؛ گاه باید ناز خرید و همراهی کرد و گاه باید استدلال آورد و اقناع؛ جنس آدم‌ها فرق می‌کند. در این زمینه باید بیشتر بنویسیم و تأمل کنیم.      
یعقوب ربیعی
 
 
▼ گزارش روز
پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در لاهه
بیش از ۱۰۰ گروه بین‌المللی نامه‌ای را امضا کردند که روز چهارشنبه از سوی ائتلاف تازه‌تأسیس حقوق فلسطین منتشر شد و از دولت‌های سراسر جهان خواست که رسماً از دادگاه بین‌المللی دادگستری آفریقای جنوبی درباره پرونده رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در غزه حمایت و اعلامیه صادر کنند. گفتنی است، اعلامیه‌های مداخله در حمایت از استناد آفریقای جنوبی به کنوانسیون نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی، این احتمال را افزایش می‌دهد که شواهد مربوط به جنایت نسل‌کشی از سوی سازمان ملل‌متحد بازشناسایی شده و مورد پیگرد قضایی قرار بگیرد. گروه‌هایی که به این فراخوان پیوسته‌اند، عبارتند از: بین‌الملل مترقی، جهانی فراتر از جنگ، مجمع آزادی‌بخش فلسطین PAL ،PEN بین‌المللی‌ـ فلسطین، و انجمن ملی حقوقدانان. 
دادخواست وکلای حقوقی آفریقای جنوبی به این شرح است که رژیم صهیونیستی تعهدات خود را بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی که این کشور عضو آن است، نقض کرده است. تعداد شهدا در غزه به حداقل ۲۲۹۶۸ نفر رسیده است و حداقل ۶۰۵۸۲ نفر نیز زخمی و مجروحند و هزاران نفر در زیر آوار مفقودالاثر. رژیم صهیونیستی طی این صد روز با حمایت ایالات متحده بیمارستان‌ها را بمباران و ساختمان‌های مسکونی را تخریب کرده است. رژیم صهیونیستی در حالی مدعی است که تنها با حماس می‌جنگد که تا کنون نتوانسته است آسیب جدی به ساختار و سازمان رزم حماس وارد کند. رژیم صهیونیستی در حالی مرتکب جنایت، تهدید، وحشت‌آفرینی و محدودیت‌سازی و در نهایت گرسنگی و فقر در اردوگاه‌های غزه می‌شود که برخی مقامات بلندپایه رژیم‌ جعلی‌صهیونیستی با گستاخی تمام در بیانیه‌های متعددی به صراحت خواستار نابودی ۲/۳ میلیون نفر از ساکنان غزه، چه از طریق جنگ و چه با آواره‌کردن اجباری آنها شده‌اند. آفریقای جنوبی در شكایت ۸۴ صفحه‌ای خود تعدادی از این اظهارات را شرح داده است؛ از جمله ادعای «اسحاق هرتزوگ» مبنی بر اینكه كل جمعیت غزه از جمله حدود ۱ میلیون کودک، «مسئول» حمله حماس هستند و بنابراین اهداف نظامی قانونی هستند. بیانیه وزیر دفاع «یوآو گالانت» مبنی بر اینکه وی همه محدودیت‌ها را برای ارتش با هدف مبارزه با «حیوانات انسانی» غزه برداشته است. وزیر انرژی اسرائیل «کاتز» خواسته است که «به همه مردم غیرنظامی غزه دستور داده شود فوراً آنجا را ترک کنند.» و نایب رئیس کنست «نیسیم واتوری» که در سخنانی بی‌شرمانه گفته است: «اکنون همه ما یک هدف مشترک داریم و آن پاک کردن نوار غزه از روی زمین است.» علاوه بر این اظهارات وقیحانه نگاهی به عملکرد میدانی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد، اقداماتی که این رژیم در این مدت انجام داده، نه دفاع از خود، بلکه نسل‌کشی فلسطینیان بوده است. پرونده قضایی نسل‌کشی لاهه نقطه عطفی در حقوق بین‌الملل به شمار می‌آید؛ جایی که باید حقوق ملت‌ها مقدم بر خواست دولت‌های مستکبر باشد.     
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
نفوذ ایران در مهم‌ترین پایگاه امنیتی رژیم اشغالگر
پس از مرگ مشکوک یکی از فرماندهان شاغل در معاونت اطلاعات ارتش صهیونیستی(امان) اطلاعات منتشر شده از حذف فیزیکی معنادار او به دست صهیونیست‌ها حکایت دارد. بنا بر این اخبار، «شاخار یوسف‌زاده» به اتهام درز دادن اطلاعات مهم نظامی و امنیتی به منابع اطلاعاتی ایرانی، طی یک سانحه ساختگی کشته شده است. شاخار یوسف‌زاده، از ساکنان ایرانی‌الاصل در سرزمین‌های اشغالی بود که در زمان مرگ، معاونت فرماندهی یکی از واحدهای امان را به‌عهده داشت. بنا بر این گزارش، بیشترین محل تردد شاخار یوسف‌زاده به دو پایگاه مهم امان (از میان چهار پایگاه اصلی)، یعنی «گالیلوت» و «صنیفیم» بوده است. پایگاه گالیلوت یکی از پایگاه‌های اصلی امان است که ستاد واحد ۸۲۰۰ در آن استقرار دارد و پایگاه صنیفیم هم در اورشلیم (قدس اشغالی) واقع شده است که بخش بزرگی از واحد ۸۲۰۰ در آنجاست. واحد ۸۲۰۰ مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش امان است که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات را به‌عهده دارد.
 
 
▼ اخبار 
دقیقاً طبق نقشه ایران عمل کردیم
روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نوشت، در حال باخت در شطرنج پیچیده به ایران هستیم. این روزنامه به قلم «باز گانور» رئیس دانشگاه ریچمن نوشت: «در حالی که جنگ میان اسرائیل با فلسطین ادامه دارد، ضروری است که سابقه و عوامل آغاز جنگ را درک کنیم و به چند سؤال اساسی بپردازیم، چرا این جنگ در اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد؟ چه کسی پشت آن است؟» این رسانه‌ با اعتراف به این موضوع که همه نیروهای مقاومت و ضد صهیونیستی برگرفته از انقلاب ایران هستند، با نقد رویکرد دولت نتانیاهو در مواجهه با عملیات ۷ اکتبر نوشت: «اسرائیل مستقیماً وارد تله ایران شد. اسرائیل دقیقاً طبق نقشه ایران عمل می‌کرد. اسرائیل نه‌تنها از طریق کانال‌های اطلاعاتی خود در مقابل حماس قادر به تشخیص مقاصد و نقشه‌های عملیات نشد، بلکه در شناسایی سیگنال‌های اطلاعاتی در مورد این موضوع در مقابل حزب‌الله و ایران نیز ناکام ماند. در نتیجه، این باور غالب وجود دارد که ایران در حمله به اسرائیل دست نداشت.»
 
باید این واقعیت را بپذیریم!
«گاردین» درباره تحولات اخیر در غرب آسیا نوشت: «قدرت برتر خاورمیانه دیگر، آمریکا، مصر همسو با غرب، عربستان سعودی یا حتی اسرائیل نیست؛ بلکه ایران است.» این روزنامه انگلیسی تأکید می‌کند: «حمله مشترک واشنگتن و لندن به انصارالله یمن تأکیدی بر این واقعیت ناخوشایند بود که اهرم سیاسی واشنگتن رو به افول است، دیپلماسی این کشور ناکارآمد است، اقتدارش تحقیر شده است و انصارالله بدون هرگونه هراسی متعهد شده که به حملات خود ادامه دهد.» گاردین با اشاره به بهبود روابط جمهوری اسلامی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، از جمله عربستان سعودی و روابط دوستانه تهران با پکن و مسکو نوشت که چنین مواردی ایران را به یک قدرت تبدیل کرده و ایران به گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای پیوسته است. از طرف دیگر، اقتصاد ایران رو به رشد است، رئیس‌جمهور چین به رئیس‌جمهور ایران گفت که چین از مبارزه ایران با «قلدری و یکجانبه‌گرایی» ایالات متحده حمایت می‌کند.
 
بزرگ‌ترین رسالت ما جهاد تبیین است
حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی با بیان اینکه امروز دشمنان ما بیش از هر زمان دیگری افول یافته و ذلیل شده‌اند، اظهار کرد: «تنها با فهرست کردن فتنه‌های دشمنان در این چهار دهه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت ایران به مجاهدت‌های معجزه‌گون یاوران انقلاب پی خواهیم برد.» نماینده ولی فقیه در سپاه مبنایی‌ترین موضوع در تقابل با جنگ ترکیبی دشمن را جهاد تبیین عنوان و تأکید کرد: «امروز بزرگ‌ترین رسالت ما جهاد تبیین است تا هم فتنه دشمن دفع شود و هم اعتقاد و باورهای افراد در جبهه خودی قوام و ارتقا یابد.» وی با اشاره به عملیات روانی و رسانه‌ای گسترده جبهه استکبار با هدف القای ناامیدی در افکار عمومی، میدان خدمت‌رسانی بسیج را از بزرگ‌ترین عرصه‌های مبارزه با استکبار توصیف و تصریح کرد: «یکی از بهترین راهکارهای جهاد تبیین بیان کارکردهای بی بدیل بسیج در خدمت‌رسانی به مردم است.»
 
نظرسنجی‌ها از رشد نرخ مشارکت می‌گویند
بر اساس حداقل چهار نظرسنجی که چهار مؤسسه جداگانه در فاصله دو تا سه ماه قبل از انتخابات انجام داده‌اند، میزان مشارکت مردم در انتخابات تاکنون در کل کشور به طور میانگین به حدود ۴۰ درصد رسیده است. بالا رفتن پلکانی مشارکت در انتخابات اصلاح‌طلبان و طیف اعتدالی را نیز برای دادن لیست ترغیب کرده است، جریانی که تا همین هفته پیش معتقد بود نامزدی برای دادن لیست ندارد، حالا از داشتن چندین لیست انتخاباتی خبر می‌دهد. روزنامه «آرمان امروز» به نقل «اسماعیل دوستی»، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نوشته است: «با شخصیت‌های همفکر خودمان که تأیید صلاحیت شدند و تخصص کاری یا تجربه مدیریتی دارند یا جزء نمایندگان ادوار هستند، برای تهیه لیست انتخاباتی در حال گفت‌وگو هستیم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ «طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای برخی جریان‌های سیاسی درباره رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان به دلیل نقد دولت یا دستگاهی دیگر تأکید کرد: «نه انتقاد از دولت و نه انتقاد از دستگاه‌ها و نه انتقاد حتی از شورای نگهبان دلیل ردّ صلاحیت نیست و ما در میان تأیید صلاحیت‌شدگان افرادی را داریم که مکرراً به شورای نگهبان انتقاداتی را وارد می‌کردند. الحمدلله تمام جریان‌های سیاسی در انتخابات حضور دارند و تعداد تأیید صلاحیت شدگان بالاست و به این تعداد نیز اضافه خواهد شد. در بررسی صلاحیت‌ها هنوز مرحله اظهارنظر شورای نگهبان باقی است.»
 
◄ معاون امنیتی و انتظامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: «دو عامل تروریستی که قصد انجام عملیات انتحاری داشتند، در پی تعقیب نیروهای امنیتی قبل از هر گونه اقدام با مواد منفجره‌ای که همراه آنان بود، در سراوان به هلاکت رسیدند.» «علیرضا مرحمتی» با تأیید دستگیری دو تروریست انتحاری در سراوان گفت: «این دو نفر که شب گذشته قصد عملیات انتحاری داشتند، مورد تعقیب نیروهای فرماندهی انتظامی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفتند و قبل از انجام هر گونه اقدامی به دلیل وجود مواد منفجره همراه آنها با تیراندازی پلیس منفجر شدند و به هلاکت رسیدند.»
 
◄ «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی با اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه گفت: «بانک مرکزی به دنبال تعدیل قوانین مربوط به واردات طلای کشور است؛ همواره تلاش داشتیم ذخایر طلای کشور افزایش یابد. اقدامات اخیر باعث افزایش ذخایر ارز و طلای کشور شد. تصمیم جدید ما این است که طلا در مرکز مبادله ارزی عرضه شود.» او با اشاره به حضور در مرکز نشر اسکناس و ضرب سکه بانک مرکزی گفت: «سکه جدیدی در دستور کار این مرکز است که به بازار عرضه می‌شود.» 
 
◄ ۱۶ ماه پس از توافق ایران و ترکیه، شبکه برق دو کشور به هم متصل شد و تبادل ۶۰۰ مگاوات برق در دستور کار قرار گرفت. «مجتبی اکبری» مدیرکل امور بین‌الملل وزارت نیرو اختلاف ساعت، تفاوت روزهای کاری و تعطیل ایران و ترکیه را دلیل تفاوت اوج نیاز به برق دو کشور می‌داند و می‌گوید که ایران در فصل گرم و اوج نیاز به انرژی الکتریکی از ترکیه برق وارد می‌کند و در سایر فصول به این کشور صادرات خواهد داشت.
 
◄ پایگاه خبری «آکسیوس» در گزارشی نوشت، سفر اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌هاش اشغالی ناامیدی‌ها در کاخ سفید را تشدید کرده است. بر اساس گزارش‌ها، بلینکن برای نتانیاهو روشن کرده که برنامه وی برای غزه، رؤیایی است که محقق نمی‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات