صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۵۳۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یکی از اساسی‌ترین قلم‌هایی که انقلاب اسلامی به ما ملت ایران عطا کرد، احساس عزت بود. امام بزرگوار ما مظهر عزت بود. آن روزی که امام علنا فرمود «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، اوج اقتدار سیاسی و نظامی آمریکا در دنیا بود. امام احساس عزت را به این مردم برگرداند و انقلاب احساس عزت را به ملت ایران برگرداند.(۱۳۸۸/۲/۲۲)
 
 
▼ حرف روز
میانه قهر و مشارکت
با مشخص شدن تأیید صلاحیت شورای نظارت بر انتخابات تکلیف رقابت برای کسب ۲۹۰ کرسی بهارستان مشخص شده است. هم اکنون بیش از ۱۱ هزار نفر در میدان رقابت هستند و به طور متوسط برای هر یک صندلی ۳۸ نفر باید با یکدیگر رقابت کنند. ضمن آنکه انتخابات برای کسانی که صلاحیت آنها تأیید نشده یا احراز نشده، به پایان نرسیده و ممکن است صدها نفر از آنان هم تأیید صلاحیت شوند و به میدان رقابت باز گردند!
در این میدان، بخشی از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در میدان رقابت هستند تا سهمی از مجلس شورای اسلامی را برای خود کنند. هر چند معتقدند در این مسیر با همه بضاعت و همه بازیکنان خود در وسط میدان نیستند و بخشی از چهره‌های شناخته شده خود را از سوی شورای نگهبان حذف شده می‌بینند! این وضعیت بستر را برای سوءاستفاده رادیکال‌ها و حامیان خط قهر و تحریم فراهم کرده است و برای نمونه جبهه اصلاحات ایران با صدور بیانیه‌ای از رقم خوردن «گسترده‌ترین رد و حذف در تاریخ انتخابات پس از انقلاب» می‌گوید، اما اصلاح‌طلبانی که به صندوق‌های رأی امیدوارند، همچنان محکم در میدان هستند و برای رقابت ۱۱ اسفندماه فهرست ارائه خواهند کرد. البته در تلاشند که شورای نگهبان را راضی کنند تا در بررسی صلاحیت برخی نامزدهای شناخته شده‌شان تجدیدنظر کند.
«علی‌محمد نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز از تلاش‌های معطوف به انتخابات سخن گفته و ابراز داشته است: «امکان ائتلاف ما با احزاب اعتدال، ندا و اعتماد ملی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود دارد.» در همین راستا «اسماعیل دوستی» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و کاندیدای تأیید صلاحیت ‌شده انتخابات مجلس اعلام داشته است: «با شخصیت‌های همفکر خودمان که تأیید صلاحیت شدند برای تهیه لیست انتخاباتی در حال گفت‌وگو هستیم. منتظر هستیم تا شورای نگهبان با دید بازتری به اعتراض‌ها رسیدگی کند تا برخی دوستان ردّ صلاحیت شده تأیید شوند و بتوانیم لیست کاملی را برای تهران معرفی کنیم. برخی دوستان ما در تهران ثبت‌نام کردند، اما قصد تغییر حوزه انتخابیه به شهرستان را دارند و نمی‌توان فعلاً آمار دقیقی از تأیید صلاحیت‌شدگان اعلام کرد.»
نکته تأمل‌برانگیز آنکه برخی از چهره‌های سیاسی ادعای اصلاح‌طلبان را زیر سؤال برده‌اند و معتقدند، با وجود جوسازی‌های رسانه‌ای تعداد ردّ صلاحیت‌شدگان شناخته شده اصلاح‌طلب چندان هم زیاد نیست و به واقع بخش عمده این اصلاح‌طلبان اصلاً نام‌نویسی نکرده‌اند! به هر حال اصلاح‌طلبان به منزله یک جریان سیاسی در برزخ میان تحریم و مشارکت ماند‌ه‌اند و برای عبور از این دوگانگی راه سختی در پیش دارند که بعید است آنان را به ائتلاف برساند.             
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جنایات اخیر تروریستی دشمنان ایران اسلامی، مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی در بخش‌هایی از منطقه را در نیمه شب گذشته با موشک‌های بالستیک سپاه هدف قرار داد و منهدم کرد. یکی از این مقر‌ها مرکز عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه و به ویژه کشور عزیزمان بوده و دیگری محل تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه است. گفتنی است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن اطاعت از امر ولی امر مسلمین و فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر پاسخ کوبنده به عوامل و عناصر دخیل در جنایت‌های اخیر در منطقه و ایران، اقدام به موشک‌باران مقرهای تروریستی کرده است. در ذیل این عملیات جمعی از عناصر و افراد دخیل در حوادث تروریستی اخیر در منطقه به هلاکت رسیدند؛ یکی از این افراد مزدور رژیم صهیونیستی «پیشرو مجید ئاغا دیزایی» است که در منطقه اربیل عراق در مرکز جاسوسی موساد حضور داشت و نیمه شب گذشته به درک واصل شد. پیشرو دیزایی، مسئولیت صادرات نفت از کردستان عراق به سرزمین‌های اشغالی را به عهده داشت و صاحب گروه ساختمان‌سازی فالکون بود. این تاجر کُرد از نزدیک با موساد و عوامل آن ارتباط داشت و تأمین‌کننده منابع مالی عملیات‌های تروریستی در ایران، از جمله حادثه کرمان بود. او همچنین مالک مجموعه شرکت‌های امپایر بود که در حوزه تجارت نفت فعال بود. این مجموعه در سال ۲۰۰۳ و پس از حوادث عراق تأسیس شد و به تولید نفت مشغول بود. طبق اخبار موثق، گروه SB Falcon، یک ارتش خصوصی کوچک نیز داشت که پرسنل نظامی سابق ایالات متحده را استخدام می‌کرد. جدا از هلاکت این مزدور رژیم صهیونیستی، سایر افرادی که متعاقباً اخبار هلاکت‌شان منتشر خواهد شد، در این عملیات دقیق به جهنم واصل شدند. گفتنی است، البته این یکی از سیلی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و همانطور که در بیانیه‌های مربوط به سپاه هم منتشر شده است تا گرفتن انتقام آخرین خون شهدای عزیز ایران و منطقه از دشمن مستکبر و رژیم صهیونیستی این عملیات‌ها ادامه خواهد داشت. نکته مهم دیگر این است که اقدام شب گذشته سپاه نشان داد، سپاه به صورت دقیق همه اطلاعات و آمار پایگاه‌ها و مقر‌های جاسوسی و عملیاتی دشمنان را در منطقه دارد و همچنین ابایی از حمله و نابودی مقر‌های تروریستی ندارد، همانگونه که در سال‌های گذشته نیز سپاه پاسداران پرچم‌دار اصلی مبارزه با تروریسم در منطقه بوده است و جدای از آن شلیک موشک به مناطق اشغالی ادلب سوریه نشان از دقت عمل و برد موشک‌های سپاه پاسداران است که در صورت لزوم می‌تواند تا سواحل دریای مدیترانه را هدف قرار دهد.
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
دستگیری ۱۱ تروریست در سیستان و بلوچستان
سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور از اقدامات غافلگیرانه پلیس برای شناسایی و دستگیری تروریست‌ها در استان سیستان و بلوچستان خبر داد. «سردار منتظرالمهدی» گفت: «ظرف چند روز گذشته و در چند عملیات غافلگیرانه ۱۱ نفر از تروریست‌هایی که در چند عملیات در یک سال گذشته دست داشتند، شناسایی و دستگیر شدند و دو نفر هم به هلاکت رسیدند.» وی افزود: «در یکی از عملیات‌ها که با همکاری اداره اطلاعات استان سیستان و بلوچستان انجام شد، شرور معروفی به نام «عبدالجلیل» و همدستش، که در بیش از چهار حمله تروریستی دست داشتند، دستگیر شدند. این افراد در شهریور امسال باعث شهادت یک مأمور پلیس و سرباز وظیفه در تفتان شدند و در مرداد امسال، در شهادت چهار نفر از عوامل گشتی پلیس راه در محور خاش‌ـ تفتان نقش داشتند.» سردار منتظرالمهدی گفت: «در عملیات دیگری، تروریستی که آذر پارسال در یک عملیات مسلحانه باعث شهادت یک سرباز اهل تسنن شده بود، دستگیر شد.»
 
 
▼ اخبار 
پیش از فروپاشی عقب‌نشینی کنید
روزنامه «یدیعوت آحارانوت» روز یک‌شنبه به ‌مناسبت یکصدمین روز از آغاز جنگ به رهبران این رژیم توصیه کرد پیش از ثبت یک شکست بزرگ و فروپاشی داخلی، به همین قدر از جنگ اکتفا کنند و آن را پایان دهند. «مایکل میلستین» نویسنده این یادداشت آورده است: «اسرائیل دو راه سخت و بدتر و بدتر پیشِ‌روی خود می‌بیند؛ یا باید به جنگ فرسایشی و هزارتو با حماس ادامه دهد و فقط به تقویت این گروه منجر شود یا آنکه شرایط آن را بپذیرد و باز هم باعث تقویت حماس شود.» در مقدمه این نوشتار آمده است: «ما در معرض یک غافلگیری راهبردی از سوی دشمنی قرار گرفتیم که اصلاً در حد و اندازه یک دولت هم نیست، امری که به خودی خود بیانگر نگاه و تصور اشتباه ما در فهم مسائل و امور پیرامونی است. این شاید بدترین حمله علیه ما در طول تاریخ بود که بیشترین تعداد از اسرائیلی‌ها در یک روز در آن کشته شدند.»
 
مشارکت حداکثری از ملاک‌های دنیای امروز است
جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه ما در جنگ سخت سربلند بودیم، اظهار داشت: «وقتی در سخت‌ترین کار که پای جان در میان است، سربلند می‌شویم، در کار‌های آسان‌تر مانند جنگ اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای هم باید سربلند باشیم؛ چون در این نوع جنگ‌ها پای جان در میان نیست.» «دریادار فدوی» درباره اهمیت شرکت در انتخابات پیش رو یادآور شد: «برخلاف دوره‌های گذشته که رهبر معظم انقلاب اسلامی سفارشاتی را در روز‌های نزدیک به انتخابات مطرح می‌کردند، این بار از فروردین سفارشات خود را بیان‌ کردند؛ چون مشارکت حداکثری از ملاک‌های دنیای امروز است.» وی اضافه کرد: «دشمنان ایران، مخالف حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و مشارکت حداکثری ملت در انتخابات هستند، اما این بار هم حضور حداکثری مردم در صحنه انتخابات باعث می‌شود تا آنها آرزوی خود را در این رابطه به گور ببرند.»
 
آیا دو جاسوس با قرار وثیقه آزاد شدند؟
«مهدی کشت‌دار» مدیرعامل خبرگزاری قوه‌ قضائیه در واکنش به آزادی «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی» که دیروز پس از ۱۷ ماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند، نوشت: «از روز گذشته و در پی آزادی دو متهم امنیتی با قرار وثیقه، برای برخی این تصور به وجود آمد که چطور دو جاسوس با قید وثیقه آزاد شده‌اند؟ ‏طبق دادنامه صادره از سوی دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده متهمین، اتهام‌های این دو نفر تحت عنوان همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است. ‏این امر حاکی از این است که جاسوس بودن این دو نفر برای دستگاه قضایی احراز نشده است. همانطور که مشخص است در این ماده عنوان جرم «همکاری با دول متخاصم» ذکر شده که متفاوت از عنوان جرم جاسوسی در قانون مجازات اسلامی است.»
 
توافق بزرگ میان ایران و روسیه
به دنبال مذاکرات تلفنی وزیر دفاع روسیه با همتای ایرانی خود و همچنین مکالمه تلفنی وزرای خارجه دو کشور، اعلام شد مسکو و تهران در حال آماده‌سازی مقدمات امضای یک توافق‌نامه بزرگ بین دولتی هستند. خبرگزاری «نووستی» نوشت: «وزارت دفاع روسیه، دوشنبه، ۱۵ ژانویه، به دنبال مکالمه تلفنی صورت گرفته بین سرگئی شویگو، وزیر دفاع با همتای ایرانی خود محمد آشتیانی، اعلام کرد که مسکو و تهران به زودی یک توافق نامه بزرگ بین دولتی را امضا می‌کنند.» بر اساس اطلاعات وزارت دفاع، دو طرف بر پایبندی به اصول اساسی روابط روسیه و ایران، از جمله احترام بی‌قید و شرط به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید کردند و این مسئله در توافق‌نامه بزرگ بین دولتی بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران که در حال آماده‌سازی است، تأیید می‌شود.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«حسن روحانی» رئیس دولت اعتدال با تأکید بر اینکه شرکت نکردن در انتخابات مشکلی را حل نمی‌کند، اظهار داشت: «عده‌ای می‌گویند اگر در انتخابات شرکت نکنیم و آمار شرکت‌کنندگان کاهش پیدا کند مسئولان متوجه و متنبه می‌شوند و در انتخابات‌های بعد جبران می‌کنند. در سال ۱۳۹۸ در انتخابات ۴۲ درصد واجدان شرایط شرکت کردند، ولی مسئولان متنبه نشدند و در سال ۱۴۰۰ انتخابات با مشارکت ۴۸ درصدی برگزار شد. پس کاهش مشارکت تأثیر نداشت. با ۳۰ درصد مشارکت هم مجلس تشکیل می‌شود و قانونی تصویب می‌کند که لازم‌الاجراست.»
 
وزیر دفاع انگلیس که در پی تجاوز نظامی این کشور علیه یمن با اعتراضات گسترده داخلی مواجه است، با تکرار ادعاهای نخ‌نما درباره نقش ایران در عملیات گروه‌های مقاومت منطقه مدعی شد، پیش از اقدام نظامی، برای تهران پیام ارسال شد که گروه‌های نیابتی خود را مهار کند. وی از پاسخ به پرسش درباره مشارکت نکردن سایر کشورها در حمله به یمن طفره رفت و گفت: «هنگامی که صحبت از این موضوع می‌شود، بریتانیا یکی از آن کشورهایی است که به‌طور سنتی پیش‌قدم است.»
 
پیشنهاد تشکیل ائتلاف میانه‌روها که به تازگی مسعود پزشکیان مطرح کرده، با استقبال روزنامه «آرمان ملی» روبه رو شد و این رسانه اصلاح‌طلب نوشت: «ضلع سوم سیاست میاندار انتخابات خواهد بود، ضلعی که شخصیت‌های شناخته شده، مانند ناطق نوری، اسحاق جهانگیری، روحانی، لاریجانی، خاتمی و سیدحسن خمینی در رأس آن حضور دارند. به نظر نمی‌رسد این شخصیت‌ها اجازه دهند انتخابات مجلس دوازدهم هم مانند مجلس قبل بی‌رونق شود.»
 
«محمد عطریانفر» عضو حزب کارگزاران با تأکید بر اینکه قاطبه اصلاح‌طلبان در فرآیند تجارب سیاسی دو دهه گذشته، به دیدگاه اعتدالی متمایل و نزدیک شده‌اند و وزن تفکر اعتدالی در میان اصلاح‌طلبان سنگین‌تر است، گفت: «تغییرات ظاهری نظیر جایگزینی خانم «آذر منصوری» به جای شخصیتی همچون «بهزاد نبوی» نباید این مفهوم را به اذهان تداعی کند که رویکرد اعتدالی در جبهه اصلاحات تضعیف شده است.»
 
«امیر دریادار شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به توقیف یک نفتکش آمریکایی با تلاش نیروی دریایی ارتش گفت: «آنان با قلدری دزدی کرده بودند که باید این حق پس گرفته می‌شد، لذا براساس عرف قانون بین‌الملل عمل کردیم و آن چیزی که دزدیده بودند، پس گرفته شد.»
 
«محمود کریمی‌بیرانوند» معاون اشتغال وزارت کار با تشریح آخرین وضعیت ثبت اشتغال در سامانه رصد گفت: «خالص اشتغال ایجادی سه فصل بهار، تابستان و پاییز بر اساس سامانه ملی رصد اشتغال ۷۸۰ هزار نفر بوده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات