صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۵۲۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اصلاً آخرت بدون دنیا نمی‌شود و امکان ندارد که انسان بخواهد به آن مواهب معنوی برسد و دنیای ویرانی هم داشته باشد.(۱۳۸۲/۶/۵)
 
 
▼ حرف روز
آیا با پیروزی صهیونیست‌ها در غزه، باز هم به یمن حمله می‌شد؟
حمله آمریکا و انگلیس به یمن و مواضع انصارالله نقطه آشکارساز شکست صهیونیست‌ها درجنگ غزه می‌باشد. پرواضح است که در صورت موفقیت رژیم صهیونیستی در نوار غزه و مدیریت شرایط این منطقه هیچ‌گاه ایالات متحده به همراه انگلیس چنین هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کردند و خود را در مقابل افکار عمومی خود و دنیا قرار نمی‌دادند. از این‌رو توجه به چند نکته ضرورت دارد:
۱ـ تاکنون رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف مطرح شده در غزه دست پیدا نکرده است. نه تنها هیچ اسیر صهیونیستی در اختیار حماس با حمله شبانه‌روزی ارتش اسرائیل آزاد نشده است بلکه رژیم حتی قادر به محدودسازی حماس در محدوده نوار غزه نشده است. بنابراین تحلیل واقعیت میدان از دریچه جنگ نامتقارن، حاکی از شکست صهیونیست‌ها می‌باشد.
۲ـ حمله به یمن توسط دو قدرت اتمی(آمریکا و انگلیس) نه تنها کمکی به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ نخواهد کرد بلکه شرایط به سمت محدود شدن کامل تجارت دریایی رژیم نامشروع پیش می‌رود و حتی این روند ممکن است بر تجارت دریایی دو کشور متجاوز نیز آثار منفی داشته باشد. از طرفی ناکامی آمریکا و انگلیس در رسیدن به اهداف خود درحمله به یمن پیروزی بزرگی برای انصارالله یمن به عنوان عضو مستقل محور مقاومت می‌باشد. حال شکست صهیونیست‌ها در غزه و محور آمریکایی‌ـ انگلیسی در دریای سرخ موقعیت بهتری در منطقه برای محور مقاومت ایجاد خواهد کرد.
۳ـ انصارالله یمن در طول هشت سال گذشته از طریق ائتلاف عربستان سعودی نه تنها شکست نخورد بلکه مقایسه قدرت و جایگاه انصارالله نسبت به هشت سال نشان می‌دهد که از موقعیت و قدرت بالایی برخوردار است بنابراین حمله کور آمریکا و انگلیس نمی‌تواند در محدودسازی انصارالله نقش داشته باشد. 
۴ـ حمله دو کشور مذکور به یمن را می‌توان در امتداد جنگ غزه ارزیابی و تحلیل کرد. بنابراین با این حمله افکار عمومی دنیا به وضوح از کشورهای حامی رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم غزه مطلع شدند و این موضوع به معنای قرار گرفتن آمریکا در مقابل افکار عمومی دنیاست که در بلندمدت به معنای از دست رفتن قدرت نرم آمریکا خواهد بود. 
۵ـ در روزهای اخیر آمریکا اعلام کرده بود که بالای سی کشور در ائتلاف علیه انصارالله یمن شرکت کرده‌اند؛ حمله آمریکا به یمن نشان داد که این کشور در ائتلاف‌سازی نیز شکست خورده است و جامعه بین‌الملل دیگر با آمریکا همراهی ندارد. 
اکبر معصومی
 
 
▼ گزارش روز
زینت انتخابات!
خانم آذر منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملت به تازگی در اظهاراتی در مجمع عمومی این حزب پیرامون انتخابات گفته است: «مردم حق خود می‌دانند که زینت‌بخش انتخاباتی صوری، بی‌اثر و فاقد معنی و مفهوم انتخابات نباشند!» انتخابات فرآیند تشخیص اصلی‌ترین و پرطرفدارترین اراده یا مطالبه نزد افراد صاحب حق رأی در جوامع است که طبق قوانین موجود برای یک تصمیم خاص و منفرد یا تعیین نمایندگان مردم جهت احراز مناصب و مصادر تصمیم‌گیری طی یک دوره مشخص صورت می‌گیرد. مشارکت شهروندان در انتخابات موجب تقویت همبستگی، وحدت ملی، تضمین‌کننده امنیت ملی و امنیت داخلی جمهوری اسلامی می‌شود. تردید نباید داشت که مشارکت حداکثری مشروعیت نظام سیاسی را تثبیت نموده، سپر دفاعی مهمی در مقابله با تهدیدات خارجی که امنیت داخلی را نشانه می‌گیرند، می‌باشد. پس انتخابات همواره و در هر حالتی منشأ اثر است و در واقع اساسا انتخابات زینت نظام‌های دموکراتیک و مردم‌سالار تلقی می‌گردد. مردم ضروری است خودشان انتخاب کنند که قصد دارند در انتخاباتی که ولو با مشکلاتی مواجه باشند شرکت کنند یا اینکه با شرکت نکردن؛ برای بانیان آشوب و کسانی که نقشه براندازی نظام اسلامی را کشیده‌اند نقش نردبان را ایفا کنند!؟ کارکرد انتخابات در مهار مثلث «دیکتاتوری، هرج و مرج، و ناامنی» است. شکی نیست که هر نظام سیاسی در معرض آفت استبداد یا هرج و مرج یا مخدوش شدن امنیت اجتماعی و ملی است. در مواجهه با مخاطراتی از این قسم، توسل به مشارکت مردم در قالب رژیم‌های انتخاباتی،‌ از سالم‌ترین و پایدارترین راه‌های پیشگیری است. مگر می‌شود تشکیلاتی فلسفه وجودی خود را کمک و همراهی به مردم و برآورده شدن مطالبات مردمی ببیند اما در جایی که باید کمک کند تا همین مردم به انتخاب مطلوب برسند ساکت باشد و یا فعالیتی انجام ندهد؟ هیچ تشکیلاتی نمی‌تواند بگوید من در یک کشور فعالیت می‌کنم اما نسبت به آنچه که به مردم مربوط می‌شود بی‌تفاوت هستم. به خصوص در کشور ما به دلیل دشمنی‌هایی که بعد از انقلاب صورت گرفته انتخابات رنگ و بوی دیگری دارد. در هیچ‌کجای دنیا، کشوری را پیدا نمی‌کنیم که اگر تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات آن 3 درصد بالا رفت یا 4 درصد پایین آمد تحلیل‌های خارجی و تحلیل‌های تهدیدگونه و اینکه به‌دنبال آن دشمنان تهدیدات خود را عملی کنند وجود خارجی داشته باشد. کف عقلانیت و کف فهم سیاسی برای تشکل‌های سیاسی اقتضا می‌کند که در صحنه سیاسی و انتخابات فعالیت کنند. نکته پایانی اینکه تا ۱۱ اسفند زمان زیادی نمانده است اگر اراده‌ای قوی برای اقدام و گوشی برای استماع باشد دور از دسترس نیست که اقناع ملی رقم بخورد و اشتیاق عمومی برای یک حضور آزاد و مشارکتی و رقابتی شعله بگیرد.    
حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
عادی‌سازی روابط با نقاب بازسازی غزه!
یک رسانه عبری زبان فاش کرد، دولت آمریکا قصد دارد روند بازسازی نوار غزه را به سازش بین عربستان و رژیم صهیونیستی مرتبط کند. به نوشته این رسانه عبری زبان: «مک جورج ابتکار عمل خود را در چارچوب یک جدول زمان‌بندی شده حدودا ۹۰ روزه بعد از پایان جنگ غزه، تقدیم مسئولان امنیتی اسرائیلی کرده و ادعا نمود در صورتی که مسئولان فلسطینی، آمریکایی، اسرائیلی و سعودی عالی‌رتبه عملیات مشترک و تلاش‌های دیپلماتیک همسویی را در دستور که می‌توان ثبات و استقرار را در منطقه محقق کرد به این شرط که اولویت به سازش بین اسرائیل و عربستان سعودی داده شده. در چارچوب ابتکار عمل مذکور رهبران فلسطینی باید با تشکیل دولت فراگیر جدیدی متشکل از غزه و کرانه باختری موافقت کرده و از انتقادات علیه اسرائیل اجتناب نمایند، در حالی که اسرائیل هم باید متعهد شود که از نفوذ محدودی در مناطق نوار غزه داشته باشد  این کار را صرفا در شرایط نیاز امنیتی انجام دهد.»
 
 
▼ اخبار 
رقابت می‌کنیم اما ائتلاف نه
محمدرضا باهنر درباره وضعیت اردوگاه اصولگرایی گفت: ما همواره دنبال وحدت هستیم. شورای ائتلاف، شورای وحدت، جبهه ایستادگی و جبهه پایداری و سایر جبهه‌ها برای ورود به انتخابات اعلام آمادگی و فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند. ما امیدواریم و علاقه‌‎مندیم جریان‌های اصول‌گرایی به صورت متراکم به لیست واحد برسند. فعلا جریان‌های مختلف اصول‌گرایی با هم کل‌کل می‌کنند تا سهم‌شان در لیست بیشتر شود. جبهه پایداری هم گفته می‌خواهد لیست جداگانه ارائه کند. تحلیلم این است که اگر اصلاح‌طلبان به یک لیست واحد برسند، اصول‌گراها هم سهمیه‌بندی می‌کنند و لیست مشترک می‌دهند. وی درباره وحدت با جریان اعتدال نیز گفت: ما از حزب اعتدال و توسعه خواستیم در انتخابات شرکت کنند و لیست دهند اما بنده که در لیست روحانی نمی‌روم، آقای روحانی هم به لیست من نمی‌آید. اینها رقبای ما هستند. ما رقیبان‌مان را تشویق کردیم که بیایند و کاندیدا شوند نه اینکه بگوییم بیایید ائتلاف کنیم. اصول‌گرا با میانه‌رو و اصلاح‌طلب که نمی‌تواند ائتلاف کند.
 
«هاشمی دوم؟» از این فکر بیرون بیایید
محمدعلی وکیلی، و مدیرمسئول روزنامه ابتکار در سرمقاله این روزنامه با عنوان «چه زمانی هاشمی تنها شد؟» به ذکر خاطراتی از مرحوم هاشمی‌رفسنجانی پرداخته و اوج احساس تنهایی هاشمی‌رفسنجانی را در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی دانسته است. وکیلی با طعنه به روحانی که این روزها در خیال «هاشمی دوم» و «جایگزینی هاشمی» سیر می‌کند، نوشته است: «کسی نمی‌تواند در نقش هاشمی ظاهر شود». این فعال اصلاح‌طلب می‌نویسد: «اوج احساس تنهایی را در مرحوم آقای هاشمی، زمان ریاست‌جمهوری خود آقای روحانی دیدم. او در زمان آقای احمدی‌نژاد انتظار توجه به تذکرات و دلسوزی‌های خود را نداشت ایشان گرچه مورد بی‌مهری و بی‌توجهی فزاینده بود اما امیدوار لحظه‌های سرنوشت بود. در زمان آقای روحانی به رغم انتظار تأثیرگذاری به شکل دیگری مورد بی‌مهری قرار گرفت طبیعی بود که بسیار احساس تنهایی کند. هاشمی در زمان دولت آقای روحانی (‌که اجر صبر و بهای ردصلاحیت مرحوم هاشمی بود‌) به احساس تنهایی رسید.»
 
هشدار درباره اشغال فیلادلفیا
رئیس بخش سیاسی جنبش حماس در خارج از فلسطین تأکید کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که نخواهد توانست به اهداف خود در غزه دست پیدا کند. سامی ابوزهری به شبکه الجزیره گفت: «نسبت به هر اقدام اسرائیل برای اشغال محور فیلادلفیا هشدار می‌دهیم؛ زیرا این مسئله به معنای یک گام حرکت به سمت کوچاندن [اجباری مردم فلسطین] است.» در ادامه تلاش صهیونیست‌ها برای اشغال محور فیلادلفیا، شبکه ۱۲ این رژیم خبر داد که «اسرائیل به مصر اعلام کرده است عملیات نظامی را آغاز خواهد کرد تا کنترل محور فیلادلفیا را به دست گیرد». جاده صلاح‌الدین معروف به فیلادلفیا گذرگاه مرزی کم عرضی است که مصر را از نوار غزه جدا می‌کند و طبق توافق مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹ میلادی منطقه‌ای حائل میان مصر و غزه (که آن زمان در اشغال صهیونیست‌ها بود) است.
 
پیام ویژه‌ای برای تهران ارسال کردیم!
بایدن به دنبال تحولات یمن و تجاوزات ایالات متحده و انگلیس به این کشور، مدعی شد که واشنگتن درباره حملات ارتش یمن یک پیام خصوصی به ایران تحویل داده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید ادعا کرد: ما آن را به طور شخصی تحویل دادیم و مطمئنیم که کاملا آماده هستیم. پس از حملات ساعات اولیه روز جمعه آمریکا و انگلیس به مواضع یمنی‌ها، به تازگی گزارش‌هایی از حملات هوایی دیگر به یک پایگاه دریایی ارتش یمن که یک موشک از آن شلیک شده، منتشر شده است. آمریکا و انگلیس بامداد جمعه، حملات هوایی به اهدافی در یمن انجام دادند که با محکومیت‌هایی مواجه شده است. به‌گفته منابع یمنی، فرودگاه بین‌المللی صنعاء و شهر تعز هفت نوبت هدف حمله قرار گفته‌اند. شهر الحدیده نیز شاهد وقوع انفجار بود.
 
 
▼ اخبار کوتاه
بلومبرگ نوشت: یک نظرسنجی که ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) و از میان ۸ هزار داوطلب در ۱۶ کشور عربی به وسیله «مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی» مستقر در دوحه قطر انجام شد، ۳۶ درصد پاسخ‌دهندگان تعلیق روابط یا عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را به عنوان مهم‌ترین اقدام برای تحت فشار قرار دادن تل‌آویو برای پایان دادن به جنگ غزه اعلام کردند. از هشت گزینه دیگر، گزینه «ارسال کمک به غزه بدون تأیید رژیم صهیونیستی» در رده دوم قرار داشت. در همین حال، ۸۹ درصد از پاسخ‌دهندگان مخالف به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی بوده و ۷۷ درصد آنها آمریکا یا رژیم صهیونیستی را بزرگترین تهدید امنیتی منطقه می‌دانستند. در مقابل، تنها ۷ درصد ایران را تهدید اصلی علیه ثبات خاورمیانه قلمداد می‌کردند.
 
با افزایش حباب سکه طلا در بازار که به علت دلال‌بازی عده‌ای به بهانه تنش‌های منطقه‌ای رخ داد، بانک مرکزی اعلام کرد، تدابیر جدیدی برای بازگشت ثبات به بازار ارز اتخاذ کرده که به زودی اجرایی خواهد شد. با اقدامات جدید بانک مرکزی در حوزه عرضه سکه طلا، حباب سکه به زودی تخلیه خواهد شد. در روزهای اخیر با حمله غیرقانونی آمریکا و انگلستان به یمن، دلالان ارز و طلا در کشورمان هم فرصت را غنیمت شمرده و در کانال‌های تلگرامی به دنبال دمیدن به بازار ارز و طلا هستند.
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: در ساختار جدید نیروی زمینی ۵ یگان پهپادی و ۵ گروه موشکی پیش‌بینی کرده‌ایم که در حال استقرار در مرز‌ها هستند که به موقع اطلاع‌رسانی می‌شود. سرتیپ حیدری افزود: البته استقرار نیرو‌ها به این منظور نیست که خطری ما را تهدید می‌کند این استقرار به خاطر اشراف اطلاعاتی، آمادگی نیرو‌ها و همچنین تسلط و آشنایی نیرو‌ها بر جغرافیای مرز‌های کشور است از طرف دیگر این استقرار در بحث تأمین امنیت پایدار هم مؤثر است.
 
مرکز روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «علیرضا محمدی» اظهار کرد: براساس تکلیف قانونی بودجه سال ۱۴۰۲ و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دی‌ماه سال ‌جاری با عنایت به وسع‌سنجی جدید خانوار‌ها و براساس آخرین آمار و اطلاعات ثبتی و متقن از دستگاه‌های متولی، اطلاعات خانوار‌ها در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به‌روز‌رسانی شد.
 
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم تا زمانی که مرز بین مصر و غزه بسته نشود، جنگ علیه حماس را پایان ‌یافته نمی‌داند. به گفته نتانیاهو، مقام‌های صهیونیستی دقیقاً تصمیم نگرفته‌اند که چگونه مرز غزه با مصر را ببندند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات